Jump to content

Tsunamikatastrofen i Asien 2004


martin

Recommended Posts

  • Replies 405
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det som gör mig förvpnad är hur i HLV UD bara TIMMAR efter att detta hade hänt kunde släppa en pressrealese med att alla svenskar i området var "okej" och välbehållna........... :lala: Den missen är för mig ofattbar... Samt att de kallar till presskonferans för att berätta att freivalds skall åka ner... Men.. Inget mer...... *SUCK*

 

 

Jag förstår ditt resonemang, och håller även med till viss del. Men jag anser dock att man hade kunnat gjort betydligt mer än vad man gjort med befintligt personal och materiel, om man bara haft viljan och lite förmåga till initiativ och improvisation. Enligt H Sjv Krig 2000, så finns det något som kallas försvarsmaktens ersättningssatser sjukvårdsförnödenheter. I dessa ingår (bland annat?):

 

M8281-242010 E sjukvård kirurgisk sjukhusvård, 350 vårddygn, 220 kg, 2 pallbox

M8281-244010 E sjukvård första hjälpen, 250 patienter, 720 kg, 6 pallbox

M8281-245010 E sjukvård öppen vård (inkl läkemedel), 1 000 patienter. 60 kg, 1 låda sjvmtrl + 1 låda läkemedel

M8281-246010 E sjukvård primärkirurgi, 150 operationer, 900 kg, 8 pallbox

M8287-273010 E sjukvård sekundärkirurgisk vård, 5300 vårddygn, 1 100 kg, 8 pallbox + 1 låda

M8287-274010 E sjukvård sekundärkirurgi, 425 operationer, 665 kg, 5 pallbox + 1 låda

M8287-401010 E läkemedel kirurgisk vård, 350 vårddygn, 540 kg, 1 pallbox + 1 pall

M8287-482010 E läkemedel första hjälpen, 250 patienter, 1 035 kg, 1 pallbox + 2 pall

M8287-483010 E läkemedel primärkirurgi, 150 operationer, 800 kg 1 pallbox + 2 pall

M8287-484010 E läkemedel sekundärkirurgi, 425 operationer, 2 490 kg, 1 pallbox + 3 pall

M82887-485010 E läkemedel sekundärvård, 5300 vårddygn 2 375 kg, 1 pallbox + 5 pall

 

God tanke... preoblemet är att det säkerligen intefinns utbildad personal till dessa lätt gripbar...... Och att skicka outbildad personal som skalll lära sig materielen hands on.. 'r kanbske inte helt lyckat.. eller??

Link to comment
Share on other sites

Läste på expressens nätsida att vi i Sverige skänkt 3 miljoner kronor med anledning av katastrofen i Asien.

 

Såg att några redan lagt upp en länk till röda korset, men jag tänkter även jag lägga upp den. Det finns även möjlighet att skicka ett sms och skänka 30 kr till Röda Korset. Hjälp RK att hjälpa!

 

http://www.redcross.se/rksf/sfdesign.nsf/m...1256F78004DD697

Edited by Civil Skyddsvakt
Link to comment
Share on other sites

Min far reste till Thailand igår och skulle till det aktuella området men har bokat om resan till Bankok istället. Man törs inte tänka på vad som kunde ha inträffat om han åkt lite tidigare och befunnigt sig där när denna katastrof inträffade.

 

Man blir så förbannad när man hör att personer som inte utfärdat varningar för ev TSUNAMIS, bara för att sånna har inte inträffat på 300 år och att det skulle skada turismen och ekonomin. Folk hade iaf haft en timme på sig och då hinner man sätta sig i skydd.

Link to comment
Share on other sites

Läste på expressens nätsida att vi i Sverige skänkt 3 miljoner kronor med anledning av katastrofen i Asien.

 

Såg att några redan lagt upp en länk till röda korset, men jag tänkter även jag lägga upp den. Det finns även möjlighet att skicka ett sms och skänka 30 kr till Röda Korset. Hjälp RK att hjälpa!

