Jump to content

INFO: Radiolänkgruppchef, S1


Recommended Posts

  • Replies 104
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tackar för erbjudandet men jag har en hel del idéer redan. *Varför finns det ingen smiley med horn?*

Vi ska köra med ett internationellt fokus under övningen så det kan bli rätt bra.

 

Håll ögonen öppna efter Värnpliktsnytt om någon månad, för C DK013 ska också ut på en knut och då vet man aldrig vad som händer. Medalj eller Känga?

 

/Krook

Kunde tro det, i övrigt ska jag hålla ögonen öppna.

 

Angående det beryktade halvtjoget KP-troppar; skall de ha Nskygrp (många, stora plut), eller blir det KP-light?

Link to comment
Share on other sites

Det senaste JAG HÖRT är inget nsky alls, det får de som är proffs på sådant sköta...

 

Det är ju på modet med att tänka "bygga klossar" dvs S1 utbildar sambandsgubbarna som när/om de skall ut tillförs nsky (eller vad som nu behövs för aktuell insats) vid behov.

Link to comment
Share on other sites

Frågan är om S1 någonsin haft några NSKY proffs.. :D

 

jag hörde att det utbildades (ren) NSKY vart fjärde år. Jag hade med andra ord en sjujäkla tur..

 

det kan inte vara kul att tillbringa GU:n i en uppvärmd stabscontainer, med markanlådan inom handräckhåll. :D

 

Hur såg förresten markanlådan ut,?? jag såg under hela min GU utbildning aldrig skymten av en markalåda.

 

Vissa inom vår plut. började tala om markalådan som om det bara vore en "moralhöjare" som inte fanns på riktigt..

 

Den kommer till er i morgon, lät det ofta...

 

 

Men vi var ju 8-/ ROCKSTARS så vi åt Helmantlat istället som smågodis. :)

Link to comment
Share on other sites

Det senaste JAG HÖRT är inget nsky alls, det får de som är proffs på sådant sköta...

 

Det är ju på modet med att tänka "bygga klossar" dvs S1 utbildar sambandsgubbarna som när/om de skall ut tillförs nsky (eller vad som nu behövs för aktuell insats) vid behov.

Vilket förstås låter som den bästa lösningen, om man ser till kompetensen hos de förband man utbildar. Komparativa fördelar brukar nationalekonomerna kalla det...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Ni skall hålla er i skinnet "ungdomar"...

Jag älskar att bli kallad "ungdom" :P

 

Det blev mindre tid på KP än vad jag hade räknat med under TSÖ:n. Jag fick en annan uppgift under övningen men det jag såg var att det var oerhört stor skillnad mellan tropparna avseende förmåga att lösa uppgiften.

 

/Krook

Link to comment
Share on other sites

Det har en viss tendens att bli rätt stor skillnad... Olika troppchefer, _stor_ skillnad på sytar och skillnad i hur troppen funkar tillsammans... Allt påverkar ju...

...stridsvärde, sjukdomar, avkörningar, brand i :1, utbildningsståndpunkt, attityd, mörker, kyla, FB04, stress, avsaknad av scartkabel till tv-spelet, mm mm.

 

Det var några av de parametrar som utgjort differentierande förmåga att lösa tilldelad uppgift.

 

/Krook

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
...stridsvärde//...//, avsaknad av scartkabel till tv-spelet, mm mm.

 

Det var några av de parametrar som utgjort differentierande förmåga att lösa tilldelad uppgift.

 

/Krook

Just det! ;)

 

(Borde för övrigt tillhöra RU under ASÖ, med hänvisning till annan tråd) :lol:

Link to comment
Share on other sites

Ni skall hålla er i skinnet "ungdomar"...

Jag älskar att bli kallad "ungdom" :P

 

Det blev mindre tid på KP än vad jag hade räknat med under TSÖ:n. Jag fick en annan uppgift under övningen men det jag såg var att det var oerhört stor skillnad mellan tropparna avseende förmåga att lösa uppgiften.

 

/Krook

Observera citattecknen runt ungdom...

 

Vi tillhör ju som sagts i pm nästan samma förband därför blir jag nyfiken, vad gjorde du under TSÖ?

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

Min andra uppgift på TSÖ:n var att följa upp RAP-täckningen i AO:t.

 

En väldigt intressant uppgift då detta sällan görs. Jag fick insikt i möjligheter och begränsningar i RAP. Detta kopplat till grupperingar och tropparnas färdighet.

 

/Krook

Link to comment
Share on other sites

Är det sant att TS-soldater skulle ha större chans att få göra utlandstjänst?

Då jämfört med soldater på operativ länk.

 

I alla lägen ska vi fråga oss vad som är efterfrågat.

ÖBs Vägen framåt. (sidan 22???)

 

Det faktum att vi utbildar på TS9000 hemma innebär inte per automatik

att det är efterfrågat av internationella organisationer.

 

TS9000 lämpar sig för taktisk ledning av rörliga förband utspridda över ytan.

Det är ju ofta vi uppträder så... internationellt...

Mtrl:en är anpassad för att ha drift i högst ett par veckor för att sedan

tas ner och vårdas. (Småland...)

 

TS9000 har för klen prestanda. Betänk att den op-mtrl vi har nu

som är i runda slängar 10-15år äldre har 16ggr bättre prestanda

och är konstruerad för att gå dygnet runt från första till sista dagen

på en svensk insats utomlands.

(Snacka om att någon på FMV har varit framsynt... :lol: )

 

Jag tycker att TS9000 är väldigt roligt och spännande att jobba. Intressant

organisation att truppföra... men jag tycker det känns som...

fi ll DANMARKSFÄLTEN. order: mekb 10 TA ARLANDA, beredd SLÅ fi DANMARKSFÄLTEN, berdd TA KAPELLSKÄR.

 

Jag är helt övertygad om att i den nya insatsförsvaret är det OP-mtrl i

någon form som gäller. Givetvis moderniserad men dock.

 

//Mr Poyz

På plats i verkligheten...

Link to comment
Share on other sites

Nya bärare till OP-mtrl:en skulle vara bra för att göra den lite mer lättillgänglig. Med OP-mtrl:en skulle väl även kompatibliteten med andra nationers system öka, är min uppfattning. Är det någon som vet exakt?

 

Annars är det väl som MrPoyz säger. Det brukar vara det.

 

/Krook

Link to comment
Share on other sites

Är det sant att TS-soldater skulle ha större chans att få göra utlandstjänst?

Då jämfört med soldater på operativ länk.

 

I alla lägen ska vi fråga oss vad som är efterfrågat.

ÖBs Vägen framåt. (sidan 22???)

 

Det faktum att vi utbildar på TS9000 hemma innebär inte per automatik

att det är efterfrågat av internationella organisationer.

 

TS9000 lämpar sig för taktisk ledning av rörliga förband utspridda över ytan.

Det är ju ofta vi uppträder så... internationellt...

Mtrl:en är anpassad för att ha drift i högst ett par veckor för att sedan

tas ner och vårdas. (Småland...)

 

TS9000 har för klen prestanda. Betänk att den op-mtrl vi har nu

som är i runda slängar 10-15år äldre har 16ggr bättre prestanda

och är konstruerad för att gå dygnet runt från första till sista dagen

på en svensk insats utomlands.

(Snacka om att någon på FMV har varit framsynt...  :)  )

 

Jag tycker att TS9000 är väldigt roligt och spännande att jobba. Intressant

organisation att truppföra... men jag tycker det känns som...

fi ll DANMARKSFÄLTEN. order: mekb 10 TA ARLANDA, beredd SLÅ fi DANMARKSFÄLTEN, berdd TA KAPELLSKÄR.

 

Jag är helt övertygad om att i den nya  insatsförsvaret är det OP-mtrl i

någon form som gäller. Givetvis moderniserad men dock.

 

//Mr Poyz

På plats i verkligheten...

Jag håller väl inte riktigt med i resonemanget taktisk/operativmateriel.

De insatsförband vi sätter upp, tex Nordic Battle Group 08, har krav att kunna verka som ett taktiskt förband, och då med taktiskt samband.

Sen är det ju en annan sak att de instatser vi haft med våra taktiska förband, SWERAP & IA03 så är det operativ sambandsmateriel som hade varit mest lämpat. Britterna går oftast in med taktisk materiel, men när de ser att blir kvar, och läget så tillåter, ersätter de denna materiel med lämpad, operativ eller COTS.

TS "klena" prestanda tror jag inte är gränssättade, däremot att materielen inte är kontruerad för att vara grupperad månadsvis på samma ställe.

Det ska bli intressant att se hur nästa års GU kommer att bli, med tanke att den ska vara förberedande för internationell tjänst.

Men som det ser ut nu finns inga nya pengar till mtrl. NBG08 (som de ska utbildas mot), utgörs till stora delar av IA03.

Link to comment
Share on other sites

Eventuellt kan man tänka sig att de tu smälter samman, TS9000 med lite bättre kapacitet, OPsb med lite bättre "hanterbarhet".

 

Vips har vi något mittemellan som kan användas i hela konfliktskalan bla bla bla ja ni fattar...

Link to comment
Share on other sites

Främsta nackdelen som jag upplever det med TS är att det krävs lite för mycket kött för lite för lite kräm (var det tillräckligt otydligt?), och kött är ju som bekant en bristvara i "the world of tomorrow"...

Link to comment
Share on other sites

"det här med stagpålar måste det vara slut på"
:rockon:

 

Då blir steg 2 följdaktligen att skruva på krämen... Ett väl genomfört äktenskap mellan OP och TS vore som sagt en givande lösning, men jag kan tänka mig att en sådan idé rör upp lite ont blod bland de gamla rävarna.

 

För övrigt; ska du inte vara nere på ASÖ vid det här laget?

Edited by C DK012
Link to comment
Share on other sites

"det här med stagpålar måste det vara slut på"
:rockon:

 

Då blir steg 2 följdaktligen att skruva på krämen... Ett väl genomfört äktenskap mellan OP och TS vore som sagt en givande lösning, men jag kan tänka mig att en sådan idé rör upp lite ont blod bland de gamla rävarna.

 

För övrigt; ska du inte vara nere på ASÖ vid det här laget?

Där sätter arbetstidsreglerna käppar i hjulet... Åker ner imorgon. Men det ska vi INTE diskutera här.

 

Tror nog också att det skulle pipas både här och där men det gäller ju att våga förändra.

Det är nog sannolikt FM:s största utmaning att bryta sig loss från det gamla. Visserligen OT men jag noterar med förskräckelse hur soldater än idag utbildas med klara invasionsförsvars vibbar.

 

Förövrigt kommer det att genomföras försök under kommande utbildningsår med ny radiolänk på KP har dock i dagsläget ingen koll på prestanda eller dylikt men vi kan nog anta att högre hastighet än maximala 2mbit stått på önskelistan.

Link to comment
Share on other sites

Slänger in en brandfackla... B)

 

Varför kan inte taktiskt samband bestå i radioapparater och ett eget upprättat mobiltelefonsystem som är krypterat.

Att kravställaren i vill ha TS9000 motsv. till NBG08 belyser kanske mera problemen man har med att ominrikta försvarsmakten än ett reelt behov.

(Skulle definitivt spara en del pengar vilket skulle leda till att vi har råd med mera "indianer" på backen...)

 

Hur funkade TS9000 i Liberia? Användbart?

 

Annars verkar ju den brittiska modellen vara ganska bra.

Men som politiska klimatet är just nu så lär det inte bli tal om några peace enforcement av tyngre slag... men det är klart det kan ju komma att blåsa förändringens vindar...

Är det inte så att när sverige väl ramlar in med buller och bång har redan SSG varit där å rekat läget och britterna har hunnit ta hem sitt taktiska samband?

 

Jag tycker att vi måste ominrikta sambandstjänsten. Visst ska vi behålla

TSXXXX, men som det är nu ligger tygdpunkten på dessa system som i värsta fall

ska använda 6-12månader. Det som vi sen borde använda under en längre tid, det utbildar vi bara undantagsvis på... men det är klart... det är ju mera ballt att åka runt i en PATGB202 med en fjunig automatmast än en Sc124C. med en fet TP35:a efter...

 

Hoppas datorn inte började brinna... :)

/Mr Poyz

Link to comment
Share on other sites

Dock så har vi inget TS kvar i Kosovo.... Möjligtvis några lagerställda växlar som inte hunnit skickas hem. Vi monterade ner de sista kvarlevorna från C2 under KS09. :(

Vad kör man nu då? Bara 910?

 

/Tobias

Link to comment
Share on other sites

Slänger in en brandfackla... B)

 

Varför kan inte taktiskt samband bestå i radioapparater och ett eget upprättat mobiltelefonsystem som är krypterat.

