SteQve Posted January 7, 2005 Report Share Posted January 7, 2005 Hej! Kanske någon klättrare här som kan tips om vart man köper bra och slitstarka rep som orkar min vikt + rygga = ca 110 kg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted January 7, 2005 Report Share Posted January 7, 2005 Naturkompaniet säljer rep och annan klätterutrustning även om de av någon anledning inte annonserar om det på hemsidan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wolfie666 Posted January 7, 2005 Report Share Posted January 7, 2005 Hej! Kanske någon klättrare här som kan tips om vart man köper bra och slitstarka rep som orkar min vikt + rygga = ca 110 kg. Tjenis! Vad ska du använda det till? Det finns ju annars ett antal klätterutrustningssidor på nätet. B) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GC1 Posted January 7, 2005 Report Share Posted January 7, 2005 kolla gärna in: http://www.utsidan.se/ där finns ett forum där man får "civila" svar på sånt. (rep kan vara rosa och fortfarande fungera!) kolla in naturkompaniet, sportkompaniet osv om du har möjlighet de brukar ha rep på mellandagsrea! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heiho Posted January 7, 2005 Report Share Posted January 7, 2005 Fundera först vad du skall ha repet till, firning eller klättring. Till firning lämpar sig statiska rep bäst. Skall du ha det till klättring SKALL det vara dynamiska rep. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SteQve Posted January 7, 2005 Author Report Share Posted January 7, 2005 Det är firning det gäller. Inte klättring uppåt. Bra att ha ett starkt rep med sig som håller för att man kan ta sig ned för en "liten" backe. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CfrHGB Posted January 8, 2005 Report Share Posted January 8, 2005 Ett tips är att du kollar i UtbR FirKlä (har funnits som pdf på forumet, vet dock ej om man fortfarande ka ladda ner den) för att se vilka specifikationer på rep mm som FM rekomenderar. Om du inte ska använda repet till ren firning (fritt hängande, 90 grader lutning på väggen) utan bara till att "hålla emot" på lite flackare sluttningar (som man kan "gå" ner för, ca 45 grader) så borde paracordlina (brotsstyrka ca 250 kg) fungera tillräckligt bra. Har jag rört till det tillräckligt för alla berörda parter eller ska jag försöka igen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted January 8, 2005 Report Share Posted January 8, 2005 Ett tips är att du kollar i UtbR FirKlä (har funnits som pdf på forumet, vet dock ej om man fortfarande ka ladda ner den) för att se vilka specifikationer på rep mm som FM rekomenderar. Om du inte ska använda repet till ren firning (fritt hängande, 90 grader lutning på väggen) utan bara till att "hålla emot" på lite flackare sluttningar (som man kan "gå" ner för, ca 45 grader) så borde paracordlina (brotsstyrka ca 250 kg) fungera tillräckligt bra. Har jag rört till det tillräckligt för alla berörda parter eller ska jag försöka igen? För helvete, använd INTE paracord till något sätt för att hålla upp dig på något sätt där du kan ramla/falla eller på något sätt riskera att skada dig!! Det är ren jävla idioti!! Det där var nog fan det dummaste jag läst på flera minuter.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Axl Posted January 8, 2005 Report Share Posted January 8, 2005 Kolla den här sidan. http://www.northstar.se/ Kolla under Klätterutrustning, rep och sedan Grottrep semistatiska. Där finns rep som är avsedda att använda vid firning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted January 8, 2005 Report Share Posted January 8, 2005 (edited) Ett tips är att du kollar i UtbR FirKlä (har funnits som pdf på forumet, vet dock ej om man fortfarande ka ladda ner den) för att se vilka specifikationer på rep mm som FM rekomenderar. Om du inte ska använda repet till ren firning (fritt hängande, 90 grader lutning på väggen) utan bara till att "hålla emot" på lite flackare sluttningar (som man kan "gå" ner för, ca 45 grader) så borde paracordlina (brotsstyrka ca 250 kg) fungera tillräckligt bra. Har jag rört till det tillräckligt för alla berörda parter eller ska jag försöka igen? För helvete, använd INTE paracord till något sätt för att hålla upp dig på något sätt där du kan ramla/falla eller på något sätt riskera att skada dig!! Det är ren jävla idioti!! Det där var nog fan det dummaste jag läst på flera minuter.... Nog för att paracord är starkt nog att använda som fyllesnöre i begränsad lutning så är det inte mycket att hålla i. Använd grövre rep om du inte har för avsikt att amputera handen. Edit: Detta gäller alltså inte vid klättring, utan som hjälpmedel i besvärlig terräng. Edited January 9, 2005 by eskil Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted January 8, 2005 Report Share Posted January 8, 2005 Nog för att paracord är starkt nog att använda som fyllesnöre i begränsad lutning så är det inte mycket att hålla i. Använd grövre rep om du inte har för avsikt att amputera handen. Har du inget annat än paracord och MÅSTE ta dig nerför något som är så brant att du måste använda det, så visst, men att säga att det är starkt nog att hålla är fel. Kolla på klätterprylar hur överdimensionerade de är, inte utan anledning. Har du 20 meter paracord håller det inte för mycket, inte helt sällan är den svagaste punkten där du gör knutar och liknande. Om du väger 120 kg med utr. och liknande behövs det inte mycket för att du snart skall vara på väg nerför i en satans fart. Det duger inte att kolla på att brottstyrkan är på 550 Lbs. Så, ANVÄND INTE PARACORD!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CfrHGB Posted January 8, 2005 Report Share Posted January 8, 2005 OK, skrev innan jag tänkte JAG TAR TILLBAKA MITT UTTALANDE OM PARACORD!!! Men jag står fast vid biten om UtbR FirKlä. För övrigt så har www.addnature.com ett ganska stort utbud av klätterprylar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SteQve Posted January 8, 2005 Author Report Share Posted January 8, 2005 Tja! Jag har nu fått många bra tips =) Och paracord var ändå inget alternativ. Har lyckats slita av sådan med mindre belastning än min egen vikt pga. små sår i linan. Men skall kolla upp klätteraffärer. Tänkte bara att eftersom militären brukar ha saker som _verkligen_ håller år ut och år in så ville jag se om FM har något speciellt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted January 8, 2005 Report Share Posted January 8, 2005 OK, skrev innan jag tänkte JAG TAR TILLBAKA MITT UTTALANDE OM PARACORD!!! Men jag står fast vid biten om UtbR FirKlä. För övrigt så har www.addnature.com ett ganska stort utbud av klätterprylar. Ett tips kan vara att ta kontakt med lämplig klätterklubb i närheten för lite instruktioner i knutar, knopar och reptricks. Enda anledningen är att det är roligare i längden om man inte klantar till det. Jag har själv dülfersitsat ner för en på tok för brant avsats utan mer praktisk handledning förutom en serietidning Det gjorde skit-ont rätt länge... tack och lov var det inte så högt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias Posted January 8, 2005 Report Share Posted January 8, 2005 Men skall kolla upp klätteraffärer. Tänkte bara att eftersom militären brukar ha saker som _verkligen_ håller år ut och år in så ville jag se om FM har något speciellt. Nä FM använder exakt samma prylar som övriga världen. Möjligtvis att deras utrustning är lite mer "tactical" (ooh vad jag älskar det ordet ;) ) dvs rep och selar mm är svarta i stället för mintgröna, chockrosa osv. Är det fö någon som vet EXAKT vad som krävs för att bli militär klätterinstruktör? Har förstått att det är lika svårt som att försöka övertala Kimster att inte låsa en baskertråd, om inte svårare. ;) B) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Andrew Posted January 8, 2005 Report Share Posted January 8, 2005 (edited) Jag har genom åren köpt all min klätter utr. i Tyskland Kan rekkomendera 10mm Edelrid som jag själv använder för abseiling. Finns i Svart/Vit .... samt i helsvart. Kan inköpas ifrån http://www.globetrotter.de för det facilas priset 1,95 EUR/m Köpt själv mitt 100 meters där och med rätt vård och omtänksammhet så håller det repet länge. Finns i längder från 1-200 m PS: glöm inte föra loggbok över ditt rep ! Mvh // Andy Edited January 8, 2005 by Andrew Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adam Wilhelm Posted January 8, 2005 Report Share Posted January 8, 2005 inte helt sällan är den svagaste punkten där du gör knutar och liknande. Knutar är den svagaste punkten på ett rep. Källa: ett antal klättertidningar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wolfie666 Posted January 8, 2005 Report Share Posted January 8, 2005 Tja! Jag har nu fått många bra tips =) Och paracord var ändå inget alternativ. Har lyckats slita av sådan med mindre belastning än min egen vikt pga. små sår i linan. Men skall kolla upp klätteraffärer. Tänkte bara att eftersom militären brukar ha saker som _verkligen_ håller år ut och år in så ville jag se om FM har något speciellt. Tjenis! En tanke bara det är ju viktigt att ha rätt utbildning oxå firning kan vara farligt annars. Och att fira sig med mega rygga med är ingen lätt sak. Det är nog ingen större skillnad på hållbarheten mellan FM och "civila" prylar. Det enda som skilljer tror jag är att man är mycket mer noga med att kolla och hålla ordning på prylarna inom FM. Detta är dock bara mina egna spekulationer ingen direkt fakta. Något jag vet därimot är att säkerheten runt klättring inom FM är hård den jämnställs med dyk och fallskärmstjänst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted January 8, 2005 Report Share Posted January 8, 2005 inte helt sällan är den svagaste punkten där du gör knutar och liknande. Knutar är den svagaste punkten på ett rep. Källa: ett antal klättertidningar Precis.. Min källa: empiriska tester. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adam Wilhelm Posted January 8, 2005 Report Share Posted January 8, 2005 (edited) Jag har aldrig klättrat med tunna rep typ björntråd. Har alltid sett till att ha ordentliga grejer. :P Edited January 8, 2005 by Adam Wilhelm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted January 8, 2005 Report Share Posted January 8, 2005 Jag har aldrig klättrat med tunna rep typ björntråd. Har alltid sett till att ha ordentliga grejer. :P Smart! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heiho Posted January 8, 2005 Report Share Posted January 8, 2005 (edited) Jag har genom åren köpt all min klätter utr. i Tyskland Kan rekkomendera 10mm Edelrid som jag själv använder för abseiling. Finns i Svart/Vit .... samt i helsvart. Kan inköpas ifrån http://www.globetrotter.de för det facilas priset 1,95 EUR/m Köpt själv mitt 100 meters där och med rätt vård och omtänksammhet så håller det repet länge. Finns i längder från 1-200 m PS: glöm inte föra loggbok över ditt rep ! Mvh // Andy Med länge menas i den militära världen fem (5) år. Det är så gammalt ett rep får vara innan det skall kasseras. detta oavsett om repet är använt eller inte. SteQve, håller du till o Malmöregionen så skicka mig ett mail om du vill ha en enklare genomkörare. Jag har genomfört FM's firningsinstruktörskurs men har inte något giltigt förordnande, så det får bli "civilt" med militära bestämmelser. Edited January 8, 2005 by heiho Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Andrew Posted January 8, 2005 Report Share Posted January 8, 2005 Förtydligande: Med länge menar jag att det kan t.ex avses längre än 1 år Därav att jag skrev se till att använd huvudet genom att vara omtänksam samt inspektera rep före och efter användandet samt för in alla form av användning i din loggbok. Förlåt heiho om jag var otydlig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Axl Posted January 8, 2005 Report Share Posted January 8, 2005 (edited) Tjenis! En tanke bara det är ju viktigt att ha rätt utbildning oxå firning kan vara farligt annars. Och att fira sig med mega rygga med är ingen lätt sak. Det är nog ingen större skillnad på hållbarheten mellan FM och "civila" prylar. Det enda som skilljer tror jag är att man är mycket mer noga med att kolla och hålla ordning på prylarna inom FM. Detta är dock bara mina egna spekulationer ingen direkt fakta. Något jag vet därimot är att säkerheten runt klättring inom FM är hård den jämnställs med dyk och fallskärmstjänst. Bröstsele är att föredra vid firning med tung ryggsäck. Och till det med att ha koll på och hålla ordning på prylarna, om man ska klättra eller fira har man alltid koll på samt har ordning på sina prylar, både i det militära och i det civila. I den civila världen använder man rep i max 5 år, om man är säkerhetsmedveten, nylon åldras även utan användning. Edited January 8, 2005 by Axl Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CfrHGB Posted January 9, 2005 Report Share Posted January 9, 2005 Bröstsele är att föredra vid firning med tung ryggsäck. Nja... Jag skulle vilja påstå att sittsele och bröstsele vid firning med stor tung ryggsäck är att föredra. Helkroppssele går precis lika bra. Däremot kan det bli lätt obehagligt att fira ner sig med bara bröstsele. Med den erfarenhet jag har av bröstselar så lär du gliga ur den efter typ 2 meter = ont, speciellt om väggen är 25 meter EDIT: Ytterliggare lite OT: James Bonde varianten med att ta sig upp för ett rep (prusikera) med hjälp av skosnören ska enligt uppgift från en (vad jag vet) erfaren klättrare. Kräver dock lite kvalitet på skosnörena Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adam Wilhelm Posted January 9, 2005 Report Share Posted January 9, 2005 Har inte alla paracord som skosnören för att kunna använda dem som prussikslinga? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Axl Posted January 9, 2005 Report Share Posted January 9, 2005 Bröstsele är att föredra vid firning med tung ryggsäck. Nja... Jag skulle vilja påstå att sittsele och bröstsele vid firning med stor tung ryggsäck är att föredra. Helkroppssele går precis lika bra. Däremot kan det bli lätt obehagligt att fira ner sig med bara bröstsele. Med den erfarenhet jag har av bröstselar så lär du gliga ur den efter typ 2 meter = ont, speciellt om väggen är 25 meter EDIT: Ytterliggare lite OT: James Bonde varianten med att ta sig upp för ett rep (prusikera) med hjälp av skosnören ska enligt uppgift från en (vad jag vet) erfaren klättrare. Kräver dock lite kvalitet på skosnörena Lessen om jag var otydlig, självklart är bröstselen komplement till sittselen, och det går naturligtvis likabra med helkroppssele. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias Posted January 9, 2005 Report Share Posted January 9, 2005 Bröstsele är att föredra vid firning med tung ryggsäck. Nja... Jag skulle vilja påstå att sittsele och bröstsele vid firning med stor tung ryggsäck är att föredra. Helkroppssele går precis lika bra. Däremot kan det bli lätt obehagligt att fira ner sig med bara bröstsele. Med den erfarenhet jag har av bröstselar så lär du gliga ur den efter typ 2 meter = ont, speciellt om väggen är 25 meter EDIT: Ytterliggare lite OT: James Bonde varianten med att ta sig upp för ett rep (prusikera) med hjälp av skosnören ska enligt uppgift från en (vad jag vet) erfaren klättrare. Kräver dock lite kvalitet på skosnörena Lessen om jag var otydlig, självklart är bröstselen komplement till sittselen, och det går naturligtvis likabra med helkroppssele. Eftersom det inte är SÅ förtvivlat ofta man använder en bröstsele eller helkroppssele (om man inte arbetar med något på hög höjd dvs.) så går det utmärkt att använda en av sina slingor som en förenklad bröstsele. Billigt och bra! Köper du dessutom plattband, eller vad det kallas, i metervara och knyter egna slingor så kan du vara i princip hur bred som helst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GC1 Posted January 9, 2005 Report Share Posted January 9, 2005 som vanligt vid användning av utrustning som är kritisk för överlevnad som dykning, fallskärmshoppning och klättring så rekomenderar jag starkt att man gärna läser in sig på området och sedan tar kontakt med en lokal klubb med inriktning på det man vill lära sig mer om. Se till att ha övat ordentligt innan du provar på att göra något skarpt! så kommer nog allt att gå bra! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Andrew Posted January 9, 2005 Report Share Posted January 9, 2005 Vill bara påminna att SteQve frågade om tips på inköp av rep. Klättring rent allmänt kan man disskutera i en annan tråd. Hade vi bara hållt oss till trådens Ämne KÖPA REP så hade detta varit en klockren tråd för de som går i tankar att köpa sig ett Rep. Slut OT Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts