Jump to content

Vilka angrepp kan Högvakten avvärja ?

Recommended Posts

• Replies 72
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag tror Darkwand undrar vilka former av militära angrepp som högvakten förmår att avvärja. Alltså hur många skyttesoldater/stridsvagnar/ninjor behöver man för att kunna inte slottet.

Vidare tror jag att Darkwand är en militant republikan som medelst våld vill avsätta kungen från tronen och därför behöver veta vilken typ av motstånd han har att vänta. :baskerFN:

Det kan ju vara löst snack, men enligt vår stf VC fanns det en viss kuppberedskap på slottet/slotten i form av ammunition samt understödsvapen (ksp och grg). Det behöver som sagt inte vara sant, men det skulle å andra sidan förvåna åtminstone mig om det endast fanns tio skott per man och inget mer. Undrar dock hur de gör om vakthavande förband inte har någon som är utbildad på t ex ksp...

Som mål är dock slottet inte särskilt svårt att inta eller slå ut, skulle jag inbilla mig.

Hälsningar, Foxtrot Lima :baskerFN:

Högvakten på Stockholms- och drottningholmsslott utgör tillsammans med berto på K1 och I1 (Ja jag vet att det heter Livgardet) beredskap för stockholm. C mellersta militärdistriktet beslutar om högvaktsförbanden skall utnyttjas för beredskap.

Såvitt jag vet finns inga understödsvapen på slotten. På Drottningholm finns ståvärn vid nästan alla poster.

Jag antar att alla förband har med sig extra am, det hade iaf vi. Frågan är när man ska fippla till sig den? Vi hade två magasin med oss till AK5 och det räcker inte speciellt långt i regelrätta skyttestrider, ännu värre med karbin m/94. 5 patroner och om man fipplar lite, en extra i loppet.

Slotten är trots allt inte några objekt som är speciellt viktiga för riket. Personskyddet av kungafamljen sköts som alltid av säpo och regering och riksdag är skyddat på annat sätt.

Om det värsta händer...självmordsbombare på yttreborggården vid vaktavlösning, en efterhandssituation där poster beskjuts etc. Då kommer hela högvakten sättas på fötter, iaf de som finns kvar, dvs åtminstonde 32 soldater med 10 st 5,56 var + extra am om de hinner förse sig. You do the math!

Vi behöver inte gå in på de beredskapstider och larmrutiner som finns på slotten.

Edited by Karin

Såvitt jag vet finns inga understödsvapen på slotten.

Jo, det finns.

Sedan så är det väl inte slotten i sig själva som ska försvaras med dessa, utan de är till för att högvaktsförbanden inte ska behöva ta med sig egna. För skulle det bli en beredskapshöjning som innebär att man använder högvaktsförbanden så lär de få andra uppgifter än att bevaka slotten.

Högvakten skall skydda slottet. OM slottet utsattes för ett regelrätt angrepp skulle nog de nog ha det ganska svårt att framgångsrikt genomföra sin uppgift eftersom de är utspridda och ganska svagt beväpnade.

Sannolikheten att de skulle utsättas för ett seriöst angrepp av ett antal utbildade och utrustade motståndare ser jag som så försvinnande liten att den knappt existerar.

Mig veterligen har slottet, genom tiderna, ALDRIG angripits. Vad har förändrats i hotbilden nu ?

Om högvakten fick någon form av förvarning eller order om att "höja beredskapen" skulle de nog klara betydligt "värre" angrepp än om de inte fick någon förvarning alls.

OM något nu skulle ske så finns det förutom högvakten ett antal konstaplar att tillgå ( om än ganska dåliga sådana :P ) Ett antal konstaplar ex piketgrupper och liknande är dock både välutbildade och välutrustade med allsköns vapenmaterial.

Högvakten klarar dock sina uppgifter alldeles lysande just nu, nämligen att vakta slottet från knäppgökar och annat löst folk. Att stå emot terroristangrepp skulle de nog också klara beroende på nivån på angreppet och ev. förvarningstid.

@Karin

Jag finner det rätt onödigt att babbla om amtillgång och speciella platser kring skyddsobjekt på ett öppet forum.

Eftersom det är uppgifter som redan är kända av utomstående och inte svåra att ta reda på så spelar det knappast någon roll.

@BJE

Jasså?

Jag kan tänka mig att garnisonsbefälet på DHM har lite "kul" grejer till förfogande om det skulle hetta till samt att VHM/VC har kännedom om vissa resursers som vi inte vet om.

@Karin

Jag finner det rätt onödigt att babbla om amtillgång och speciella platser kring skyddsobjekt på ett öppet forum.

Eftersom det är uppgifter som redan är kända av utomstående och inte svåra att ta reda på så spelar det knappast någon roll.

@BJE

Jasså?

