Jump to content

Tjänstgjort i Kosovo?

Recommended Posts

Jag skriver mitt projektarbete om just krisen i Kosovo. Är det någon där ute som varit och tjänstgjort där nere? Jag är i stor nöd. Så om det är någon som känner sig manad att berätta lite om sina upplevelser, hör jättegärna av er!

Det finns tonvis med folk här som varit på missioner.

Här är tre trådar med några av sällskapsresefantasterna(Swede = Ole Bramserud ;) )

http://forum.SoldF.com/index.php?showtopic=5161

http://forum.SoldF.com/index.php?showtopic=7853

http://forum.SoldF.com/index.php?showtopic=5506

:D

Hej!

Jag tjänstgjorde på KS01, dvs den första Kosovo-bataljonen.

Min befattning var som skyttegruppchef på 1:a Mek. Skytte Kompaniets 2:a Pluton.

I och med att det var en 01:a mission tog det ett tag innan rutiner etc. var upprättade.

Missionen i sig präglades av mycket jobb. Enda dagen jag samt min grupp

var helt passfri/ ledig var nyårsdagen..

Upplevelser?

1:

Halva min grupp blev vid jultid beskjuten uppe i Slivovo av tre f.d MUP:are utrustade med AK47:or. En av mina Kulspruta 90-skyttar som f.n var Post 1:a besvarade omedelbart elden. Inom en timme var delar ur vårt kompani på plats för att storma husbyggnaden där elden kom ifrån. GRK-plutonen stod i beredskap för att kunna belysa terrängen vid kompaniets framryckning. Jag samt min plutons prickskytt begav oss iväg till en ödelagd by i närheten av Slivovo, där enligt uppgift två av dessa MUP:are begett sig. (1:a gången 7,62 Prick delats ut i skarpt läge?)

Vi två bildade ett stridspar som hade i uppgift att understödja kompaniets framryckning mot denna ödelagda by. Vi hittade en O-plats där vi kunde övervaka byn samt ge eld med PSG:t samt AK5B. I den O-platsen låg vi grupperad i c.a 8 timmar innan operationen var över.

Facit: 1st f.d MUP:are omhändertagen samt skjuten i benet.

2st f.d MUP:are unkom men lämnade blodspår efter sig som dock försvann

efter ett tags spårande.

2:

Min pluton bildade tillsammans med personal ur 2:a Kompaniet ett förstärkt kompani som under två veckor i Mars fick åka till Mitrovica för att hjälpa fransmännen där.

Dom hade under ett par veckor varit utsatts för kravaller i den delade staden.

Min grupps uppgift blev att upprätta en checkpoint i staden på serb-sidan.

Till saken hör att två fransmän blev skjutna någon dag innan vi kom dit, så det gällde att se upp för krypskyttar. Dag 1 var realtivt lugn med nyfikna människor som undrade vilka vi var. Dag 2 kastade någon/ några handgranater in i fransmännens föräggning som låg c.a 300m från min grupps checkpoint. Dag 3 samlades serber för att göra upp med albanerna på andra sidan staden. Serberna samlades vid fransmännens förläggning och inom kort uppstod det kaos och panik.

Albanerna utnyttjade situationen och kastade ett flertal handgranater in i folkmassan. Ett flertal serber samt fransmän sårades allvarligt. Och allt detta inför ögonen på oss som inte kunde göra ett dyft förutom att rapportera in händelsen.

Facit: Min plutons RB-grupp lokaliserade stället varifrån fransmännen blev skjutna. Och detta trots att fransk personal sökt efter detta gömställe under två veckors tid.

Vapen beslagtogs etc.

Resultatet blev att fransmännen förbjud oss svenskar att patrullera i Mitrovica.

Vad säger man?

3: Var med en trafikolycka mellan två minibussar. Jag samt halva min grupp hade varit ute på spaningsuppdrag som gick ut på att lokalisera vapen.

Efter c.a 6 timmar och på väg tillbaka till campen körde två minibussar in i varandra mitt framför ögonen på oss. I den ena färdades en familj med två småbarn. Det ena barnet slungades fram mot vindrutan. Fordonet började att brinna. I det andra fordonet sattt det en man som stank av alkohol. Hans kropp var fastklämd mot instrumentbrädan. Vi spärrade omedelbart av vägen i bägge riktningarna. Slet bort batterikablarna på fordonet som börjat att brinna.

Påbörjade 1:a hjälpen samt påkallade Medevac.

Facit: Medevac på plats inom 30 minuter. Den berusade föraren miste båda sina ben. Barnen samt familjen i det andra fordonet klarade sig med lättare skador såsom hjärnskakning etc.

4: Söka igenom upp till c.a 1500 fordon per dag/ grupp efter vapen.

Facit. Suger ganska rejält att stå i en VCP i upp till 12 timmar...

Mvh/ P. Englund. (C89, C90, L104, MA02, BA02, BA04 samt KS01)

Plus lite 60B, NA01 samt Swerap 01.. ;)

Det låter som en riktig krigsfilm :S. Riktigt intressant att läsa om. En av mina frågor är just "speciella upplevelser". Här kommer resterande, och ni som varit i Kosovo och har lust får gärna svara.

1. Vilket år vistades du i Kosovo?

2. Vad var det för någon insatsstyrka du ingick i?

3. Vad sysslade ni med under din vistelse där nere? Vilka uppgifter hade ni?

4. Hur såg det ut där nere?

5. Var det någon speciell upplevelse som har etsat sig fast i ditt huvud? Någon speciell händelse?

6. Hur var atmosfären bland befolkningen? Kände ni er mycket hotade av plötsliga konfrontationer mellan de två folkgrupperna?

7. På vilket sätt tror du att Sverige hjälpt till genom att sända ner insatsstyrkor? Skapar det en bättre stämning bland befolkningen?

8. Ångrar du att du åkt ner till Kosovo?

9. Vad tror du personligen kommer att ske i framtiden i Kosovo? Kommer Kosovo att bli självständigt eller fortsätta att vara ett protektorat?

Tack på förhand :o

För övrigt skulle det vara kul att veta om det var någon kvinna där nere? Jag är själv intresserad av utlandstjänst i framtiden.

Edited by Lisa

För övrigt, om det är någon som har en bild på Kosovo så får ni gärna skicka den.

Snacka om panorama... :P

Skämt å sido, jag förstår det som att du helt enkelt bara vill ha bilder från Kosovo. Korrekt?

Vad är det för specialarbete du gör?

Edited by Limpan

Finns ev lite inspiration , info och om inte annat en hel del länkar till diverse källor

rörande konflikten i Kosovo att läsa på min och Henkes KS06-sajt <---- Länk

Skicka ett PM om det är någon text eller bild du behöver använda.

Edited by Andrew

Jag letade som en galning efter den artikeln, tack!

har tjänstgjort i kosovo 2 ggr, KS03 och KS05, tillhörde under KS03 ett QRF kompani som skulle kunna verka över hela kosovo, vilket vi också gjorde, vill du ha mer info så skicka ett pm till mig!

:camo:

Jag skriver mitt projektarbete om just krisen i Kosovo. Är det någon där ute som varit och tjänstgjort där nere? Jag är i stor nöd. Så om det är någon som känner sig manad att berätta lite om sina upplevelser, hör jättegärna av er!

Har skickat lite via PM/mail.

Lycka till med arbetet.

:dong: YxBobo