principal skinner Posted December 21, 2004 Report Share Posted December 21, 2004 Jag är en hemvärnsungdom som undrar om det kan kallas att jag missbrukar materialet som ja får ut om jag använder min kängor privat, inte ofta, men t.e.x om det e riktigt mycket snö och svingt kallt. då är det väl ok att använda dom? Bara man inte gör det alldeles för ofta menar jag. Och OM man det nu kan kallas för missbruk.. kan man då bli kickad från hemvärnet pga av det? :( Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xit Posted December 21, 2004 Report Share Posted December 21, 2004 Jag ser inga hinder att använda kängorna civilt, kängorna är ju en persedel som är mer eller mindre "personlig" och som jag ser det är det bara bra att gå in dom efter sina egna fötter. Tror absolut inte du blir kickade för att du använder kängorna civilt. men för att vara på den absolut säkra sida så fråga din KompCh/motsv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BA02 Posted December 21, 2004 Report Share Posted December 21, 2004 Man måste ju "gå in kängorna" och se till att de passar ens egna fötter, så man inte får skav och annat på övningar. Självklart ska du nyttja kronans utrustning... / Storfiskare i M-märkta kläder Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
roninn Posted December 21, 2004 Report Share Posted December 21, 2004 Att slita ut ett par M90 är inte det lättaste. Tror lugnt du kan använda dem så mycket du vill. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Pedersen Posted December 21, 2004 Report Share Posted December 21, 2004 Att slita ut ett par M90 är inte det lättaste. Tror lugnt du kan använda dem så mycket du vill. Ha ha ha...vet inte hur många gr jag bytte kängor under vpl, säkert 4-6 gr Att sulor släppte hände ofta på min plut. Dock ska jag väl inte räkna in den gången jag smälte delar av sulan mot en varm mysig brasa.... ;) Givetvis får du använda dina kängor! Det är din tilldelade mtrl. Däremot är det ju lite smådumt att dra på sig ett par m90 kängor och dra ut och sparka ner nån på stan....men det är väl inte aktuellt i detta fall! :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobias R Posted December 21, 2004 Report Share Posted December 21, 2004 Jag är en hemvärnsungdom som undrar om det kan kallas att jag missbrukar materialet som ja får ut om jag använder min kängor privat, inte ofta, men t.e.x om det e riktigt mycket snö och svingt kallt. då är det väl ok att använda dom?Bara man inte gör det alldeles för ofta menar jag. Och OM man det nu kan kallas för missbruk.. kan man då bli kickad från hemvärnet pga av det? :( Klart som fan att du ska nyttja de sakerna du får! Om det är samvetet som ömmar så kan du ju betänka vilka ENORMA MÄNGDER försvarsmatriel som kasseras varje år. T.ex. stövlar, kepsar osv.... /Tobias Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattsson Posted December 21, 2004 Report Share Posted December 21, 2004 Jag är en hemvärnsungdom som undrar om det kan kallas att jag missbrukar materialet som ja får ut om jag använder min kängor privat, inte ofta, men t.e.x om det e riktigt mycket snö och svingt kallt. då är det väl ok att använda dom?Bara man inte gör det alldeles för ofta menar jag. Och OM man det nu kan kallas för missbruk.. kan man då bli kickad från hemvärnet pga av det? :( Skor är gjorda att gå med, så gå tills du spyr! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted December 21, 2004 Report Share Posted December 21, 2004 så länge som du kan motivera att du använder dem så. För mig så låter "det var kallt" som en tillräcklig motivering men "de är så coola" är inte tillfyllest, om du frågar mig. /Krook Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
.Nisse. Posted December 21, 2004 Report Share Posted December 21, 2004 Gissa varför många får hämta ut kängor flera månader innan inryck....Jo...För att gå i dem. För övrigt lär det ju inte råda någon större brist på kängor om de går sönder, det finns ju inga värnpliktiga kvar snart. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flo Posted December 21, 2004 Report Share Posted December 21, 2004 Till våra ungdomar (Folkungahemvärnsungdom) så säger vi att ni må bära dom om ni ska gå in dom.Men inte gå runt sent på stan.Och ha dom i skolan finns ju ingen anledning till.Likaså så ska du ju vårda dom därefter.Blir dom smustiga på din fritid och du inte putsar upp dom så är det ju helt oacceptabelt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Panzerfaust Posted December 21, 2004 Report Share Posted December 21, 2004 Till våra ungdomar (Folkungahemvärnsungdom) så säger vi att ni må bära dom om ni ska gå in dom.Men inte gå runt sent på stan.Och ha dom i skolan finns ju ingen anledning till.Likaså så ska du ju vårda dom därefter.Blir dom smustiga på din fritid och du inte putsar upp dom så är det ju helt oacceptabelt Och det gäller inte alla? Jag går runt sent med mina när det är snö och kallt. Perkfekt att ha när man busar med hunden i snön också. Även i stan. Så jag får, men inte 18 åriga Danne? Eller får inte jag heller det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RaVeN Posted December 21, 2004 Report Share Posted December 21, 2004 Att slita ut ett par M90 är inte det lättaste. Tror lugnt du kan använda dem så mycket du vill. Har slitit ut ett par, nötte ner hälen beror nog på för många högvakter tror jag:) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Badboy Posted December 21, 2004 Report Share Posted December 21, 2004 Det är inte tillåtet att nyttja den utrustning som du får ut från FM till annat än övningsrelaterad verksamhet. Jag har stött på ungdomar som gått runt i m/90 både på stan en fredagkväll och på ICA med mamma. IG!! Detta kan, om det sker i helt fel sammahang, leda till att du som ungdom avskiljs från föreningen. MEN! Du bör gå in kängor, mm för att säkerställa att materielen du får ut är ok samt lär dig hantera den. Gör då detta genom att t ex bära dem under ett "marschpass" med ryggsäck, eller en rejäl dagstur i skogen med familjen. skillnaden mellan exemplen är hårfin för vissa, motorvägsbred för oss andra. /Magnus B Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flo Posted December 21, 2004 Report Share Posted December 21, 2004 Till våra ungdomar (Folkungahemvärnsungdom) så säger vi att ni må bära dom om ni ska gå in dom.Men inte gå runt sent på stan.Och ha dom i skolan finns ju ingen anledning till.Likaså så ska du ju vårda dom därefter.Blir dom smustiga på din fritid och du inte putsar upp dom så är det ju helt oacceptabelt Och det gäller inte alla? Jag går runt sent med mina när det är snö och kallt. Perkfekt att ha när man busar med hunden i snön också. Även i stan. Så jag får, men inte 18 åriga Danne? Eller får inte jag heller det? Nej det får du inte. Vad du nu är. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
robot Posted December 22, 2004 Report Share Posted December 22, 2004 (edited) Att slita ut ett par M90 är inte det lättaste. Tror lugnt du kan använda dem så mycket du vill. Ha ha ha...vet inte hur många gr jag bytte kängor under vpl, säkert 4-6 gr Att sulor släppte hände ofta på min plut. Dock ska jag väl inte räkna in den gången jag smälte delar av sulan mot en varm mysig brasa.... ;) 4-6 byten av kängor?!! Jag vet inte riktigt vad jag ska säga. Menar du att du nötte ut uppåt 6 kängpar? Jag körde på mina hela tiden. Tror inte att det var många som bytte kängor på amf. Att marscha och slita på kängorna var väl en röd tråd genom hela utb på amf. Så jag undrar vad du gjorde som inte jag gjorde. Även om kängorna så är det ju en hel process att byta till ett par nya. När man väl hittar ett par som sitter som gjuten, vill man nog inte gå in ett par nya. För är det minsta fel så kommer ju alla skavsår och annan skit. Edited December 22, 2004 by robot Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karin Posted December 22, 2004 Report Share Posted December 22, 2004 Ha ha ha...vet inte hur många gr jag bytte kängor under vpl, säkert 4-6 gr Att sulor släppte hände ofta på min plut. Dock ska jag väl inte räkna in den gången jag smälte delar av sulan mot en varm mysig brasa.... ;) OMG hur lyckas en pansarskyttesoldat slita ut så många par kängor under 10 månader? 90-kängan är inte alls den bästa kängan men det är en bra billig känga och håller, om man sköter dem, oftast en hel värnplikt. De fall jag känner till där soldater har varit tvugna att byta sina kängor av andra anledningar än fel storlek, fabriksfel osv har det handlat om att man helt enkelt inte har vårdat alt fuskat med olika glansmedel och att lädret därför har torkat, spruckit och släppt i sömmarna. Jag gick själv 10 månader i ett par som var för stora, detta löstes med extra sulor och sockor. Anledningen till att jag inte bytte? Det tog en dryg månad att gå in dem ordentligt + att jag hade en j-la knullputs på dem. :P Ja, jag erkänner jag är ett kaserntroll. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trident Posted December 22, 2004 Report Share Posted December 22, 2004 I våran Kompaniorder (Har för mig att det heter så) står det vilka persedlar som vi fick använda civilt. Kängorna, handskar, ryggsäckar o understället, var några av dom, kommer inte ihåg alla o har inte ordern nära tillhands just nu. Men det borde väl stå någonstans vilka persedlar som man får nyttja privat? Trident Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted December 22, 2004 Report Share Posted December 22, 2004 Är också oförstående till hur man kan slita ut sex par kängor på en värnplikt. Jag har ett par som jag fick ut på BA01, dom hade jag även på BA03 samt under två år som instruktör på Ing2, nu börjar dom bli lite slitna men dom är ju så grymt sköna och ingågna så jag vill helst inte byta. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NisseNord Posted December 22, 2004 Report Share Posted December 22, 2004 Jag fick ut ett par begagnade kängor när jag ryckte in, den som hade de före mig måste ha haft exakt samma fotform som jag, för de passade direkt, och jag behövde aldrig gå in dem. Höll alla 11 månaderna gjorde de också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Panzerfaust Posted December 22, 2004 Report Share Posted December 22, 2004 Till våra ungdomar (Folkungahemvärnsungdom) så säger vi att ni må bära dom om ni ska gå in dom.Men inte gå runt sent på stan.Och ha dom i skolan finns ju ingen anledning till.Likaså så ska du ju vårda dom därefter.Blir dom smustiga på din fritid och du inte putsar upp dom så är det ju helt oacceptabelt Och det gäller inte alla? Jag går runt sent med mina när det är snö och kallt. Perkfekt att ha när man busar med hunden i snön också. Även i stan. Så jag får, men inte 18 åriga Danne? Eller får inte jag heller det? Nej det får du inte. Vad du nu är. Varför skrev du det nu då bara till våra HV och FBU ungdomar då? I hemvärnet använder man kängorna 20 tim om året. Om jag nu bara skulle haft mina kängor (som va nya när jag fick dem) under denna tid, hadde jag under mina första kontrakts år haft stora problem med fossingarna. Jag tar mina kängor när jag går med hunden för att dom är bättre än mina privata. Sen upplever jag dom skönare att ha när man anävnt dom lite. Annars står dom ju bara där i skåpet. Sen hurvuda jag går i skogen eller på stan, kan jag inte riktigt förstå. Varför är det OK att gå i skogen men inte i stan? Nu bor ju inte jag i sthlm, men det är en stad iaf ;) Och jag korsar centrum när jag går på den vanliag rundan med hunden som omfattar: hemma-Skog-bostadsområde-centrum-bostadsområde-skog-hemma. Går inte varje dag där... här har jag ju vanliga dojjor när man bara är ute 30min till en timme. Om nu detta är fel, anmäl mig. Så får vi väl se hur mycket nån bryr sig för att du inte gillar det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flo Posted December 22, 2004 Report Share Posted December 22, 2004 (edited) Det är våran polecy! Alltså inte nåt reglemente att vi tillåter ungdomarna gå in sina kängor.Dock ska du veta att ungdoms verksamhet är väldigt politisk laddad. Pressen gillar att skriva om Hv ungdomar som bedriver krigs övningar.Barn soldater o.s.v Att för oss kontrolera vad för slags ungdomar som kommer är ju förbjudet.Men tänk dit tanken att vi har en ungdom som gillar att slås och leva fan på stan.Tänk dig då att den ungdomen har ett par 90 kängor av försvarsmakten.Vips så har hv ungdomen fått ytligare en elak stämpel på sig.Du är HV soldat och inte HV ungdom.Det är en stor skilnad.Du får göra bra mycket mer en vad en 15 årig HV ungdom får göra. Hv ungdomar har för övrigt bra mycket fler timmar en 20! Vi menar givetvis inte att staden är nåt slags offlimit area där man får sprängs i luften om man går in på.Syftet är ju givetvis att vi inte vill ha dom springa runt i 90 kängor på fredag kvällen och ge Fm dåligt rykte. Tycker att man ska komma ihåg att kängorna är inte dina kängor utan försvarets kängor. Edited December 22, 2004 by Flo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattsson Posted December 22, 2004 Report Share Posted December 22, 2004 Släpp särgen och kom med in i matchen nu va Flo? Hur många på stan ser att man bär 90-kängor? Och om dom skulle se det skulle dom bry sig? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted December 22, 2004 Report Share Posted December 22, 2004 Då ska vi se vad reglementet säger: UniR FM 2003: 1.1.8 Fastställda uniformspersedlar med tjänstetecken får inte bäras till civilklädsel. 1.5.3 Ungdom (under 18 år) under ungdomsverksamhetfår tilldelas uniformsplagg utan militära tjänstetecken. 