 

http://www.redcross.se/rksf/sfdesign.nsf/m...1256F78004DD697

Såg denna länken där man kan få comviq att betala 100 sek till hjälparbete., du får ett kontakoprt också... Kunde inte se någhra "stringa attached" så beställ kontantkort nu (kostar inget för dig)

 

www.pureaqua.org

Link to comment
Share on other sites

Vår Hv-bataljon har i alla fått förfrågan om vi kan åka till Sturup och hjälpa till när det kommer hem folk ifrån katstrofområdet. Inte mycket, men lite i alla fall. Vi får väl se om det behövs, bor själv bara någon mil ifrån flygplatsen. Det skulle isåfall gälla transporter etc.

Link to comment
Share on other sites

Jag förstår ditt resonemang, och håller även med till viss del. Men jag anser dock att man hade kunnat gjort betydligt mer än vad man gjort med befintligt personal och materiel, om man bara haft viljan och lite förmåga till initiativ och improvisation. Enligt H Sjv Krig 2000, så finns det något som kallas försvarsmaktens ersättningssatser sjukvårdsförnödenheter. I dessa ingår (bland annat?):

 

M8281-242010 E sjukvård kirurgisk sjukhusvård, 350 vårddygn, 220 kg, 2 pallbox

M8281-244010 E sjukvård första hjälpen, 250 patienter, 720 kg, 6 pallbox

M8281-245010 E sjukvård öppen vård (inkl läkemedel), 1 000 patienter. 60 kg, 1 låda sjvmtrl + 1 låda läkemedel

M8281-246010 E sjukvård primärkirurgi, 150 operationer, 900 kg, 8 pallbox

M8287-273010 E sjukvård sekundärkirurgisk vård, 5300 vårddygn, 1 100 kg, 8 pallbox + 1 låda

M8287-274010 E sjukvård sekundärkirurgi, 425 operationer, 665 kg, 5 pallbox + 1 låda

M8287-401010 E läkemedel kirurgisk vård, 350 vårddygn, 540 kg, 1 pallbox + 1 pall

M8287-482010 E läkemedel första hjälpen, 250 patienter, 1 035 kg, 1 pallbox + 2 pall

M8287-483010 E läkemedel primärkirurgi, 150 operationer, 800 kg 1 pallbox + 2 pall

M8287-484010 E läkemedel sekundärkirurgi, 425 operationer, 2 490 kg, 1 pallbox + 3 pall

M82887-485010 E läkemedel sekundärvård, 5300 vårddygn 2 375 kg, 1 pallbox + 5 pall

 

God tanke... preoblemet är att det säkerligen intefinns utbildad personal till dessa lätt gripbar...... Och att skicka outbildad personal som skalll lära sig materielen hands on.. 'r kanbske inte helt lyckat.. eller??

Men hade vi inte sparat så hårt på Försvaret som vi gör i dag, så hade det funnits personal att tillgå.

 

[lite ironi]

Tycker att det verkar som om den svenska regieringen gör allt dom kan för att dom inte ska bli omvalda.

 

[/slut ironi]

 

Mna kan ju inte kräva att tex ud ska ha x-antal telefonister som sitter dygnet runt och väntar på att nåt ska hända i världen.

Men jag tycker att dom borde varit bättre förberedda.

 

Problemet är väl att om man säger att man vill lägga upp en handlingsplan för en motsvarande situation, så kommer persson & co och säger:" Det där kommer aldrig hända så det behöver vi inte."

 

Gillar denna kommentar från aftonbladet, som jag tycker belyser svenska regerings brist på att kunna lösa svåra kriser:

När svenska UD fortfarande hade fullt upp med att svara i telefon, hade till exempel italienska myndigheter redan evakuerat sina landsmän från området.

  Det skedde genom en ”kupp” av civilförsvarets chef Guido Bertolaso, som tvingade flygplatsen i Rom att meddela förväntansfulla turister att alla flyg till området var inställda.

  Något skäl angavs inte.

  Istället packade han planen fulla med materiel och experter från räddningsverket för att direkt resa ned och hämta hem de första italienarna.

från:

 

Aftonbladet

Link to comment
Share on other sites

Nu har det blivit lite mer extra plan här, folk från asien leds förbi media för att sen besluta om dom vill ge intervju eller inte. Dock är vi underbemannade även fast vi har extra personal och övertidsinsatta. Vi får se vad som händer, verkar bli lite bättre organisation på det hela nu också.

Link to comment
Share on other sites

Jag har precis haft kontakt med SOS Köpenhamn och de har upprättat storolycksfalssberedskap för att kunna hantera alla ärenden som kommer in till dem. Jag har hitills fått rapport om ett litet antal svenskar som är försäkrade av en av mina uppdragsgivare, som är på väg hem med lindriga skador.

Jag har ännu inte talat med någon som varit på plats. Här på företaget förväntar vi oss att några enstaka kommer höra av sig under onsdagen och torsdagen. Från och med nästa vecka kommer vi förmodligen börja höra av de som är svårast skadade och någon vecka efter det kommer dödsfallen att rapporteras.

 

Som vanligt tycker jag att SOS har skött situationen mycket bra. De har lyckats etablera kontakt med många skadelidande i katastrofområdet och de har också skickat fortlöpande information till försäkringsbolagen.

 

För mig och mina kollegor har det här bara börjat, just nu väntar vi på att folk som behöver hjälp ska börja höra av sig.

Link to comment
Share on other sites

Det dyker upp personer titt som tätt här. Fast inte förens nu har jag sett nå skadade, folk kommer in från sjukhus från olika delar av världen. Dock verkar allt flyta fint och de får den hjälp som behövs. Verkar som kriscentret fungerar alldeles utmärkt.

 

Nån mer som jobbar i anslutning till / med folk från asien?

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle vilja be de i tråden som ägnar sig åt att kritisera agerandet hos regering, UD och övriga myndigheter att lugna sig och tänka efter lite.

 

Regeringen och övriga relevanta organisationer får i princip samma information som vi kan få genom TV, samtidigt som vi får den. De sitter knappast på mer detaljerad information på förhand. Det är dessutom jultider och mängder av personal inom berörda organisationer är (eller var) på ledighet.

 

Läget därnere är otroligt kaotiskt. Flaskhalsarna ligger troligtvis snarare i hur stort flöde av materiel och människor området kan klara och hur hjälpen ska administreras och fördelas, än hur mycket hjälp som Sverige och andra kan tänkas vilja skicka. Dessutom är skall insatser godkännas och samorndas med det aktuella landets myndigheter, vilka säkert också är högst upptagna organisationer just nu. Oavsett vad man kan tycka så är det ett faktum att svenska myndigheter inte har någon jurisdiktion i Thailand.

 

Jag tycker det verkar som att regeringen/UD/Flygbolagen etc agerade förhållandevis raskt givet omständigheterna när katastrofens omfattning väl stod klar för dem. Att i efterhand kräva att beredskap för denna typ av händelser ska upprätthållas stadigvarande inom svensk förvaltning känns inte rimligt. Jag har dock full förståelse för att frustrerade människor i chocktillstånd agerar oövertänkt och uttalar sig i affekt. Jag har själv tre nära arbetskamrater som saknas därnere.

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle vilja be de i tråden som ägnar sig åt att kritisera agerandet hos regering, UD och övriga myndigheter att lugna sig och tänka efter lite.

 

Regeringen och övriga relevanta organisationer får i princip samma information som vi kan få genom TV, samtidigt som vi får den. De sitter knappast på mer detaljerad information på förhand. Det är dessutom jultider och mängder av personal inom berörda organisationer är (eller var) på ledighet.

 

Läget därnere är otroligt kaotiskt. Flaskhalsarna ligger troligtvis snarare i hur stort flöde av materiel och människor området kan klara och hur hjälpen ska administreras och fördelas, än hur mycket hjälp som Sverige och andra kan tänkas vilja skicka. Dessutom är skall insatser godkännas och samorndas med det aktuella landets myndigheter, vilka säkert också är högst upptagna organisationer just nu. Oavsett vad man kan tycka så är det ett faktum att svenska myndigheter inte har någon jurisdiktion i Thailand.

