Jump to content

Byta avgassystem?


2Sharp

Recommended Posts

Hmm, jo..

 

Det finns en stor risk att jag kommer att få assisitera med ett byte av avgassystem på en bil inom en snar framtid.

Röret till ljuddämparen är kasst, rost högt och lågt, låter konstigt.

Det verkar helt enkelt lättast att byta ut rubbet...

 

Men, detta är verkligen inte min grej, bilar? :ph34r:

Kulspruta 58 och Kulspruta 90 hade jag nog riggat utan större problem, men detta?

 

Tack och lov har jag inte direkt tummen mitt i handen, så det skall nog gå bra.. :)

 

Jag skulle dock vilja höra forumets erfarenheter från dylika operationer..

 

Bilen är en Nissan Micra från -89.

 

Problemen jag oroar mig för är dels att få loss det gamla avgassystemet pga. rostade bult och mutter samt att få det nya avgassystemet tätslutande.

 

Så, HJÄLP!!

 

,O

Link to comment
Share on other sites

Bra att ha grejer.

 

1, Lyft.

2, Vinkelslip.

3, 5-56 eller DWF spray

4, Monteringspasta till skarvarna.

5, Extra klämmor för rören.

6, Vaselin (motsv) för att lättare kränga på gummiupphängarna.

7, Reservbultar/muttrar kan vara bra att har när (inte om) man har dragit dom gamla rostiga runda och plockat fram vinkelslipen för att lossa dom.

 

Har du bara de små grejerna så fixar du det på en timma.

Ska det bytas från grenröret eller längre bak?

 

EDIT, verkstad är ju ett alternativ. Men vem tycker inte om att stå och svära under en trasig bil???? :lol:

Link to comment
Share on other sites

Guest Lt. Payne

Ska du byta främre röret med?

 

Om du ska vara på en mack och använda deras lift så bör det gå ganska lätt. Det blir enklare att komma åt då.

 

Ska du ligga under se till att du har ordentliga bockar eller riktiga stöd så att du inte kommer ikläm om den rasar.

 

Oavsett vilket arbetsätt du tänker använda så börja med att smeta på massor av rostborttagare (och akta ögonen, Det sviiideerrr) På bultar och fogar.

Ge det några minuter att verka. Slå gärna på bultar för att få de att släppa.

 

Som en god soldat måste du ändå ha en omfallsplan.

 

Idealet är om du kan skära av det med en kapmaskin, Har du ingen ström får du såga och bryta av resterna. Se till att täta med avgaspasta när du är färdig så ska det hålla lite bättre sen. Om det nya avgasröret är galvaniserat bör du undvika att repa det. Finns risk för rostangrepp där galven saknas.

 

Jag köper sånt här på Biltema, Det håller tillräckligt för mina behov.

 

Hoppas det är till nån hjälp.

Link to comment
Share on other sites

Äsch, det fixar man lätt. Ett avgassystem består oftast av 3 delar, ett grenrör som ansluter vid cylindrarna, ett främre avgassystem där oftast katalysator ingår, samt ett bakre med minst en ljuddämpare. Det vanligaste är att det är den bakre delen som ger upp.

 

Det som kan vara lite puligt är ju som du säger att få loss fastrostade muttar. Vet du vilken del det är som skall bytas så börja i tid att spruta på en massa 5-56 motsv (nej, inte med Kulspruta 90:n utan jag menar rostlösande medel på sprayburk). Ta sedan med ett lååååångt och bra verktyg för att få en bra hävarm och mycket kraft. Inte nån liten mesig skiftnyckel som slinter och drar sönder bultarna alltså utan en hylsa i korrekt storlek och kanske ett spärrskaft. Ett bra hjälpmedel kan vara en vinkelslip, dels för fästen och annat och dels för att helt enkelt kapa av röret så det blir mer lätthanterligt. Viss försiktighet bör ju iakttagas dock så man inte kapar av nåt vitalt ;)

 

Att få det tätt brukar inte vara några bekymmer. Fråga där du köper det nya systemet om det finns nån packning eller nåt som man bör byta samtidigt. En annan grej som är bra att köpa är de gummiupphängningar som systemet hänger i, de kan vara rätt sunkiga.

 

Smidigast är om man åker in på en Gör-Det-Själv hall på nån mack och hissar upp bilen.

 

Jag har själv bytt på tre bilar, en Mazda 626 -89, en Nissan Sunny -88 och en Opel Kadett -86 och det tog runt 1,5 timme per bil. Lite slitigt och svettigt är det ju men se det som ett träningspass för axlarna!

Link to comment
Share on other sites

Hade jag kunnat lämna den till verkstad hade ju knappast behövt fråga va?

 

Tack för tipsen, verktyg/lift är inga problem... skall låta 90'an vara dock :lol:

 

Har inte 100 på hur långt jag behöver/skall byta, jag rekade på Biltema och kostnaden verkar inte vara ohemuliskt, så då kanske man skall byta så långt det går när man ändå håller på?

 

Nåväl, jag har lite mer kött på benen, många tack för råden :D

 

Jag rapporterar tillbaks om det blev bra eller C4...

Link to comment
Share on other sites

Rekomenderar att du byter hela paketet från grenrör (dock ej kat om sådan finnes), kostnadökningen är marginell och arbetet blir lättare då du slipper jäklas med att få isär rörskarvarna.

 

Mekonomen har helk ok satser också.

 

Lycka till och glöm inte en liten hammare och stålborste för att snygga till fästena och infästningen i grenrör eller kat.

Link to comment
Share on other sites

Åkte glad i hågen till just Biltema för att inhandla nytt avgassystem till den ena av våra bägge Volvo-bilar. Det är tur att Biltema har så mycket annat användbart för avgassystem till just MIN bil hade de inte!

 

Tips; använd INTE spärrhandtag motsv när ni spänner bultarna på rörklammrarna! Klammrarna brister, emiriskt bevistat x antal ggr! Att man aldrig lär sig......

Link to comment
Share on other sites

Det har redan nämnts men jag vill verkligen trycka på det igen, vinkelslip och lift.

 

Stod i en gör-det-själv hall i Karlskrona för 5 år sedan som fattig student och hade vinkelslipen på annan ort. Ett oändligt antal svordomar senare var det bara att köpa en ny på macken för 600 spänn. Ljumet vatten till lunch resten av den månaden.

Link to comment
Share on other sites

Hmm, jo..

 

Det finns en stor risk att jag kommer att få assisitera med ett byte av avgassystem på en bil inom en snar framtid.

Röret till ljuddämparen är kasst, rost högt och lågt, låter konstigt.

Det verkar helt enkelt lättast att byta ut rubbet...

 

Men, detta är verkligen inte min grej, bilar? :-(

Kulspruta 58 och Kulspruta 90 hade jag nog riggat utan större problem, men detta?

 

Tack och lov har jag inte direkt tummen mitt i handen, så det skall nog gå bra.. :lol:

 

Jag skulle dock vilja höra forumets erfarenheter från dylika operationer..

 

Bilen är en Nissan Micra från -89.

 

Problemen jag oroar mig för är dels att få loss det gamla avgassystemet pga. rostade bult och mutter samt att få det nya avgassystemet tätslutande.

 

Så, HJÄLP!!

 

:)

nu blev jag besviken 2sharp...HAr du innget multitool som fixxar det jobbet? B)

Link to comment
Share on other sites

En STOR portion tålamod, och en ask plåster är inte heller fel att ha.

Pallbockar, samt klossar att lägga både framför och bakom de hjul som står på marken. Handbroms rejält åtdragen. Rejäl hammare att banka med, både för demontering och montering.

Passfom är inte samma för alla :-(

/martinator.

Link to comment
Share on other sites

En sak bara 2sharp. Häng avgssytemet först SEN drar du åt bultar och sånt.Annars kan det ibland bli lite struligt om det inte är ett orginalsystem.....

 

Annars så ha så skoj...

 

Satte just på ett 3 tums sytem utan ljuddämpare på min nya pickup.Låter coooollllt.

 

 

6 liters v8 BRUUUUMMMMMMMMM BRUM tut tut tut tut tut och larmen på dom parkerade bilarna på gatorna drar igång......

 

 

Ha så skoj

Link to comment
Share on other sites

Idealet är om du kan skära av det med en kapmaskin
Det har redan nämnts men jag vill verkligen trycka på det igen, vinkelslip och lift.

 

Jag vill passa på att påpeka att när man kapar bultar och muttrar så kan följande inträffa (mitt inlägg finns ca 3/4 ned på sidan.

 

Volvon är numera såld (tröttnade på alla tusentals småfel) och tillfälligt ersatt med en VW Jetta -84 i väntan på att tillräckligt med kapital ska genereras för en BRA bil. Iallafall fick jag Jettan stulen och när jag fick tillbaka den så hade pundaren kört i diket och därvidlag hävt av grenröret/främre avgasröret. Så i morgon ska jag också ge mig in på byte av pruttrör. Fler tips önskas! Ös på bara!

 

EDIT: förtydligande.

Link to comment
Share on other sites

@n1cklas

 

tror och hoppas att man med lift menar någon form av pelarlift, att byta avgassystem under en domkraftshissad bil är inte särskilt roligt, och då är jag ändå grov som en sparris.

nej förstås....blir inte mycket plats att jobba på

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla tips, det hela löste sig med en plåtbit och en svets...

Tänk att det blev precis lika för mig. Ska dock ta en sväng till i garaget på lördag och kladda dit lite ljuddämparpasta (eller vad kladdet heter) och en fräschare u-klämma. Om jag lyckas ska jag också bända bort fjädrarna som håller grenröret mot blocket och byta packningen där.

Link to comment
Share on other sites

Dock är jag gott förberedd inför framtida byten :baskerPa:

Vilket inte lär dröja alltför länge eftersom lagning av avgassystem oftast brukar bli väldigt kortvariga lösningar.

Hepp, vi går nu in i en fas med positivt tänkande...

 

:D

Link to comment
Share on other sites

Vilket inte lär dröja alltför länge eftersom lagning av avgassystem oftast brukar bli väldigt kortvariga lösningar.

Varför tror du jag valde att inte svetsa ersättningsbiten i bägge ändar utan drog ihop en av skarvarna med u-klämma ? ;)

Link to comment
Share on other sites

Bytte främre ljuddämparen på min bil (Seat Cordoba) i julhelgen. Gick rätt så smidigt:

 

Bakre ljuddämparen var bytt för något år sedan, men det gjorde jag på verkstad. Således slapp jag dela systemet med såg.

Att få loss bultarna på muffen mellan katten och främre ljuddämparen var knepigt, fick dränka dem i 5-56 och ta i som en dåre. Men loss kom de.

Att få dit den nya dämparen med tillhörande ny muff var hur lätt som helst. Allt passade perfekt vilket man bör kunna förvänta sig med originaldelar.

 

De gamla delarna brukar ha rostat fast och kan kräva ansenliga mängder våld för att få loss.

 

Tidsåtgång: 1 timme för att få loss den gamla ljuddämparen, 5-10 min för att få dit den nya.

 

Verktyg man bör ha: Hylsnyckelsats, hammare/gummiklubba, kraftig spårmejsel att bända med, ev såg om systemet inte varit delat tidigare.

Kemikalier: 5-56 eller motsv, Firegum eller liknande monteringspasta.

 

Jag gjorde jobbet på OK GDS-hall, det blir så mycket lättare när det finns lyft så man kan stå upp och jobba. Då kan man ju dessutom passa på att tvätta bilen samtidigt.

Link to comment
Share on other sites

Jag gjorde jobbet på OK GDS-hall, det blir så mycket lättare när det finns lyft så man kan stå upp och jobba. Då kan man ju dessutom passa på att tvätta bilen samtidigt.

Jag är grymt tacksam till att fortfaranade finns något som OK:s GDS-hallar! Däremot anser jag att det är lite väl dyr timkostnad...

 

Kom att tänka på vilken stor skillnad det är på hallarna förresten. Det finns två GDS-hallar här i Gävle, den ena är mycket skitigare, har inga verktyg att låna ut, finns inga avgasutsug, dammsugarna är kass osv. Men på det andra stället är det på ett helt annat sätt, mycket verktyg att låna ut och mycket renare osv.

Link to comment
Share on other sites

kraftig spårmejsel att bända med

aargh, stackars verktyg. Hoppas det är en mejsel du använder särskilt för detta ändamål, annars är det jobbigt om alla har bänd-och-bryt-skador när man vill använda dem till det de är tänkta för.

Link to comment
Share on other sites

kraftig spårmejsel att bända med

aargh, stackars verktyg. Hoppas det är en mejsel du använder särskilt för detta ändamål, annars är det jobbigt om alla har bänd-och-bryt-skador när man vill använda dem till det de är tänkta för.

Nmja, jag tog den billiga Biltemamejsel som råkade ligga i bilens verktygslåda, så det kostar inte så många kronor att byta ut den. Det var inte så mycket bända, desto mer ta i som en dåre med hylsnyckeln.

 

Kom på ett tips till: Ta med ett stålrör eller motsvarande att förlänga hylsnyckelskaftet med, så blir det lättare att ta i.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...