Jump to content

Ira Hayes

Recommended Posts

Gather round me, people, there's a story I would tell,

About a brave young Indian you should remember well;

From the land of the Pima Indians, a proud and noble band,

Who farmed the Phoenix Valley in Arizona land.

Down their ditches for a thousand years the waters grew Ira's people's crops,

Till the white man stole their water rights and their sparklin' water stopped.

Now Ira's folks grew hungry, and their farms grew crops of weeds.

When war came, Ira volunteered and forgot the white man's greed.

Call him drunken Ira Hayes --

He won't answer anymore,

Not the whiskey-drinkin' Indian,

Not the Marine who went to war.

Well, they battled up Iwo Jima hill -- two hundred and fifty men,

But only twenty-seven lived -- to walk back down again;

When the fight was over -- and Old Glory raised

Among the men who held it high was the Indian -- Ira Hayes.

Ira Hayes returned a hero -- celebrated through the land,

He was wined and speeched and honored -- everybody shook his hand;

But he was just a Pima Indian -- no water, no home, no chance;

At home nobody cared what Ira done -- and when do the Indians dance?

Then Ira started drinkin' hard -- jail was often his home;

They let him raise the flag and lower it -- as you would throw a dog a bone;

He died drunk early one morning -- alone in the land he'd fought to save;

Two inches of water in a lonely ditch -- was the grave for Ira Hayes.

Yea, call him drunken Ira Hayes,

But his land is just as dry,

And the ghost is lying thirsty

In the ditch where Ira died.

till minne av PFC Ira Hayes USMC som dog för nu 50 årsen, han var en av de Marinsoldater som höjde Amerikanska flaggan över Iwo Jima, ni har nog alla sett bilderna, dom är legendariska.

Efter kriget lyckades Ira Hayes aldrig får rättsida på sitt liv, han drack väldigt mkt, och en Januari morgon 1955 10 år efter Iwo Jima och WWII så hade Ira druckit rätt bra och somnade, och så småningom så föll han i vatten och drunknade, berusad och bitter.

En av mina personliga stora hjältar....

Hata Amerika, eller Älska Amerika, vad ni än gör, så bör ni ge respekt åt historien om indianen och Marinsoldaten Ira Hayes!

Tack och Gott Nytt år på alla.

Mvh

Matt

Kunde ju skrivit att texten du citerade var av Johnny Cash.

Det är inte han som skrivit den, det är nån annan, kommer inte på "författarens" namn, men visst, det är Johnny Cash som framför den.

En miss av mig, men de relevanta här är inte vem som skrivit ändå, utan att få fram en historia :)

Mvh

Matt

Är det någon som vet hur det ligger till med bilderna från Iwo Jima. Jag har för mig att jag läst att de, precis som många andra av de mest kända bilderna är fotograferade i efterhand, när allt lugnat ner sig lite. Inte för att det gör USMC-soldaternas insats mindre.

Edited by Inf

"Öh, grabbar, den där grejen ni gjorde med flaggan såg bra ut, kan ni ta om det så jag får plåta det?" Ungefär som med de flesta andra välkända "ögonblicks"-foton från WWII (exempelvis röda fanan ovanpå Reichstag, etc)

EDIT: för sen

Edited by C DK012

"Öh, grabbar, den där grejen ni gjorde med flaggan såg bra ut, kan ni ta om det så jag får plåta det?" Ungefär som med de flesta andra välkända "ögonblicks"-foton från WWII (exempelvis röda fanan ovanpå Reichstag, etc)

Jo man har ju hittat negativ från Frank Capra där man ser samma soldat komma springandes för att sen kasta sig död till marken om och om igen.

Vad gör man inte för Den Perfekta Bilden? Annars är ju Capra´s bild intressant för att den går emot tumregeln "ju mer action, desto mindre fejk". Just vad som gör Robert Capas bilder så fantastiska.

Fast enligt de källor jag har så är INTE bilden från när ryssarna fäster den röda fanan på Berlins riksdagshus fejk.

Den är grovt redigerad efteråt (kollar man på orginalet så är killens arm full med armbandsur t.ex) möjligtvis så gick väl fotografen och fanbäraren upp tillsamans men det var ingen "photo op" som t.ex iwojima var.

Riksdagshuset rensades från motstånd på natten, på morgonen tog man med en fotograf upp på taket. Har tillochmed för mig att jag läst att flaggan restes redan under natten men togs ner för att förevigas på bild är ljuset kom...

Edited by Trekker

Någonting sådant, poängen var att fototillfället var arrangerat, dvs. ingen ögonblicksbild. Att den sedan var tvungen att kryddas med diverse retuscheringseffekter för att inte ge ett intryck av röda armén som ett tjuvaktigt slödderpack gör ju inte direkt historien sämre... :)

Jo man har ju hittat negativ från Frank Capra där man ser samma soldat komma springandes för att sen kasta sig död till marken om och om igen.

Källa?

Anledningen till att jag frågar är att jag hittade en fotosajt som bestred att han skulle ha fejkat bilden. (Antar nu att du menar den från Spanska inbördeskriget) Nu sitter jag på jobbet och kan inte rota fram länken tyvärr. (Hoppas jag har den hemma)

mvh O.

Källa?

Anledningen till att jag frågar är att jag hittade en fotosajt som bestred att han skulle ha fejkat bilden. (Antar nu att du menar den från Spanska inbördeskriget) Nu sitter jag på jobbet och kan inte rota fram länken tyvärr. (Hoppas jag har den hemma)

mvh O.

Jag har också läst att bilden var fejk. Kommer tyvärr inte ihåg vart men jag har för mig att det var en trovärdig källa. :camo:

De visade också de andra bilderna om jag inte missminner mig

Edited by Limp

mvh O.

Och det hade jag. Kan någon verifiera eller motbevisa nedanstående skulle jag tycka att det var ruskigt intressant.

Mvh O.

http://www.pbs.org/wnet/americanmasters/database/capa_r.html