 

Jag tycker det verkar som att regeringen/UD/Flygbolagen etc agerade förhållandevis raskt givet omständigheterna när katastrofens omfattning väl stod klar för dem. Att i efterhand kräva att beredskap för denna typ av händelser ska upprätthållas stadigvarande inom svensk förvaltning känns inte rimligt. Jag har dock full förståelse för att frustrerade människor i chocktillstånd agerar oövertänkt och uttalar sig i affekt. Jag har själv tre nära arbetskamrater som saknas därnere.

Jag håller inte med dig.

 

Regieringen har egen personal där nere (läs ambasad) och har förrutom dom feler informations kanaler än TV och media. Det borde vara relativt enkelt att få en bättre bild snabbare än vad dom gjort.

 

Dessutom har Italien, Finland med flera hunnit långt mycke längre i sitt arbete för att stödja/hjälpa/hämta hem sina landsmän än vad sverige har lyckats med.

 

Som jag sa tidigare, jag förväntar mig inte att UD/regeringen ska ha personal på plats 24/7, men det borde finnas ordentliga handelsplaner som gör att regeringen kan agera snabbare/starkare, att rädningsverket får i väg personal i dag är lite sent, dessa borde har skickats i måndags...(Inte räddnignsverkets fel enligt min menning.)

 

Fast jag måste hålla med regeringen på en punkt, det är inte rätt att skicka nere försvarets hercules plan för att hämta hem svenskar. Det är inte ett plan som passar sig för att transportera sjuka/skadade/chockade människor från thailand till sverige. Det är för bullrigt och obekvämt att resa med så långa sträckor(Och nån undrar så talar jag av erfarenhet, har flygit med hercules ett antal gånger). Bättre att få assistans från flygbolagen, eller rättare sagt att begära det och inte vänta på att flygbolagen kommer till dom och frågar.......

 

Dessutom är det helt fel att skicka ner Laila Freivalds, på något som mest liknar ett försök till en pr-kupp. Hon saknar ju helt kompetens att avgöra vilka resurser som verkligen behövs.

 

Jag har flera vänner och kollergor som är där nere i området, lyckligtvis (om man får uttrycka sig så) så har jag fått bekräftelse på att alla är ok.

Edited by drmagoo
Link to comment
Share on other sites

Tänk på att vi pratar om samma regering som skickar folk till behövande svenskar när andra länders hjälp redan är på väg hem med avslutat uppdrag.

 

Om någon såg på 4an vid 21-tiden igår så förstår dom vad jag menar med att GP är minst sagt lam.. En chef ska som sagt inte sitta och oja sig och säga hur synd det är om alla i tv, han ska berätta vilka framsteg man praktiskt har gjort och kommer att göra. Prästen som satt bredvid hade betydligt vettigare saker att säga om vad som gjorts och skulle göras, det blev lite ombytta roller där då.

 

Men vi väntar väl och ser, Finland eller Italien kanske kan ställa upp med lite hjälp till de strandsatta svenskarna, annars får dom väl söka asyl i Thailand.

 

EDIT. Såg på aftonblaskan att SAS informerar om en luftbro till Thailand klockan 13:00.

 

Edit 2. http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...,581568,00.html

Lyssna aldrig på nyheterna timmarna efter något hänt. Lessons learned.

Edited by Born
Link to comment
Share on other sites

Finland räknar med att ha fått hem alla sina medborgare till på lördag sa de igår på tv, Sverige räknar med tisdag. Då har Finland strax under 3 000 personer att plocka hem och Sverige har närmare 20 000. Låter inte som att det går så mycket snabbare för andra länder att få hem de sina.

 

Jag är benägen att hålla med EOD. Klart saker hade kunnats gjort bättre, så är det alltid i oförutsedda händelser.

 

@Born: Italien verkar ha agerat väldigt beslutsamt

 

Edit: Enligt Aftonbladet har Finland fått hem 700 personer och enligt TV nyss har 2000 svenskar kommit hem...

Edited by Limp
Link to comment
Share on other sites

Regeringen tillbakavisar kritik.

 

Ur dagens SvD, notera speciellt detta:

Utrikesministern avfärdar kritik om svensk senfärdighet: ”det finns inget underlag för att Sverige på något vis skulle varit långsammare”.

 

Kallas inte det "faktafel"?

 

No hard feelings, EO4, men jag håller inte med dig, regeringen kunde ha gjort mycket mer, mycket snabbare, om bara viljan och förmågan fanns. A2K har sagt det mesta i den frågan.

 

edit:

 

Å andra sidan så har vi alla (eller de flesta resenärer) betalt dyra försäkringar av olika slag - vad gör egentligen försäkringsbolagen? Borde inte DE vara i täten att ordna transporter, logi och sjukvård?

Edited by KaffeKalle
Link to comment
Share on other sites

SvD:s Lars Ring i Phuket rapporterar dock om kaotiska förhållanden på sjukhusen. Samt att Thailands vice utrikesminister i tv vädjat till Sverige att skicka ner plan med medicinsk utrustning för att ta hand om sina skadade.

– Det är inte de signalerna vi fått från thailändarna, säger statsministerns statssekreterare Lars Danielsson.

– Däremot har vi instruerat SOS International att titta på vårdbehovet och transportmöjligheterna, säger kabinettssekreterare Hans Dahlgren vid UD.

Utrikesministern avfärdar kritik om svensk senfärdighet: ”det finns inget underlag för att Sverige på något vis skulle varit långsammare”.

 

Lars Danielsson. Dom har inte bett oss om hjälp så vi väntar.

 

Hans Dahlgren. Vi har bett några andra kolla upp det.

 

Fröken Frejvals. Vi har inte gjort något fel.

Link to comment
Share on other sites

SvD:s Lars Ring i Phuket rapporterar dock om kaotiska förhållanden på sjukhusen. Samt att Thailands vice utrikesminister i tv vädjat till Sverige att skicka ner plan med medicinsk utrustning för att ta hand om sina skadade.

– Det är inte de signalerna vi fått från thailändarna, säger statsministerns statssekreterare Lars Danielsson.

– Däremot har vi instruerat SOS International att titta på vårdbehovet och transportmöjligheterna, säger kabinettssekreterare Hans Dahlgren vid UD.

Utrikesministern avfärdar kritik om svensk senfärdighet: ”det finns inget underlag för att Sverige på något vis skulle varit långsammare”.

 

Lars Danielsson. Dom har inte bett oss om hjälp så vi väntar.

 

Hans Dahlgren. Vi har bett några andra kolla upp det.

 

Fröken Frejvals. Vi har inte gjort något fel.

[iRONI/Sarkasm]

Undrar vad som skulle hända om nån annan skulle agera på detta sätt.

T.ex. Brandkåren: "Ja, vi ser att hyreshuset brinner, men det är ingen som har bett oss släcka branden och rädda människorna än.... så vi väntar".....

 

(Ursäkta min sarkasm i en situation som denna, men jag är så less på att det ska ta en sådan tid för staten att göra något konstruktivt)

 

[Edit]Stavning

Edited by drmagoo
Link to comment
Share on other sites

Hittade en film med klipp från flera olika stränder när vågen/vågorna kom in. Det ser inte så farligt ut, men det är en imponerande kraft vågorna kommer med.

 

Om någon vill ha filmen och vet något sätt att ta emot den på så PMa gärna.

 

Edit. 13,8 MB

Edited by Born
Link to comment
Share on other sites

Man får hoppas att stat och regering lär sig nåt av detta.

 

Man kanske ska upprätta nån form av "beredskapsbataljon" för sån här typ av katastrofer, liknande man har för annan utlandstjänstgöring?

 

Vad tror ni?

Jättebra ide... jag skulle anmäla mig direkt

Link to comment
Share on other sites

Regeringen och övriga relevanta organisationer får i princip samma information som vi kan få genom TV, samtidigt som vi får den. De sitter knappast på mer detaljerad information på förhand.

