Jump to content

HV/FBU Uniformstvätt


Guest Lillan

Recommended Posts

Hmm, gamla lappade uniformer är inte ovanligt bland värnpliktiga så varför skulle det se annorlunda ut i frivilligorganisationerna?

Har aldrig hört talas om att någon skulle kunna tvättbyta fältuniformen, mer än i utlandsstyrkan alltså. Enligt de på förrådet på F16 tvättas en uniform bara tre gånger, sedan skickas den till mobförråd eller kasseras.

Link to comment
Share on other sites

Hmm, gamla lappade uniformer är inte ovanligt bland värnpliktiga så varför skulle det se annorlunda ut i frivilligorganisationerna?

Har aldrig hört talas om att någon skulle kunna tvättbyta fältuniformen, mer än i utlandsstyrkan alltså. Enligt de på förrådet på F16 tvättas en uniform bara tre gånger, sedan skickas den till mobförråd eller kasseras.

I utlandsstyrkan är väl absolut minst chans att kunna tvättbyta M90! Inte fasen har förbanden utomlands någon förådsservice för sånt!

Link to comment
Share on other sites

Har aldrig hört talas om att någon skulle kunna tvättbyta fältuniformen, mer än i utlandsstyrkan alltså.

I utlandsstyrkan är väl absolut minst chans att kunna tvättbyta M90! Inte fasen har förbanden utomlands någon förådsservice för sånt!

Nej men du stoppar ner den i påsen med all annan tvätt. Nästa dag ligger det tvättat och ihopvikt. Förråd finns om man råkar ha sönder uniformen, tyvärr är det lite dåligt med de vanligaste storlekarna på exempelvis 90P, men de som finns är helt nya.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Hmm, gamla lappade uniformer är inte ovanligt bland värnpliktiga så varför skulle det se annorlunda ut i frivilligorganisationerna?

Har aldrig hört talas om att någon skulle kunna tvättbyta fältuniformen, mer än i utlandsstyrkan alltså. Enligt de på förrådet på F16 tvättas en uniform bara tre gånger, sedan skickas den till mobförråd eller kasseras.

På F4 var det inga som helst problem med att tvättbyta uniformen. Hur har dom kolla på hur många ggr en uniform har tvättats? :winner:

Link to comment
Share on other sites

Samma med ATS. Vi bytte fritt. A4 som vi delade förråd med skulle dock ha intyg från kompch.

 

I värsta fall storleksbyter man en viktklass ena dan och byter tillbaka dan efter så får man "fräsha" prylar

Link to comment
Share on other sites

Samma med ATS. Vi bytte fritt. A4 som vi delade förråd med skulle dock ha intyg från kompch.

 

I värsta fall storleksbyter man en viktklass ena dan och byter tillbaka dan efter så får man "fräsha" prylar

:lala:

Hur svårt tror ni att det var att få ett sånt intyg från kompch. Ibland så tror jag att han delad ut dom bara för skojs skull.

Link to comment
Share on other sites

Är med o sollefteå FBU-U och där är dom så j***a griniga så när ja skulle få min uniform skickade min kompis mig till h-sand ist (Gamla k5 lr nått) där va dom stenschyssta och letade me glädje grejer som om dom inte va nya så va dom i nyskick :baskerKav: bor typ mittemellan så d kvittade vart jag for... :)

Link to comment
Share on other sites

Har aldrig hört talas om att någon skulle kunna tvättbyta fältuniformen, mer än i utlandsstyrkan alltså.

I utlandsstyrkan är väl absolut minst chans att kunna tvättbyta M90! Inte fasen har förbanden utomlands någon förådsservice för sånt!

Nej men du stoppar ner den i påsen med all annan tvätt. Nästa dag ligger det tvättat och ihopvikt. Förråd finns om man råkar ha sönder uniformen, tyvärr är det lite dåligt med de vanligaste storlekarna på exempelvis 90P, men de som finns är helt nya.

Jo, det det jag. Men det är ju för tusan inget "tvättbyte" att lämna sin smutstvätt till locals för tvätt.

Link to comment
Share on other sites

Har hitills inte sett någon som fått en reparerad M90 utdelad, vart tar dom vägen?

Bland vpl på I 19 är såna ganska lätta att hitta. Jag fick t.o.m. ut ett par fältbyxor med defekt knäppning nere vid fotleden.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 1 year later...

Tänkte att jag forsätter på den här tråden istället för att göra en ny.

 

Jag har fått blåbärssoppa på min värmejacka...ganska ordentligt dessutom. Fråga...byta eller tvätta själv? Jag gillar min värmejacka - så jag vill gärna göra ett försök att tvätta själv.

 

Om tvätta själv - hur, och med vad?

Link to comment
Share on other sites

Tänkte att jag forsätter på den här tråden istället för att göra en ny.

 

Jag har fått blåbärssoppa på min värmejacka...ganska ordentligt dessutom. Fråga...byta eller tvätta själv? Jag gillar min värmejacka - så jag vill gärna göra ett försök att tvätta själv.

 

Om tvätta själv - hur, och med vad?

http://www.fmuhc.mil.se/fmpub/pubdok/SoldR_MtrlP.pdf

 

Sidan 17

Link to comment
Share on other sites

Herdins Imprenex

Testade detta då min M90 hellre verkar suga åt sig fukt istället för att inte göra detta. Tvättade byken med tvålfritt medel som jag fått ut på förrådet. Gjorde sedan som bruksanvisningen beskrev: Jag tog mitt nytvättade byk och lade detta i en hink som jag innan fyllt med vatten och Imprenex. Doppade kläderna, lät de ligga ett tag och hängde sedan upp kläderna på galge i pannrummet (då det är varmt där inne) Dagen efter tog jag på mig kläderna, reflekterade lite över att dessa luktade trälim. Kom upp till de övriga insatskollegorna och upptäcker efter att alla sagt till mig att kläderna är flammiga, att detta stämde. De blev vitflammiga men gud vad antivattenåtsugande de blev. Det vita flammiga försvinner efter ett tag.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nog måste man tvätta 90-uniformen ibland annars blir den gamla impregneringen lik förbannat bortnött. Jag kör den med vanligt tvättmedel och tömmer ett par burkar impregnex över den, det funkar bra, men det sägs att det inte är lika bra som den impregnering som försvaret har, om det är sant vet jag dock inte.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Nu vet inte jag hur alla dessa civila impregneringsmedel fungerar tillsammans med eld, men kronans impregnering är inte bara mot väta utan ger ett visst brandskydd i M/90 systemet. Att tvätta fel och/eller använda civila impregneringsmedel (jag utgår ifrån att vi pratar impregnering mot väta) ger inte det brandskydd som m/90 systemet är tänkt att ge.

Detta är kanske ni borde tänka på...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...