Jump to content

hjälmen, hur mycket tål den egentligen?


Guest super Matrosen

Recommended Posts

Guest super Matrosen

Hur mycket tål den svenska hjämlen egentligen? Klarar den tex ett skott från tex en ak5 på 30 meter?Vill också tillägga att jag för övrigt tycker att den är extremt ful. Men så ska den så klart rädda liv inte vara gjord för att vara snygg.

Link to comment
Share on other sites

Den klarar lättare pistolkalibrar och splitter, men definitivt inte gevärskalibrar som t ex Ak5.

 

Det görs i princip inga bärbara hjälmar som klarar mer än så eftersom huvud och nacke ändå normalt inte klarar de påkänningar det innebär att bromsa en träff av en gevärskula.

 

Ett gott råd är att hålla huvudet undan från allt som kommer med hög fart i motsatt riktning, hur bra hjälm man än har :D

Link to comment
Share on other sites

Guest Lt. payne

Den amerikanska hjälmen tål enligt deras egna tester detta:

M16A1 5.56mm genomslag på 460 m.

M16a2 5.56mm genomslag på 1300 m.

AK 74  5.45mm genomslag på 400  m.

Ak5     5.56mm genomslag på 1300m.

Jag tror att vår hjälm är ungefär lika bra(eller dålig).

Den gamla svenska stålhjälmen slogs rakt igenom av en kpist på 80m.

Link to comment
Share on other sites

Den amerikanska hjälmen tål enligt deras egna tester detta:

M16A1 5.56mm genomslag på 460 m.

M16a2 5.56mm genomslag på 1300 m.

AK 74  5.45mm genomslag på 400  m.

Ak5     5.56mm genomslag på 1300m.

Jag tror att vår hjälm är ungefär lika bra(eller dålig).

Den gamla svenska stålhjälmen slogs rakt igenom av en kpist på 80m.

hmm vi har skjutit rätt igenom gammle stålkrukan med kpist på 150m utan att hjälmen rörde sig överhuvud taget...hjälm 90 är endast skydd mot sekundärt splitter...

Link to comment
Share on other sites

Den tål även att bli dängd av kanonen på en PBV om kanonen är vinklad utåt och fastnar i ett träd och roterar med fullkraft så att pipan dänger till i huvudet.

 

Detta hände under en övning som jag var på, personen överlevde men fick hjärnskakning. Förmodar att den drabbade var tacksam över att denne fått ut den nya hjälmen.

Link to comment
Share on other sites

Tål att ta emot en flygande beväring vid närkontakt med granatställ också.

:b

 

En stackare fick nämligen en lufttur av en haubitspipa som svängdes runt med en hastighet av 50 km/h på en övning jag var med på. Träffade granatstället med huvudet först.

 

Ingen hjärnskakning men han fick några brutna revben och ett antal morfinsprutor av farbror doktorn.

Link to comment
Share on other sites

Det görs i princip inga bärbara hjälmar som klarar mer än så eftersom huvud och nacke ändå normalt inte klarar de påkänningar det innebär att bromsa en träff av en gevärskula.

Det kan inte stämma. Tänk på att om du skulle bli träffad av fiendens kula på din ak, så skulle det kännas mindre än när du själv skjuter iväg ett skott.

Link to comment
Share on other sites

Det kan inte stämma. Tänk på att om du skulle bli träffad av fiendens kula på din ak, så skulle det kännas mindre än när du själv skjuter iväg ett skott.

När en 7,62x51 träffar din veka lekamen så gör den det med en kinetisk energi om ca 1 ton.

 

Nackspärr?

 

Casca

Link to comment
Share on other sites

Det kan inte stämma. Tänk på att om du skulle bli träffad av fiendens kula på din ak, så skulle det kännas mindre än när du själv skjuter iväg ett skott.

När en 7,62x51 träffar din veka lekamen så gör den det med en kinetisk energi om ca 1 ton.

 

Nackspärr?

 

Casca

 

nej, omöjligt.

 

Kulan accellerar inte efter att den lämnat loppet.

 

Om du och en kompis ställde er en meter från varandra med varsin ak4, och sen sköt du med din ak rakt in i pipan på hans. Om vi nu förutsätter att hans ak4 inte spricker och så, så skulle han känna en exakt lika stor rekylkraft när han tar emot kulan som du känner när du avlossar den.

 

Det innebär rimligtvis att om hjälmen håller och inte spricker när den blir träffad, så skulle huvudet kastas bakåt högst lika mycket, och på grund av avståndet mindre, än om du satte din ak dikt mot pannan och sköt.

