Limp Posted January 13, 2005 Report Share Posted January 13, 2005 Quote LÖK=Ledigt över kvällen Enligt Susning.nu. Jag har inte hört det förut, är det alltså därifrån "jävla lök" motsvarande kommer ifrån? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
panzerkampfwagen Posted January 13, 2005 Report Share Posted January 13, 2005 Jisses! Hade jag ingen aning om... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
målobs Posted January 13, 2005 Report Share Posted January 13, 2005 Eller om man tar NE:s tolkning blir den lite annorlunda lök, rundad, vanligen helt underjordisk bildning som förekommer främst hos liljeväxter och amaryllisväxter. Den innehåller en kort, skivlik jordstam, lökstammen, som på undersidan bär ett flertal birötter och på ovansidan vanligen flera mer eller mindre köttiga lågblad, lökblad, som är närings- och vattenupplagrande; ibland är dock lökbladen den uppsvällda bladslidan av blivande mellanblad ("gröna blad"). De yttre lökbladen, lökfjällen, är mer hinnartade och skyddar löken mot uttorkning och mekaniska skador. Från lökstammen växer plantans ovanjordiska stam upp. Löken kan ibland vegetativt föröka växten genom att bilda sidolökar, nylökar. Se även lökar (Odling) och lökväxter. :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
404 Skenberg Posted January 13, 2005 Report Share Posted January 13, 2005 På min pluton hade lök och jävla lök betydelserna. Lök-> Klant, klantskalle, slöfock osv. Allt berode på vad som hände och när det hände osv... Vi hade en som vi kallade Lök XXXXson. Orsak han var lat av sig. Kanske lite Ot int vet jag. Men det var det som det betyde på min pluton under 99. Mvh 404 Skenberg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted January 13, 2005 Report Share Posted January 13, 2005 (edited) Lök är och har alltid varit överallt någon som är lat och håller sig undan eller är det någon som har använt det i något annat sammanhang? edit klart som korvspad att man editar Edited January 13, 2005 by dxl Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted January 13, 2005 Report Share Posted January 13, 2005 Men inte i luckan va. *flytta* Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vikström Posted January 13, 2005 Report Share Posted January 13, 2005 Löka kan man faktiskt göra utan att vara kroniskt lat och arbetsskygg, löka på logementet i väntan på instruktioner har nog många testat göra, annan populär lökplats för egen del var på bandvagnstaken efter man hade ätit lunch under bv-utbildningen (förutsatt att solen sken dvs). Men en lök, är alltid en DÅLIG människa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johanp Posted January 13, 2005 Report Share Posted January 13, 2005 Har alltid själv hört att löka = slöa, men ett helt koppel polare anser att det absolut betyder att svettas, lite skillnad på de betydelserna... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ezaey Posted January 13, 2005 Report Share Posted January 13, 2005 I militära sammanhang har jag bara hört att "löka" avsett "slöa", men i civila sammanhang har haft kompisar som använt ordet angående svett. En hel del av mina klasskompisar använde t.ex. termen "lökringar" för att beskriva de ringformade blöta märken av svett som kan uppstå runt armhålorna på kläder. Ledig Över Kvällen låter dock inte alls särskilt lätt. Kanske en efterkonstruktion precis som Militär Utryckning Civila Kläder? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted January 13, 2005 Report Share Posted January 13, 2005 (edited) Löka kan man faktiskt göra utan att vara kroniskt lat och arbetsskygg, löka på logementet i väntan på instruktioner har nog många testat göra, annan populär lökplats för egen del var på bandvagnstaken efter man hade ätit lunch under bv-utbildningen (förutsatt att solen sken dvs). Men en lök, är alltid en DÅLIG människa. Helt riktigt. En lök är en dålig människa som inte sliter ut sig i onödan. (Edit: Är man en bra människa om man sliter ut sig i onödan? ) Sedan har vi PISSLÖKEN som inte bara försöker smita undan, utan som smiter undan och låter kamraterna jobba istället! ...annars är det väl aldrig fel att löka om tillfälle ges och tid finnes? B) Edited January 13, 2005 by Ing Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
