Jump to content

Jägarutbildningen kvar - och nya jobb väntas

Recommended Posts

• Replies 121
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Grattis K4...

Att behålla etablisemanget där kommer att bli dyrare för försvarsmakten. Vi fick frågan och har räknat ut att skillnaden mellan att ha verksamheten i Boden jämfört med att ha den i Arvidsjaur är 90 miljoner kronor per år. Bara hyran är på 22 miljoner kronor i Arvidsjaur.

Källa: Carol Paraniak

Jag undrar om de pengarna kommer att tas från verksamhets- eller materielanslaget. För de kommer nu knappast att skjutas till av riksdagen.

Jag undrar om de pengarna kommer att tas från verksamhets- eller materielanslaget. För de kommer nu knappast att skjutas till av riksdagen.

Nej det kommer det nog inte!

och sen väntar februari....och nya besparingar.....

Jag tror det är lite missvisande isf.

Missvisande eller inte, det är i alla fall en kostnad för Försvarsmakten. Om pengarna sedan går till en annan del av staten eller inte spelar mindre roll än det faktum att de inte går till ny materiel eller mer verksamhet.

Soldater som är vana att verka i en extrem typ av klimat har lättare att anpassa sig till andra typer av extrema klimat. Royal Marines som har övat i Nordnorge har lättare att anpassa sig till ett ökenklimat t ex.

Men nu var det Afghanistan jag syftade på vad gäller reguljärt subarktiskt klimat/högfjällsterräng. USA skickade in 10th Mountain och hade problem att få tag på specialförband med den kompetensen. Norrmännen och några till hade de resurserna.

Är det verkligen sant och finns det fakta på att förband som övar i extrem kyla och i skandinaviska fjällvärlden klarar sig bättre i öknen?

Man har ofta detta men ser sällan några källor på det och jag tvivlar.

Som tillägg till vad jag och andra redan sagt:

"Ifølge utlendingene selv, sies det at dersom man mestrer operasjoner under arktiske forhold, så kan man operere under alle forhold."

http://www.mil.no/luft/start/nyheter/artic...articleID=93799

Edited by järv

• 2 weeks later...

Arvidsjaur får behålla utbildningen av jägarsoldater, beslöt regeringen på torsdagen. Dessutom flyttas delar av I 19 i Boden till Arvidsjaur.

Utbildningen av jägarsoldater i Arvidsjaur ska fortsätta, säger försvarsdepartementet. Arvidsjaur blir inte längre ett självständigt regemente utan att ett detachement till I 19 i Boden.

Dessutom flyttas ledning och administration för något som kallas Utvecklingsenhet Vinter från Boden till Arvidsjaur.

Vid den enheten arbetar cirka 15 personer. Deras uppgift är att leda och samordna vinterutbildningen.

@Krook

Vad är det för typ av personer som håller i UtvE, och vad gör de i praktiken?

Det enda jag sett är att de tagit fram någon sorts hygienkit för vinterbruk.

@dxl

Nä, nu räcker det. Jag har gett stödundervisning och källor så det räcker.

Om man kokat korv på T2 så är perspektiven begränsade men det får finnas nån måtta.

Enligt den här så är det dock bara under ett övergångsskede som jägarutbildningen blir kvar i Arvidsjaur.

Enligt försvarsministern är det under ett inledningsskede som jägare ska utbildas i Arvidsjaur.

– Det stora och viktiga för Arvidsjaur är att bygga upp en internationell civil och militär testverksamhet. Den kommer att ta ett större och större utrymme. I avvaktan på att den växer ut finns jägarutbildningen kvar, så att det finns en militär närvaro, säger Leni Björklund till TT.

Den som lever får se...

När man läser denna artikeln blir det en viss motsägelse om utbildningsplatsens lämplighet för utbildning för andra klimat

http://www.k4.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=26374

Syftet

I och med att även den Österrikiska Försvarsmakten inriktar sig mer och mer mot den internationella arenan har de insett att de inte behärskar alla typer av klimat utan har därför inriktat sig mot kompetensinhämting i tre riktningar: Öken, djungel och subarktisk miljö. Där Arméns jägarbataljon står för kompetensen i den sistnämnda genom sitt klimat men också genom att vi uppträder tillfots utan stöd utifrån.

Om man talar med OPIL J1 så kallar de numera jägeriet i Norrland för I 19 J.

Bara så ni vet.

/Krook

Underbart. Norrbottens regemente är alltså ett infanteriförband som inte har några infanterister men däremot pansar och kavalleri...

Jag tycker det är hög tid att man tar och utformar försvaret till 100% utifrån dom försvarspolitiska målen man satt upp, och sedan satsa på det fullt ut.

Bygg ett nytt superfängelse i Arvidsjaur vet jag, finns ju mycket fin natur och frisk luft där uppe hehe.

När man läser denna artikeln blir det en viss motsägelse om utbildningsplatsens lämplighet för utbildning för andra klimat

http://www.k4.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=26374

Syftet

I och med att även den Österrikiska Försvarsmakten inriktar sig mer och mer mot den internationella arenan har de insett att de inte behärskar alla typer av klimat utan har därför inriktat sig mot kompetensinhämting i tre riktningar: Öken, djungel och subarktisk miljö. Där Arméns jägarbataljon står för kompetensen i den sistnämnda genom sitt klimat men också genom att vi uppträder tillfots utan stöd utifrån.

Exakt vari ligger motsägelsen?

Om man talar med OPIL J1 så kallar de numera jägeriet i Norrland för I 19 J.

Bara så ni vet.

/Krook

Underbart. Norrbottens regemente är alltså ett infanteriförband som inte har några infanterister men däremot pansar och kavalleri...

I 19 J är ju den ursprungliga benämningen på skidlöparbataljonen. Så nu är cirkeln sluten.

K4 finns snart inte längre så varför fortsätta med kavalleribenämningen?

Edited by järv

• 1 month later...

Det diskuteras fram och tillbaka hurvida Arvidsjaur är det bästa utb-platsen eller inte, i min värld är det inte speciellt intressant.

Om jag nu inte har missförstått allt...

är det intressanta att FM ska spara en jävla massa pengar och enligt FB04 ska K4 läggas ner. Men p.g.a. arbetsmarknadsskäl (politiska), behålls hela regementet med dess stödfunktioner plus att det tillkommer fler delar av FM, dock byts namnet ut.

Kan någon förklara hur man sparar pengar på detta?

För tänk på hur mycket allt det byråkratiska runt omkring har kostat och hur mycket det kommer att kosta att ta fram nya märken och annat bös.

Resultatet kommer, i min mening, av att folk (politiker) inte tittar på vad som är bäst för FM, utan vad som är bäst för deras granne.

Rätta mig gärna om jag har fel.

I 19 J är ju den ursprungliga benämningen på skidlöparbataljonen. Så nu är cirkeln sluten.

K4 finns snart inte längre så varför fortsätta med kavalleribenämningen?

I 19 K hette skidlöparbataljonen som senare blev AJS/I22.

Kanske därför som det blev I 19 J nu.

Rätta mig gärna om jag har fel.

Lita på det! B)

Än har jag inte sett skäl att göra det dock.

/Krook

Kavalleri? ;)

Skidlöparbataljonen var inget kavalleriförband. På den tiden hade kavalleriet ännu inte börjat med jägarstrid, utan utbildade kavalleribataljoner (motoriserade/cykelburna spaningsförband) till fördelningarna.

Guest järv

Hehe, nänä hästar har inget med saken att göra. :/

Kollade upp det hela:

1910 Skidlöparbataljonen (I 19 J) organiseras vid I 19.

1939 Vid andra världskrigets utbrottet krigsorganiseras skidlöparbataljonen och förläggs till Tornedalen.

1943 Riksdagen fastställer att bataljonen skall kallas jägarbataljon och förläggas till

Kiruna. Förbandet kallas nu I 19 K.

1945 I 19:s jägarbataljon ombildas till Arméns Jägarskola (AJS) och lyder under fobef Kiruna försvarsområde.

Hehe, nänä hästar har inget med saken att göra.

Kollade upp det hela:

1910 Skidlöparbataljonen (I 19 J) organiseras vid I 19.

1939 Vid andra världskrigets utbrottet krigsorganiseras skidlöparbataljonen och förläggs till Tornedalen.

1943 Riksdagen fastställer att bataljonen skall kallas jägarbataljon och förläggas till

Kiruna. Förbandet kallas nu I 19 K.

1945 I 19:s jägarbataljon ombildas till Arméns Jägarskola (AJS) och lyder under fobef Kiruna försvarsområde.

Just det.

/Krook

Edited by Krook