Jump to content

HV/FBU Uniformstvätt

Guest Lillan

Recommended Posts

Guest Lillan

Vad kan man säga mer än en skitig uniform som luktar lera och skog :)

Tycker jag är rätt, men så finns det något konstigt som lever här hemma som heter mamma.

Som inte gillar min uniform, inte i det här tillståndet.

Jag har inte tid att åka ner till I1 och tvätta eller så, men jag behöver den ren.

Då menar jag inte ifrån lera, den borstar man av...

MEn har ni "städtanter" några tips på hur man tvättar den?Får man det osv...

;)

Guest Greven

Jag har en M-90 som jag haft ute sedan vi bytte från 59 - kan det ha varit 96? Jag har aldrig tvättat den och då kan man ju tillägga att man inte är skrivbordsofficer utan verkligen krper omkring i gyttjan och skiten.

Hälsa din mamma att hon kan få lukta på den och hota med att din kommer att bli likadan om hon inte tvättar den!

Greven

Otvättad tant

• 3 weeks later...
Guest Lillan

Hehe.... Jag håller med dig, men inte mamma... speciellt nu när det är dags att ta uppehåll över sommarn, då är hon på direkt och pekar på tvättmaskinen...

Man kanske ska behålla den ute?

Hmm, den trivs inte bland mina övriga kläder... Den är mer värdefull än alla andra kläder och skall inte sjunka så lågt =)

Men tvättråden funkade...tack!!

• BlåGul -1

Saken är väl att det, av förståeliga skäl, inte är så poppis med saker som det inte går att vistas i samma rum som....  

Sedan är det nog inte så hygieniskt att springa runt i en uniform som använts dag ut och dag in i ett par månader. Fan, ett litet sår på låret när uniformen ser ut så som min "första" uniform såg ut, (man såg knappt M90-mönstret) så lär man ju avlida av blodförgiftning omgående...

Guest Lillan
Fan, ett litet sår på låret när uniformen ser ut så som min "första" uniform såg ut, (man såg knappt M90-mönstret) så lär man ju avlida av blodförgiftning omgående...

Man såg faktiskt 90 mönstret på vapenrockens backsida...

Med efter X antal "dikesflygningar" som jag kallar de, intorkad lera så mjaa...

Den såg väl ungefär ut som din kan jag tänka mig

Blev ett jädra lerborstande när man kom hem... Det var något som inte var så trevligt... Men nu är det uppehåll för sommarn

• BlåGul -1

Njeee. det jag tänkte på var väl inte direkt att det var stora lerkakor på byxorna. Det var.. hm.. matrester efter "disk".. vapenfett, krutrester, olja, en del svett i kombination med allmänt smuts.. Tja. de var mer svarta än gröna, även på de ljusgröna partierna. :)

• 1 year later...
Guest dr_dread

Jag har ett par M90-fältbyxor som jag har tvättat med vanligt tvättmedel. Har någon något tips om hur jag kan impregnera dem inför en fjällvandring?

Efter ett ytterstkort letande på den eminenta faktasidan www.SoldF.com. Så hittade jag snabbt följande...

Tvättråd

Uniformen går att handtvätta. Tvåltvättmedel får ej användas då det försämrar uniformens vattenavvisande förmåga. Torka på hög temperatur eller stryk den torr med strykjärn inställt på två prickar " ··".

Torktumlare ca130-140grader. Detta löser man oftast inte hemma, då går det bra med ovannämnda metod. Strykjärn :2guns:

Efter ett ytterstkort letande på den eminenta faktasidan www.SoldF.com. Så hittade jag snabbt följande...
Tvättråd

Uniformen går att handtvätta. Tvåltvättmedel får ej användas då det försämrar uniformens vattenavvisande förmåga. Torka på hög temperatur eller stryk den torr med strykjärn inställt på två prickar " ··".

Torktumlare ca130-140grader. Detta löser man oftast inte hemma, då går det bra med ovannämnda metod. Strykjärn :)

Det där om tvåltvättmedel gäller äldre utgåvor av M90. Kolla på tvättlappen i din egen så ser du vilken du har. Står det inte "Ej tvåltvättmeddel" så kan du använda vilken såpa du vill.

Fjällräven har ett vax som är rätt bra. Ser ut som en tvålbit, som man gnider över tyget och sedan värmer in med strykjärn. Minns fasen inte vad produkten heter, men det är bra som tusan och finns hos exempelvis Naturkompaniet.

Det var just det. Det finns inga civila tvättmedel som inte innehåller tvål. Alltså: tvätta inte uniformen själv. Den ska dessutom torktumlas i 130 grader. Vem har en så'n pryl?

Man förstör oftast impregneringen om man håller på hemma.

Skulle det börja lukta minkfarm: kör den i maskin 30 grader med ett par matskedar diskmedel. (Läs innehållsförteckningen, ingen tvål var det ja!) :lol:

På vårt SFD är man förståndiga nog att låta oss köra tvättbyte med ungdomarnas 90 uniformer. Det är självklart det bästa.

På köpet får elever lite övning i sömnad av märken! :lol:

:)

Det var just det. Det finns inga civila tvättmedel som inte innehåller tvål. Alltså: tvätta inte uniformen själv. Den ska dessutom torktumlas i 130 grader. Vem har en så'n pryl?