Jag kan tänka mig att garnisonsbefälet på DHM har lite "kul" grejer till förfogande om det skulle hetta till samt att VHM/VC har kännedom om vissa resursers som vi inte vet om.

Karin, varför bekräfta uppgifter som eventuella mörkermän kan veta om? Många o-hemliga uppgifter tillsammans blir en H eller KH, många bäckar små, en svensk tiger, OPSEC, Force Protection, osv.

Edited by Vargas

För den sakens skull är det väl inte nödvändigt att bekräfta dyl saker...

:)

Då är det bäst att vi hemligstämplar HögvaktsInstruktionen. Där hittar man nämligen följande stycke:

8.2.3. Detaljbestämmelser avseende eldhandvapen, ammunition

och skyddsmask

Beväpning utgörs av eldhandvapen med bajonett och säkringsanordningar (säkringslucka, omställare

för enkelskott och säkringsbleck). Bajonetthylsa med balja bärs på vänster höft. Olika vapen får bäras

inom en och samma vaktstyrka.

Skarp ammunition medförs till

Gevär 5 patroner / vapen

Karbin 5 patroner / vapen

Ak 4 / Ak 5 10 patroner / vapen

Kpist 36 patroner / vapen

Pistol 12 patroner / vapen

(erforderlig beredskapsammunition tillhandahålls av garnisonsavdelningen).

@BJE

Jasså?

Jo du. Vad som finns på Drottningholm har jag ingen aning om, men på Stockholm så finns det en del. Exakt vad och var det finns går jag av naturliga skäl inte in på.

För det hittade jag ingenting om i HögvaktsInstruktionen. :P

Då är det bäst att vi hemligstämplar HögvaktsInstruktionen. Där hittar man nämligen följande stycke:

8.2.3. Detaljbestämmelser avseende eldhandvapen, ammunition

och skyddsmask

Beväpning utgörs av eldhandvapen med bajonett och säkringsanordningar (säkringslucka, omställare

för enkelskott och säkringsbleck). Bajonetthylsa med balja bärs på vänster höft. Olika vapen får bäras

inom en och samma vaktstyrka.

Skarp ammunition medförs till

Gevär 5 patroner / vapen

Karbin 5 patroner / vapen

Kpist 36 patroner / vapen

Pistol 12 patroner / vapen

(erforderlig beredskapsammunition tillhandahålls av garnisonsavdelningen).

När frågor börjar glida in på "ev" förstärkningsvapen anser alla fall jag att den bör hejdas, är det fel tänkt?

När frågor börjar glida in på "ev" förstärkningsvapen anser alla fall jag att den bör hejdas, är det fel tänkt?

Nej, det är helt rätt. Det är därför jag heller inte tagit upp några detaljer bortsett från det faktum att det finns understödsvapen att tillgå.

Själv tycker jag att det är dumt att försöka hemlighålla sådant som står i öppna publikationer. Det gör att respekten för att verkliga hemligheter kan minskas.

Nej, det är helt rätt. Det är därför jag heller inte tagit upp några detaljer bortsett från det faktum att det finns understödsvapen att tillgå.

Själv tycker jag att det är dumt att försöka hemlighålla sådant som står i öppna publikationer. Det gör att respekten för att verkliga hemligheter kan minskas.

Fövisso....du har rätt i att det mesta GÅR att hitta, men varför göra det lättare

för puckon?

Min hållning är att knipa om det mesta som rör vapen, utr och handlande då

det rör denna typ av info.

Om det finns ngn som inte vet detta, bör sålunda han/hon/dem inte heller få den informationen.

:-(

Guest Lt. Payne

Finns inget behov av att avslöja vilken KAPACITET vaktstyrkan har, SKÄRP ER FÖR H-E!

/Förtydligat budskapet.

Edited by Lt. Payne

Finns inget behov av att avslöja vilken beväpning vaktstyrkan har, SKÄRP ER FÖR H-E!

Varför denna överreaktion? Att tala om att Högvakten har eldhandvapen är ju som att "avslöja" att HV är beväpnat med AK4.

Det finns saker som ska hållas hemliga, och saker som det bara är löjligt att försöka hålla hemligt. Sådant som står i öppna publikationer och som varenda soldat som gått högvakt vet hör definitivt till det senare.

• Forumsledning

Bara för att det inte är stämplat hemligt är det då nödvändigt att det tas upp ? Det är ett skyddsobjekt och högvakten är ganska utsatt egentligen.

Jag finner det ganska olämpligt, sen skitsamma vad som står i reglementet, vem har sagt att det som står där måste stämma helt med verkligheten.. en kommentar leder till en annan, fler frågor pusslas ihop och blir till ett annat svar... Det är inte hemligt hur en HV-man måste transportera sitt vapen.. men ändå är det rätt så olämpligt att diskutera det..eller hur? Vi (soldf) ska aggera i Försvarets bästa i sånt här som rör säkerhet, och då gillar jag inte denna tråd.