[MPJ]Sgt.Ratchak Posted January 13, 2005 Report Share Posted January 13, 2005 En fin order av officerare är "PÅ STÄLLET LÖK!", alltid uppskattat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lindeberg Posted January 13, 2005 Report Share Posted January 13, 2005 Jag misstänker att det mycket väl kan ha börjat med LÖK=Ledigt över kvällen. Sedan har det utvecklats till dagens betydelse, dvs att slappa, vara lat osv. En i min pluton stoppade in en vitlök i örat, och fick givetvis kallas "Löken" resterande tid. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ezaey Posted January 13, 2005 Report Share Posted January 13, 2005 Jag misstänker att det mycket väl kan ha börjat med LÖK=Ledigt över kvällen. Sedan har det utvecklats till dagens betydelse, dvs att slappa, vara lat osv. Jag har svårt att tro det, då verbet "löka" så vitt jag vet inte bara är militär jargon utan civilt stockholmsslang som betyder just att slöa. Som sagt, jag hade satsat mina pengar på att ledigt över kvällen är en efterkonstruktion i stil med militär utryckning civila kläder, vilket ju inte alls är den ursprungliga innebörden av ordet muck. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan F Posted January 13, 2005 Report Share Posted January 13, 2005 Men vad ÄR innebörden av "muck"? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KP2 Posted January 13, 2005 Report Share Posted January 13, 2005 Militär Utryckning Civila Kläder är en populär uttydning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted January 13, 2005 Author Report Share Posted January 13, 2005 (edited) Jag misstänker att det mycket väl kan ha börjat med LÖK=Ledigt över kvällen. Sedan har det utvecklats till dagens betydelse, dvs att slappa, vara lat osv. Jag har svårt att tro det, då verbet "löka" så vitt jag vet inte bara är militär jargon utan civilt stockholmsslang som betyder just att slöa. Som sagt, jag hade satsat mina pengar på att ledigt över kvällen är en efterkonstruktion i stil med militär utryckning civila kläder, vilket ju inte alls är den ursprungliga innebörden av ordet muck. Förr i tiden gjorde "alla" lumpen så det är ju inte omöjligt att uttrycket har smittat av sig på det civila stockholm eller? Jag hade inte hört det i den bemärkelsen före lumpen. Är för mig ett av livets stora mysterium varför just lökar anses vara latare än andra växter. Edited January 13, 2005 by Limp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blackadder Posted January 13, 2005 Report Share Posted January 13, 2005 på den gamla onda tiden ;) när man inte hade stående kvällspermis så kunnde inte soldater som bodde nära regementet åka och sova hemma eller dyl. Sökte man och fick permis så skrev officeren att man var.. Ledig över kvällen L.Ö.K och då fick man på skallen om man gled in på regementet efter 7. /b Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limpan Posted January 13, 2005 Report Share Posted January 13, 2005 Blackadder har varit med förut. Faktum är att jag har hört att han hade posttjänst när Jesus krubbade middag med lärjungarna för sista gången... :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ezaey Posted January 13, 2005 Report Share Posted January 13, 2005 Men vad ÄR innebörden av "muck"? Uttrycket kommer från romani och betyder fri eller lös. Referens: http://www.hum.gu.se/humfak/forskning/Humdag2002/024.pdf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wide Posted January 13, 2005 Report Share Posted January 13, 2005 en variant jag har hört av min religons lärare(för övrigt en grymt bra lärare och grymt allmänt billdad, kan allt) Han påstod att MUCKA kommer från ordet MUKTI som är ett hindusikt ord för frihet. Mukti är när man slipper livet och kommer till Brahman= världssjälen. Låter dock väääldigt långsökt. Men vem vet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blackadder Posted January 13, 2005 Report Share Posted January 13, 2005 Blackadder har varit med förut. Faktum är att jag har hört att han hade posttjänst när Jesus krubbade middag med lärjungarna för sista gången... :P stryk.. hör du det.. stryk ska du ha ! <snip> Sverige användes muck först i fängelsesammanhang, där det spreds genom romani-talande interner, som oftast var överrepresenterade. När de släpptes var de muck. Redan på 1840-talet – kanske innan – var mucken synonym med friheten och gå i muck/mucka med "bliva fri från fängelsen". Se Lexsicon (sic) på Romani, 1847, av den så kallade stortjuven Djos Peter Andersson (smeknamn: Dalpelle). Från romani överflyttades ordet till beväringsspråket, där muck mot 1900-talets första decennier började betyda utryckningen från regementet; och "att bli muck", oftare "att mucka", innebar att rycka ut från militärtjänstgöring. Både förbrytaren och beväringen räknande dagarna innan de muckade eller blev muck. Att muck skulle vara en akronym skapad av begynnelsebokstäverna "militär utryckning, civil klädsel", är ett folketymologiskt påhitt, som man ibland påträffar. Pröjsa "betala", ett av de vanligaste orden i svensk slang, har kommit in i svenskan via romani denna gång med en slavisk förlaga. Lexsicon på Romani ger enbart den äldre varianten präjsa, vilket är en ursprungligare form, att döma av de ålderdomliga europeiska zigenardialekterna. </snip> Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
madog Posted January 13, 2005 Report Share Posted January 13, 2005 LÖKA - att Lugnt Övervaka och Kontrollera Aktiviteten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limpan Posted January 13, 2005 Report Share Posted January 13, 2005 stryk.. hör du det.. stryk ska du ha ! Phah. Du bara lovar och lovar... B) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts