Jump to content

Ironi

Guest J-Star

Recommended Posts

Jag brukar bli sur och grin(sh)ig när folk garvar åt andras olycka och dumheter. Men nu tänker jag göra ett undantag och faktiskt nämna följande historia:

Bilbältesmotståndare dör i trafikolycka just för att han inte hade bälte.

http://www.snopes.com/autos/accident/seatbelt.asp

"Om de döda inget annat än gott" brukar det sägas. Till denne unge idealists begravningstal får väl i så fall sägas att han var principfast och betalade ett högt pris för sin övertygelse.

/J, som aldrig någonsin kommer att bli blint principfast (vilket torde bevisas av denna postning ;) )

Han ska som sagt ha cred för att han stod på sig in i döden.

Om jag skriver "only in America" får jag väl fan för det för det finns folk världen över som kör utan att använda bilbälte. Jag har dock gjort amatörstudier som mer eller mindre bevisar att folk i USA är mindre benägna att använda bilbälte än folk i andra länder. Hur har jag då kommit fram till detta? På måndagskvällarna klockan 22 så går det ett program som heter "Trauma - life in the ER" på Discovery Channel. 9 av 10 patienter, barn som vuxna, förare, framsätes- och baksätespassagerare, som kommer in från trafikolyckor i de programmen har inte haft säkerhetsbältet på sig.

Jag vet inte hur lagstiftningen angående användandet av säkerhetsbältet ser ut i USA om den bestäms på delstatsnivå eller högre upp men hur som helst så måste det väl ända vara bättre att ha bälte på sig än att inte ha det?

//...// Jag har dock gjort amatörstudier som mer eller mindre bevisar att folk i USA är mindre benägna att använda bilbälte än folk i andra länder. Hur har jag då kommit fram till detta? På måndagskvällarna klockan 22 så går det ett program som heter "Trauma - life in the ER" på Discovery Channel. 9 av 10 patienter, barn som vuxna, förare, framsätes- och baksätespassagerare, som kommer in från trafikolyckor i de programmen har inte haft säkerhetsbältet på sig. //...//

Och vad är det säger att de inte får in några patienter som har haft bälte på sig, men som helt enkelt inte filmades (eller klipptes bort)?

Vet att Texas lagar är lika Sverige.Tror faktiskt att de är så över hela USA.

Problemet här är Fylla istället.........0.8 vilket är högt..eller heter det 0.08 skitsamma man är iallafall go i skallen...

//...// Jag har dock gjort amatörstudier som mer eller mindre bevisar att folk i USA är mindre benägna att använda bilbälte än folk i andra länder. Hur har jag då kommit fram till detta? På måndagskvällarna klockan 22 så går det ett program som heter "Trauma - life in the ER" på Discovery Channel. 9 av 10 patienter, barn som vuxna, förare, framsätes- och baksätespassagerare, som kommer in från trafikolyckor i de programmen har inte haft säkerhetsbältet på sig. //...//

Och vad är det säger att de inte får in några patienter som har haft bälte på sig, men som helt enkelt inte filmades (eller klipptes bort)?

Finns ingenting som säger att det inte är på det viset som du skriver, jag skrev att det var amatörstudier jag hade gjort så de är knappast vetenskapligt belagda. Naturligtvis vil producenterna ha "bra TV" och eftersom man säkerligen skadar sig mer utan att använda bilbälte än om man använder det så visas det kanske fler patienter som inte använt bilbälte.

Andelen patienter utan bilbälte som visas är dock skrämmande hög vilket nog ger en relativt god bild av den totala verkligheten.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...