Jump to content

Svensk fana på kistan

M Andersson

Recommended Posts

Kriterier?

Den avlidne bör nog vara svensk, avliden och företrädesvis ha yppat en vilja om att så skall ske.

När min morfar gick bort 1994 (samma dag som jag roterade hem från BA02) hade han själv begärt "enkel vit kista draperad av Svensk flagga". Han hade vart verksam i Försvarsmakten, försvarsindustrin och Civilförsvaret hela sitt liv.

I övrigt kan jag inte tänka mig att det finns några kriterier som måste ara uppfyllda, annat än de allmäna om Svenska flaggans hanterande.

//donSisu

:rockon::baskerFN:

• Forumsledning

FONUS Webbplats har utförlig information om användandet av flagga i samband med begravning.

http://www.fonus.se/begravning/?c=34&sc=37&id=333

Saxat från FONUS webbplats:

"Vid begravningsakten

Svenska flaggan kan användas för att svepa kistan i samband med begravningsakten. Korset skall placeras mot huvudändan. En tre-meters flagga är lämpligast.

Inga andra blommor än handbuketterna placeras på flaggan. Innan kistan sänks vid jordbegravning skall flaggan tas av och vikas ihop vid graven. I samband med kremation kan flaggan brännas tillsammans med kistan eller tas av och vikas samman efter begravningen.

Svensk fana ska inte användas utan anhörigas medgivande. Fanan får prydas med flor endast vid statsbegravning"

Det är tillåtet för alla att använda svenska flaggan som svepning av kista.

Särskilda regler gäller för militärbegravning, men civilt finns bara praxis. T ex bör man inte ha blommor eller annat på flaggan (bortsett från det lilla hyende [= kudde] som prästen lägger mullen på).

Man ska dock absolut inte använda flaggan efteråt till annat, inte ens för sitt ursprungliga ändamål. Den ska brännas.

Det beror väl på lite vad man lägger i begreppet "militärbegravning".

Jag var på en begravning efter att en sjukvårdsofficer på mitt regemente avled (inte under tjänsten).

Fanvakt (två soldater med fanor, på vardera sida om kistan) och regementsledningen, arbetskamrater och 10-månaders sjukvårdare var närvarande. På kistan låg under ceremonin en skärmmössa.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...