Jända Posted January 5, 2005 Report Share Posted January 5, 2005 Tittade lite på en bilaga gällande insatsorganisationen, som den så vackert kallas, för det svenska försvarets markstyrkor. Vet att jag har fiskat upp denna bilaga från detta forum för ett tag sedan men kan dock inte hitta den igen med sökmotorn så kan tyvär inte länka. Dock så la jag märke till, bara sådär av en slump, att det inte finns några Militärpoliskompanier i organisationen. Är dom inkluderade i Säkerhetsbataljonerna eller vart finns de? De finns väl kvar då de fortfarande utbildas vad jag vet. Torde väl fortfarande finnas på "divisionsnivå" rimligen? En helt annan fråga som uppstod när jag kontrollkollade uppgifter ovan. Vad är en förbindelsebataljon? Trafikpoliser och dylikt eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Küthler Posted January 9, 2005 Report Share Posted January 9, 2005 Jag tror att militärpoliskompanierna inte tillhör någon bataljon utan ligger direkt under divisionen, men man skall inte lita för mycket på mig. Förbindelsebataljoner har jag för mig är någon sorts light-versioner av ingenjörbataljoner som sysslar mer med brobryggande och mindre med minering. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kaparn Posted January 12, 2005 Report Share Posted January 12, 2005 Nu är jag ingen kung på säkbats org men MPkomp finns representerade liksom bassäk i någon form, förmodligen komp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
[MPJ]Sgt.Ratchak Posted January 12, 2005 Report Share Posted January 12, 2005 MPJ inofficiella Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jända Posted January 12, 2005 Author Report Share Posted January 12, 2005 Mycket bra sida Sgt.Ratchak. Fråga bara. Säkkompani? Vad är det? Något sorts bevakningskompani typ? Eller är det bara ett större förband typ Militärpolisjägarskvadron? Eller är det ett "vanligt" Militärpoliskompani? Har hört att det ska ingå något i stil med ett särskilt bevakningskompani i en säkbataljon därför jag frågar. Men om jag inte har helt fel i mitt antagande så ingår alltså inte Militärpoliskompanierna inte i säkbataljonerna, vilket jag också anade. Men Vart finns de då? Trodde som sagt de fanns på divisionsnivå. Men när man tittar på listor på vad som skall finnas kvar av insatsorganisationen så finns det aldrig några separata Militärpoliskompanier listade. Därför min undran Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
[MPJ]Sgt.Ratchak Posted January 12, 2005 Report Share Posted January 12, 2005 http://forum.SoldF.com/index.php?showtopic=14690&hl= En tråd som frågar samma sak. en säkbat pluton från MPJs sida i säkbat ingår som sagt Arméns militärpolisjägare, Flygets flygbasjägare och flottans bassäk. med understöd från stab och tross. Bra sida om MP (Vanilla) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Uttern Posted January 13, 2005 Report Share Posted January 13, 2005 Varför heter de "militärpolisJÄGARE". Vad är jägar-inslaget i deras verksamhet? Ola Hv-jägare Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vysotskij Posted January 13, 2005 Report Share Posted January 13, 2005 Varför heter de "militärpolisJÄGARE". Vad är jägar-inslaget i deras verksamhet? Motsvarande som för flygbasjägare. Men jag skulle rekommendera stor försiktighet med att fortsätta den diskussionen här... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
[MPJ]Sgt.Ratchak Posted January 13, 2005 Report Share Posted January 13, 2005 (edited) heter ju inte Jägare längre, MP SÄK heter det officielt (har jag för mig). Vad skulle man kallat det MP "sabotörsök" eller MP "Antisabotage", MP Hund passar kanske. Det är bara ett namn ffs MPJ Uttern Edit: elak hmm ng plockade bort mitt inlägg efter utters svar... Skrev en lite pinne kan inte skada en MPJ skalle ;) (motsv) Edited January 13, 2005 by [MPJ]Sgt.Ratchak Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Uttern Posted January 13, 2005 Report Share Posted January 13, 2005 (edited) Sgt.Ratchak,Jan 13 2005, 08:26 ]heter ju inte Jägare längre, MP SÄK heter det officielt (har jag för mig).Vad skulle man kallat det MP "sabotörsök" eller MP "Antisabotage", MP Hund passar kanske. Det är bara ett namn ffs MPJ Uttern Edit: elak Det var bara en fråga men den var tydligen känslig ;) . Uttern MPJ Sgt. Ratchak Elak likaledes ;) /Ola Edited January 13, 2005 by Uttern Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jända Posted January 13, 2005 Author Report Share Posted January 13, 2005 Från MPJ Inofficiella: "Där skall X antal mark (jakt) plutoner och sjöplutoner ingå, samt ett stab&tross komp, säkkompani och bataljonsstab. " Det var alltså detta säkkompani jag undrade om. Under vår gruppbefälsutbildning på Livgardets livkompani så nämnde vår insatskompanichef att vi på något sätt skulle ingå eller iaf ha nära samarbete med säkbataljonerna. Undrar om det är så att detta säkkompani är det särskilda bevakningskompani som vi utbildades till. Trodde dock inte att vi blev krigsplacerade men men. Nu är det väl så att organisationen är under utveckling och är väl delvis ganska hemlig men lite detaljer kanske finns tillgängliga. Angående tråden om militärpolisers uppgift i händelse av ofred så är det inte direkt det jag undrar utan snarare varför det verkar som om Militärpoliskompanierna inte ska ingå i insatsorganisationen länge? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
[MPJ]Sgt.Ratchak Posted January 13, 2005 Report Share Posted January 13, 2005 Jo såg att det inte var exakt samma fråga men det brukar ju komma upp saker som svarar båda ibland. Tanken med Säkbat är att det ska funka i alla miljöer och funktioner, även då "vanliga" bevakningssoldater. Vi ska ju kunna börebygga (sök i terräng, o-plats mm) förhindra (soldater som tar strid vid objektet/VIP mm som ska skyddas) och vid ev misslyckande av de två förra jaga och nedkämpa sabotörerna mm. Tanken är, vad JAG uppfattat, att säkbat ska funka som det nya insatsförsvaret med skräddarsydda plutoner upp till bataljoner efter uppgiften vi ska ha. 1MPJ kan säkert svara bättre än mig, han är webmaster på MPJ-sidan ovan. Jag har jobbat med "vanlig" MP tjänst i MP int så jag har tyvärr glömt en hel del. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Foxtrot Lima Posted January 14, 2005 Report Share Posted January 14, 2005 Jag tror att militärpoliskompanierna inte tillhör någon bataljon utan ligger direkt under divisionen, men man skall inte lita för mycket på mig. Förbindelsebataljoner har jag för mig är någon sorts light-versioner av ingenjörbataljoner som sysslar mer med brobryggande och mindre med minering. Light och light. Mer brobygge och mindre minering ja... ;) I Arméns insatsorg finns det, mig veterligen, två sorters bataljoner tillhörande ingenjörtrupperna; divisionsingenjörsbataljon och divisionsförbindelsebataljon. Har papper i någon undangömd skokartong med organisationstabeller (kriorg) och utrustningslistor (ned till enstaka fordon och elverk) om folk vill ha mer info. <---- F L Hälsningar, Foxtrot Lima Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest matte Posted January 15, 2005 Report Share Posted January 15, 2005 (edited) Å nej...inte den här diskussionen igen...sök snälla ni! Och skriv inte sådant som ni tror. Skriv det ni vet! Edited January 15, 2005 by matte Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts