Jump to content

Vapenutbildning efter värnplikten?

Guest

Recommended Posts

Efter värnplikten så hade jag tänkt söka utlandstjänst och då skulle det vara bra att ha utbildning på Kulspruta 90 och prickskyttegevär 90, som jag inte har.

Finns det möjlighet att få dom utbildningarna efter lumpen och i så fall var kan man få det?

Det finns möjligheter att få grunderna i vissa vapen.

Men jag tror inte FBU har någon kurs som går at jämnställa med samma utbildning under GU. Sen vet jag inte heller hur dom olika befälen ser på FBU utbildningarna som meriter. Jag ser det mer som en "lära känna vapnet kurs". Och det är väl så det är. Man kan nog inte söka en prickskytte tjänst i US efter en veckor kurs (nu mer tio dagar, iaf när jag gick den) genom FBU. Eller ja, klart man kan söka, men du blir ju inte omskolad till den befattningen genom en vecko kurs.

• Forumsledning

Jag brukar säga att man får vapenutbildningen, men inte befattningsutbildningen.

Det som söks till utlandstjänst är ju givetvis folk med befattningsutbildningen, och när brist råder kanske man ta in nån som kan skjuta med vapnet iaf.

Under befattningsutbildningen i Sverige innan mission får varje soldat grundläggande utbildning på det/de vapen han/hon skall använda. Det innebär alltså att man kan bli ksp-skytt, psg-skytt eller något annat utan att ha formell utbildning sedan tidigare, men klart är att GU-utb är meriterande och att man aldrig når till samma nivå på någon vecka.

Edited by 106

Kimster<-> taxi mycket för det svaret...men gällande utbildning under utlandstjänsten, om man skulle vilja ha utbildning på t.ex Kulspruta 90 är det bara att hoppas på att man får den eller ska man ansöka om det eller liknande?

Edited by Guest

• Forumsledning

Hoppas på att du får den. Givetvis beroende på vilken befattning du har kommit med på. Du har ju större chans att få utb. på Kulspruta 90 som skyttesoldat än om du åker ner som t.ex Kock eller Lastbilschafför.