Jag hävdar bestämt att svenska regeringen har en avsevärt mycket bättre förmåga till kvalificerad underrättelse- och informationsinhämtning än vad jag har. De har exempelvis möjlighet att tvångsinkalla folk och med kort varsel skicka ned dem till området med kommunikationsmateriel. Om man inte har förberett för att kunna göra något sådant, så har man i mina ögon begått ett grovt tjänstefel. Det är trots allt så att katastrofer av olika slag både skett många gånger tidigare och kommer att ske många gånger i framtiden. Om en del länder kan hålla hela brigader i snabbinsatsberedskap, så borde Sverige kunna hålla några kompetenta observatörer och kommunikationsmateriel i liknande beredskap.

 

Det är dessutom jultider och mängder av personal inom berörda organisationer är (eller var) på ledighet.

 

Var kallas/kallades inte den personalen in? Eller är deras julledighet viktigare än att svenskar i katastrofområdet får sjukvård och reshjälp till Sverige? Det här är en katastrofsituation på nationell nivå i mina ögon, och då får man lov att vara lite flexibel.

 

Flaskhalsarna ligger troligtvis snarare i hur stort flöde av materiel och människor området kan klara och hur hjälpen ska administreras och fördelas, än hur mycket hjälp som Sverige och andra kan tänkas vilja skicka.

 

En av poängerna med Tp 84 är att man kan landa på mindre flygfält med den. Man kan dessutom själv försöka skaffa fram fordon, samt administrera och fördela hjälpen, på plats. Se det som en vanlig gruppresa, fast man åker med Tp 84, har sjukvårdspersonal med sig och evakuerar svenskar när man åker hem. Jag vill påminna om att judarna lyckas med Entebbe, vilket nog får anses vara en liiite mer komplicerad operation än vad som skulle varit aktuellt i det här fallet.

 

Oavsett vad man kan tycka så är det ett faktum att svenska myndigheter inte har någon jurisdiktion i Thailand.

 

Jag har väldigt svårt att tänka mig att thailändska myndigheter skulle ha vägrat ge landningstillstånd till några Tp 84 som kom med hjälp och ville hämta svenskar. Jag kan dessutom tänka mig att thailändska myndigheter rent allmänt skulle ha överseende med att man skiter i vissa formalia i sådan här situation.

 

Att i efterhand kräva att beredskap för denna typ av händelser ska upprätthållas stadigvarande inom svensk förvaltning känns inte rimligt.

 

Med tanke på de löner och ansvar som våra statsråd har, så tycker jag att vi åtminstone ska kunna kräva lite grundläggande initiativ och improvisationsförmåga från dem. Varför fick vi inte se mer initiativ och improvisation i stil med det som italienska civilförsvarets chef verkar ha uppvisat? Eller är det viktigare att man "inte trampar någon på tårna" och följer alla formalia, än att folk får hjälp och räddas? Det här stinker i mina ögon svensk trög byråkrati och revirtänkande lång väg.

Link to comment
Share on other sites

CItat från aftonbladet "Ett ungt par försökte få besked av ambassaden hur de skulle få hjälp. Svaret blev att ambassaden inte hade några resurser och inte skulle hämta dem.

 

– De sa till dem "Är ni rädda får ni väl börja fotvandra därifrån".

 

– Kvinnan försökte då förklara för dem att de simmat bland bråte instängda i krossade hotellrum, att de blivit sönderskurna och inte sovit en blund. "Jag har inte heller sovit" var svaret hon fick av personen på ambassaden.

" slut citat.

 

Vad tycker ni om det resonemanget? Sanslöst sjukt :baskerHV: är min tanke.

Link to comment
Share on other sites

preoblemet är att det säkerligen intefinns utbildad personal till dessa lätt gripbar...... Och att skicka outbildad personal som skalll lära sig materielen hands on.. 'r kanbske inte helt lyckat.. eller??

Borde inte åtminstone en del av den materielen vara tillräckligt "universiell och internationell" för att den skulle kunna ha använts utan tolkar. Jag menar, det är ju inte så jättesvårt att se att exempelvis ett tryckförband är ett tryckförband, en skalpell är en skalpell, o.s.v. Mediciner borde väl förhoppningsvis vara märkta så att även icke-svensktalande kan förstå vad det är i förpackningarna.

Link to comment
Share on other sites

15:30 Presskonferens med Chefen (GP).

 

Ska bli spännande att se om regeringen vaknat på riktigt eller och den fortfarande gnuggar john blund ur ögonen.

 

Aftonblaskan.

Edited by Born
Link to comment
Share on other sites

CItat från aftonbladet "Ett ungt par försökte få besked av ambassaden hur de skulle få hjälp. Svaret blev att ambassaden inte hade några resurser och inte skulle hämta dem.

 

– De sa till dem "Är ni rädda får ni väl börja fotvandra därifrån".

 

– Kvinnan försökte då förklara för dem att de simmat bland bråte instängda i krossade hotellrum, att de blivit sönderskurna och inte sovit en blund. "Jag har inte heller sovit" var svaret hon fick av personen på ambassaden.

" slut citat.

 

Vad tycker ni om det resonemanget? Sanslöst sjukt :-( är min tanke.

kan det inte vara så att ambassadpersonalen både är fysiskt o psykiskt trötta då de har varit i tjänst hela tiden sedan katastrofen och därför uttrycker sin hjälplöshet på det viset dom är ju bara människor dom också

Edited by joppe
Link to comment
Share on other sites

Finland räknar med att ha fått hem alla sina medborgare till på lördag sa de igår på tv, Sverige räknar med tisdag. Då har Finland strax under 3 000 personer att plocka hem och Sverige har närmare 20 000. Låter inte som att det går så mycket snabbare för andra länder att få hem de sina.

Sverige har även större resurser till sitt förfogande än vad Finland har. Finland har exempelvis inga militära transportplan i klass med Tp 84.

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med EO4... det är för mycket oförtjänt ilska som riktas mot myndigheter. Ni befinner er inte i Rosenbad. Ni befinner er inte på Räddningsverkets kontor... ergo har ni inte en aning om vad de gör eller vad de kan göra. Inte heller befinner ni er i de drabbade områdena så att ni har någon aning om vad som ens går att göra.

 

Ilska är en vanlig krisreaktion. Maktlöshet samt oro för nära och kära översätts till vrede som riktas mot de som kan hjälpa. Samma skit som drabbar ambuilanspersonal som skall in i Rosengpård men som nu måste ha poliseskort. Samma ilska som riktades mot brandmännen i Göteborg under Diskobranden.

 

Stoppa huvudet i en snödriva och hör efter om det är någonting ni kan hjälpa till med. Men att sprida ilska mote myndigheterna hjälper inte någon. Tvärt om sprider det bara hopplöshet och vanmakt. Ni gör situationen etter värre. För offrens skull: kyl ned er.

 

---

 

Notis vad gäller flygtransport: varför tjatas det så mycket om TP84? De flesta civila trafikflygplan funkar mycket bättre som persontransport i ett sån't här läge, inklusive transport av skadadde.

 

/J

Edited by J-Star
Link to comment
Share on other sites

SvD:s Lars Ring i Phuket rapporterar dock om kaotiska förhållanden på sjukhusen. Samt att Thailands vice utrikesminister i tv vädjat till Sverige att skicka ner plan med medicinsk utrustning för att ta hand om sina skadade.

– Det är inte de signalerna vi fått från thailändarna, säger statsministerns statssekreterare Lars Danielsson.

Hur svårt är det att på egen hand komma fram till att det förmodligen finns ett behov av sjukvårdsmateriel i ett stort katastrofområde? :-( Om inte annat, så är det bättre att skicka ned sjukvårdsmateriel, och sedan upptäcka att den inte behövdes, än att inte skicka ned sjukvårdsmateriel, och upptäcka att den behövs.

Link to comment
Share on other sites

  • henke changed the title to Tsunamikatastrofen i Asien 2004

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...