Jump to content

Laseravståndsmätare

Knekt

Recommended Posts

Jag är sugen på en laseravstådsmätare.

Har kikat runt lite och hittat några från Bushnell och Newcon som verkar ok. Det jag söker är säker mätning på mindre, mörka mål upp till minst 600, men helst 800 m.

Nån som har fälttestat några civila produkter i klassen runt 6000-10000:-?

• 2 years later...

Tröttheten tar ut sin rätt... :wub: lyfter upp denna tråden igen...

Är i behov av en avståndsmätare pga nya jaktmarker som i stort sett enbart består utav åker och ängsmark, lite skogspartier bara, och alla vet ju hur lurad man kan bli på avstånden när man ligger och kikar ut över flack mark utan några referenser.... TIPS TIPS TIPS!!!!

• BlåGul -1
Karta, stega, memorera.

Bra mycket billigare. :wub:

Men det är inte ens nästan lika häftigt.

Nu var tråden i materielplatsen, inte i luckan. Där får du ta sådana där små tips och tricks.. såvida du inte ska tipsa om någon schysst karta och linjal. ;)

Avstånsdbedömning är något man kan träna upp. Ganska cwlt att vara rätt ute hela tiden när man lärt sig det.

Min fråga är annars om det finns någon militär laserpek/mät-utrustning att köpa på marknaden?

Edited by järv

Jag har funderat på att skaffa mig en avståndsmätare att använda när jag seglar. Problemet med laser i det fallet är att det är svårt att sikta in den på en liten stenj*vel ett par hundra meter bort när det gungar. Jag hade därför tänkt satsa på ett stereoskopiskt avståndsinstrument i stället. Finns det någon här som vet ifall det finns 40 cm AI att få tag på som överskott någonstans?

Edit: Ja, jag har googlat.

Edited by eskil

Du tycker att det är svårt att mäta med laserAI från en gungande båt på en lite sten så du vill ha ett 40 cm AI istället??? Lycka till.

Ärligt talat kommer det nog bli svårt att mäta på en liten sten med det optiska AIt. Det är svårt nog att mäta med 40 cm AI med stadigt underlag och hyfsat stora mätobjekt. Dessutom måste ett optiskt AI kalibreras emellanåt och det är säkert inte det sista som görs innan överskottsförsäljning.

Jag vet att det låter lite griningt men mitt tips är att avstå från 40 cm AI om du inte tycker mycket om gammal optik av andra skäl än de rent praktiska.

Du tycker att det är svårt att mäta med laserAI från en gungande båt på en lite sten så du vill ha ett 40 cm AI istället??? Lycka till.

Ja. Med ett AI så behöver man ju inte sikta mitt på. Så fort man får in stenen i objektivet så ser man ju ifall den är dubbel eller inte.

Ärligt talat kommer det nog bli svårt att mäta på en liten sten med det optiska AIt. Det är svårt nog att mäta med 40 cm AI med stadigt underlag och hyfsat stora mätobjekt. Dessutom måste ett optiskt AI kalibreras emellanåt och det är säkert inte det sista som görs innan överskottsförsäljning.

Det borde gå att ordna om man har en känd sträcka att mäta på.

Jag vet att det låter lite griningt men mitt tips är att avstå från 40 cm AI om du inte tycker mycket om gammal optik av andra skäl än de rent praktiska.

Mmm, jo . . . det finns ju andra skäl också. . . ;)

Eskil eskil eskil... nu e du ute å seglar... *ursäkta ordvitsen*

Du behöver inte något avståndsinstrument (annat än möjligen radar i större fartyg).

Enklast och snabbast är att krysspejla med en syftkompass, funkar utmärkt i de farter segling omfattar.

Spar pengarna till sval dricka i stället. :D

Edited by Pappsen

Nu när jag har kommit hem och haft möjlighet att titta i SoldMtrlG så inser jag att det 40cm avståndsinstrument som jag tänker på har delningslinje, inte dubbelexponering som mitt tele.

Inte alls lika lätt att fånga in en sten med på fri hand alltså. :(

Spar pengarna till sval dricka i stället.  :lol:

Ett utmärkt förslag! :D

Edit: Det instrument jag tänker på är inte likadant som det 404 Skenberg lade upp här.

Edited by eskil

Tröttheten tar ut sin rätt...    :D  lyfter upp denna tråden igen...

Är i behov av en avståndsmätare pga nya jaktmarker som i stort sett enbart består utav åker och ängsmark, lite skogspartier bara, och alla vet ju hur lurad man kan bli på avstånden när man ligger och kikar ut över flack mark utan några referenser....  TIPS TIPS TIPS!!!!

KIKARSIKTE FÖR DEN SOM HAR RÅD

Eftersom du inte vill stega upp jakt området...

Och Swede du är cool.......

Ja det är en länk däruppe..

Edited by olaevil

Swarovskin i länken fungerar bra, men är så stor och bökig att jag hellre tar en separat handkikare med avståndsmätning.

@Eskil: Det ante mig att det inte var ett 40 cm AI med delningslinje och allt som skulle passa dig bäst. :wub:

Ruggigt bra prylar (har provat) som har det mesta du drömmer om. Mäter även höjd genom Pythagorassats (peka i underkant respektive överkant).

http://www.leica-geosystems.com/corporate/...er/lgs_5061.htm

Även

http://www.hilti.se/holse/modules/prcat/pr....jsp?OID=-10160

Är rejält trevliga saker.

Lite dyra föslag ,men det bästa du kan få för pengar.

/martinator

Edited by martinator

Alltid dyrt att läsa här i forumet.Bara för att ha så köpte jag en rangefinder igår.Åkte upp till Ranchen och testade.Funkar förbannat bra upp till 600 meter på hjort iallafall.

Jag köpte en Bushnell Yardage Pro Scout i grått på Wall-mart,kostnad 199$ vilket inte va så farligt om det inte va så att i helgen som kommer är det GUNSHOW i stan igen.. :rockon: DET brukar vara dyrt.

MVH

Olaevil

Ruggigt bra prylar (har provat) som har det mesta du drömmer om. Mäter även höjd genom Pythagorassats (peka i underkant respektive överkant).

http://www.leica-geosystems.com/corporate/...er/lgs_5061.htm

Även

http://www.hilti.se/holse/modules/prcat/pr....jsp?OID=-10160

Är rejält trevliga saker.

Lite dyra föslag ,men det bästa du kan få för pengar.

/martinator

Ingen av mätarna mäter över 200m och de har en nogranhet på +- några millimeter... Är detta något som är praktiskt användbart i fält i militära sammanhang så som prickskytte eller eldledning? Och vid segling?

Vad finns det för sammband mellan räckvidd/pris och klassning?

De flesta förslagen jag sett mäter avstånd upp till max ca 2 km och dessa tror jag hade klass 1. Någon modell kunde dock mäta på upp till 10 km (användningsområde: :D ) ock den var klass 4 vilket betydde att man var tvungen att ha licens för att få köpa den.

Kan någon hjälpa mig med detta, det är (precis som mycket annat) utanför mitt område.

http://www.laseroptronix.se/distm/price.html

Bland annat:

LDM10 000 -1,54. Eye safe range finder. Modern MIL spec design. Den modernaste långdistansmätaren som är helt ögonsäker. 1,54 microns Erbiumlaser. Militär anpassad mätare. Range 50 -10 000 m, accuracy 5 m. Pris: 12500 USD (85 821 sek)

LDM10 000 -1,06. Not eye safe range finder. MIL specified system for demanding applications. Militär laseravståndsmätare som är direkt farlig för ögonen. Denna mätare kräver tillstånd i Sverige av SSI ( klass 4 laser). Range 50-10 000 m, accuracy 5 m. Pris: 11000 USD (75 522 sek)

Ett visst -vill ha- behov finnes. :worthy:

Karta, stega, memorera.

Bra mycket billigare. :banghead:

Tja!

Varför inte lägga upp en prickskytteplan över marken? Komplett med eldställningsskissar å hela konkarången.

Och så vill jag passa på och säga att om avstånden är så långa att man måste ha ett bra avståndsvärde för lyckat skott så bör man avstå att skjuta pga skadeskjutnings risken.

Och så vill jag passa på och säga att om avstånden är så långa att man måste ha ett bra avståndsvärde för lyckat skott så bör man avstå att skjuta pga skadeskjutnings risken.
Det var väl en tämligen grov generalisering applicerad på väldigt "civila" situationer... Edited by Sir Vival