Jump to content

INFO: Radiolänkgruppchef, S1


Recommended Posts

Anders Posted den Jan 16 2005, 22:38 

 

  @ C 2:744

 

Men jag har truppfört er. BÖ 2 02/03. Ni gjorde bra ifrån er.

 

(Men om jag hade fått tag i dem som skippade fältduschen...)

 

Aahh, trevligt Fk W :) Var en bra övning, rätt kämpig också faktiskt. Måste säga att du gjorde ett bra jobb, särskilt med tanke på att du är gammal kråka i grunden :) . Ska förövrigt hälsa från Johansson, grpch SR 02/03 på 5:e.

 

 

Till övriga som klankar ner på Oland kan jag bara nämna följande:

 

Bataljonschefens utbildnings kontroll 2002. Av ca 30 patruller var placeringarna 1-8 samtliga från Oland (Första, tredje och fjärde plats togs av OP/Sb-plutons tre patruller).

Dessutom vinst i stafetten för Oland samma utbildningsår.

 

Kommentarer överflödiga....

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 104
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det beror på. Har du B-körkort vid inryck kan du komma att få lastbilsutb/terrängbilsutb beroende på slutlig tjänst (kanske pansarterrängbilsutb). Efter uppkörning kommer du få ett militärt förarbevis. Uppkörningen är i stort sett identisk med civil motsvarighet. Därefter kan det hända att du bereds möjlighet att få köra upp för civilt C-kort (om du har fått lastbilsutb, mycket mindre troligt annars). Du får själv betala för civilt teoriprov, körkortstillstånd etc.

 

Har du inte B-körkort innan inryck så kommer inget av ovanstående att inträffa, så se till att fixa den där uppkörningen! B)

Link to comment
Share on other sites

Det beror på. Har du B-körkort vid inryck kan du komma att få lastbilsutb/terrängbilsutb beroende på slutlig tjänst (kanske pansarterrängbilsutb). Efter uppkörning kommer du få ett militärt förarbevis. Uppkörningen är i stort sett identisk med civil motsvarighet. Därefter kan det hända att du bereds möjlighet att få köra upp för civilt C-kort (om du har fått lastbilsutb, mycket mindre troligt annars). Du får själv betala för civilt teoriprov, körkortstillstånd etc.

 

Har du inte B-körkort innan inryck så kommer inget av ovanstående att inträffa, så se till att fixa den där uppkörningen! B)

Var och gjorde synundersökning igår, har inte haft tid att fylla i alla papper, men jag vill börja övningsköra senast i början på februari. jag ska bli vagnchef. :)

Link to comment
Share on other sites

Den som endå finge puttra runt i en Patgb203 under militärtjänsten, tacka vet jag gamla trogna Tgb20...NOT!

 

Min grupps fordon, fick sladd vid möte och körde in i ett träd, i ca 40km/h bilen finns nu till allmän beskådning nere vid lilla motorparken. Inte speciellt vacker.

 

:oGRG-power!

 

ett litet tillägg bara till alla er som bestämt hävdar att Olands kompani är vassast på regementet. Jag har för mig att ekorre skabben letade sig in till Olands soldater, och att madrasser brändes som forntida häxbål....

 

:)

 

rätta mig om jag har fel!

Link to comment
Share on other sites

AnimalMother

Inte på vår tid minsann. Både chefen DK012, chefen 2:744 och jag (chef över mig själv iaf...) var där 02/03...

Så det är alltså erat fel att det blivit som det blev. Jag har funderat över det.

:P

Nåja, Olands har sina fördelar. Framförallt detta året då de gör stor nytta i Småland. Det är ju OP-mtrl bra till.

 

/Krook

Link to comment
Share on other sites

Annars är två veckors reläuppgift med masten fastparkerad i betong att betrakta som en hyfsad bajsmacka (om man istället kan vara på BatÖ, med chans att få kriga till det lite, och faktistk ÖVA på det som är svårt dvs. omgruppering. F.ö. Anne, hoppas du trivdes i min kalla :1-hytt på Signalsberg en vinternatt för ganska exakt 2 år sedan)... Finns nog även ett gäng APN därnere, undrar om dom kastat in några (av Upsala Komp:s?) KP också... :camo:

 

 

@Animalmother: Manöver! Vi kan iaf ratta 20-bil utan att kvadda den! (13-bilar å andra sidan... :huh: )

Link to comment
Share on other sites

@ C DK012

:1 hytt på Signalsberg? var det när ni "var" SLE eller bara "vanligt" besök?

 

Btw; även Oland kan kvadda 20-bilar, lite för lätt... Vilken KPs nsky var det som körde rätt in i högen av bråte på Bredsands parkering...?

