Jump to content

ska du på kurs?


Recommended Posts

  • 4 weeks later...

Är det bara jag som inte kommit in på SIB. ???

 

Och hur blir det med meniga till SIB Fk ? Någon som vet om det behövs trupp eller har den delen utgått helt när inte skolan finns kvar?

Edited by 709
Link to comment
Share on other sites

@709

Kursen är inriktad på "att du skall utvecklas som chef i din befattning" enligt de papper jag fått angående kursen. Kursen är mer inriktad på truppföring och inte personlig färdighet i SIB.

 

Inga meniga är antagna till kursen men jag känner igen namnen på ett antal av de som gick HV-grpch kursen i Halmstad förra året.

 

Mitt råd är att du först går gruppchefskurser och lär dig mera för att sedan söka FK. Förvisso tar det mer tid men de som fuskar sig igenom systemet och tar ex Ledarskap/Pluton när de är soldater har, vad jag hittills har sett, haft problem med att lösa de uppgifter fått.

 

Hoppas att de svarar på din fråga. :winner:

 

Kursen i SIB är alltid bland de mest sökta. Förra året tror jag det var 117 stycken sökande.

Edited by GD1
Link to comment
Share on other sites

...

Inga meniga är antagna till kursen men jag känner igen namnen på ett antal av de som gick HV-grpch kursen i Halmstad förra året. ...

 

 

Ok, du missförstod mig (jag har gått bägge kurserna).

 

Men i slutet av Fk var det ju förr en stor slutstrid där det behövdes "meniga" att befäla över. @GD1 "Förra året tror jag att det var soldater från HV som utgjorde "köttet" åt Fk. Till det kom 20 pers ur HV-gruppchefskursen men den går inte i Halmstad i år tror jag." Just detta.

 

Blir det något sådant i år? Skolan vi var i senare år revs ju i våras/nyss.

 

Någon som har kontakterna i Halmstad. Det brukade ju vara en äldre Hv/FBU-are som höll i det.

Edited by 709
Link to comment
Share on other sites

Ber om ursäkt för det :D .

 

Förra året tror jag att det var soldater från HV som utgjorde "köttet" åt Fk. Till det kom 20 pers ur HV-gruppchefskursen men den går inte i Halmstad i år tror jag.

Link to comment
Share on other sites

Själv ska man gå "Funktionärskurs -utbildningslinjen" i falsterbo vecka 31

 

Inte någon stridskurs, men tror ändå att den kan vara värd att gå om man nu är intresserad av att planera och fixa övningar.

 

Någon mer som ska dit?

Link to comment
Share on other sites

SIB kursen kommer nog att hållas i Halmstad.

Jag skall iallafall vara på B-sidan den 13 juli ute på Mästocka om inget annat inträffar för mig.

 

Jag och ett 10-tal andra Kronobergare kommer vara med på A-sidan.

Link to comment
Share on other sites

...

Inga meniga är antagna till kursen men jag känner igen namnen på ett antal av de som gick HV-grpch kursen i Halmstad förra året. ...

 

 

Ok, du missförstod mig (jag har gått bägge kurserna).

 

Men i slutet av Fk var det ju förr en stor slutstrid där det behövdes "meniga" att befäla över. @GD1 "Förra året tror jag att det var soldater från HV som utgjorde "köttet" åt Fk. Till det kom 20 pers ur HV-gruppchefskursen men den går inte i Halmstad i år tror jag." Just detta.

 

Blir det något sådant i år? Skolan vi var i senare år revs ju i våras/nyss.

 

Någon som har kontakterna i Halmstad. Det brukade ju vara en äldre Hv/FBU-are som höll i det.

 

Det har gått ut en förfrågan om måltrupp även i år i likhet med föregående år.

 

Rykte: Sista året för SiB i Halmstad i år pga av en flygvapenmajor som köpt hus i närheten av Stribyn och lobbat hårt hos länsstyrelsen. Slut Rykte, repetera, förstärk och berätta vidare.

Link to comment
Share on other sites

Så då var det dax att börja årets "B" uppdrag med SIB ^^

 

Hoppas det dyker upp folk i år, hörde rykten av att det var nästan för lite folk anmält...

(Kan det beror på att där våran "SIB skola" låg ligger en ny väg istället...)

 

 

Fu Gson:

 

Var har du hört det ryktet?!?

Link to comment
Share on other sites

Ska som sagt innan oxå vara med i SIB Bstyrkan nästa torsdag .

Men Barnvakten lämnade återbud ARGH!!!

Jagar ny ...............................................Kan inte missa det har varit med sen jag gick med i HV 96 ....

Link to comment
Share on other sites

Tack SISU för att jag kunde få kriga av mig idag.

 

Jag sitter här och pular med att lägga ut bilderna jag tog, 55 st, men Frontpage strular.

 

Återkommer.

Link to comment
Share on other sites

Länk

 

 

Lite bilder från gårdagens SIB i Mästocka under SIB fk på Tylebäck.

 

 

Hur många här från forumet kan du känna igen?

 

Och om någon inte vill vara med på bild, PMa mig, så retuscherar jag.

Link to comment
Share on other sites

Länk

 

 

Lite bilder från gårdagens SIB i Mästocka under SIB fk på Tylebäck.

 

 

Hur många här från forumet kan du känna igen?

 

Och om någon inte vill vara med på bild, PMa mig, så retuscherar jag.

 

schyst med lite bilder.. man tackar

 

709 inga problem :)

Shyssta bilder ;)

 

Hoppas att ni hade lika trevligt som jag .

 

General Ekenberg var mäkta imponerad över uppslutningen och vi på kursen är mkt tacksamma, kan inte vara lätt att år efter år utsättas för samma misstag och kassa planering från kursdeltagarnas sida :) Tror samtliga på kursen var mkt nöjda med måltruppen, jag är det i vilket fall.

 

Gson, har AQ helt gått över till östgötska än?

 

Nej, vid första anfallet leddes AQ på småländska och vid andra på uppländska. Kompaniet leddes dock på östgötska...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...