Jump to content

INFO: Radiolänkgruppchef, S1

Recommended Posts

De här frågorna är främst riktade till folk som gjorde sin värnplikt på S1(och helst då som radioman/radiolänkgruppchef ;)), men jag är tacksam för alla svar jag kan få. :wub:

Om jag klarar utbildningen med hyffsade betyg(10-7-7 och högre), hur stora är mina chanser att komma med i utlandsstyrkan?

Hur mycket tid kommer jag spendera i fält, mycket/lite?

Jag har hört något om vinterträning i boden, stämmer det?

Hur mycket ledighet är det?

Jag har dessutom fått för mig att det är en hyffsat slapp utbildning, stämmer det?

Har sökt här på forumet(och google), men hittat väldigt lite.. hittar inte såder jättemycket på S1s hemsida heller. :wub:

Kommer säkert på fler frågor sen. :P

• Replies 104
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Om jag klarar utbildningen med hyffsade betyg(10-7-7 och högre), hur stora är mina chanser att komma med i utlandsstyrkan?

Jag har dessutom fått för mig att det är en hyffsat slapp utbildning, stämmer det?

Har sökt här på forumet(och google), men hittat väldigt lite.. hittar inte såder jättemycket på S1s hemsida heller. :lol:

Kommer säkert på fler frågor sen. :P

Det finns två typer av Radiolänksystem som det utbildas på på S1, ett för TS9000 och ett för PTN/FTN (Publika telenätet/Försvarets telenät).

Dina möjligheter att få en tjänst i US är större om du hamnar på TS än om du är på "Tung länk". I Kosovo har man nämligen kört TS9000 i flera år.

Sveriges bidrag till missionen i Kosovo är under ständig förändring och det senaste jag hörde var att antalet svenskar skulle öka under 2006. Det borde tyda på att TS-enheterna blir kvar och att det fortsatt behövs rekryteras till den typen av tjänster.

Det du ska göra är att prata med dina befäl efter inryck och berätta att du är intresserad av internationell tjänst. Det pratas mycket om rekryteringen nu på S1 och folk med ambition välkomnas varmt.

Avseende fältliv så beror det lite på hur utbildningsåret artar sig. I detta nu så befinner sig stora delar av Grundutbildningsbataljonen (GU-bat) på uppdrag m.a.a. stormen vilket gör att den planerade bataljonsövningen kanske inte genomförs. Det innebär att de får några dagar mindre i fält.

Jag skulle tippa att du får ungefär åtta-nio rena fältveckor under GU, kanske mer kanske mindre. Utöver det kommer ett större antal veckor då du tjänstgör ute långa dagar men sover inne på kasern.

Vinterutbildning i Boden har genomförts inte riktigt vartannat år men nästan. Jag tvivlar på att det blir någon längre Bodenresa för din del eftersom Signalbataljonen där läggs ned. Däremot "riskerar" du att få resa till Älvdalen i stället.

Ledighet? Vad är det?

Inrikta dig på en helgtjänst i månaden plus övningar, inte mer. Dessutom kommer ni säkert få lite semester mitt i.

Om utbildningen är slapp eller inte beror mycket på vilken bakgrund du har och vad du anser är slappt. GSU:n är väl inte jätteslapp men på övningar då du är ute och upprättar länk så kommer arbetet stötvis. Långa stunder av inaktivitet följt av ett antal timmars hektiskt uppgrupperande och så vidare.

Men det är ingen jägartjänst.

Utöver det så kan jag säga att du kommer att chefa över en liten grupp 3-4 man och du kommer (ska) ha en kompisrelation till dina underlydande.

Du kommer få teleutbildning, utbildning i arbete på hög höjd (mastklättring) och mycket annat smått och gott.

Har du fler frågor så hojta till. Och försök ta reda på vilket kompani alt. typ av länk du ska pyssla med. Då kan jag bättre svara på dina frågor.

/Krook

Har sökt här på forumet(och google), men hittat väldigt lite.. hittar inte såder jättemycket på S1s hemsida heller.  :lol:

Kommer säkert på fler frågor sen.  :P

I befattning som radiolänkman i US, ganska bra.

Lite. På sin höjd 10-12 veckor.

Inte varje år.

1 vecka på sommaren, 1 vecka på hösten, jul- och nyårshelg samt 1-2 veckor på vårvintern. Och de flesta helger.

Utbildningen är inte speciellt slapp, men attityden hos soldaterna kan vara det.

EDIT: Krooken hann först, mitt får stå kvar som fåordigt exempel.

Edited by Anders

Dock så har vi inget TS kvar i Kosovo.... Möjligtvis några lagerställda växlar som inte hunnit skickas hem. Vi monterade ner de sista kvarlevorna från C2 under KS09. :(

Vad f-n har du gjort?