Att kravställaren i vill ha TS9000 motsv. till NBG08 belyser kanske mera problemen man har med att ominrikta försvarsmakten än ett reelt behov.

(Skulle definitivt spara en del pengar vilket skulle leda till att vi har råd med mera "indianer" på backen...)

 

Hur funkade TS9000 i Liberia? Användbart?

 

Annars verkar ju den brittiska modellen vara ganska bra.

Men som politiska klimatet är just nu så lär det inte bli tal om några peace enforcement av tyngre slag... men det är klart det kan ju komma att blåsa förändringens vindar...

Är det inte så att när sverige väl ramlar in med buller och bång har redan SSG varit där å rekat läget och britterna har hunnit ta hem sitt taktiska samband?

 

Jag tycker att vi måste ominrikta sambandstjänsten. Visst ska vi behålla

TSXXXX, men som det är nu ligger tygdpunkten på dessa system som i värsta fall

ska använda 6-12månader. Det som vi sen borde använda under en längre tid, det utbildar vi bara undantagsvis på... men det är klart... det är ju mera ballt att åka runt i en PATGB202 med en fjunig automatmast än en Sc124C. med en fet TP35:a efter...

 

Hoppas datorn inte började brinna... :dribble:

/Mr Poyz

 

Du har rätt du.

 

TS är för klent för att leverera samband för stab ( PowerPoint-majorer m. fl.).

 

Vi skulle behöva ett mer lättrörligt OP-system kombinerat med ett radiosystem av typen GTRS + en lättare variant av system typ Ra 910. Det vore smutt om GTRS och den lätta radion kunde tala krypterat till varandra, kanske o hemska tanke att samtalet kunde sträcka sig över OP-systemet till annan Ra en bra bit längre bort?

 

Nu svamlar jag. Håller med du istället.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...
På tal om S1: vad sysslar 2 kompaniet med? Jag ska tydligen vara plutonsjukvårdare där.

2. kompaniet (Rasbo) utbildar Ledningskompani.

Det innebär en massa containrar och annat som stabspersonal arbetar i.

Man betjänar en stabsplats i skogen, något förenklat.

 

/Krook

Link to comment
Share on other sites

Slänger in en brandfackla... B)

 

Varför kan inte taktiskt samband bestå i radioapparater och ett eget upprättat mobiltelefonsystem som är krypterat.

Att kravställaren i vill ha TS9000 motsv. till NBG08 belyser kanske mera problemen man har med att ominrikta försvarsmakten än ett reelt behov.

(Skulle definitivt spara en del pengar vilket skulle leda till att vi har råd med mera "indianer" på backen...)

 

Hur funkade TS9000 i Liberia? Användbart?

 

Annars verkar ju den brittiska modellen vara ganska bra.

Men som politiska klimatet är just nu så lär det inte bli tal om några peace enforcement av tyngre slag... men det är klart det kan ju komma att blåsa förändringens vindar...

Är det inte så att när sverige väl ramlar in med buller och bång har redan SSG varit där å rekat läget och britterna har hunnit ta hem sitt taktiska samband?

 

Jag tycker att vi måste ominrikta sambandstjänsten. Visst ska vi behålla

TSXXXX, men som det är nu ligger tygdpunkten på dessa system som i värsta fall

ska använda 6-12månader. Det som vi sen borde använda under en längre tid, det utbildar vi bara undantagsvis på... men det är klart... det är ju mera ballt att åka runt i en PATGB202 med en fjunig automatmast än en Sc124C. med en fet TP35:a efter...

 

Hoppas datorn inte började brinna... :)

/Mr Poyz

 

Du har rätt du.

 

TS är för klent för att leverera samband för stab ( PowerPoint-majorer m. fl.).

 

Vi skulle behöva ett mer lättrörligt OP-system kombinerat med ett radiosystem av typen GTRS + en lättare variant av system typ Ra 910. Det vore smutt om GTRS och den lätta radion kunde tala krypterat till varandra, kanske o hemska tanke att samtalet kunde sträcka sig över OP-systemet till annan Ra en bra bit längre bort?

 

Nu svamlar jag. Håller med du istället.

 

Vem säger att GTRS kan leverera bandbredd (om vi nu pratar PowerPoint)?!?

Men satkom är ju på stark frammarsch, med bandbredd.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...