Jump to content

Bästa plagget ni köpt?


2Sharp

Recommended Posts

Tjenare,

 

Undrade vad ni köpt för militärt/ute liv som ni mycket nöjda med.

 

För mig är det:

1. "SAS headover" fleece tub, går att använda som mössa, halsduk, huva. Hur bra som helst för att täta mellan halsen och fäljackan. Använder den både civilt och militärt. (har 3 st)

2. Gore-tex underställ, helt övertygad om att detta räddat livet på mig flertalet gånger :) kanske mest för att man inte blivit genomblåst på blåsiga övningsfält etc.

3. ECWCS jacka/byxor, använt vid b-bstyrka och civilt, gillar kvalitén och utförnadet, synd att man inte hade det i grönt, då hade jag lätt använt det istället för Kungens regnställ. Nackdelen är när man använder det civilt och cyklar till jobbet i camouflage från topp till tå... grönt hade varit bra :)

 

Vad har ni köpt som ni är mycket nöjda med?

Link to comment
Share on other sites

Det mest använda jag köpt för både militärt o civilt bruk är ett Goretexställ, jacka och byxa av märket Taiga.Grönt så klart. :) Köpte genom jobbet så fick det för 1500 kr för ca 11 år sen. Har använt det åtskilliga övningar och när man cyklat till jobbet i ur o skur.

Köpte även ett par Danner fort lewis goretexkängor -89 när jag låg på K3. Dom hänger fortfarande med. Dyra men ett bra köp.

Link to comment
Share on other sites

Ett Berghaus Alpine Extreme goretexställ som jag inköpte i april -89 för det facila priset av 2798 :-

Självklart är det inte i militärgrönt utan i 80-tals mintgrönt och ljusblått.  :)

 

Att tillägga så köptes stället direkt efter muck utan någon som helst tanke på någon militär bana.

 

"Duesharpen": vart köpte du "SAS" mössan, jag har letat efter en sån.

Link to comment
Share on other sites

Guest Skånsk_makaron

Mitt bästa köp är mina supergottiga Meindl känger, inga våta fötter här inte. Och som kompliment ullfrotte sockar, underbar kombination. Fast ärkekalla på vintern, burrr...

Har en mintgrön peak gore jacka med, lååångt in i garderoben.

Link to comment
Share on other sites

Goretex: jag gillar att plaggen inte är så täta som t.ex. regnstället. Sen så har ju goretex en maxventilation per timme (2000 cm3/m2 per timme??) så lite tät är den ändå.

Sen så funkar den inte under alla situationer, när det är riktigt kallt eller riktigt fuktigt ute.

Men ändå så tycker jag att plaggen är en bra kompromiss som man kan använda året runt.

 

2sharp: lite kuriosa runt mössan/balaclavan/halsduk...

egentligen så var Royal Marines först med den och SAS började använda den.

Samma sak gäller SAS "smocken"...SAS var inte först att använda den.

Egentligen är det en vindjacka som användes av flera enheter under VK2 men den har kommit att kallas för SAS "smock" sen dess.

Link to comment
Share on other sites

Ang. gore-tex, vad har ni för tankar om det? funktionsmässigt vs. priset?

Har ingen koll på vad det kostar på den militära marknaden.

 

På den civila marknaden tycker jag inte det är värt vad det kostar. Det är ju ett märke som alla andra och du betalar en fruktansvärd summa för kläderna. Omman tittar på funktionen istället för varumärket så finns det en hel del klart billigare material med samma eller bättre funktion, tex Duponts olika  material.

 

GT har varit extremt framgångsrika i Sverige, England och vissa delar av USA där deras namn är synonymt med kläder för bruk i hårdare miljö.

 

Som tur är finns det andra material. Största nackdelen med GT är dess känslighet för friktion och smuts.

Link to comment
Share on other sites

2. Gore-tex underställ, helt övertygad om att detta räddat livet på mig flertalet gånger :D kanske mest för att man inte blivit genomblåst på blåsiga övningsfält etc.

Ett sånt är jag sugen på. Vad är det du har, hur mycket gav du för det och var hittade du det?

 

Det bästa jag köpt är Arktis vattentäta "SAS-smock". Ruggiga höststormar i ett dyblött Stockholm... så är den kung!

Link to comment
Share on other sites

Köpte ett par Ecco kängor förra veckan som är super ultra mega bra!! Dom funkar att ha på sej och dom är sköna också, Jag är varken med i HV eller något annat mer än at jag jobbar för Buslink i Strängnäs så dom duger bra åt mej

Link to comment
Share on other sites

Man får väl hänga på med hyllningskören till materiella ting.

 

Bra köp.

*Mitt Patagonia underställ som andas och sånt.

 

*Mina cykelbyxor. Alla borde köpa fastän att det ser lite väl balettdansör ut över det hela.

 

*Min Norröna Stridsekk 35l. Riktigt bra, mycket nöjd. Den sved när man pyntade för den. Men sedan dess har det bara varit änglakörer var gång man tar den på.

Link to comment
Share on other sites

Guest Lt. payne

Apropå plagg,känner någon till var man kan få tag i ett ECWCS

Ställ så hör av dej. :)

 

Att: blågul,

ovannämnda klassas väl inte som annonsverksamhet? Ta bort inlägget annars.

Link to comment
Share on other sites

Pansardvärg. Tror att den kostade 1500:- för tre-fyra år sedan. Jag funderar på att på nått sätt fixa fram en kraftig symaskin och sy fat lite remmar på den så att man kan fästa lite fickor å sånt på den. Måste bara fixa fram en vettig maskin så att grejerna håller. Mormors maskin duger inte.

 

Kollade på Norrönas hemsida nu. Den skall ligga på 1598:- enligt den.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det bästa jag någonsin köpt är skjorta m/93. Det var en helt underbar befrielse att använda kortärmad skjorta under högvaktsträningen mitt i sommaren istället för de andra skjortorna kronan tillhandahåller.

Två andra rätt bra investeringar är ett underställ som alternativ till kronans vita bom-kanal kallingar från 50-talet (nåt annat bestås inte Hv i Dalarna) och mini-mag-lite lampan som alternativ till den gröna i plast som jag tycker är kass, (den gamla i plåt var bättre fast ändå inte bra)

Link to comment
Share on other sites

Det får bli tre prylar:

 

Kängor, Lundhags Professional 2000. Dyra, men j-kligt funkis vår-sommar-höst.

Ficklampa, Surefire Z2-BK. Dyr den också, lite kort batteritid vid vissa användningsområden, men sån ljusstyrka och smidighet är värd pengarna alla gånger!

Smock från Military Shop, har räddat mig många griniga dagar...

 

Dyra prylar men de har funkat till 110% för mig i alla lägen!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...