undass Posted January 17, 2005 Report Share Posted January 17, 2005 ÖB i sälen Varför hade inte ÖB uniform på sig när han kom till Sälen? Han borde ju rimligtvis vara där som representant för försvarsmakten och då bör han väl ha uniform. Eller har jag fel? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lindeberg Posted January 17, 2005 Report Share Posted January 17, 2005 Den låg kanske i tvätten. Gott dock att han inte åker vräkigare bil än Volvo S60 (eller är jag dum nu, är den en S80?). Link to comment Share on other sites More sharing options...
FK H Posted January 17, 2005 Report Share Posted January 17, 2005 Vid folk och försvar uppträder man av hävd civilt. Klädkoden är "relaxed casual". Link to comment Share on other sites More sharing options...
bushman Posted January 17, 2005 Report Share Posted January 17, 2005 Den låg kanske i tvätten. Gott dock att han inte åker vräkigare bil än Volvo S60 (eller är jag dum nu, är den en S80?). skulle tom tro att det är en S90. jo den finns, limo-varianten av S80. vad gäller folk och försvar så är det väl en hyfsat civil övn. har inte sett alltför många uniformer där genom åren. det finns ju politiker i lokalen och de gillar inte uniformer så ofta. "man glömmer gud och föraktar soldaten" EDIT: pucktvåa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vikström Posted January 17, 2005 Report Share Posted January 17, 2005 s80 eller s90 med all säkerhet... mest troligt 80 då dörren inte ser så lång ut. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vrom Posted January 17, 2005 Report Share Posted January 17, 2005 skulle tom tro att det är en S90.jo den finns, limo-varianten av S80. [OT] Nästan rätt. S90 har mycket riktigt funnits, men den har inget med S80 att göra. S90 (och V90) fanns 97-98 och var samma bil som Volvo 960. [/OT] Link to comment Share on other sites More sharing options...
undass Posted January 17, 2005 Author Report Share Posted January 17, 2005 Vid folk och försvar uppträder man av hävd civilt. Klädkoden är "relaxed casual". Ok, bra svar. Trodde annars att "relaxed casual" var 90-byxor och tröja m87. ;) Angående bilen så har väl Volvos "finaste" modell alltid varit transportmedel nummer ett för Sveriges statliga elit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted January 17, 2005 Forumsledning Report Share Posted January 17, 2005 Jag hoppas han är så pass självständig att han kan besluta själv om vilka kläder han finner mest lämplig sina uppgifter. Nu är det säkert styrt hur det ska se ut.. men ..Kanske han skulle umgås med civilister eller att mötet/uppgiften var överenskommet att bedrivas under civila former.. Han kanske ha åkt länge och finner det bekvämare att åka i civila kläder.. eller han kanske varit på annat personligt besök innan och inte haft möjlighet att byta.. Han kanske ville möta folket med ett mindre auktoritärt utseende för att åtstakomma en viss ro/lättnad hos dem han ska möta... etc etc etc / Kimster ..som fortfarande tycker det är slöseri med att dömma/tycka med en bild som källa. Link to comment Share on other sites More sharing options...
rila Posted January 17, 2005 Report Share Posted January 17, 2005 Helt okontroversiellt detta, ÖB (och ev. andra militära deltagare) har varit civilklädda så länge jag kan minnas (och antagligen så länge tillställningen funnits). Inte mer spännande än att ÖB (i den mån han går) drar på sig fracken ifall han ska på nobelmiddag... /rila Link to comment Share on other sites More sharing options...
Noname Posted January 17, 2005 Report Share Posted January 17, 2005 Inte mer spännande än att ÖB (i den mån han går) drar på sig fracken ifall han ska på nobelmiddag... /rila :P Fast då har man uniform... Link to comment Share on other sites More sharing options...
SFC Posted January 17, 2005 Report Share Posted January 17, 2005 Inte mer spännande än att ÖB (i den mån han går) drar på sig fracken ifall han ska på nobelmiddag... /rila :P Fast då har man uniform... Om jag inte är ute och cyklar är det väl "Civil Högtidsdräkt" anbefallt under Nobelmiddagen? Iofsig 10 år sen jag besökte denna tillställning så minnet sviktar betänkligt, och på den tiden var inte uniform något alternativ för mig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kronvrak Posted January 18, 2005 Report Share Posted January 18, 2005 Om jag inte är ute och cyklar är det väl "Civil Högtidsdräkt" anbefallt under Nobelmiddagen? I alla fall vad jag vet så stämmer detta. Det är väl trevligt att se alla politiker i ulltröjor liksom ÖB i civila kläder? Det är inte bara ÖB som brukar använda en "uniform" och i det här fallet inte använder den bara för att göra det hela mindre formelt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
C DK012 Posted January 18, 2005 Report Share Posted January 18, 2005 Gott dock att han inte åker vräkigare bil än Volvo S60 (eller är jag dum nu, är den en S80?). Visst är det en S80, den svenska direktionsbilen för det nya årtusendet... C DK012 - BÖP Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest järv Posted January 18, 2005 Report Share Posted January 18, 2005 Nu är väl "folk och försvar" en tillställning där halva grejen är att det ska vara en mindre uppsnäppt stämning då man diskuterar dessa frågor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vargas Posted January 19, 2005 Report Share Posted January 19, 2005 Klädkoden är "relaxed casual". Fältuniform 90 med hjälmunderlag och lutfiskar kanske? Link to comment Share on other sites More sharing options...
larsev Posted January 19, 2005 Report Share Posted January 19, 2005 skulle tom tro att det är en S90.jo den finns, limo-varianten av S80. [OT] Nästan rätt. S90 har mycket riktigt funnits, men den har inget med S80 att göra. S90 (och V90) fanns 97-98 och var samma bil som Volvo 960. [/OT] Vrom har alldeles rätt med avseende på S90. Bilen som synes på bilden är S80 Executive. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Bodin Posted January 30, 2005 Report Share Posted January 30, 2005 No no no, ingen executive. Bara en vanlig bräkig S80 (Du borde se den nya). // Bodin (bygger korossen till S80 Executive) Link to comment Share on other sites More sharing options...
johanp Posted February 9, 2005 Report Share Posted February 9, 2005 Ang bilen: Det är en Volvo s80 som är äldre än av 2003 årsmodell, med tanke på att den har externa antenner, svart lack, solfilm och inbyggda extra backljus så ser det misstänkt ut som en SÄPO bil. Att sen en S80 skulle vara en billig bil är en ganska konstig syn då en S80 T6 med lite extra lulllull hamnar på 500k och ska det vara en Executive(enda yttre skillnad är en sköld längstbak på rutan i bakdörrarna) så springer det lätt iväg ett par hundratusen till... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.