Jump to content

ska du på kurs?

Recommended Posts

En liten undran... hur kommer det sig att vissa hade AK4B medan andra hade Ak5? Skillnad på hv-gubbar och VPL?

Ak4B var vi Hv, dvs bassarna.

Ak5 var FU's elever. De flesta väl Hv'are de med.

Inga väringar här inte.

Jag var med i Mästocka och hade det riktigt roligt. Lite för mycket "stand still" i sista genomförandet dock.

Behandlar just nu min träningsvärk medelst inmundigade av pilsner... inte för att det hjälper, men det är roligare.

Bra bilder! Verkar inte ha varit mycke "bebyggelse" det här året.... Synd. Det sammantaget roligaste året som måltrupp åt SIB-kursen var det år då vi hade BT-46 på alla och anfallsmålet var gamla slakteriet i hamnen. "Nedhållande eld mot Miniland!" var en viss känsla....

Hur många var med på a-sidan totalt sett?

Ak4B var vi Hv, dvs bassarna.

Ak5 var FU's elever. De flesta väl Hv'are de med.

Inga väringar här inte.

Var lite otydlig kanske, fattar att det inte är några beväringar på FU kurser.

Var det en samordnad kurs mellan HV och FU? Därav frågan angående beväpningen.

Var lite otydlig kanske, fattar att det inte är några beväringar på FU kurser.

Var det en samordnad kurs mellan HV och FU? Därav frågan angående beväpningen.

Fortsättningskursen SIB/Striby i Tylebäck har pågått några år nu. (Första gången jag hörde talas om det, och var med, var 98.)

Det är en GB/PB/KB kurs. Dessa behöver sedan någon att chefa över. Då kommer Hv in. Vi har ju redan vapnen ute. Lägg till ammo och allt från en pluton till ett kompani står redo att kriga.

Det är alltid vecka 28, på torsdagen.

Platsen har varierat. Från början var det från x-väg förbi stationen bort mot fd slakteriet. Sedan genom ett villa och industriområde mot fd skolan Söndrumsgården (nu riven). I år var det på Mästocka. (bra för grunderna, men ingen större hit sen).

Kn Parneus nämnde ett ev nytt ställe i Falkenberg. Eller vad de kan hitta till till nästa år.

Så, om man inte går kursen, är ledig och kan ta sig till Halmstad, kriget är fritt.

Verkar som deltagandet gått ner. Förr var det ett kompani som anföll en pluton. Nu verkar det som en pluton anfaller en grupp... Synd på en jävligt fin övning!

Förhoppningsvis så blir det ändring till det bättre nästa år när de funnit en ny övningsterräng. Tror inte Mästocka lockar massorna direkt.

Någon som vet vad felet är med Försvarsutbildarnas medlemssidor? Mina kursanmälningar har försvunnit, utbildningskortet är blankt och det finns inga kurser att söka!

Någon som vet vad felet är med Försvarsutbildarnas medlemssidor? Mina kursanmälningar har försvunnit, utbildningskortet är blankt och det finns inga kurser att söka!

Dito här. Har mailat och frågat.

Svar:

Hej!

Som du skriver själv så är det strul med servern.

Det är något "glapp" i kopplingen mellan Min Medlemssida och Utbildningssystemet.

All data finns kvar men den visas bara inte på hemsidan.

Vi jobbar på problemet och ska försöka lösa det så fort vi kan.

Under tiden så föreslår jag att du skickar in en pappersanmälan om du vill söka till någon höstkurs.

Vi har tre anmälningar från dig gällande hösten;

1 Striby - gk

2 Strid till fots

3 Hvgrchkurs

Så de behöver du inte skicka in igen. Bara om du vill göra fler anmälningar eller ändringar.

Med vänlig hälsning

Reneé Björnö

FU

Edit: tillägg svar

Edited by 709

• 2 weeks later...
Aldrig fel att vara en kursyxa :rockon:

Säg som det är, snart är du frontsvin också :P

Ja pehu, vi möttes i Halmstad :ak: förra året och Ånn i

Vintras. I Halmstad gick jag som GD1:s stridsparskamrat

Själv var det PSG kurs :sniper: i somras. hoppas på HVplutC eller SIB i höst

PhG

Satans!

Plutonchefskursen, Mörkerstriden och ledarskap barmark är alla inställda. Jag står utan kurs!

Kunde inte man meddelat vilka kurser som skulle ställas in innan anmälningstiden gått ut?

Och nej, inlägget hör inte hemma i avreageringstråden då jag inte är förbannad, jag är i chock.

Edit, stavar som en fyraåring

Edited by GD1

Satans!

Plutonchefskursen, Mörkerstriden och ledarskap barmark är alla inställda. Jag står utan kurs!

Kunde inte man meddelat vilka kurser som skulle ställas in innan anmälningstiden gått ut?

Och nej, inlägget hör inte hemma i avreageringstråden då jag inte är förbannad, jag är i chock.

Edit, stavar som en fyraåring

Du får väl plugga istället :P

Kanske dags att gå med i FBU, någonstans finns tiden och SIB:en verkar värd att söka av vad ni skriver + andra inputs. Hoppas ni hade lika roligt som bilderna insinuerar.

@GD1 ser att du drog med din brorsa också, får ni aldrig nog? :tveka:

Äntligen, på 3:e försöket :-( blir det Överlevnad - Barmark på Väddö v632.

Sökte '04, kom inte med. Sökte '05 men då blev den inställd...

Men nu så!! :D

//Draken

Vad hände? Såg inte till någon som kunde vara "Miss Dragon".

/Akula

@ Rickard N jag har redan pluggat! Så länge jag har fler högskolekurser i bagaget än FBU-kurser prioriteras FBU.

@ Munin, vem av dem? Jag kan inte hjälpa att jag är född med en stridsparskamrat.

@GD1 Tänkte mest på den lägre varianten som fortfarande inser nyttan av vinterpäls. Din stridsparskamrat också, stackars Halmstad, det där torde betyda invasion. :camo:

@Munin, när jag kommenterade pehu var det förra året, då var jag, GD och pehu samtidigt i Halmstad. undrar om inte phaser var där också, så även bertil xerxes

HvGruppchefskurs 1 i Källviken :

"Kursen i Källviken är tyvärr inställd fr o m idag då endast ett fåtal av de antagna har möjlighet att gå kursen."

Står som reserv till Transtrand, Strid till fots.

Edited by 709