noob Posted January 2, 2005 Report Share Posted January 2, 2005 Frågade vilka som skulle rycka in på LG i juni lr augisti 05 och de ända svaren jag fick var MP grabbar...själv e man stadfsskytt på 6. det var nån mer som skulle dit... // noob Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RaggaMuffin Posted January 2, 2005 Report Share Posted January 2, 2005 Frågade vilka som skulle rycka in på LG i juni lr augisti 05 och de ända svaren jag fick var MP grabbar...själv e man stadfsskytt på 6. det var nån mer som skulle dit... // noob Vi får se hur det blir, får mitt svar andra veckan i februari. Har gruppbefäl på stadsskytte som förstahandsval, så vi får se hur det går. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simon Posted January 3, 2005 Report Share Posted January 3, 2005 När är det tänkt att stadskytteutb. skall avvecklas på LG? Var inte det redan 2005? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Svempa Posted January 3, 2005 Report Share Posted January 3, 2005 När är det tänkt att stadskytteutb. skall avvecklas på LG? Var inte det redan 2005? Ska dom lägga ner den enda Stadsskytteutbildning försvaret har!? Eller skulle den flyttas till ett annat förband? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raffe Posted January 3, 2005 Report Share Posted January 3, 2005 Det står inget om att lägga ner stadsskytteutbildningen i vare sig försvarsberedningens underlag, dödspatrullens rapport eller i proppen. Det står att Stadsskyttebataljonerna ska avvecklas och att stadsskyttekompetensen ska inlemmas i lätta mekskyttebataljoner. Min gissning, som verkar delas av stadsskyttar som ligger inne nu, är att ett stadsskyttekompani fortfarande ska utbildas, men att det ska höra till en ny typ av bataljon. Jag lär veta mer om 3 veckor. Inte långt kvar nu, inte långt alls... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raffe Posted January 3, 2005 Report Share Posted January 3, 2005 Saxat från gästboken på stadsskytte.tk. Organisationen för stadsskytte kommer att ändras, från att det som nu finns 6st Ssk bataljoner som ansvarar för varsitt område(alla dessa finns i sthlm(4st?), gbg eller mlö) dessa bataljoner hade även mycket kortare mobiliseringstid än andra svenska soldater(förutom HV). Nu ska det dock bli som så att Ssk ska ingå i en lätt snabbrörlig bataljon tillsammans med K3's luftburnabataljon och nåt annat stridsfordonsgäng(Patgb203?). Så Ssk kommer att fortsättas att utbildas på LG i Kungsängen men i händelse av krig så kommer de vara en del i det nya insatsförsvaret istället för det gamla områdesbundna invasionsförsvaret ala Hemvärnet. (Johanp är medlem här på forumet, driver stadsskytte.tk och låg inne på 6. komp LG förra året.) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hejo Posted January 6, 2005 Report Share Posted January 6, 2005 Jag ska till LG i juni, 6:e kompaniet som stridsfordonsförare/skytt.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bodin Posted January 7, 2005 Report Share Posted January 7, 2005 Rycker in som skyttesoldat i augusti, dock är jag tveksam på om det blir just 6:e kompanit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raffe Posted January 7, 2005 Report Share Posted January 7, 2005 Rycker in som skyttesoldat i augusti, dock är jag tveksam på om det blir just 6:e kompanit. Skyttesoldater på LG hamnar i gardesbat 6. komp (stadsskytte). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Loki Posted January 8, 2005 Report Share Posted January 8, 2005 Jag ska till LG i juni, 6:e kompaniet som stridsfordonsförare/skytt.. Jag med. Fast jag har inte kollat upp på vilket kompani jag hamnar. Kanske skulle ta och göra det snart. När kommer papprerna om inryck? Vi syns väl där antar jag ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bodin Posted January 10, 2005 Report Share Posted January 10, 2005 (edited) Rycker in som skyttesoldat i augusti, dock är jag tveksam på om det blir just 6:e kompanit. Skyttesoldater på LG hamnar i gardesbat 6. komp (stadsskytte). MAO, tjohoo! ;) Edit: gör SSK högvakt? Edited January 10, 2005 by Bodin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raffe Posted January 10, 2005 Report Share Posted January 10, 2005 Rycker in som skyttesoldat i augusti, dock är jag tveksam på om det blir just 6:e kompanit. Skyttesoldater på LG hamnar i gardesbat 6. komp (stadsskytte). MAO, tjohoo! ;) Edit: gör SSK högvakt? Ja, KB gör det tom 2 ggr om jag inte är helt fel ute, en med KBS och en med kompaniet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hejo Posted February 4, 2005 Report Share Posted February 4, 2005 Är det ngn på detta forum som legat inne på GC902 på just LG.. Vilka fordon kommer man då ratta? tacksam för svar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts