sauron Posted January 4, 2005 Report Share Posted January 4, 2005 Med risk att bli hängd av alla sakkunniga som finns här inne,som en total nollvetare. Måste ja få fråga vad den materiela orätvisan inom hv beror på? ja är ingen möp som behöver stridsväst 2000 och bärsystem o.sv klart ja inte tackar nej om det erbjuds. Men en modärn hjälm som inte ger wishspalsh skador eller gör att man ser ut som qausimodo om man lyckas stänga den när man har sinna egeninköpta soundtraps på sig. Är väl inte för mycket begärt, Hoppas någon kan ge mig ett svar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lockwed Posted January 4, 2005 Report Share Posted January 4, 2005 (edited) Det beror kort och gott på att Hv inte är lika prioriterade som GU förbanden. Att Hv,s materiel är lite åldersdigen beror på att Hv får ärva materiel från GU förbanden när dom byter sina prylar. Är wwIIhjälmen ett stort problem så kan du ju alltid köpa en kronmärkt tupperwarehjälm på något överskottsföretag. Edited January 5, 2005 by Lockwed Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FkN Posted January 4, 2005 Report Share Posted January 4, 2005 Jag har haft Hjälm m/90 sen jag gick med 1997. Den anledningen jag hört varför inte hela landet fått ut 90 hjälmen är att den skulle renoveras, och då detta nu är gjort så borde den finnas tillgänglig för alla. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wolfie666 Posted January 4, 2005 Report Share Posted January 4, 2005 Tja kort och gott så är det kontakter och beroende på var i landet du bor. Whipflashskador får du även med hjälm 90 det har inte riktigt med det och göra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bushman Posted January 5, 2005 Report Share Posted January 5, 2005 (edited) lösning på hjälmpromblemet: ett styck bygghjälm en sprayburk grå färg, av modell grå/grön/brun. en rulle svart gaffatejp hjälmdok m59 aka WWII. en vinkelslip, båg fil eller rasp beroende på envetenhet eller tid. börja med att sätta fast din bygghjälm i ett skruvstäd motsvr. ta fram valfritt verktyg av de tre ovanstående. bli av med den löjliga skärm som hjälmen är begåvad med. ta ur innanmätet. gaffatejpa insidan på hjälmen. spraya nu hjälmen jämn grå. låt torka. sätt tillbaks innanmätet. ikläd din nya gråa hjälm i doket. hoppas på att din lokale regelryttare är färgblind och närsynt. slit med hälsa tills din "gollum" aka KVM kommer ut ur sin grotta med din nya 90-hjälm. hjälper inte mot ilskna regelryttare eller 7, 62 projektiler, men gör ens övningar bekvämare. funkade för mig mellan 91-97 då jag gick med i IP och fick en hjälm 90. vänta på nästa avsnitt av "äntligen i fält" då bushman avslöjar hur man det ett liggunderlag, en sax och en tuschpenna, löser problemet skyddsväst 90 a. Edited January 5, 2005 by bushman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Legacy Posted January 5, 2005 Report Share Posted January 5, 2005 lösning på hjälmpromblemet:ett styck bygghjälm en sprayburk grå färg, av modell grå/grön/brun. en rulle svart gaffatejp hjälmdok m59 aka WWII. en vinkelslip, båg fil eller rasp beroende på envetenhet eller tid. börja med att sätta fast din bygghjälm i ett skruvstäd motsvr. ta fram valfritt verktyg av de tre ovanstående. bli av med den löjliga skärm som hjälmen är begåvad med. ta ur innanmätet. gaffatejpa insidan på hjälmen. spraya nu hjälmen jämn grå. låt torka. sätt tillbaks innanmätet. ikläd din nya gråa hjälm i doket. hoppas på att din lokale regelryttare är färgblind och närsynt. slit med hälsa tills din "gollum" aka KVM kommer ut ur sin grotta med din nya 90-hjälm. hjälper inte mot ilskna regelryttare eller 7, 62 projektiler, men gör ens övningar bekvämare. funkade för mig mellan 91-97 då jag gick med i IP och fick en hjälm 90. vänta på nästa avsnitt av "äntligen i fält" då bushman avslöjar hur man det ett liggunderlag, en sax och en tuschpenna, löser problemet skyddsväst 90 a. @Bushman>> Hahaha! Jag skrattar hejdlöst här! Jag vet inte om du skojar eller om du faktist gjort detta, har du det så är det helt suvärent! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bushman Posted January 5, 2005 Report Share Posted January 5, 2005 vad falls misstro min hemslöjd? lägger upp bildbevis på hjälmen lite senare. har kvar den i mitt privata mobförråd i källaren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Legacy Posted January 5, 2005 Report Share Posted January 5, 2005 Det ser jag verkligen framemot. Ser också fram emot ditt hemmabyggda kroppskydd! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dexter Posted January 5, 2005 Report Share Posted January 5, 2005 NU förstår jag var Busman har fått alla sina åsikter om HV, FRO, KVM m.m ifrån. 'It takes one to know one' alternativt 'Man ska inte kasta spjut i radhus' /Dexter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bushman Posted January 5, 2005 Report Share Posted January 5, 2005 (edited) @dexter: det krävs inte så mycket för att gå loss i hemslöjdandet. en grinig och sur KVM är en utlösande faktor. sedan använde jag min fristadscomathelmet vid övn där man inte använde skarp ammo. vid skarpövn åkte plåtkhatten på. kan säja att den som lärde mig att göra om bygghjälmar till fristadcombat var ett mek-befäl på P4. fast det var mer klass på hans gröna bakelithjälm. vad gäller mitt kroppsskydd så är det ett gammalt filmknep att byta ut plattor i västen mot liggunderlag. något som aldrig har brukats av beväringar eller hur? Edited January 5, 2005 by bushman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lt P Posted January 5, 2005 Report Share Posted January 5, 2005 Grönsprejad högvaktshjälm funkade rätt fint under min GU. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
joppe Posted January 5, 2005 Report Share Posted January 5, 2005 jag vet att även innerskalet på de gamla amerikanska har används istället för stålkrukan även plastkopior på pasgat hjälmarna har används som substitut för 90 hjälmen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sauron Posted January 5, 2005 Author Report Share Posted January 5, 2005 Det var ju många bra svar fast ingen direkt på min fråga, ja vägrar ju tro att det handlar om kontakter skulle vara väldigt sorligt. Ja menade skälvklart olikheterna mellan hv förband sorry om ja var oklar där. Nu ska jag ut i verkstan å trimma en av bygghjälmarna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RU01 Posted January 5, 2005 Report Share Posted January 5, 2005 Med risk att bli hängd av alla sakkunniga som finns här inne,som en total nollvetare. Måste ja få fråga vad den materiela orätvisan inom hv beror på? ja är ingen möp som behöver stridsväst 2000 och bärsystem o.sv klart ja inte tackar nej om det erbjuds. Men en modärn hjälm som inte ger wishspalsh skador eller gör att man ser ut som qausimodo om man lyckas stänga den när man har sinna egeninköpta soundtraps på sig. Är väl inte för mycket begärt, Hoppas någon kan ge mig ett svar Skulle, de andra skribenterna till trots, vilja påstå att det är främst FMLOG samt på hur aktiv den militäre företrädaren som handhar mtrl är inom resp. MD-grupp det beror. Vår fd bataljonsansvarige låg i som attan för att kunna se till att de IP han basade över skulle kunna få ut stridsvästen inför vår medverkan i RSÖ, men tyvärr var det högre herrar än han som satte P för detta. :( Finns viljan, FMLOG är välvilliga etc så löser det sig nog så småningom. (Dessutom får du ändå inte ha några egeninköpta soundtraps med mindre de är M-märkta....) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lt. Payne Posted January 5, 2005 Report Share Posted January 5, 2005 Beror på vem du ställer frågan till. FMLOG skyller på FM:s beslutsfattare och de skyller på FMLOG. Problemet är inte att du inte får ut någon ny material, Problemet är att det lovas en massa hela tiden som aldrig hålls. Den stora förloraren är Hemvärnet, Många duktiga och motiverade killar och tjejer tröttnar och lämnar organisationen. Det är bättre att inte säga nåt alls än att säga nåt man inte kan hålla. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bushman Posted January 5, 2005 Report Share Posted January 5, 2005 Det var ju många bra svar fast ingen direkt på min fråga, ja vägrar ju tro att det handlar om kontakter skulle vara väldigt sorligt. Ja menade skälvklart olikheterna mellan hv förband sorry om ja var oklar där. Nu ska jag ut i verkstan å trimma en av bygghjälmarna ride on Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Foxtrotcharliegrg Posted January 5, 2005 Report Share Posted January 5, 2005 Med risk att bli hängd av alla sakkunniga som finns här inne,som en total nollvetare. Måste ja få fråga vad den materiela orätvisan inom hv beror på? ja är ingen möp som behöver stridsväst 2000 och bärsystem o.sv klart ja inte tackar nej om det erbjuds. .../klipp/... Hoppas någon kan ge mig ett svar Enklast vore om alla (hv-tidningen, md-grp etc.) slutade lova saker och sedan stå där med standardsvar 1A på frågan från sold "Men när får vi XXX?": Det kommer snart... (d v s sluta tjata och gilla läget) ;) Min spekulation om varför det skiljer sig mellan förbanden är att det beror på följande: 1) var hvförbandet finns och hur prioriterat deras område/uppgift är 2) hur mycket och vem det är som tjatar om att få utr. 3) viljan och motivationen hos dem som blir tjatade på 4) om något väldigt högt befäl ska komma på inspektion och att det till sist är det som med allt annat att oavsett hur stor efterfrågan är så styr tillgången och budgeten vem som får vad. Finns någon enstaka plutch inom bataljonen som fått ut Hjälm 90 som lån (på obestämd tid?) från förrådet. Själv var jag tvungen att åka utomlands för att få bära den Mvh, Foxtrotcharliegrg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FkN Posted January 5, 2005 Report Share Posted January 5, 2005 Come again? Chefen har samma utrustning som soldaterna. Klart slut! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rulle Posted January 7, 2005 Report Share Posted January 7, 2005 en fråga bara om man vill ha en till uniform eller byta kan man då bara gå in på förådet på tex a9 och säga till.. en annan e ju ganska sugen på uniform m/90 H eller m/94 A-DYK ..... jag bara undrarde e det någon som kan hjälpa mig mvh the one and only hvu Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted January 7, 2005 Forumsledning Report Share Posted January 7, 2005 Vad är det du frågar ? Alltså du får ut det som står på din utrustningslista, har du tur får du ut allt som står på den. M/90 H eller M/94 A-DYK kan du ju ta och drömma om, om du vill. Kort svar: Nej du kan inte bara byta hur du vill. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted January 7, 2005 Report Share Posted January 7, 2005 en fråga bara om man vill ha en till uniform eller byta kan man då bara gå in på förådet på tex a9 och säga till.. en annan e ju ganska sugen på uniform m/90 H eller m/94 A-DYK ..... jag bara undrarde e det någon som kan hjälpa mig mvh the one and only hvu Självklart så får du det du vill på förrådet. så länge som du tillhör Hv-u eller FBU-u så kommer förrådsmännen att ge dig allt du frågar efter. du kommer att vara en gud i deras ögon. Jag tror att det är större sannolikhet att jag kan kvittera ut en strv122 på en söndag på FBU-gården i ånn jmf med sannolikheten att du får ut de där grejorna... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sauron Posted January 7, 2005 Author Report Share Posted January 7, 2005 Det var ju inga glädjande svar direkt. Att det sen finns ett beslut på utrustning som inte efterföljs är ju rent ut sagt tragiskt om det nu stämmer! Men man får väl vara nöjd ändå som får vara med som frivillig i fösvarets ryggrad. Fast vi har väl snart ingen ryggrad kvar efter ständiga kotförskjutningar p.g.a. denna stålhjälm á la förkrigsmodell ;) Fast vad gör det, man har ju skoj vilket gör ju det hela lättare... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted January 7, 2005 Report Share Posted January 7, 2005 (edited) Det var ju inga glädjande svar direkt. Att det sen finns ett beslut på utrustning som inte efterföljs är ju rent ut sagt tragiskt om det nu stämmer!?Jag har då all utrustning (och lite till) som står på mitt utrustningskort... Är dock inte hv-ungdom. Edited January 7, 2005 by dxl Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JTS Posted January 7, 2005 Report Share Posted January 7, 2005 vad gäller mitt kroppsskydd så är det ett gammalt filmknep att byta ut plattor i västen mot liggunderlag.något som aldrig har brukats av beväringar eller hur? Menar du allvar med detta eller skojar du bara? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bushman Posted January 8, 2005 Report Share Posted January 8, 2005 vad gäller mitt kroppsskydd så är det ett gammalt filmknep att byta ut plattor i västen mot liggunderlag.något som aldrig har brukats av beväringar eller hur? Menar du allvar med detta eller skojar du bara? nja jag moddade mitt kroppsskydd något. röv-plattan åkte ur, de nedhängande främre flapparna gjorde lika så. axelskydden byttes mot liggunderlag. varför? jo av den enkla anledning att jag inte fick byta till mindre storlek. jag gick på ca 4 månader ner 15 kilo, och ville byta till från L till M. något som min KVM inte alls tyckte vad nödvändigt. då fick jag prova något annat. vad gäller värningarnas bytande så får du väl kolla. vi talar om 90 a skyddet nu, och inte 94:an underskatta aldrig en bevärnings sökande efter att göra sin tillvaro lättare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted January 8, 2005 Report Share Posted January 8, 2005 Jag tror att det är större sannolikhet att jag kan kvittera ut en strv122 på en söndag på FBU-gården i ånn jmf med sannolikheten att du får ut de där grejorna... Wow, jag är på, jag har aldrig kört stridsvagn! JTS, detta händer även i utlandsstyrkan... jättesmart att byta till liggunderlag för plattorna är ju så jobbiga att bära.. Jobbigt tills man blir skjuten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JTS Posted January 8, 2005 Report Share Posted January 8, 2005 underskatta aldrig en bevärnings sökande efter att göra sin tillvaro lättare. Jag är helt medveten om att alla beväringar vill göra sin vardag lättare. Men att göra den lättare på bekostnad av skyddsnivån är jag lite allergisk mot. En vacker dag så kastas det skarp handgranat, och en olycka sker. Har soldaten då liggunderlag istället för para-aramid i västen, så kanske olyckan blir värre än vad den kunde blivit. Och då kommer det ansvariga befälet att hängas. Och bli straffad. Jag hoppas du förstår hur jag tänker? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vargas Posted January 8, 2005 Report Share Posted January 8, 2005 Jag tror att det är större sannolikhet att jag kan kvittera ut en strv122 på en söndag på FBU-gården i ånn jmf med sannolikheten att du får ut de där grejorna... Wow, jag är på, jag har aldrig kört stridsvagn! JTS, detta händer även i utlandsstyrkan... jättesmart att byta till liggunderlag för plattorna är ju så jobbiga att bära.. Jobbigt tills man blir skjuten. Fick höra av en av mina gruppchefer om en gruppchef på en tidigare mission som inte blivit tilldelad P88 och starkt ogillade att bära omkring på AK:n. Hans lösning var helt enkelt att införskaffa en Airsoft Glock 17 och peta ner i ett av FM:s Bianchi-hölster. Jag hoppas för allt i världen att det bara var en skröna, men jag skulle inte bli det minsta förvånad om det verkligen är sant. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JTS Posted January 9, 2005 Report Share Posted January 9, 2005 Jag tror att det är större sannolikhet att jag kan kvittera ut en strv122 på en söndag på FBU-gården i ånn jmf med sannolikheten att du får ut de där grejorna... Wow, jag är på, jag har aldrig kört stridsvagn! JTS, detta händer även i utlandsstyrkan... jättesmart att byta till liggunderlag för plattorna är ju så jobbiga att bära.. Jobbigt tills man blir skjuten. Fick höra av en av mina gruppchefer om en gruppchef på en tidigare mission som inte blivit tilldelad P88 och starkt ogillade att bära omkring på AK:n. Hans lösning var helt enkelt att införskaffa en Airsoft Glock 17 och peta ner i ett av FM:s Bianchi-hölster. Jag hoppas för allt i världen att det bara var en skröna, men jag skulle inte bli det minsta förvånad om det verkligen är sant. Det har jag läst om här på forumet innan. Nån här har gjort det, jag minns inte vem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Casca Posted January 9, 2005 Report Share Posted January 9, 2005 (edited) Livet är orättvist och måste övas, men... Obalansen i materieltilldelningen handlar nog främst om hur länge du varit operativ och vilken krigsuppgift du haft. Samtidigt så gäller det att visa framstjärten över tiden så att säga, vidare skall man aldrig ta en massa skit från aphuvuden som jobbar 7-16 på nån md-grupp och bara vill gå hem, TEXT BORTTAGEN AV MODERATOR. Tänk på att ni gör detta med en eldsjäl, kräv service från MD-grupperna! Casca ;) Edited January 9, 2005 by The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts