Jump to content

80mm granat - modell, typ, årtal?

Mortar

Recommended Posts

Är det någon som vet vad det här är för typ av granat/raket?

Den är 80mm i diameter och väger 2,2. Granaten är tom i "toppen" och har inget "drivmedel" kvar i kroppen. Längd 57 cm.

Stämplad: Akb 5502

TEXT BORTTAGEN AV MODERATOR

Klicka här för bilder

---------------------------------------------------------

EDIT: Köp/sälj-annonser är EJ tillåtna på SoldF.com forum

The Swede

BLÅGUL

Edited by The Swede

Den påminner om en 73mm. spårljuspansarsprängraket till pbv 501. (BMP-1)

Jag vet inte om Sverige tog fram en övningsraket, men den ser ju onekligen ut som en övningsraket mht det bruna strecket.

Inga utländska bokstäver?

Nej ingen övrig text förutom Akb 5502.

Jag är ganska säker på att den är svensk.

Då skulle min gissning vara att det är en spårljusövningsraket 95 till PBV 501.

Om det nu finns en sådan raket vill säga, jag är inte helt säker på det....

Sa du inte att pbv har en kaliber som är 73mm?

Den här är 80mm.

Själv tror jag att det är en granat till en granatkastare. Den är ganska framtung och känns som om den skall "lobbas" in. Sen är fenorna ganska klena också.

Granatkastare m/29 är i kaliber 80mm men jag har inte lyckats hitta nån bild på vare sig granaterna eller pjäsen.

Har du mätt den och fått det till 80 mm exakt?

Jag har inte mätt innerdiametern i eldröret på PBV:n, så jag vet inte vad den har för exakt mått. Bara för att kalibern heter 73 mm. så behöver det inte betyda att den måste vara max 73 mm.

Jag tror inte att det är ammunition till en granatkastare. Jag tror att det är en övningsvariant av någon typ av pansarvärnsammunition med Riktad Sprängverkan.

Förmodligen till PBV 501.

Usch Gillar inte sådana här bilder. Kan inte släppa tanken på vad det är

Dock finns det en chans att den är Rysk. Röret är 73mm på BMP-1 så de är det inte

Betekningen Akb kan vara A=Aktivno-peaktivnimi k=? b=vistrelov

Om den inte är äldre än 10 år och upphittad i Sverige kan jag bara komma med ohyggligt vilda gissningar. Ålder? Ser granat kroppen ut att vara av annan tillverkare än drivkroppen?

Tillägg: The Swede kom med en god misstanke. Hadde för mig att dessa hadde el tändning. Satt kablana rätt in i dysan?

Edited by Stella-Polaris

Den är nyligen funnen hos en avliden släkting. Mannen i fråga blev strax över 90 år gammal och jag gissar att han har plockat upp den under en hemvärnsövning. Isånnafall borde den alltså vara minst omkring 30 år gammal.

Raketgevär m/49 eller m/51 ligger nära till hands. Någonstans på nätet tror jag att jag såg raketer till m/49 och den stämde inte så bra överens.

Brun markering, är det övningsskott?

Edited by Mortar

I "Beskrivning av närpansarvärnsvapen" del 1 från 1952.

Har inte alla den i hyllan? :D

:)8-/:lol:

Hur användes den?

Edit: Tog och läste innantill på sidan om raketgevären. Malarian hämamde uppenbarligen läskunnigheten till en början.

Edited by Knekt

Vet någon var man kan köpa "Beskrivning av närpansarvärnsvapen" del 1 från 1952, och även annan försvarslitteratur?

Det bästa tipset för att komma över äldre litteratur är de militariamässor som förekommer då och då. Såvida du inte vill göra inbrott hos The Swede, men det avråder jag bestämt från. ;)