Jump to content

Ruger mini 14

Bertil Rudolf

Recommended Posts

En bekant till mig har en Ruger mini 14. Han gillar den men särskilt träffsäker är den inte. första skottet sitter där det skall ( dvs där han siktar) andra skottet börjar driva iväg litegrann och tredje och fjärde ger en spridning på ca 30 cm. Detta under förutsättning att skotten skjuts förhållandevis snabbt så att pipan hinner bli varm. Vid riktigt långsamt skytte mellan skotten så blir spridningen mindre men den sprider fortfarande betydligt "mer" än vad den borde göra.

Hans åsikt om vapnet är: ett kul vapen att "panga" och "leka" med men inget precisionsvapen överhuvudtaget.

Han ångrar inte köpet.

En bekant till mig har en Ruger mini 14. Han gillar den men särskilt träffsäker är den inte. första skottet sitter där det skall ( dvs där han siktar) andra skottet börjar driva iväg litegrann och tredje och fjärde ger en spridning på ca 30 cm. Detta under förutsättning att skotten skjuts förhållandevis snabbt så att pipan hinner bli varm. Vid riktigt långsamt skytte mellan skotten så blir spridningen mindre men den sprider fortfarande betydligt "mer" än vad den borde göra.

Hans åsikt om vapnet är: ett kul vapen att "panga" och "leka" med men inget precisionsvapen överhuvudtaget.

Han ångrar inte köpet.

Vet du (eller Yxa) om det beror på att pipan inte är friliggande eller beror det helt enkelt på kass kvalitet på pipan från fabrik och kan detta på något vis åtgärdas?

Nedan är en bra länk till en seriös vapenforumssida, där kan du nog få mer info om Mini 14.

http://skytteforum.com/forum/index.php

Skytteforum är riktat mot sport och (huvudsakligen) pistolskytte - Robsoft pysslar med huvudsakligen gevär (samt att jag vet att folk där diskuterat Mini-14 tidigare), så Robsoft är i min mening det bättre alternativet för info i detta fall.

(Och om det spelar någon roll så är de minst lika seriösa på Robsoft. ;))

Edited by Yxa

Funderar seriöst på att köpa en Ruger mini 14, men undrar om någon har några erfarenheter av den.

Är den funktionssäker, precision m.m?

Det er et skrapvåpen. Har du tenkt til å treffe noe særlig må du bytte ut iallefall pipen og gassblokken.

Jag har en Mini-14 som jag är mycket nöjd med.

Precisionen är väl inte så mycket att hurra för men roligare bössa som man kan få licens på hittar man inte.

Vill jag skjuta precision så har jag betydligt lämpligare vapen för det.

Bössan är fruktansvärt driftsäker har aldrig haft något eldavbrott med min.

OBS!!!!!! När det gäller magasin så är det Pro-Mag, Ruger´s orginalmag och Thermold som funkar lägg pengarna på dom och undvik övriga.

besök http://www.perfectunion.com/forums/ så kan du hitta en del om Mini-14.

/Magnus :Malaj: