Jump to content

Kortad AK4 = HK51


KattenJansson

Recommended Posts

Kolla stora bilden i bakgrunden.....

Är det inte Berret 50cal/Ag 90?

Undrar just vad dom tänker skapa för vidrig

skapelse med den :D

Håller med förgående talare, Mp5 eller G3 m rörkolv.

Inte denna abnormalitet till Ak.

Link to comment
Share on other sites

Då jag aldrig hört talas om att HK skulle ha gjort ett vapen av vare sig dålig kvalitet eller utan användningsområde undrar jag:

 

1. Kommer den korta 7,62x51 med fast kolv verkligen från HK, eller har någon klåfingrig vapentekniker modifierat på egen hand?

 

2. Om HK tillverkat den - vem är kunden? Och framför allt varför???

 

Kan någon kalenderbitare på detta forum upplysa mig?

Link to comment
Share on other sites

  • BlåGul -1

HK51 är inte ett H&K-vapen, utan en SBR (short barreled rifle) som byggs av amerikanska Class 2-producenter.

 

Kräver registrering och betalning av avgift enligt NFA 1934.

Link to comment
Share on other sites

I övrigt vet jag inte riktigt vad jag tycker om hennes skjutställning.

 

The Swede

Hehe, precis min tanke, varenda befäl i hela Sverige skulle vända sig i sina gravar...

 

Befäl: Är det någon som heter Magdalena Forsberg här? Jag kan inte se någon namnskylt med Forsberg på. Varför ser ni alla ut som Henne då? Inta en mer framåtlutad skjutställning för jävulen!

Link to comment
Share on other sites

Guest Dedicated

Apropå Forsberg, den dam som är duktig på både att åka skidor och att träffa rätt och nu ägnar sig åt att försöka lura i oss att äta just hennes flingor:

 

Är det alldeles för korkat av mig att försöka konstatera att den skjutställning man använder i skidskyttet är framtagen pga att de inte har samma rekylkrafter att ta hänsyn till? Skjuter man AK4 på det viset lär man trilla baklänges ganska omgående.....tror jag.

Link to comment
Share on other sites

Rekylkraften är nog av mindre intresse, även om den också kräver någon anpassning. Vid skjuttävlingar är det bara du och tavlan som gäller, varför du kan glömma omvärlden och inta Magdalenas skjutställning som säkert ger optimal precision.

 

I strid måste du ta större hänsyn till andra saker än att bara träffa målet. Stående skjuter du normalt på korta håll eller i yttersta nödfall. I inget av fallen har du tid eller terräng lämplig för "skjutbaneställningar". På kort håll bör du träffa tillräckligt bra ändå, och på långt håll räknar du förmodligen inte med att träffa alls.

 

Behöver du "Magdalena-precision" i fält sätter eller lägger du dig naturligtvis bara ned och/eller utnyttjar stöd. Magdalenas skjutstil har därför mikroskopisk eller obefintlig militär användbarhet.

 

Dratta på arslet tror jag inte du gör, men du får nog stå något bredare med benen än om du skjuter .22 för att inte komma ur balans. Jag är inte tävlingsskytt, men jag inbillar mig att det i längden borde kunna ge saftigt ryggont att skjuta Ak4 i "Magdalena-stil".

 

Åtminstone för "30+:are" som en annan...

Link to comment
Share on other sites

Guest Dedicated

Bra, tack, då är den saken utagerad. Man kan ju annars fråga sig varför vi lägger ner så mycket tid på att utbilda våra soldater att skjuta på ett speciellt sätt när de i "tävlingsvärlden" gör så mycket annorlunda. En intressant vändning på den här tråden. I övrigt finns det en variant på G3, G33 i 5,56. Samma vapen som G3 i stort sett men som skjuter 5,56. Den var nog dock aldrig på tal när vio ksulle ha ett lämpligt vapen i 5,56, känns det som.

Link to comment
Share on other sites

Jag kan minnas fel, men har för mig att den var på tapeten när man började se sig om efter ersättare till Ak4 i skiftet mellan 70- och 80-tal, men att den försvann tämligen omgående ur diskussionen och aldrig kom med i försöken.

 

Jag misstänker att den helt enkelt ansågs för dyr.

 

Jag misstänker också att 9x19 har svaret på frågan?

Link to comment
Share on other sites

Forsberg är ett bra namn :)

 

G41:an tycker jag verkar vara ett bra vapen. En G33 med sista skottspärr, Automat, 3-skotts skur, och patronvis, samt STANAG magasin. VILL HA DEN!!!

Förövrigt finns det filmer på bla G41:an på http://www.hkpro.com/ . Gå in på "World of HK" och klicka sedan på något vapen, det finns filmer på nästan alla vapen. Mycket trevligt tidsfördriv :) Gillar filmen med G3A3 med HK79 granattillsats och HK21E :)

 

Klart slut

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...