Vill nån ta reda på sånt, så får de göra det då, men inte genom detta forum vi ska inte bli nått tillhåll där man få reda på det ena och andra utan bry sig om vilka uppgifter man delar med sig.

Vill nån ta reda på sånt, så får de göra det då, men inte genom detta forum vi ska inte bli nått tillhåll där man få reda på det ena och andra utan bry sig om vilka uppgifter man delar med sig.

Nej, det är ju just det jag menar. Vissa uppgifter är hemliga, och ska hållas hemliga. Men om vi här aldrig ska kunna diskutera öppna fakta bara för att något bus eventuellt inte känner till det, så borde vi väl låsa forumet.

T ex så borde alla trådar om utlandsstyrkan bannlysas, för där handlar det ju om skarp tjänst... Ingenting hemligt så vitt jag kan förstå, men att nämna var olika personer har varit, vilka tjänster som är vakanta osv... Det är ju inte bra, för någon illvillig person kan ju lägga pussel...

Vafalls!?! Jag är bombsäker på att vi fick bara 5 patroner när vi gick högvakten :uuh:

Jag kan bara tolka det att vi var pricksäkrare än alla andra och inte behövde fler* ;)

*utom kanske killen som frågade VC om det verkligen var skarp ammunition vi skulle ha.

Vafalls!?! Jag är bombsäker på att vi fick bara 5 patroner när vi gick högvakten :uuh:
Jag finner det ganska olämpligt, sen skitsamma vad som står i reglementet, vem har sagt att det som står där måste stämma helt med verkligheten..  en kommentar leder till en annan, fler frågor pusslas ihop och blir till ett annat svar...

Pussel, sa Bill

Precis, sa Bull

Högvakten på Stockholms- och drottningholmsslott utgör tillsammans med berto på K1 och I1 (Ja jag vet att det heter Livgardet) beredskap för stockholm.

...och hemvärnet, och S1 och P10 (fram till nu) och nationella insatsstyrkan m.fl.

"Beredskap för Stockholm" är ett ganska vagt begrepp, och de uppgifter som två klungor berto och högvaktsstyrkan kan lösa för Stockholm torde vara lätträknade.

Slotten är trots allt inte några objekt som är speciellt viktiga för riket.

Jag tror de har ett rätt stort värde ur psykologisk och propagandamässig synpunkt för befolkningen särskilt med tanke på de sätt det skulle kunna utnyttjas av en ev. fi eller terrororganisation i publicitets- och propagandasyfte att "slottet/riket fallit" och liknande.

Då kommer hela högvakten sättas på fötter, iaf de som finns kvar, dvs åtminstonde 32 soldater med 10 st 5,56 var + extra am om de hinner förse sig. You do the math!

Utveckla gärna det räkneexemplet. Jag måste erkänna att jag kört fast.

Vi hade två magasin med oss till AK5 och det räcker inte speciellt långt i regelrätta skyttestrider, ännu värre med karbin m/94. 5 patroner och om man fipplar lite, en extra i loppet.

Om karbin m/94-utrustade högvakter ingick i ngt somhelst sorts räkneexempel är jag säker på att det skulle bli en ganska blodig kalkyl och tyvärr är jag inte lika säker på att det skulle vara till vår favör.

/RP

edit: quotetecken

Edited by Racoon Pioneer

• Forumsledning
@Kimster

Varför har du inte tagit bort det du inte tycker ska nämnas på forumet? Finns det någon anledning till att det finns kvar?

Nu vet jag inte vad du tror, men jag sitter inte medvetet och formar detta forum på mitt egna lilla personliga sätt.. tro mig då hade det saknats ett bra gäng med trådar, användare oxå för den delen... Nu kan jag då tala om för dig att jag är intresserad av andras kommentarer och synpunkter då jag hade en uppfattning. Bara för att den är min betyder inte att den rätt. Du får tro hur du vill där, men nej jag raderar inte hejvillt.

sorry OT.

Jag bara märker att åsikterna går isär.

Utlandsstyrkans verksamhet och Högvakten är för mig helt vilt skillda uppgifter med olika sorters värden. Jag skiljer på öppna fakta och öppna fakta. Precis som jag skrev om hur det transporteras vapen. Öppen fakta men inget jag skulle gilla att det diskuteras. Nu är det inte jag som gör reglementen eller regler, jag bara tycker.. nått är bra eller mindre bra.

Ammunition, platser, åtgärder, vapentillgång, rutiner kring ett skyddsobjekt med skarp bevakning är för mig inget jag sitter och berättar till vem som helst som frågar. Sen spelar det mindre roll om det är slottet eller en grön byggnad ute i skogen. Ett skyddsobjekt är ett skyddsobjekt av en anledningen, likaså personalen som bevakar det.

Men visst, om det är ingen som håller med kan jag lägga ner den diskussionen. Inte svårare än så. :D