Skulle det börja lukta minkfarm: kör den i maskin 30 grader med ett par matskedar diskmedel. (Läs innehållsförteckningen, ingen tvål var det ja!) :)

På vårt SFD är man förståndiga nog att låta oss köra tvättbyte med ungdomarnas 90 uniformer. Det är självklart det bästa.

På köpet får elever lite övning i sömnad av märken!  :)

:D

Jovisst finns det civila tvättmedel utan tvål, Y3 är ett sådant (eller var när jag kollade senast). :)

Skulle det börja lukta minkfarm: kör den i maskin 30 grader med ett par matskedar diskmedel. (Läs innehållsförteckningen, ingen tvål var det ja!) :D

På köpet får elever lite övning i sömnad av märken!  :D

:baskerPa:

Jovisst finns det civila tvättmedel utan tvål, Y3 är ett sådant (eller var när jag kollade senast). :)

Lustigt.. andra tråden idag där jag skriver samma sak: för tidiga modeller av M90 rådde förbud mot tvättmedel med tvål. Det gäller inte dagens utgåvor. Är du osäker så kolla tvättlappen i dina paltor!

@Knekt.

Har du någon källa för det påståendet?

Inte så att jag inte tror dig men det är alltid bra med "officiella" källor.

The Swede :baskerPa:

När jag låg inne 91-92 så stod det klart och tydligt "Ej tvåltvättmedel" på tvättlappen i uniformen. Det detta handlade om var att brandimpregneringen inte tålde annan behandling.

Nu har man gått över till annan texil/inpregnering varpå denna text är borttagen.

Detta har jag fått bekräftat vid ett flertal skilda tillfällen av förådspersonal och YO, vilket om detta inte är den del av Den Stora Konspirationen borde innebära...

Skulle det börja lukta minkfarm: kör den i maskin 30 grader med ett par matskedar diskmedel. (Läs innehållsförteckningen, ingen tvål var det ja!) :wub:

På köpet får elever lite övning i sömnad av märken!  :wub:

:dong:

Hv/friv får inte tvättbyta på förrådet på gruppen hemma, annat än inför högvakten då det är beordrat rena och hela uniformer, däremot kan man få en påse med tvålfritt tvättmedel om man behöver det.

Konsekvensen av att inte tillåta tvättbyte brukar (för min del iallafall) bli att mina byxor efter något år, när de börjar se otäcka ut, drabbas av mystiska revor eller andra trasigheter som gör att jag måste myta dem :lol:

Har tvättat min 90 uniform några gånger, använder bara vanligt tvättmedel, kör på 60 grader och återimpregnerar med Herdins Imprenex. För att fullgod impregnering ska uppnås bör man dock använda mycket medel. Så jag lägger på en sprayburk på jackan och en burk på byxorna.

Annars så blir resultatet väldigt bra med Fjällrävens Grönlandsvax.

Tycker det är lite svagsint av FM att inte fixa tvättbyte till alla frivilliga organisationer, slutar ju bara med att uniformerna drabbas av diverse mysko skador så att dom ska få byta, tror inte att det är så vidare bra för ekonomin. Har hitills inte sett någon som fått en reparerad M90 utdelad, vart tar dom vägen?

Har tvättat min 90 uniform några gånger, använder bara vanligt tvättmedel, kör på 60 grader och återimpregnerar med Herdins Imprenex. För att fullgod impregnering ska uppnås bör man dock använda mycket medel. Så jag lägger på en sprayburk på jackan och en burk på byxorna.

Annars så blir resultatet väldigt bra med Fjällrävens Grönlandsvax.

Tycker det är lite svagsint av FM att inte fixa tvättbyte till alla frivilliga organisationer, slutar ju bara med att uniformerna drabbas av diverse mysko skador så att dom ska få byta, tror inte att det är så vidare bra för ekonomin. Har hitills inte sett någon som fått en reparerad M90 utdelad, vart tar dom vägen?

Många av mina ungdomar har fått ut "lappade" 90-uniformer...

Det kunde man ju ge sig fan på... :rocketl:

Ungdomarna som kan behöva lite extra motivation ska få det gamla lappade skräpet.

Vore det inte bättre att HV fick ut dom som extra uniformer.

Edit: Okej, skräpet är väl kanske inte rätt benämning.

Edited by mace

Det kunde man ju ge sig fan på... :)

Ungdomarna som kan behöva lite extra motivation ska få det gamla lappade skräpet.

Vore det inte bättre att HV fick ut dom som extra uniformer.

Edit: Okej, skräpet är väl kanske inte rätt benämning.

Ungdomarna resonerade precis likadant, så när det blev tal om att måla om skyttestugan - gjordes detta i fältuniform.

Deras uniformer har ju nu "av misstag" blivit alldeles nedstänkta av röd färg. :rocketl:

Jag tror förrådet hajjar vinken när en halv avdelning kommer å ska byta in sina uniformsbyxor. :P

(När jag fick ut min första uniform som ungdom så var den alldeles nytillverkad, kan inte annat än att tycka synd om de som är ungdomar idag...)