 

Inte för att jag har provat :D, men jag tror inte att min nacke skulle brytas av om jag höll en ak mot pannan och avlossade ett skott. Otrevligt ja, nackspärr förmodligen om jag inte spänner nack musklerna före jag avlossar skottet.

 

Men ett ton, bryta nacken, huvet flyger av, nope.

 

 

Vidareutveckling av resonemanget för den som orkar bry sig:

Kulan rörelseenergi är inte intressant. Använd istället formeln för rörelsemängd.

 

Formeln är:

massa1 * hastighet1 = massa2 * hastighet2

 

massa1; är din kropp, vi låtsas att du är en pansarplåt monterad på hjul och som väger 90 kg

hastighet1; är okänd och är den hastighet med vilken du flyger/rullar bakåt när du blir träffad.

massa2; är kulans vikt, jag gissar på 20 gram dvs 0,02 kg

hastighet2; är kulans fart, gissar på 500 m/s

 

 

Då blir det så här:

90 * x = 0,02 *500

 

x=0,11 m/s

 

Alltså om du väger 90 kg och stod på rullskridskor, hade body armour som höll och du blev träffad av ett ak skott, så skulle du få upp en fart bakåt på dina rullskridskor på 0,4 kilometer i timmen, man blir inte fart rädd direkt :D

 

Så när man ser människor bli träffade av hagelgevär och annat i hollywoodfilmer och dom lättar från marken och flyger ett par meter bakåt, så är det som sagt bara film. Så blir det helt enkelt inte i verkligheten.

Link to comment
Share on other sites

Guest Lt. payne

Hur du än räknar så på AK5 som har mynningsenergin 1750 Joule så blir anslagskraften på den lilla ytan som en patronspets har

tillräckligt för att knäcka nacken på en människa.

Detta är bevisat flera gånger än någon av oss kan räkna till.

Om du tar en titt på en tysk stålhjälm från första världskriget

så finns det på framsidan två bultfästen. I dessa fäste tyskarna pansarplåtar för att skydda sig mot prickskyttar.

Jodå, plåtarna gjorde så att kulan inte slog igenom hjälmen

men nacken knäcktes varje gång de träffades.

Därför plockades plåtarna bort och du kan se bultfästena.

Link to comment
Share on other sites

Så när man ser människor bli träffade av hagelgevär och annat i hollywoodfilmer och dom lättar från marken och flyger ett par meter bakåt, så är det som sagt bara film. Så blir det helt enkelt inte i verkligheten.

Ok Einstein, så här är det.

 

Ungefärliga data kal.308

Kulvikt: 9 gram (Nostler)

Hastighet: 890 m/s

 

Detta ger en anslagsenergi om 3564 Joul. Totalt 3500 kg på en 7,62 mm liten yta. Rekylenergin ger med förutsättningar enligt ovan 15 joul i ett statiskt repetervapen utan rekylbroms.

 

Om inte kulan får gå igenom din tidigare nämnda veka lekamen,  snackar vi om hästspark.

 

Casca

Link to comment
Share on other sites

Detta ger en anslagsenergi om 3564 Joul. Totalt 3500 kg på en 7,62 mm liten yta. Rekylenergin ger med förutsättningar enligt ovan 15 joul i ett statiskt repetervapen utan rekylbroms.

Ok, men hur menar du då?

Om den inte går igenom så fördelas ju dina 3500 kg på en mycket störrre tvärsnittsyta än en 7,62 kula. 1000 gånger större yta så är det ju 3,5 kg eller?

 

Om du skjuter ett vapen såsom en hagelbössa som inte har fjädrar och inte är rekylfritt såsom ett pansarskott. Hur kan man då förklara att skytten inte lättar och flyger iväg när han avlossar skottet lika mycket som den som blir träffad? Varifrån kommer den magiska extra kraft som gör att den träffade flyger iväg?

Link to comment
Share on other sites

Om den inte går igenom så fördelas ju dina 3500 kg på en mycket störrre tvärsnittsyta än en 7,62 kula. 1000 gånger större yta så är det ju 3,5 kg eller?

Rekylenergin beräknas med hjälp av vapnets tyngd, krutvikt, kulvikt och hastighet.

 

Hur fungerar en bilfjäder som du trycker ihop och släpper ut i pannan? Din kropp, vapnets rekyldämpning om auto(framföringsfjäder) och vapnets vikt tar upp mycket av motkraften antagligen. Som en omvänd fjäder kanske, ponera vidare. Jag kan inte/orkar inte. Luftfärder hör dock till Hollywood, det håller jag med om.

 

Läs mer här: http://www.robsoft.nu/omvandlare_se/anslag...gi.asp?MainID=5

 

Casca

Link to comment
Share on other sites

Intressant diskussion det här. Nu vill man ju veta hur det verkligen ligger till. Är det ingen som känner någon med lämplig universitetsexamen i teknisk fysik som kan svara på detta?

 

Kanske redaktionen på Ny Teknik vill svara? De brukar ju ägna sig åt dylika populärvetenskapliga frågeställningar. Någon som kan åtaga sig att sammanställa frågan?

Link to comment
Share on other sites

En intressant frågeställning är även denna; varför brukar en träff i en skyddsväst bevisligen ofta sluta med revbensbrott när skytten som avlossar skottet trots allt inte bryter armen?

 

Hårt fall?

 

Tål att tänka på...

Link to comment
Share on other sites

Hjälmens huvudsyfte är inte att stoppa kulor utan att skydda mot splitter. En sådan hjälm skulle bli mkt tung och otymplig, och eftersom man bär hjälmen med hjälp av nackmusklerna ofta längre tider så är en så låg vikt som möjligt eftersträvansvärd. Den svenska M/90 hjälmen står sig mkt gott i den internationella konkurrensen, en av de bättre faktiskt. Min enda kritik mot M/90 hjälmen är att den begränsar hörseln vilket gör den sämre lämpad vid vakttjänst i mörker och liknande moment då god hörsel är av mkt stor vikt.

Link to comment
Share on other sites

Apropå nackens eventuella möjlighet att fånga ett gevärsskott:

 

En gevärskula av normal kaliber och kultyp slår med lätthet igenom en nära centimetertjock stålplåt. Om vapnets kolv smalnas av till 7,62 mm i diameter kommer denna inte att utföra motsvarande arbete.

 

Kulan lämnar inte vapnets lopp som följd av en hydraulisk process med direkt motriktade krafter utan som följd av en fördämd explosion. Vapnets gods lämnar endast ett möjligt utlopp för krutgaserna.

 

Härmed efterlyses en fysiker som för mig och andra kan förklara förhållandena mellan kraft, energi och hastighet.

 

Fakta i målet är dock följande:

 

En träff av en gevärskula i en keramplatta på bröstet orsakar oftast flera revbensbrott, utgjutningar, kortare sjukhusvistelse och kan t o m orsaka hjärtstillestånd.

 

Det fordrar knappast mer ansträngning att bryta ett revben genom att slå av det än det gör att bryta en nackkota genom att slå huvudet bakåt eller i sida.

 

Hur som helst rekommenderar jag ingen att ge sig på empiriska försök i denna fråga...

Link to comment
Share on other sites

Om man ser på ytan av geväret som vidrör axlen så ser man att det är en rätt så stor area som vidrör axlen när man skjuter. kulan som träffar ett mål är förhållandevis till gevärsytan som vidrör axlen väldigt liten. kraften fördelas över ett större område och vipps, mindre kraft!

Link to comment
Share on other sites

Ehh, nej. Om man ser på huvudet som ett enskilt objekt, vilket det är om kulan inte slår igenom. (lämpligen tittar man på tyngdpunkten) så kvittar det om kraften är utspridd över huvudet eller om det kommer mot en viss punkt. Påverkan blir densamma.

Däremot slår kulan inte igenom lika lätt om kraften sprids.

 

Det där med att kulan accelererar genom loppet kan vara en nyckelgrej. Jag har för mig att vi räknade på just en gevärsavfyrning när vi höll på med rörelsemängd i Fy B.

 

Eller så har jag en annan möjlig förklaring:

Jag tror att kulan får mer energi för att den rörelsemängd som både kulan och geväret får, ger kulan en massa mer fart och därmed energi än geväret där en stor del av rörelsemängden istället utgörs av massan. Notera formeln för energi E = (m*v^2)/2. Hastigheten borde alltså påverka mer än massan (geväret får liten hastighet men har stor massa).

Bara en tanke. - Jag ids inte sätta mig med papper och penna så någon mer noggran fysikalisk utredning blir det inte just nu.

 

Hur långt ut i blåbärsskogen är jag ute och cyklar?

 

------

 

Hann du ändra i ditt inlägg? Jag är säker på att jag såg något om att huvudet skulle ta emot mindre total kraft om kraften spreds ut över en större yta. Det var detta jag protesterade mot.

Läste jag fel eller i ett annat inlägg? Nåja, det får stå kvar...

Link to comment
Share on other sites

Guest Lt. payne
Vad innebär siffrorna? Är det högsta avstånd som det slår igenom på?

Hur kan det skilja så mycket på tre vapen i samma kaliber?

Var det sämre am till M-16A1 (Vietnamgeneration)?

Ja,kulan går igenom hjälmen på detta avstånd.

Det har med räfflornas antal och stigning att göra.

Nej bara en annan räffling och mindre antal räfflor i pipan.

Link to comment
Share on other sites

Guest Börje
Vad innebär siffrorna? Är det högsta avstånd som det slår igenom på?

Hur kan det skilja så mycket på tre vapen i samma kaliber?

Var det sämre am till M-16A1 (Vietnamgeneration)?

Ja,kulan går igenom hjälmen på detta avstånd.

Det har med räfflornas antal och stigning att göra.

Nej bara en annan räffling och mindre antal räfflor i pipan.

Kan det vara så att de har testat M16A1 med M193 ammo och M16A2 med M855?

 

Enligt denna sida(längst ner):

http://www.fas.org/man/dod-101/sys/land/556.htm

 

så går M193:an genom 1mmRHA&M855 går genom 3mmRHA

 

Såvitt jag vet så har M16A1 inte tillräcklig räffling för att stabilisera den tyngre M855 kulan

Link to comment
Share on other sites

Guest Börje

Angående brutna nackar:

 

För några helger sen så fick jag nöjet att provskjuta med en Ak4(första gången jag nånsin skjutit, rätt skoj)

 

Bland annat så sköt vi på figurer som var fastsatta på en relativt smal bräda(uppskattningsvis 2cm tjock)som var nerstucken i sanden

 

En del av skotten träffade för lågt och träffade brädan

 

Det enda som hände var att det blev små fina hål i brädan utan att brädan sprack eller föll omkull

 

Nu är det väl iofs en rätt så stor skillnad(i vissa fall)på en 2cm tjock bräda och en hjälmomsluten mänsklig skalle, så jag vet inte om det exempel jag nämnt har nån relevans i frågan...men kanske?

Link to comment
Share on other sites

Ok, försök till utredning. Två fysikaliska storheter är interessanta: rörelseenergi och rörelsemängd. Rörelseenergi är m*v*v /2 medan rörelsemängd är m*v. Det finns en fysisk lag som säger att rörelsemängden bevaras, men ingen motsvarande som talar om rörelseenergins bevarande. Lagen om rörelsemängdens bevarande säger att om vapen, krut och kula befinner sig i vila före skottlossningen kommer produkten av vapnets massa och hastighet(rekylhastigheten) att vara lika med kulans massa gånger kulans hastighet(i stort sett). Eftersom kulan har så liten massa kommer den att få jämförelsevis hög hastighet. Den höga hastigheten ger en stor rörelseenergi hos kulan. Rörelseenergin hos kulan är högre än hos geväret, och när kulan träffar sitt mål omvandlas denna rörelseenergi till andra former, vilket kan bli ganska spektakulärt och/eller smärtsamt. Rörelsemängden är dock fortfarande den samma som hos geväret, detta är skälet till att stabila personer i balans inte faller eller flyger ett par meter vid träff från en normal kaliber, det måste till en stor rörelsemängd hos kulan/kulorna för att flytta den relativt stora massan hos en människa. Energin i krutet omvandlas i huvudsak till rekylenergi, anslagsenergi, värme i pipan, värme och rörelse hos krutgaserna(bl a mynningsknall) och värme i luften (luftmotstånd).

Link to comment
Share on other sites

Hjälmen skulle troligen krossa skallen på folk på marken medan mössan skulle sjunka betydligt långsammare då luftmotståndet i mössans fall räcker för att bromsa accelerationen från kraften F = m*g.

Dessutom är ju mössan mjuk.

Om du släpper en femkrona från toppen av Eiffeltornet så motsvarar träffen i en skalle typ ett pistolskott eller något sånt vill jag minnas. Kommer dock inte ihåg siffrorna...

Link to comment
Share on other sites

ett litet försök att vara med jordnära och förklara skillnaden..

 

en kraft, hur stor eller liten den är väljer det hållet som är ger minst "energi" förlust.. och om man tittar på ett gevär så kan man tänka sig att det är ett rör med bara en öppning.. minst kraft går då åt att fara ut genom den öppna delen, istället för att försöka rikta sin kraft genom det stängda.. detta gör helt enkelt att mer kraft åker iväg åt det ena hållet.. och sen har resten med den så kallade "träff" ytan.. tryck en cd skiva mot bröstet.. platta sidan.. så hårt du kan.. när du tröttnat, byta mot en nål och tryck spetsen.. antingen kommer du inte göra det eller så kommer du lära dig något ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...