Jump to content

Gaaargh?

Dahlberg

Recommended Posts

Som i så många andra trådar har det efterlysts hjälp om hur man får bort idiotiska fönster och meddelanden som dyker upp, på dessa moderniteter som datorburkarna är...

Nu tar jag hjälp av mina forumskollegor... Jag har blivit frälst med ett error-meddelande som dyker upp med ojämna mellanrum. Det händer inte någonting annat, än att denna skylt dyker upp, men det är ju fruktansvärt irriterande...

Så här j*vulskapet ut:

fanskylt.PNG

(Om bildern inte visas kan man klicka här istället)

Nu hoppas jag att mitt problem kan lösas... För det verkar ju bo en heldel dator(-nördar)kunniga personer här på forumet... Är det någon som vet hur jag ska göra för att få bort det?! Till den som vet blir jag evigt tacksam, och jag ska offra mig för denna i nästkommande krig mot norrmännen...

Om De Blågule känner för att flytta denna tråd till någon annan liknande "support-tråd" så har Ni min välsignelse. ;)

Tackar ödmjukast // Dahlberg

windows indexeringstjänster

pröva att stoppa den tjänsten o se om det funkar.

Computer Management, double click Services And Applications, right click 'Indexing Service' and click STOP.

Intällningar-kontrollpanelen-administrationsverktyg-tjänster-index... och välj stoppa, se till att den är manuell uppstart o starta om, se om felet dyker upp igen..

/b

Som redan har sagts så är det "Windows Indexing Service" som bråkar. Det enkla sättet att lösa det är att stänga av den tjänsten, antingen som Blackadder beskrivit elle rgenom att högerklicka på alla hårddiskar under "My Computer"/"Den här datorn", välja "Properties"/"Egenskaper" och ta bort bocken som säger att det skall göras indexering på diskarna.

Varför den här tjänsten krashar har jag inte hittat någon förklaring på. Jag har sett att andra drabbats av detta - förvånadsvärt ofta på icke engelska OS verkar det som - men det enda svar de får är "Stäng av indexerings-tjänsten".

Microsoft hade ingen beskrivning på problemet heller.

/J

...//...

Är det något speciellt program som gör att meddelandet poppar upp?

Nä... Det kommer upp när som helst och vad jag än gör... Jag gråter nästan snart pga känsla av otillräcklighet med att ordna problemet...

@J-Star

@Blackadder

Tackar för era tips... Ska nu testa och se om de funkar...

Dagens I-landsproblem!

Gör en online virussökning på t.ex Symantecs hemsida.

Vart kunde man hitta online virussökningen? Hittade ej, jag är nog blind

Här kanske?

Klicka på "Virus detection", sen på start, låt den installera en bunt activex kontroller och sen är det bara att vänta medan den gör sitt jobb.

Den kräver internet explorer, så nu fick jag dra igång den igen för första gången på länge :)

Kan man få en snabbgenomgång i vad "indexering" är? Jag blir tokig när jag ska göra ändringar på saker jag inte vet vad de är bra för...

@J-Star

När man bockar av "Tillåt att indexeringstjänsten indexerar i den här disken" frågar den om man även vill göra det på alla undermappar till disken. Ska man låta den göra det med? När jag tryckte på "ja", så blev det "Tillämpa attribut på..." och så går den igenom alla mapparna. Jag blev skitis och avbröt. Ska jag låta den göra det? Jag är ju så jäkla skraj att datorn ska sprängas ju...

@Blackadder

Är det Indexing Service man ska stoppa?

:)

@J-Star

När man bockar av "Tillåt att indexeringstjänsten indexerar i den här disken" frågar den om man även vill göra det på alla undermappar till disken. Ska man låta den göra det med? När jag tryckte på "ja", så blev det "Tillämpa attribut på..." och så går den igenom alla mapparna. Jag blev skitis och avbröt. Ska jag låta den göra det? Jag är ju så jäkla skraj att datorn ska sprängas ju...

Såvitt jag vet skall det inte vara någon fara.

Ja, jag håller med att det är olustigt när en dator helt plötsligt efter en knapptryckning börjar fippla med precis allt man har på hårddisken. en i detta fall skall det inte vara några problem. :)

/J

Tjohoooo...! Det verkar faktiskt som om det funkar... Jag stoppade Indexing Services och satte den på Manuell. Nu är man en dator-kunskap rikare och så har man blivit lite kaxigare eftersom man klarade av det...

Nu återstår bara min del i avtalet som jag skrev i mitt första inlägg... Som tack för hjälpen... J-Star och Blackadder! Ni kan väl PM:a mig info, som Erat längd och utseende, och en bild, så att jag kan känna igen Er under nästa krig mot norrmännen... När jag nu ska offra mej till att vara Er mänskliga sköld... Eller nått... :)

Synd bara att jag är hetero och har flickvän, annars så skulle jag bannemej ha gift mig med båda två också..

Nu har jag nog på ett övertygande sätt visat min tacksamhet...

TACK! // Dahlberg

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...