Jump to content

Julpyssel

NDR

Recommended Posts

Tror att jag kan en...

Andra raden nerifrån, till vänster, den blå-gula.

Är (tror jag) konungens förtjänstmedalj, den man får för lång och trogen tjänst.

Har även för mig att det är samma släpspänne till konungens medalj för tapperhet i fält men den har inte delats ut dom senaste 100 åren eller nåt.

Edited by mace

Tror att jag kan en...

Andra raden nerifrån, till vänster, den blå-gula.

Är (tror jag) konungens förtjänstmedalj, den man får för lång och trogen tjänst.

Har även för mig att det är samma släpspänne till konungens medalj för tapperhet i fält men den har inte delats ut dom senaste 100 åren eller nåt.

(OT) jodå, Carl Hamilton och dom gubbarna har ju fått den ett gäng gånger ;) (/OT)

Knappar och förbandstecken är antagligen I19.

På vänster bröstficka sitter specialutbildningstecken för fallskärmsjägare m/51-60-94, dvs örnen på konturskuren vinröd matta.

På höger bröstficka sitter antagligen tjänstgöringstecken för MDN m/93

Ovanför höger bröstficka sitter specialutbildningstecken för und-/säkpersonal m/99 på konturskuren svart matta.

Bland släpspännena kan jag se värnpliktsmedaljen, Nijmegen (med krona eller siffra för antalet marscher, minst 2 iaf) och antagligen NOR, samt en hel drös med medaljer från i princip varenda frivilligorganisation samt Hv. Skulle inte bli förvånad om det även är någon nedläggningsmedalj bland dem.

Jag kan uttyda förutom det som redan sagts:

En FRO-medalj andra raden längst ut,

Kamratföreningen Bataljonens medalj (nuvarande Fredsbaskrarna) nedersta raden mitten,

Västerbottens regementes hedermedalj fjärde raden längst in alt mitten,

Nobels fredspris (tror jag) tredje raden längst in.

Andra raden mitten tror jag är en tjänstgöringsmedalj för FN-tjänst men jag är osäker.

/Krook

Hej på er, såg kul ut så jag tänkte ge mig in i hetluften och se om det går att lösa medaljproblemet.

Jag gjorde en lista baserad på de medaljer som jag kände igen. Bilden var ganska suddig i förstoring så det var svårt att tyda alla, några kände jag inte alls igen och några band kan vara flera olika medaljer och tecken.

Nåja, så här blev det (läses från vänster till höger ur betraktarens vinkel):

Lång och trogen tjänst/nit och redlighet, motsv.

Något befutb förb förtjänstmedalj, samma band för alla

Sv A el FV ResOff förb förtjtecken

Trol. Friv skytterörelsens hedersmedalj

x

Hemvärnsbefälets riksförbunds förtjänstmedalj

RF sveriges lottakårers förtjänstmedalj

x

Hemvärnets petrimedalj

Sv VPLoff förbundets förtjmedalj

Sv VPLoff förbundets minnestecken

kamratför Bergslagsartilleristers förtjänstmedalj

x

Trol. Finska ROff förb förtjänstmedalj

x

Försvarsmaktens Värnpliktsmedalj

Kungl Nederlänska förb för fysisk fostran kors (nijmegen)

Sv VPLoff förbundets minnesmedalj

Tullens mil bef förtj medalj alt. friv automob kårRF förtjtecken

x

x

Om nu listan stämmer något sånär så borde "Harry" verkligen se över ordningen på sina medaljer. Guld, silver och brons huller om buller och svenska medaljer uppblandade med utländska. Det går ju inte, man blir rent yr :huh:

Mvh// CybTex

@ mace

Gäller att hålla tungan rätt i munnen så att man inte vänder den blå-gula medaljen så att den blir gul-blå, för då blir det just tapperhet till i fält/till sjöss.

Ja om man nu inte fått kungl. universitetets i Uppsalas medalj förståss :huh:

Mvh

// CybTex

Hehe sant sant.Kul att gissa men för en annan som inte kan nåt om medaljer mer en värnplikts medaljen så kunde det ju vara lite kul att få kika på facit :huh:

Edited by Flo

Där ser man. Min tanke när jag ser så där mycket medaljer är utlands tjänst. Han måste ju vara en yxa o_0

Odla legender ? Då måste vi ju ha lite häftiga berättelser liknande dom i den där myt tråden

Tycker jag :huh:

Där ser man. Min tanke när jag ser så där mycket medaljer är utlands tjänst. Han måste ju vara en yxa o_0

I så fall hade han antagligen burit FMIntBM (helblå ribba, samma blåfärg som FMVplM) och de flesta som gjort utlandstjänst med FN, NATO eller motsvarande organisation har även en missionsmedalj per missionsområde. Dessa saknas på bilden.

Jag har sett fler frivilligmänniskor än yxor med minst tre rader släpspännen och vissa officerare har även samlat på sig en ansenlig mängd nedläggningsmedaljer. När det gäller medaljer kan man ju välja vilka man skall bära och vilka man låter ligga kvar i byrålådan. Så antalet tygbitar är inget bra mått på vad man har gjort. Kungen bär sällan fler än fyra medaljer och många högre officerare bär inga eller endast ett fåtal släpspännen. Less is more, som det brukar heta.

Om han tillhör en MD-grupp och ofta samverkar med frivilligorganisationerna kan han ha valt att bära just dessa för att visa sin tacksamhet för att han har tilldelats medaljerna. Det skulle till och med kunna uppfattas som en förolämpning mot den organisation som tilldelat medaljen om han inte bar den.

• 3 weeks later...
Knappar och förbandstecken är antagligen I19.

På vänster bröstficka sitter specialutbildningstecken för fallskärmsjägare m/51-60-94, dvs örnen på konturskuren vinröd matta.

På höger bröstficka sitter antagligen tjänstgöringstecken för MDN m/93

Ovanför höger bröstficka sitter specialutbildningstecken för und-/säkpersonal m/99 på konturskuren svart matta.

Bland släpspännena kan jag se värnpliktsmedaljen, Nijmegen (med krona eller siffra för antalet marscher, minst 2 iaf) och antagligen NOR, samt en hel drös med medaljer från i princip varenda frivilligorganisation samt Hv. Skulle inte bli förvånad om det även är någon nedläggningsmedalj bland dem.

Har I 19 pansarnävarna på kragspeglarna??

Har I 19 pansarnävarna på kragspeglarna??

Ja, åtminstone I19/Pbat.

Truppslagstecken

Personal som tillhör ett visst truppslag anlägger dettas truppslagstecken på båda kragsnibbarna på vapenrock, jacka och kappa m/87 A. Truppslagen är

• infanteriet (LG/inf, I 5 och I 19)

• kavalleriet (LG/kav, K 3 och K 4)

• pansartrupperna (P 4, P 7, P 10, P 18 och Norrlands pansarbataljon)

• artilleriet (A 9 och Norrlands artilleribataljon)

• luftvärnet (Lv 6 och Norrlands luftvärnsbataljon)

• ingenjörtrupperna (Ing 2 och Norrlands ingenjörbataljon)

• signaltrupperna (S 1 och Norrlands signalbataljon)

• trängtrupperna (T 2 och Norrlands trängbataljon)