Jump to content

CamelBak

Guest

Recommended Posts

Tja

Jag var ute och vandar med min relatift nyinferskaffade CamelBak härom dan och blev riktigt imopnerad, det blir riktigt mycket lättare att gå med ett sugrör i munen hela tiden. Så ni som funderar på att köpa en CamelBak gör det.

Med Fina Hälsningar

Dagge

Tjena,

Jag rekommenderar hydro-lock, jag har ett par gånger för mycket klämt det andra munstycket och det har blivit blött på olämpliga ställen...

Hydro-lock kan du ju stänga av om du vill, annsr så funkar det ju som det andra.

Hotshot verkar ju förbannat nice! flexibel... elakt av dig att visa den för mig tycker jag.. :D köpa, köpa, köpa..

Hmmmm..hydrolock, visste inte att det fanns....har ju blivit blöt några gånger pga att munstycket kommit i kläm. Bytte efter ett tag till platypus vilket jag föredrar då jag använder ryggsäck(smidigare och lättare att stuva in i tex topplocket), vilket jag banne mig haft på mig 90% av tiden ute bushen, civilt som militärt.

Att springa (aka fysträning) med camelbak som verkar vara på mode tycker jag är overkill, få springer mer än 10km, alltså oftast mindre än 45-50min jobb. Jag skulle göra en sämre insats/tid med den på ryggen. En av de få roliga sakerna  med löpning är att man får dricka vatten när man kommer FRAM......

Hydrolock är rätt nya, funkar kalas.

Håller med om att det blir oftast att man knölar ner det i en sido/topp ficka.

Håller även med om att det känns en smula onödigt att ha det för typ en timmes löpning... att dricka när man kommer fram är väl i princip den enda bra grejen med löpning? :)

Ok. Det var det jag trodde. Att Hydralocken var populärast så det får bli ett sådant munstycke :)

Har hittat en camelbak till som jag gillar designen på, finns tyvärr inte i grönt :(  Bara svart och woodland.

Den heter TransFormer. Ni förstår säkert varför :)

pl_20372.jpg

Blåsan är på 3,1 liter.

transformer.jpg

2Sharp: tycker du jag är elak nu :)

Ett par småsaker jag funderat på ang. de där.

Hur fungerar det om den sitter i t.ex. västen, och man drar på sig ryggsäck?

Hur fungerar de när det är svinkallt ute? Fryser inte vattnet? (vattenflaskan stoppar man ju in innanför vapenrocken, eller kanske t.o.m. tröjan, kan man göra det med blåsan också?)

Om man alltid fyller säcken med varmt vatten vid kallt väder är det inga problem. Man dricker ur den långt innan vattnet hinner kallna och frysa även vid mycket kallt väder. Sedan värmer man bara på nytt vatten. Det är dessutom mäkta skönt med en "ryggvärmare"...

Att ha väst under ryggsäcken är bängligt som det är och är något jag om möjligt undviker. Jag har dock inte märkt att det skulle bli någon större skillnad med eller utan fylld vattensäck.

Funderar lite på de vätskeblåsor som FM ska ha köpt in.

Det verkar inte som någon har tänkt på att ordna en adapter/Munstycke som funkar tillsammans med skyddsmasken

talade med folket på recon som tydligen tillverkar den, och enligt dom så har det inte ens förts en dialog om detta med FM

lite skumt förbiseende tycker jag, men här verkar det ju finnas dugligt folk som kanske vet mer?

Bunkerbuster: det är inte Recon som tillverkar blåsan utan ett israeliskt företag.

http://www.schtools.com/militairy.html

Du kan ju alltid höra med Promoteq. Dom har ju Blackhawk prylar. Det finns en adapter till skyddsmask

http://www.blackhawkindustries.com/product....1891&d=

Det enda problemet med att det fryser har varit i slangen, men dricker man hyfsat kontinuerligt och rör på sig så tycker jag det är lungt, jag har aldrig testat med att hälla i varmt vatten, men det låter rätt trevligt. Dock tycker jag det är svårt att dricka varmt vatten, yuk...

Jag har burit min Sacci jägare 90 över sadf västen med en camelbak i, det funkade, men jag hade nog föredragit att ha det utan i längden.

Ett munstycke som passar skyddsmasken kan ju inte vara så krångligt att ordna i efterhand, det verkar som om försvarsmakten börjat tänka flexibelt, i stället för en komplett lösning som är skitsvår att komplettera i framtiden, och tar längre tid att få fram.

Positivt tycker jag.

När jag kör snöskoter och mc 258 på vintern så brukar jag ha byxljummet vatten i min "kamelpuckel" samt att jag (med flera)

brukar stoppa in blåsa samt slang innanför jackan. Det brukar funka om det inte är alltför kallt. Att dricka kallvatten när det är kallt vintertid brukar straffa sej.....även om det inte tilltalar

gourmetgommen.

Men grabbar var är kreativiteten? Att undvika att det fryser är väl lätt? ändrar inte Etanol fryspunkten? dåså... drick på bara men se till att det inte blir för mycket etanol i vattnet, då kan det bli knas:)

Men grabbar var är kreativiteten? Att undvika att det fryser är väl lätt? ändrar inte Etanol fryspunkten? dåså... drick på bara men se till att det inte blir för mycket etanol i vattnet, då kan det bli knas:)

Det du menar är förstås att man ev. kan lösa upp slangar och så?  Eller? :)

• 2 years later...

Sitter och bläddrar i den lilla katalog som medföljde min Camelbak Storm och funderar över om det skulle vara möjligt att koppla en valfri Camelbak till Skyddsmask 90.

Den bit (L-formad plastbit) som är längst ner till vänster på nedanstående bild borde kunna bytas mot en Camelbak Hydrolink Type-A Adapter.

s_skyddsmask90_3.jpg

Bild från SoldF.com.

/Johan ES

När jag var på Eurosatory såg jag Camelbak-ståndet. Deras representant skulle demonstrera hur stark blåsan var, så hon fyllde den, och ställde sig på den.

I stilettklackar.

Och lyfte tårna.

Och den läckte inte.

Sen var det väl måttligt klyftigt att inte kolla säker riktning när hon skulle visa hur effektivt låset på munstycket var, och öppna medan hon stog på blåsan, men men...

SAAAATAAANNN!!! :D

Jag som precis har bestämt mig och sparat ihop pengar till en camelbak och så hittar jag ännu mera leksaker!!!

ps90181.gif

Finns denna i Svearike och är den bakåtkompatibel med t.ex. Thermobak?

*mutter mutter* :angry:

EDIT:

*dunk* borde använda huvudet mera....

Läste på Militaryshop att thermobaken har en hydrolock.

Belönar mig själv med en kinesisk båge ute på asfalten...

Edited by Tollen

• 4 months later...

Imorgon ska jag ut till fjälls där det ska bli -2 till +3 på dagarna och ner till -10 på nätterna. Jag undrar om det är lämpligt att ta med thermobaken min eller om det inte är någon idé om den fryser hela tiden. Hade främst tänkt att ha den i säcken. Jag tycker det borde vara lungt om man har den vid ryggen i säcken då man avger en hel del värme. och över natten så kanske man får någon plusgrad i tältet iallfall.

Jag är en camelbaknybörjare så jag skulle gärna ta emot era åsikter. :=o