Jump to content

Värsta cammot...

Recommended Posts

Stridsfordons Kamoflage verkar vara en halv skrivbords produkt. Man forskar på kamoflage, hittar ett bra mönster, och målar alla vagnarna efter detta mönster. Snyggt, prydligt och ser bra utpå kaserngården. Den Indiske officer som beslutade om BMP 2:ans kamoflage torde uteslutit snyggt, och ser bra utpåkasengården, till förmån för något annat.

Om man tänker till lite inser man att en vagn kanske borde målas i 3 eller fler mönster.

Till att börja med så borde mönstret vara annorlunda på vagnens ovansida jämfört med sidorna. Terrängen ser ju annorlunda ut ovanifrån jämfört med från marken.

Genom att använda mer än ett mönster på en yta bryter man sönder konturena änn mer. Tex kan sidan på vagnen ha M-90, Prickigt ala pressening samt ett Rassel dassle mönster i tre stora fält. Användandet av olika mönster bryter konturen samt minskar att man uppfattar det som en yta. Dessa mönster skall naturligtvis även finnas på IR dämpande täckning

Sedan borde vagnarna utrustas med längre hållare till Kamoflage/skärmar. Dessa borde sticka ut åt alla håll och kanter. Böjliga och fjäderupphängda så man inte förlorar dem direkt, Här kan man sedan fästa kamoflage skärmar, parasoller eller/och naturligt kammoflage. I så fall får vagnen en äkta dimenisions skillnad i sitt kamoflage samt en bra IR dämpnings effekt.

Om man nu skulle genomföra något liknande skulle man få en otroligt ful vagn. Alltså: Snyggt, prydligt och ser bra ut på kaserngården skulle ej uppfyllas. I själva verket skulle det knappt se ut som en vagn och vagnar vill man ha uppställda på en lång snygg rad som skymtas när det är Bal. På kasernen skall det vara puts och stuns. Därmed passar en dyl vagn ej in.

Är jag ute och cyklar nu?? Jämför bara med skinande välputsade kängor och halvmatta väl infettade kängor. Lever vi i 1800 talets parader och marchorkestrar eller på 2000 talet?? (när man ser hur mycket det skrivs om HV orkestrar å dyl kan man ju undra)

(Dessutom torde ju gruppen modellbyggare (Erik G) vara mindre förtjusta i en dyl utveckling. Här lägger de ner en otrolig tid på detaljer och verklighetstroget utsende och så blir slutresultatet att man knappt ser vad de åstakommit under svettiga byggveckor . ;-) )

De där skärmhållarna skulle åka av illa kvickt är jag rädd, det räcker förmodligen att man försöker trycka sig fram mellan två talllar för att få en bra stridsställning i skogen eller om man tar en korsning med ett trafiklyse lite tight. Olika mönster på olika delar av vagnarna är jag också tveksam till, man kan ju t.ex. se en vagn lite snett ovanifrån, om det spretar åt alla möjliga håll kan det bli motsatt effekt och den syns bättre. Då är nog idén som jänkarna och tekokarna till väster om oss med typ fyra fält med en färg var mer användbar.

De rosa jeeparna har jag hört en förklaring om att färgen ändrade utseende lite när den bakats i ökensolen länge, den var sandfärgad från början men drog mer åt rosa efterhand. Vet inte om det är en skröna och att den rosa kvällsfärgen är en efterhandskonstruktion dock.

De där skärmhållarna skulle åka av illa kvickt är jag rädd, det räcker förmodligen att man försöker trycka sig fram mellan två talllar för att få en bra stridsställning i skogen eller om man tar en korsning med ett trafiklyse lite tight. Olika mönster på olika delar av vagnarna är jag också tveksam till, man kan ju t.ex. se en vagn lite snett ovanifrån, om det spretar åt alla möjliga håll kan det bli motsatt effekt och den syns bättre. Då är nog idén som jänkarna och tekokarna till väster om oss med typ fyra fält med en färg var mer användbar.

Visst har du rätt i det.. Men med rätt konstruktion kan de hänga med ett tag innan man får sätta dit reserv dito. NU kan man ju alltid komma upp med en situation där de åker av illa kvikt. Tex om man skulle klämma sig i mellan två tallar. Men hur går det för ett IR täckande kamoflage i samma situation?? Den lär ju dras sönder i en sådan situation och inte har jag hört att IR dämpande täckning ej kan användas för att det kan hända att man försöker klämma vagnarna mellan tallar.

I själva verket kan du ju även mista sidoplåtar om du klämmer in dig mellan två stora tallar.

Det är likadant med kamoflage. Du kan alltid hitta ett läge där det inte funkar speciellt bra. Dock kan man ju säga att om du använder flera mönster så har du inte alla ägg i samma korg. Om du sedan med hjälp av skärmar nät och parasoller tagit väck konturerna, av vagnen, så kan han stå mot en vitvägg och ändå vara svår att identifiera.

Just optiska illusioner är ju lövhögs kammot bra på. det lurar ögat att se djup som inte finns eftersom det smälter in så bra i skuggor, mycket bättre så än många andra kammon. Just lövhög på uniformer märkte jag i lumpen att det var mycket effektivt även på nära håll.

jag och 3 andra snubbar låg och trängdes under en buske brevid en väg i starkt solsken samtidigt som en sk civilist stog och skar sly till skolavslutningen si så där 2 meter i från oss i samma buske som vi gömde oss under, utan att märka det minsta att vi var där.

Just den oregelbundna kantigheten i kammot kör att det smälter in väldigt bra. Amrisarnas nya kammo innehåller mycket rektanglar och de är ju inte så vanligt förekommande i naturen.....känns på något sätt som för regelbundet om ni förstår vad en gammal estet menar :)

Visst har du rätt i det.. Men med rätt konstruktion kan de hänga med ett tag innan man får sätta dit reserv dito. NU kan man ju alltid komma upp med en situation där de åker av illa kvikt. Tex om man skulle klämma sig i mellan två tallar. Men hur går det för ett IR täckande kamoflage i samma situation?? Den lär ju dras sönder i en sådan situation och inte har jag hört att IR dämpande täckning ej kan användas för att det kan hända att man försöker klämma vagnarna mellan tallar.

I själva verket kan du ju även mista sidoplåtar om du klämmer in dig mellan två stora tallar.

Det är likadant med kamoflage. Du kan alltid hitta ett läge där det inte funkar speciellt bra. Dock kan man ju säga att om du använder flera mönster så har du inte alla ägg i samma korg. Om du sedan med hjälp av skärmar nät och parasoller tagit väck konturerna, av vagnen, så kan han stå mot en vitvägg och ändå vara svår att identifiera.

Problemet är "sticker ut åt alla håll och kanter" som du skrev innan. Nu vet jag inte vad du menar med ir-täckande kamoflage men det jag tänker på är pinnar som sticker ut. Längst bak på chassiet på leoparden sitter en liten vit boll på en fjädrande pinne, den lossnar rätt så ofta, jag gissar att kamoflageställningar inte skulle må särskilt mycket bättre. Ja sidoskydden går också sönder, men de sitter nog bättre och mer i linje med resten av vagnen än hållare för kamoflage.