2Sharp Posted December 24, 2004 Report Share Posted December 24, 2004 Om jag vill skriva ett tyskt "Y", dvs ett U med 2 prickar över. Hur gör jag då? Jag vill använda kortkommando, inte in och ut i menyer och annat. Bli min datoranvändar tomte och svara, please.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas Eriksson Posted December 24, 2004 Report Share Posted December 24, 2004 Med knappen till höger om å:t kan man få till kanska fina ü. God jul alle sammans /Tomas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lonnelid Posted December 24, 2004 Report Share Posted December 24, 2004 För att ta det lite utförligare ... Kan vara lite små knepigt. Tryck på knappen till höger om å (Ingenting kommer att hända) men om du sedan trycker på u kommer du att få ett ü. Eller annan valfri bokstav med ¨ över. Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted December 24, 2004 Author Report Share Posted December 24, 2004 Ibland är det för enkelt, tackar! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ignis nitidus Posted December 24, 2004 Report Share Posted December 24, 2004 okej, tyskt dubbel "S" då? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Sidron Posted December 24, 2004 Report Share Posted December 24, 2004 okej, tyskt dubbel "S" då? Tror du måste skaffa program som stödjer dem tyska teckensnitten då. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest J-Star Posted December 24, 2004 Report Share Posted December 24, 2004 Alt+0223 = ß (OBS: funkar enbart om du använder num-paden) Vidare, Kolla i startmenyn. "Accessories" -> "System Tools" -> "Character Map". /J Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lonnelid Posted December 24, 2004 Report Share Posted December 24, 2004 ß = Håll ner alt och slå in 0223 på det numeriska tangentbordet. Kan variera beroende på teckensnitt tror jag. I Startmenyn i Systemverktygsmenyn som finns i Tillbehörsmeyn finns något som heter Teckenuppsättning (Tror det är standard att den är installerad). Detta gäller Windows XP inte säker på var den finns i andra versioner. Ett annat och smidigt sätt att starta den är att välja Kör (Snabbkommando: Windows tangenten + r ) i startmenyn och skriva charmap. edit: För långsam! Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted December 25, 2004 Report Share Posted December 25, 2004 Om man i stället för ett handikappat windows-tangentbord använder ett riktigt tangentbord med en "compose-key" så är det busenkelt att få till nästan vilka tecken som hellst. Tyskt y (ü) = Compose-u-" Dubbel-s (ß) = Compose-s-s C-cedilj (ç) = Compose-c-, AE (æ) = Compose-a-e Yen-sign (¥) = Compose-y-= Fast man måste ju ha ett OS som stöder det också. Dvs inte windows... :P Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henil Posted December 25, 2004 Report Share Posted December 25, 2004 Eller i Mac OS. Alt/option + u = ü Alt/option + c = ç Alt/option + s = ß Alt/option + o = œ Alt/option + ä = æ Alt/option + ö = ø Alt/option + e = é Alt/option + shift + ? = ¿ Bl. a. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.