Link to comment
Share on other sites

BatÖ -03, vår första mörkergruppering. Du var där tillsammans med Fk J-son. Förhoppningsvis var våra vedermödor underhållande... ;)

 

Någon incident vid Bredsand känner jag inte till, var aldrig där i tjänsten, men det lutar väl åt att det var DK011:s lilla spjuver till förare som (återigen) var ansvarig...

Link to comment
Share on other sites

haha!

 

Ja Tgb bilarna har även en viss tendens till att välta när förarna i dom blir skitskraja av mitt gamla kära vidunder till granatgevär!!

 

 

Läste en sväng om Oland mfl på S1:s hemsida angående stormen, kanonjobb!! ,O

 

 

back in the days på NSKY-plut var det aldrig något snack om välgörenhet, förutom då att kasta Potatis och slåss på LA03 under IMF-träning i Strängnäs -04. Annars var vi mest äckliga och levde fan nere på haket SUNSET! haha!!

 

värt att notera: jag förstår numera hur alla huliganer tänker när det slår sönder saker och kastar gatsten. Man var lite lätt övertänd under den övningen....fläskläpp..inga tillägg.. :lol:

 

 

GRG- Power! :baskerFN:

Link to comment
Share on other sites

C DK012; nope har inget större minne av det. Tillfällena flyter ihop, ägnade rätt stor tid åt att flänga runt och besöka er...

 

När jag tänker efter var det nog 013:s 20-bil faktiskt... har minne av en viss toch som blev lite lätt irriterad...

 

Har också ngt vagt minne av en viss 012-syte som förklarade för "sitt" befäl vad alla kvinnor är...

Link to comment
Share on other sites

QUOTE (Jelzin @ Jan 26 2005, 19:28 )

Olands kompani vann GarnM i skytte på S1 iår! 

 

// Jelzin 

 

 

Något måste väl 3:e vara bra på.

Grattis! 

Hmmm... ja jag antar det. Fast iofs är vi bra på betydligt fler saker, bla var det på håret att vi inte vann GarnM bandy också. Desutom är vi grymma på att gruppera stab i varma, sköna byggnader m/LedS, Marma läger osv.... ;) B)

 

// Jelzin

Link to comment
Share on other sites

Nej nu är det nya tider.

TS:et körs på 2 och 4 komp och 3:e kör OP för andra året i rad. Förmodligen kommer 3:e köra OP även det kommande utbildningsåret.

 

Men jag hörde något om 10st knutar nästa år, varav hälften på band!

10 st knutar!

Jag förmodar att det väcker känslor av vällust hos vissa TS-muppar här på forumet?

 

/Krook

Link to comment
Share on other sites

Nej nu är det nya tider.

TS:et körs på 2 och 4 komp och 3:e kör OP för andra året i rad. Förmodligen kommer 3:e köra OP även det kommande utbildningsåret.

 

Men jag hörde något om 10st knutar nästa år, varav hälften på band!

10 st knutar!

Jag förmodar att det väcker känslor av vällust hos vissa TS-muppar här på forumet?

 

/Krook

Gurgel... :baskerHV::lala:

Link to comment
Share on other sites

Samtliga kp-to var nere i SMÅLAND men är nu utbytta mot op/sb mtrl. Där nere uppträdde dessa splittrade i rl-grupper (ett fo/grp) som band samman at-stn när ledningarna mellan dessa blåst ner.

 

edit: Förövrigt blev rl-soldaternas fältvistelse sannolikt längre i SMÅLAND än om dessa deltagit i BÖ. (16 dygn plus minus undantaget en ledighet för återhämtning om ca två dygn på hemorten)

 

OP kommer mtrlmässigt att vara kvar där nere ett kvartal.

 

Ja som det ser ut utbildas samtliga Armén:s KP på S1 nästa år, därav tre sambandsplutoner.

 

 

Ang Oland diskussionen så kommer Oland aldrig bli som det har varit nedrustningen började när de gamla rävarna försvann och TS rök (då alla stabila officerare omgrupperade).

Edited by KP2
Link to comment
Share on other sites

Om din utbildningskategori är gruppbefäl (GB), så kommer du att förordnas till korpral efter ca 7,5 mån. och till furir dagen efter utryck.

 

Däremot kommer din dagersättning under hela de tio (?) månaderna vara 66kr/dag.

Link to comment
Share on other sites

Om två veckor sätter TSÖ:n igång. Då ska KP-tropparna tuktas!

:P

 

/Krook

Skicka ett PM om du behöver xtra hjälp! ;)

Tackar för erbjudandet men jag har en hel del idéer redan. *Varför finns det ingen smiley med horn?*

Vi ska köra med ett internationellt fokus under övningen så det kan bli rätt bra.

 

Håll ögonen öppna efter Värnpliktsnytt om någon månad, för C DK013 ska också ut på en knut och då vet man aldrig vad som händer. Medalj eller Känga?

 

/Krook

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...