Jump to content

Sjukvårdsmateriel

TangoXray

Recommended Posts

Vad tycker ni att den enskilde soldaten skall ha för kompletterande sjukvårdsutrustning? Alltså mer än första förbandet.

Om sanning skall sägas så räcker det ju inte att den enskilde har ett första förband, utan det kan ju vara bra om man har lite mer med sig.

Så, vad tycker ni att man skall komplettera med? Vad har ni stoppat ner extra?

/TangoXray

Nu håller svenska försvarsmakten på att få en stridsväst då tycker jag att det skall tas fram en personlig sjv-mtrl ficka till denna med extra första förband, linda, några kompresser, nässvalgtuber, häfta samt en liten egenvårdssats med plåster, skavsårsmtrl o dyl.

Som sagts tidigare har förbandet tillgång till sjv-personal som sätter PVK (perifier venkanyl = "Nål") så skall varje enskild soldat bära ett "starterkit" för detta och t ex 500 ml Rescueflow eller 1000ml Ringer i t ex stridssäck.

Guest Lt. payne
Nu håller svenska försvarsmakten på att få en stridsväst då tycker jag att det skall tas fram en personlig sjv-mtrl ficka till denna med extra första förband, linda, några kompresser, nässvalgtuber, häfta samt en liten egenvårdssats med plåster, skavsårsmtrl o dyl.

Som sagts tidigare har förbandet tillgång till sjv-personal som sätter PVK (perifier venkanyl = "Nål") så skall varje enskild soldat bära ett "starterkit" för detta och t ex 500 ml Rescueflow eller 1000ml Ringer i t ex stridssäck.

För oss som gärna vill veta mer om sjukvårdsmaterial men som befinner sig i okunnighetens dal,

förklara gärna i klarspråk vad man har ett "starterkit" till och vad rescueflow och ringer gör för nytta på en skadad människa?

För övrigt anser jag att det inte är fel att vilja lära sej nåt nytt, kunskap som är rätt använd är väl aldrig fel?

Guest Lt. payne

I min högra benficka finns två första förband,i en liten plastask

har jag: alvedon 500mg 6st

sterila handskar

engångs sårtvättar 4-5 st.

säkerhetsnålar

plåster i olika storlekar

liten sax

och en pincett

Vad anser du bamse om denna upsättning,vill du lägga till eller

ta bort något?

I min högra benficka finns två första förband,i en liten plastask

har jag: alvedon 500mg 6st

sterila handskar

engångs sårtvättar 4-5 st.

säkerhetsnålar

plåster i olika storlekar

liten sax

och en pincett

Vad anser du bamse om denna upsättning,vill du lägga till eller

ta bort något?

Jag har ungefär samma kit just nu.

Använder Recons prylfodral, funkar utmärkt!

Tillägg skulle kunna vara lite vanliga rena kompresser för att torka rent förstärka upp förband med. Lite tejp.

Compeed skavsårsplattor=Ett måste!!

Tabletter:Alvedon är ju bra, för magen. Kanske några koltabl, fungerar bra vid diarré och förgiftningar.

Har även ett skydd för användande vid Mun mot mun, en plastfilm med litet filter i mitten. Ska finnas på Apoteket, duger i nödfall. Bäst är en sk Pocketmask men kräver lite plats och övn.

Ev också en elastisk linda.....

Bra att ha men otymplig att ha med sig.

Angående Rescueflow och Ringer, se Akutsjv del 1.

Kort sagt "dropp", vätskeersättning.

Ett starterkit för infusionsgivning skulle ha de saker man behöver för att starta en infusion och dessa är lite snabbt.

Alkopads= göra rent stickstället.

PVK="nålar", venflon. helst två ganska grova.

ev engångs stasband= för att lättare hitta kärlen.

Fästhäfta till PVK

Spruta med NaCl= För att spola nålen och kontrollera att den ligger rätt. (NaCl = Natrium Klorid = Koksalt)

Droppaggreggat= Slangarna som hör till infusionspåsen

Waterjel och burnshield är specialförband för brännskador avsedda för att kyla ner skadan och skydda mot bakt och dyl.

Ska även ha en viss positiv inverkan på läkningen. Är en kompress med en gele.

Jellonet och mepitel är förband som är avsedda för att undvika att kompresser fastnar i såret. De liknar nät med en liten kladdig yta.

Hoppas det blev lite klarare....

Vaselin är också ganksa effektivt i förebyggande syfte gällande infanterield...

//fairax

Vafalls!

Kommer soldaten springa omkring med vaselin utsmetat i röven? Hmmmm........

Vad är det för fel på Försvarets Hudsalva?

Ta ut två, märk den ena med tejp och skriv stort RÖVEN på den för att undvika otrevligheter..............

Talkpulver är bra till förebyggande men var sparsam annars får det motsatt effekt.

Skaffa annars ett par cykelbyxor eller dylikt. funkar oxå bra mot infanteri eld.

Cykelbyxor är lite av doping, men det bästa medlet mot infanterield. Hur någon pissnisse på FMlog kan ta fram ett par sådana apkalsonger som dom nya gröna med sömmar i ljumsken övergår mitt förstånd.(för att inte prata om SS2000). Varför inte utvärdera ordentligt innan skrivbordsprodukter blir verklighet, som förr, på frontsvinens tid.

Tvätt, Puder och kalsongbyte lindrar i några minuter. Har färskt minne efter förra helgens strapatsprov där en av mina soldater led svårt i ca 2,5 mil, mest beroende på ett par nya m90 byxor med vass sömm i ljumsktrakten. Tvätta nya uniformsbyxor innan långmarsch.

Casca