Tagit bort vårt levebröd?

Hm, då får vi väl se om TS-prylarna kommer tillbaka nästa år, vilket jag inte tror. Jag skulle tippa på att man istället satsar mer på RA910.

Då, min blivande kollega Erik Johnsson, tycker jag att du ska försöka få Satcom/Fjärrsambandsutbildning samt så mycket TETRA/RA910-utbildning du kan. Den kompetensen är nämligen efterfrågad i US.

/Krook

Tack för svaren(speciellt Krook)!

Jag tycker att 8-12 veckor i fält verkar helt okej(jag var inställd på betydligt mindre).

Jag undrar dessutom vilka vapen jag kommer att utbildas i? Jag hörde skott avlossas(jobbar just nu på AGA vid Enköping Östra) och kände att jag var tvungen att fråga. :D

Jag undrar också om ett datum för inryck har fastställts än?

Eller det kanske är olika beroende på vilket kompani jag hamnar på?

Det ska nog gå bra det här. B)

Vapenutbildningen och även övrig utbildning beror lite på hur mycket som hinns med utöver befattningsspecifik utbildning.

Men räkna med AK5, P-skott och KSP 58B (Den sistnämnda beror på vilket befäl ni har)

Jag kan ju meddela att Trossplutonen på Rasbo kompani ska köra strid i bebyggelse vecka 5 vilket inte alla kockar (mm) får möjlighet till. Det är rätt mycket upp till chefen hur utbildningen ska se ut.

Att det kommer gå bra kan ni vara lugn för, bara du själv vill och kämpar på om det känns tungt.

Välkomna till Upplands regemente.

/Krook som hoppas få anställning efter avslutad mission i december.

Se till att göra ert jobb, även om det är mitt i februari, mitt i natten, med snöblandat regn som blåser in underifrån och ni egentligen bara vill krypa ihop i hytten och somna, så kommer er chef att dyrka er i hemlighet. Övrig info enligt Krook.

//Fd Radiolänktroppchef

Låg inne som radiolänkgruppchef på S1 utbildningsåret 02/03. Jag låg på en pluton på 3:e komp. (Olands kompani). Vi var den (förmodligen) sista kullen som utbildades på Mast 60/1300, en gigantisk koloss på 42 meter och upprättade radiolänkutrustning i den. Min grupp bestod av 8 man inklusive mig.

Instämmer med tidigare talare om antalet fältveckor. Är också som han säger att arbetet i fält kommer stötvis. Detta var extra påtagligt för oss. När vi omgrupperade jobbade vi ofta hårt ett drygt ett dygn i sträck för att sedan ha det lugnare i ett par dygn. Våra fältveckor var oftast ganska långa, ca 9 dagar eller mer. Detta tycker jag gör att fältlivet känns mer riktigt en om man t.ex. bara ligger ute i 5 dagar då kan man slarva med hygien och liknande för att man vet att man snart är tillbaka på kasern igen.

En vettig grej som vi (alla i min pluton som fick militärt förarbevis på tung lastbil) fick under lumpen var möjligheten att ta civilt C-körkort. Något som förutom att det såklart är bra att ha civilt, även kan ge möjligheter att göra US som t.ex Patgb-förare el. liknande.Troligen kommer dock din enhet att transporteras med tgb 30/40 el. liknade.

Året efter oss började man utbilda på satcom, något som precis som Krook säger är efterfrågat i US.

Vad gäller vapen och stridsutbildning beror det som sagt mycket på befälen och hur mycket tid som finns. Går alltid att via plutonsförtroendemannen framföra önskemål om utbildningen till befälen. Med lite tur så kan man påverka lite.

Med rätt inställning så kommer du ha en mycket bra tid framför dig!

Quote (Krook Jan 13 2005, 22:14)

I detta nu så befinner sig stora delar av Grundutbildningsbataljonen (GU-bat) på uppdrag m.a.a. stormen vilket gör att den planerade bataljonsövningen kanske inte genomförs.

Skulle inte vilja hålla med dig helt där. S1 är ett ganska speciellt regemente då man utbildar förband och enheter som sedan skall ingå i andra enheter, expemelvis televapen, taktiska och operativa staber osv. Detta gör att det som kallas batlajonsövning i princip blir kompaniövningar för de enskilda kompanierna. Nu är det som du säger att stora delar av Rasbo kompani har åkt till Småland och sambandsplutonen på Olands kompani också finns i området. Olands kompani skall ändå genomföra kommande "bataljonsövning" som planerat med de stab- och trossenheter som finns kvar i Enköping.

ErikJohnsson: Kolla sambandsplutons hemsida. De ligger just nu på Olands kompani. Kanske inte så mky info om själva utb men en del bilder.

// Jelzin

Olands kompani skall ändå genomföra kommande "bataljonsövning" som planerat med de stab- och trossenheter som finns kvar i Enköping.

Japp, det ser ut att bli av.

Det lät inte så i torsdags men jag har snackat med lite folk så nu är planeringsläget att det blir öva av.

Och jag hade fel angående volymen vpl som åkte iväg. Det var inte så många som det var planerat för. Därav tveksamheten kring BatÖ:n, möjligen.

@C 2:744

Då har jag truppfört dig! B)

Hoppas att jag inte var för snäll :ph34r:

/Krook

@ Krook

Du har väl inte truppfört C 2:744?

Han var på 3:E när jag var där, mao han muckade innan vi började på FOKen...

Tjena A, allt väl?

Nej, det stämmer. Jag har inte truppfört honom, jag läste fel på årtalen. Det var kullen efter som jag hade en tid. Jag ber om ursäkt.

/Krook

Kom just på att jag har för mig att man har börjat utbilda på radiolänk-patgb på S1, någon som kan bekräfta? Hursomhelst så lär det väl inte vara fel att hamna på en sån om man är sugen på US, är ju inte helt fel med ett förarbevis på patgb i bagaget...

@Krook - tyvärr har jag inte haft nöjet att ha dig som truppförare vad jag vet :baskerPa:

Kom just på att jag har för mig att man har börjat utbilda på radiolänk-patgb på S1, någon som kan bekräfta? Hursomhelst så lär det väl inte vara fel att hamna på en sån om man är sugen på US, är ju inte helt fel med ett förarbevis på patgb i bagaget...

[Homer-läge]Mmmm, automast...[/Homer-läge]

@C2:744; viva Kasern 002!

@Erikj: Som sagt, Patgb 202 är den nya melodin, så är du inte placerad vid 2.komp, ring och gnäll tills du får komma dit! Nu när 42-metersmasten (Rocco) är pensionerad så är det så tungt som det blir på S1 (obs, min högst subjektiva bedömning =)

@C2:744; viva Kasern 002!

@Erikj: Som sagt, Patgb 202 är den nya melodin, så är du inte placerad vid 2.komp, ring och gnäll tills du får komma dit! Nu när 42-metersmasten (Rocco) är pensionerad så är det så tungt som det blir på S1 (obs, min högst subjektiva bedömning =)

Kan inte annat än instämma :D

Såg på regementets dag i september att min plutons 2 st Rocco-ex stod och samlade dam i ett förråd... :(

Jag kan ju meddela herrarna Ralänkgurus att en viss känd KPtoch från 02-03 välte en fristående 25-meters mast under vår TS-utb. :D

Låt mig se: det var inte DK011 och det var inte DK012...

Den var iofs inte uppvevad och han hade god hjälp av ett gäng kadetter men masten måste ändå in för röntgen och matarhornen gick!

OLANDS KOMPANI

Whoooohahahahaha!!!!

/Krook

@Krook - tyvärr har jag inte haft nöjet att ha dig som truppförare vad jag vet :)

patgb, en sånhär? http://www.SoldF.com/patgb203.html

Var/Vem/Hur ska jag kontakta angående att arbeta med en sån? Jag antar att körkort är en merit?

@Krook - tyvärr har jag inte haft nöjet att ha dig som truppförare vad jag vet  :)

patgb, en sånhär? http://www.SoldF.com/patgb203.html

Var/Vem/Hur ska jag kontakta angående att arbeta med en sån? Jag antar att körkort är en merit?

Du har just fått ett PM ang. det.

1. Ledningspluton

Ledningsplutonens nya fordon

/Krook

Edited by Krook

Det där verkar ju riktigt, riktigt kul måste jag säga! Och om det nu är som ni säger att det är en merit för US(nu är jag inte ens säker på att jag vill vara med i US, det är ju omöjligt att säga innan man ens har gjort GU men det är ju alltid bra att ha möjligheten ;)) så är det ju perfekt!!

Om jag nu hamnar på en sån, vilken befattning är det mest troligt att jag hamnar på då? vagnchef?

Edited by ErikJohnsson

Oland är och förblir bäst :P

:

På mässen möjligen :P

Du kan ju mobba fd C DK013 lite extra när du ser honom. Men varför är jag inte förvånad?  :baskerPa:

Det ska jag absolut göra.

Förresten har inte du utbildat honom? :D

/Krook

Jag tar inget ansvar för honom *host* ;)

Det är det ingen som gör... :P "One of god's own prototypes" (för att citera Hunter S. Thompson, och dessutom vara lite elak.)

Denna för mig okända incident gör att jag är den enda av det årets C KP-to som inte vält en mast. :blink: Det ska upp på meritlistan om jag nån gång ska försöka dra på mig grönkläderna igen...

Oland är och förblir bäst

Hear, hear!