Guest järv Posted January 17, 2005 Report Share Posted January 17, 2005 http://images.janes.com/defence/land_force...010306_1_p1.jpg Någon som känner igen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pete Posted January 17, 2005 Report Share Posted January 17, 2005 Inte känner igen, men den såg intressant ut så jag lyckades jaga upp vad det var för något: http://www.rokon.com/ En Rokon 2-hjulsdriven motorcykel. Här är Janes-artikeln som bilden kommer ifrån: Jordanska SOCOM utvärderar Rokon. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest järv Posted January 17, 2005 Report Share Posted January 17, 2005 (edited) Trevligt. Hmm "den skulle man ju kunna hänga på en bandvagn eller en helikopter". Edited January 17, 2005 by järv Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
scattergun Posted January 17, 2005 Report Share Posted January 17, 2005 Vad skulle fördelen vara framför andra crossbågar!? tyngre, långsammare, mera svårkörd...... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest järv Posted January 17, 2005 Report Share Posted January 17, 2005 Jag vet lika lite som nån annan.. Men tvåhjulsdrift och flytbar till att börja med kanske? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Filt tofflan Posted January 17, 2005 Report Share Posted January 17, 2005 Yamaha har en med liknande koncept TW200 , det går väl o luska ur fördelarna ur denna artikel - http://www.thumperpage.com/articles/tw200.html#preride Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Animal Posted January 17, 2005 Report Share Posted January 17, 2005 Jag vet lika lite som nån annan.. Men tvåhjulsdrift och flytbar till att börja med kanske? Flytbar??? Skulle det inte rendera i att det enda som syns ovan vattenytan är 2 däck? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
scattergun Posted January 17, 2005 Report Share Posted January 17, 2005 Flytbar!?! ska det inte vara flyttbar!??? Det enda som sägs på hemsidan om vattentagning är hur djupt vatten som man kan köra i...tror att det handlar om att den kör på botten.....inte att den flyter! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pete Posted January 17, 2005 Report Share Posted January 17, 2005 Flytbar!?! ska det inte vara flyttbar!??? Det enda som sägs på hemsidan om vattentagning är hur djupt vatten som man kan köra i...tror att det handlar om att den kör på botten.....inte att den flyter! The Desert Ranger's dry weight is 94.3kg (Trail-Blazer, 84kg), and the sealed wheel hubs in combination with low-pressure tires enable it to be floated across deep water obstacles. Nej, nu skummade du lite för fort tror jag. Om man läser vidare på sidan så står det ju att den är utvecklad för bergig miljö med stenar och lutning, och där tror jag att den slår en vanlig cross med hästlängder. Speciellt med tanke på tvåhjulsdriften. Den kanske vore något för jägar/span-uppgifter i bergsmiljö? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
olaevil Posted January 17, 2005 Report Share Posted January 17, 2005 Dom säljer dessa här i staterna för jägare.2-hjulsdrift Remdrivna en fyrtakts motor och dom har även en extra ljuddämpare att sätta på för en riktigt tyst motorcykel... MVH Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johanp Posted January 17, 2005 Report Share Posted January 17, 2005 (edited) Yamaha/Öhlins enduro med 2hjulsdrift är garanterat bättre på alla sätt i terränglådan, den har faktiskt deltagit och placerat sig väl i flera internationella enduro(INTE cross!!!)tävlingar, i vatten vet jag dock inte... Info om denna: http://www.yamaha-motor.se/products/motorc...R450F_2trac.jsp Edited January 17, 2005 by johanp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest järv Posted January 17, 2005 Report Share Posted January 17, 2005 Jag får för mig att skillnaden mellan en tvåhjulsdriven "cross" och den tvåhjulsdrivna grejen som är i artikeln är ungefär som skillnaden mellan en sportig fyrhjuling och en fyrhjuling modell arbetsmaskin. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sundman_MA03_BA02_KS01 Posted January 17, 2005 Report Share Posted January 17, 2005 Något i den stilen tillverkades i Sverige för säkert 10-15 år sedan, jag har för mig att den hette tugger eller nått i den stilen. Traktormönstrade däck och variator drift hade den i alla fall. Yamaha TW200 är så vitt jag vet inte 2 hjulsdriven, döäremot har den jäkligt feta däck. Tydligen mycket populär i japan att bygga customhoj på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Animal Posted January 18, 2005 Report Share Posted January 18, 2005 Thomas Kjellström på MC-Konsult byggde för några år sen f.ö. en undervattenscykel... som faktiskt funkar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kronvrak Posted January 18, 2005 Report Share Posted January 18, 2005 Jag får för mig att skillnaden mellan en tvåhjulsdriven "cross" och den tvåhjulsdrivna grejen som är i artikeln är ungefär som skillnaden mellan en sportig fyrhjuling och en fyrhjuling modell arbetsmaskin. Och jag skulle vilja se en endurocykel lastas med 50 kg extra last och sen prestera lika bra, dvs soldat, packning plus lite extra drivmedel. Sen lägger man till lite bra att ha grejer som minor, ksp osv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest järv Posted February 2, 2005 Report Share Posted February 2, 2005 Nån mer än jag som ser ett användningområde för den här i fm? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kronvrak Posted February 2, 2005 Report Share Posted February 2, 2005 Nån mer än jag som ser ett användningområde för den här i fm? Det har väl redan testas vid några tillfällen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts