Guest Posted November 9, 2002 Report Share Posted November 9, 2002 Är det någon som tagit fram en båge för höger armen med texten Insats styrkan eller liknande? Jag är intresserad. :thumbs: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted November 9, 2002 Report Share Posted November 9, 2002 På Militeryshop finns det en båge det står "Hemvärnets special forces" på... ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HvPrsk Posted November 9, 2002 Report Share Posted November 9, 2002 Är det någon som tagit fram en båge för höger armen med texten Insats styrkan eller liknande? Jag är intresserad. :thumbs: Jag hoppas du skämtar, eller i alla fall inte avser att sy på den på din uniform... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest SSG Posted November 9, 2002 Report Share Posted November 9, 2002 Det är väl inget fel på båge för hemvärnet....binder ju bara samman "enheten".... Krig är krig är krig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted November 10, 2002 Report Share Posted November 10, 2002 Inte särskilt enhetligt när man börjar sy på egna bågar... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HvPrsk Posted November 10, 2002 Report Share Posted November 10, 2002 Det är väl inget fel på båge för hemvärnet....binder ju bara samman "enheten".... Krig är krig är krig Visst, det kan väl vara sant. Men då ska den ju ändå var fastställd och godkännd att sy på uniformen. Knappast lämpligt att man gör egna efter behag... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted November 10, 2002 Report Share Posted November 10, 2002 Visst, det kan väl vara sant. Men då ska den ju ändå var fastställd och godkännd att sy på uniformen. Knappast lämpligt att man gör egna efter behag... Helt riktigt HvPrsk. Det var ungefär så jag menade. Om det fanns godkända bågar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knekt Posted November 10, 2002 Report Share Posted November 10, 2002 Finns det nån sammanställning av alla märken inom FM? För det finns väl inget om det i UniR FM? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SADDO Posted November 10, 2002 Report Share Posted November 10, 2002 Jag vet inte om jag har missat något, men annars finns det en båge som säger "beredskapspluton". Det är kanske den du tänker på. Instatsstyrka är väl fortfarande en pappers konstruktion som inte blir till förrän 2004..... Danne Marina Beredskapsplutonen Blekinge Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest SSG Posted November 10, 2002 Report Share Posted November 10, 2002 Vem har sagt nåt om att alla ska ha "egna" bågar...självklart skall det vara enhetligt..... Men jag pekar återigen på att det gör gruppen starkare...det är en psykisk sak...." vi mot dem".. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jasså? Posted November 10, 2002 Report Share Posted November 10, 2002 Vem har sagt nåt om att alla ska ha "egna" bågar...självklart skall det vara enhetligt.....Men jag pekar återigen på att det gör gruppen starkare...det är en psykisk sak...." vi mot dem".. Vi mot vilka? Utveckla gärna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lord Good Posted November 10, 2002 Report Share Posted November 10, 2002 När jag gjorde lumpen kom första märket man kunde ha på sin fältuniform, soldatprovsmärket. Sedan har det bara blivit värre. Det påminner om när jag var med i vargungarna som liten och man kunde förtjäna märken på olika sätt som man kunde sy på uniformen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pansardvärg Posted November 11, 2002 Report Share Posted November 11, 2002 För víssa människor märken o medaljer viktigare än allt annat....tror att detta har pratats om lite tidagare på forumet... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Dedicated Posted November 13, 2002 Report Share Posted November 13, 2002 De beredskapsplutoner som tillhör SSSK har tilldelats en båge med texten "BEREDSKAPSPLUTON". Vi har blivit beordrade att sy på märket på höger ärm. Alltså inget vi själva på "gräsrots-nivå" hittat på utan fått uppifrån. Så, ja, det finns dylika bågar, om nu texten ska vara Beredskaps- eller Insatspluton låter jag vara osagt. Töntigt att det inte kan få lov att heta detsamma i hela riket, men inget jag rår på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted November 13, 2002 Report Share Posted November 13, 2002 Får väl se hur många som vill stanna kvar i dessa plutoner när dom förstår att dom kommer att bli krigsplacerade där. Det har ju varit en väldigt bra förbandsanda inom Hv förut, där t.o.m. uppgiftenslösandet har fått stryka på foten för. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lord Good Posted November 13, 2002 Report Share Posted November 13, 2002 Sant, upplägget för insats plutonerna suger! Bästa sättet att få någon förändring är att inte gå med i denna upplaga. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted November 13, 2002 Report Share Posted November 13, 2002 Får väl se hur många som vill stanna kvar i dessa plutoner när dom förstår att dom kommer att bli krigsplacerade där.Det har ju varit en väldigt bra förbandsanda inom Hv förut, där t.o.m. uppgiftenslösandet har fått stryka på foten för. Ursäkta..?? Vill du ta och utveckla det där..? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ERI Posted November 13, 2002 Report Share Posted November 13, 2002 Får väl se hur många som vill stanna kvar i dessa plutoner när dom förstår att dom kommer att bli krigsplacerade där.Det har ju varit en väldigt bra förbandsanda inom Hv förut, där t.o.m. uppgiftenslösandet har fått stryka på foten för. Det är väl det som är hela grejen att bli krigsplacerad i den insatspluton man tillhör. Det är ju lite svårt att få en bra förbandsanda annars. Jag har erfarenhet av två olika metoder av "tillhörighet" I början bedrevs försök med utlåning av personal till insatsplutonen från övriga kompanier. Det fungerade inget vidare. Strul med personal som inte riktigt vet vem som är "husse" o.s.v. Nu har vi bara personal som är placerade enbart i insatsplutonen. Det är först nu vi kan snacka om förbandsanda, känna tillhörighet. Detta är den modell man har valt i MDM (Södermanlandsgruppen) vilken har visat sig fungera mycket bra. /ERI Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lord Good Posted November 13, 2002 Report Share Posted November 13, 2002 Snart är vi framme vid en situation där vi har ett A och ett B-lag i HV. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bravo One Posted November 13, 2002 Report Share Posted November 13, 2002 Snart är vi framme vid en situation där vi har ett A och ett B-lag i HV. Tycker jag redan vi har det finns "berdskapsplutonen" och sen finns det resten av hemvärnet. Vissa kompanier har gjort så att de har vissa övningar enbart med beredskapsplutonen och sen övningar där bredskpsplutonens medlemmar är med i de vanliga plutonerna. Detta gör att de förmedla mer kunskap till de vanliga HV-plutonerna. På detta sätt får man ett hemvärn god kunskap och färdighet. Istället för ett A och B-lag. Vad händer när de som är med i beredskapsplutonen blir äldre och inte orkar springa lika snabbt längre, är de villiga att vara med i de vanliga HV-plutonerna då eller kommer de att lägga av helt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lord Good Posted November 13, 2002 Report Share Posted November 13, 2002 Ändra på kontrakten så att Hv får utökad tjänstgöringsplikt och låt förbanden ha beredskap i turordning och pyttsa in lite mer deg. Lite åt brandkårshållet liksom. Både vad gäller upplägget i stort och ersättningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted November 14, 2002 Report Share Posted November 14, 2002 Är verkligen ett A och B lag inom Hemvärnet verkligen så hemskt om det betyder att en del inom Hv kan lösa fler uppgifter?? Jag menar allt stannar ju vid vad du själv vill göra, vill du springa mer, skjuta mer, lära dig mer så ska du självklart få göra det med likasinnade. Det är bra för Hemvärnet i stort. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted November 14, 2002 Report Share Posted November 14, 2002 >>> Gotcha: det finns kompanier som består av mindre än 40 personer, alltså en pluton i realiteten, men som vägrar att gå i hop med ett annat kompani p.g.a. någon f-benad prestige och vad man då kallar förbandskänsla till den milda grad att uppgiften blir lidande. Angående krigsplaceringen i beredskapsplutonerna så vet jag en kompanichef som inte är glad över att ca 25 av hans soldater försvinner från hans kompani. Och vem vet vad som händer under fyra års tid när soldaterna flyttar,skaffar barn eller på annat sätt ser att tiden inte räcker till! Kommer vi då att stå där med beredskapstroppar istället ev. utan fordonsförare, skall då beredskapsplutonerna rekrytera till sig dom "bästa" soldaterna ur något nytt kompani som man vill lägga ner. Som plutonchef säger jag bara "RÖR INTE MINA SOLDATER" ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted November 14, 2002 Report Share Posted November 14, 2002 Bravo one har en poäng. Vet inte hur det är i övriga landet, men "hemma hos mig" är stor del av dessa beredskapsplutoner extra HV-män. Då lär ju dessa försvinna vid eventuell mobilisering och kvar har vi då kanske någon grupp bara. Min tanke är då att dessa extra HV-män är militärt intresserade och möjligen då jägar eller andra specilaister som vid mob är de som rycker in först. resulatet riskerar då bli att dessa ber.plut blir en fin papperskonstruktion som funkar fint i fred men inte existerar när det börjar brinna i knutarna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts