Jump to content

Jägarutbildningen kvar - och nya jobb väntas

Recommended Posts

Hört talas om Afghanistan, Kosovo, Liberia, Kongo m fl. Där har du exempel på ödemark, subarktiskt klimat/högfjällsterräng (det är sällan du tar skidliften upp på ett berg när du ska bygga en o-plats

Svenskarna som var i Kongo på 60 talet var i högsta grad i urban terräng annars så består både Liberia och Kongo utav djungel, om du tar dig tid att titta på de foton som finns både på mil.se på det här forumet och på flera andra ställen så ser du att de svenska soldaterna är subtropisk miljö inte subarktisk.

Hmm nu tänkte jag inte mest på 1960-talet… Kongo består till stor del av ödemark och mindre samhällen. Dessutom hade nog inte FN-svenskarna varit i någon SIB-anläggning. Men visst måste SIB-kompetens finnas hos alla svenska förband. Hur har I 19 löst det? På sikt måste det ju till någon form av SIB-anläggning i Norrland.

Soldater som är vana att verka i en extrem typ av klimat har lättare att anpassa sig till andra typer av extrema klimat. Royal Marines som har övat i Nordnorge har lättare att anpassa sig till ett ökenklimat t ex.

Men nu var det Afghanistan jag syftade på vad gäller reguljärt subarktiskt klimat/högfjällsterräng. USA skickade in 10th Mountain och hade problem att få tag på specialförband med den kompetensen. Norrmännen och några till hade de resurserna.

• Replies 121
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Att ha förband som är begränsade till solsken och motorvägar gör ingen armé.

Attans, inte visste jag att FJS var sådana veklingar.

@BJE

Klarsynt inlägg! Hoppas att det där var ironi, annars har du inte förstått ett dugg.

Här var vi känsliga idag. Jo, jag glömde visst en smiley.

Av regionalpolitiska skäl och delvis av klimatologiska skäl anser regeringen att det är motiverat med avsteg från grundprincipen att inte förorda fortsatt verksamhet på en ort där verksamheten eller verksamhetsvolymen blir begränsad.

I rest my case...

Vet inte om det har framgått men here goes:

I FB 00 så valdes K4 framför I22 därför att K4 ansåg vara mer modernt och ha bättre utbildningsbetingelser.

Punkt.

Ingen regionalpolitisk hänsyn togs vid valet mellan ARVIDSJAUR och KIRUNA.

Däremot så togs regionalpolitisk hänsyn vid en eventuell flytt till BODEN

Vet inte om det har framgått men here goes:

I FB 00 så valdes K4 framför I22 därför att K4 ansåg vara mer modernt och ha bättre utbildningsbetingelser.

Punkt.

Ingen regionalpolitisk hänsyn togs vid valet mellan ARVIDSJAUR och KIRUNA.

Däremot så togs regionalpolitisk hänsyn vid en eventuell flytt till BODEN

Fast jag har en viss känsla att vad som står i propositionen inte behöver vara hela sanningen. Att skriva ut att "av regionalpolitiska skäl förordar regeringen..." är nog alldeles för kontroversiellt, å andra sidan vet vi ju att dessa hänsyn de facto tas.

Personligen tar jag därför generellt sett, förklaringarna i fbpropositioner med en liten nypa salt.

För övrigt kan det vara intressant att diskutera vad som innefattas i ordet "utbildningsbetingelser".

När propositionen lades i november 1999, höll K 4 och I 22 som bäst på med utvecklandet av Norrlandsjägarbataljon 2000. Sedan några år hade ju som bekant I 22:s jkomp krigsplacerats i de av K 4 uppställda njbat. Det var K 4 som hade det största ansvaret för de nya njbat 2000 och därför var det mest rationella och ur utbildningssynpunkt bästa alternativet att lägga ned I 22 före K 4.

Det är väl ungefär det som sägs i den här meningen i proppen:

K 4 har enligt regeringens

mening bäst förutsättningar att kunna bli kompetenscentrumet för

utbildning av Norrlandsjägare.

Soldater som är vana att verka i en extrem typ av klimat har lättare att anpassa sig till andra typer av extrema klimat. Royal Marines som har övat i Nordnorge har lättare att anpassa sig till ett ökenklimat t ex.

Men nu var det Afghanistan jag syftade på vad gäller reguljärt subarktiskt klimat/högfjällsterräng. USA skickade in 10th Mountain och hade problem att få tag på specialförband med den kompetensen. Norrmännen och några till hade de resurserna.

Är det verkligen sant och finns det fakta på att förband som övar i extrem kyla och i skandinaviska fjällvärlden klarar sig bättre i öknen?

Man har ofta detta men ser sällan några källor på det och jag tvivlar.

Är det verkligen sant och finns det fakta på att förband som övar i extrem kyla och i skandinaviska fjällvärlden klarar sig bättre i öknen?

Man har ofta detta men ser sällan några källor på det och jag tvivlar.

Det handlar väl om soldater som har mental och fysisk kapacitet att klara sig i extremt klimat och extrema situationer överhuvudtaget. Den mentala kapaciteten (pannbenet) är väsentlig i det fallet.

Det tar kroppen ungefär två veckor för att ställa om till nytt klimat. Utbildningen för att kunna sköta tjänsten i klimatet tar längre tid.

/Krook

Angående K4/I22.

Att K4 -00 ansågs ha bättre betingelser står ju i klartext. Det är tvärt emot vad som sas -94, då I22 rankades klart före K4. Vad som hänt däremellan vet jag inte och inte heller varför det blev helt annorlunda. Förutom I22 byggde om stora delar av regementsområdet, efter en storbrand. Vad var skillnaden mellan -94 och -00? Enda reella jag ser är att -00 skulle något av regementena läggas ner.

Intressant faktum är ju att det fanns starka regionalpolitiska skäl att bevara K4. Intressant faktum är att armechefen satt i en position som civilt med stor säkerhet hade kallats jäv.

Iofs ganska meningslös diskution då vi ju alla vet hur det gick. :-(

I övrigt tror jag att det är de regionalpolitiska skälen som håller delar av K4 kvar i Arvidsjuar. Om man tittar rent på de millitära och "millitär-ekonomiska" aspekterna så borde K4 helt omlokaliseras till Boden.

I övrigt.

Hur skall man kunna få ett fungerande jägarförband för norrlandsmiljö på bara ett par veckor? Det går inte.

Att utbilda i värsta tänkbara miljön, som finns i sverige, gör att man har lättare att tackla svår miljö utomlands. Man vänjer sig helt enkelt att ta hand om sig själv på ett naturligt sett. Som någon skrev, Pannben.

Det är som sagt orden från en f d C K4 och hans arbetsgrupp.

Det två saker som verkligen talade emot Kiruna var ett i förhållande till andra förband rejält isolerat läge och att Kiruna till skillnad från A-jaur inte stod och föll med sitt förband. K4 etablerades i A-jaur av regionalpolitiska skäl, hade nyare lokaler och låg avsevärt närmare Boden.

Utbildningen för att kunna sköta tjänsten i klimatet tar längre tid.

Poängen är just den att verksamhet i olika extrema klimat har likheter med varandra.

Sen det där om två veckor tycker jag personligen är en definition av något annat. Att uppleva sträng kyla är lite grann som en viss sorts smärta som man vänjer sig vid ju mer man upplever den. Det innebär inte att förfrysningar är bra (lätta förfrysningar råkar man alltid utför men utöver det är förfrysningar ett tecken på okunskap).

På vilket sätt kommer verksamheten i Arvidsjaur att förändras från nuvarande verksamhet?

Har inte riktigt förstått vad det är som läggs ner om nu AJB och jägarutbildningen fortfarande skall finnas i A-jaur...

*SKRIKER SIG HES* BACK TO TOPIC!!!

Fast jag har en viss känsla att vad som står i propositionen inte behöver vara hela sanningen.

Med tanke på vilket liv det blev efter AG Gro så är jag benägen att hålla med... Fast om vi nu blint ska tro på vad politiker skriver så är det ju så att -94 så var Kiruna bästa platsen för jägarutbildning, -00 var det Arvidsjaur medan det -04 är bäst att utbilda dem i Boden. ;)

@simon

Att Piteåtidningen säger att "Jägarutbildningen vid regementet blir kvar" innebär faktiskt inte att det blir så. Det jag har läst och hört från officiellt håll är att det i Arvidsjaur ska bli någon sorts testcentrum för vintersaker samt att man funderar på att flytta dit "Utvecklingsenhet Vinter" från Boden. Samtidigt ska jägarna fortfarande använda övningsfältet ibland, precis som de skulle även innan propositionen ändrades i sista stund. Men något om att jägarutbildningen inte ska flyttas till Boden har jag inte sett något om.

Så tills vidare så är jag benägen att tro att lokalpolitikerna i optimistisk anda har övertolkat försvarsbeslutet.

Att Piteåtidningen säger att "Jägarutbildningen vid regementet blir kvar" innebär faktiskt inte att det blir så. Det jag har läst och hört från officiellt håll är att det i Arvidsjaur ska bli någon sorts testcentrum för vintersaker samt att man funderar på att flytta dit "Utvecklingsenhet Vinter" från Boden. Samtidigt ska jägarna fortfarande använda övningsfältet ibland, precis som de skulle även innan propositionen ändrades i sista stund. Men något om att jägarutbildningen inte ska flyttas till Boden har jag inte sett något om.

Så tills vidare så är jag benägen att tro att lokalpolitikerna i optimistisk anda har övertolkat försvarsbeslutet.

Jag som inryckande har iallafall fått reda på att jag ska rycka in i Boden och därefter göra en vecka där sedan till Arvidsjaur. "Största delen av utbildningen genomförs i arvidsjaur"...det tolkar iallafall jag inte enbart som att använda övningsfältet i Arvidjaur. Sparsamt? jag läste i underlaget till beslutet om propositionen att de ska pumpa in 600 miljoner i nyinvesteringar till Boden? Sparsamt?

Som kommentar till var det är bäst att bedriva vinterutbildning:

http://www.k4.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=25899

"Arvidsjaur bjuder på mycket snö men lite för få minusgrader för att det skall bli en riktig utmaning."

Andra år är det knappt någon snö heller. A-jaur ligger för långt söderut.

Mmm, Arvidsjaur är ju "nästan" en kuststad. Vintrarna i Östersund är ju bitigare än i Arvidsjaur; och då säger jag inte att vintrarna i Östersund är särskilt bitiga alls.

Kan man inte flytta hela Arvidsjaur till Kiruna, och starta upp..uh.."K22"? :P

Edit: och betoningen i "kuststad" ligger då inte alls på stad ;)

Edited by superapan

Guest Old No.7
Som kommentar till var det är bäst att bedriva vinterutbildning:

http://www.k4.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=25899

"Arvidsjaur bjuder på mycket snö men lite för få minusgrader för att det skall bli en riktig utmaning."

Andra år är det knappt någon snö heller. A-jaur ligger för långt söderut.

Hehehe

Ja jävlar måste bara vart mitt år och många andra som jag känner som haft oturen o vara där år då det vart minst 1.5m snö och snitt på under 20 minusar.

Är ju därför jag inte gamblar...

Namnet K4 försvinner men det mesta blir kvar

20050129, ARVIDSJAUR (NN)

KLART. Nu är det officiellt - jägarbataljonen kommer att utbildas i Arvidsjaur. Dessutom flyttas också Vinterenheten från Boden till Arvidsjaur.

piteåtidningen

kuriren

Nu är det officiellt!

Det har möjligen beslutats men det är inte genomfört än.

Inte för att vara en soffskottande pessimist men det är allt för mycket som hänger löst nu.

Sätt skumpan på kylning men vänta till i höst med att öppna den.

/Krook

Jag undrar vad som hände med ÖBs ord om spårbarhet och att alla kostnader för eventuella "politiska" förändringar skulle redovisas tydligt...

Man får väl säga att AG GRO inte riktigt lyckats med dom två direktiven under FB04!