1.9.7 ÖvrigtHemvärns- och frivilligpersonal tilldelas fria uniformer enligt särskilda bestämmelser. Tilldelade persedlar får ej nyttjas för privat bruk annat än vid ceremonier som bröllop, begravningar m.m. The Swede BTW Vad gör detta ämnet i Markan? Skor är väl utrustning? Seså, ner till Materielplatsen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flo Posted December 22, 2004 Report Share Posted December 22, 2004 (edited) Släpp särgen och kom med in i matchen nu va Flo?Hur många på stan ser att man bär 90-kängor? Och om dom skulle se det skulle dom bry sig? Dom skulle defentivt bry sig! Om det skulle visa sig att en ungdom varit med i bråk med 90 kängor eller ännu värre skulla ha sparkat nån med ett par 90 kängor så skulle det stå i samtliga lokal tidningar i hela östergötland.Ungdoms verksamheten är extremt politiskt laddad ! Det finns väldigt många som skulle vilja se att ungdomarna inte fick bära militär utrustning över huvud taget.HV ungdomar bär för övrigt inte uniform utan pådragsklädder.Må låta löjligt men denna verksamheten har ögonen på sig av människor som har en del lustiga åsikter.Vi kan ju vända på kakan.Varför ska en HV ungdom bära 90 kängor på stan????? Edited December 22, 2004 by Flo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted December 22, 2004 Report Share Posted December 22, 2004 Ehh, jo, ungdomarna bär visst uniform. Se mitt inlägg ovan. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattsson Posted December 22, 2004 Report Share Posted December 22, 2004 (edited) Släpp särgen och kom med in i matchen nu va Flo?Hur många på stan ser att man bär 90-kängor? Och om dom skulle se det skulle dom bry sig? Dom skulle defentivt bry sig! Om det skulle visa sig att en ungdom varit med i bråk med 90 kängor eller ännu värre skulla ha sparkat nån med ett par 90 kängor så skulle det stå i samtliga lokal tidningar i hela östergötland.Ungdoms verksamheten är extremt politiskt laddad ! Det finns väldigt många som skulle vilja se att ungdomarna inte fick bära militär utrustning över huvud taget.HV ungdomar bär för övrigt inte uniform utan pådragsklädder.Må låta löjligt men denna verksamheten har ögonen på sig av människor som har en del lustiga åsikter.Vi kan ju vända på kakan.Varför ska en HV ungdom bära 90 kängor på stan????? Bara för att man har ett plagg med m-nummer betyder inte att media blåser upp till något som leder till en debatt om barnsoldater? Nu tycker jag att du ska ta och tänka över om det hela. Edited December 22, 2004 by Mattssonmannen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flo Posted December 22, 2004 Report Share Posted December 22, 2004 (edited) The Swede vart hittade du denna informationen? Jag gissar att den är äldre en 2004 iallfall. HVss direktiv är att ungdomarnas klädder ej är uniform. Mattssonmannen jag tycker du ska kolla över hur nervösa ungdoms rörelsen har blivit på grund av debater i media istället för att gnälla på en policy som är enligt reglerna är FÖR snäll inte för sträng.Tänk över det faktum att ungdomar inte fick bära svensk flagg i helt år för att dom då skulle anses vara barnsoldater. Edited December 22, 2004 by Flo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattsson Posted December 22, 2004 Report Share Posted December 22, 2004 Mattssonmannen jag tycker du ska kolla över hur nervösa ungdoms rörelsen har blivit på grund av debater i media istället för att gnälla på en policy som är enligt reglerna är FÖR snäll inte för sträng.Tänk över det faktum att ungdomar inte fick bära svensk flagg i helt år för att dom då skulle anses vara barnsoldater. Om du har några belägg för att det är så "nervöst" inom ungdomsektionen i FBU/HV? Om du har tre bra belägg så lägger jag ner, okej? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flo Posted December 22, 2004 Report Share Posted December 22, 2004 (edited) Varför ska jag förklara mig för dig? Ni har fårtfarande inte givit någon skälig anledning till varför dom skulle ha 90 kängor på stan. Belägg hur menar du då? Sveriges politiker har för vana att kritisera vissa länder för att ha barn soldater.Detta är något som vi driver väldigt stark och Sveriges poletiker ställer sig stark negativt till.Och jobbar aktivt mot detta. Då skulle det ju inte se bra ut om Sverige själva skulle bedriva denna verksamhet. När det uppdagades att stridsutbildning av ungdomar genomfördes för några år sen så bestämde sig FM att stark motarbeta detta och försker nu få bort det. Det har givetvis uppmärksammats i press och vissa orginasationer (Typ röda korset) har varit stark kritiska till att Fm ungdomar skulle få bära uniform.Därför är alla symbåler bortagna.Länge var även flagan bort tagen och det disskuterades om inte dom skulle ta bort uniformen helt för Sveriges FM ungdomar. Det slutade med att den utrustningen som ungdomarna får ut inte längre benäms som uniform utan överdrags kläddsel. Så om du vill ha belägg så pekar jag då på dessa 3 anledningar. "Elak" uppmärksammhet i pressen. Bort tagande av samtliga märken. Omdöpandet av deras kläddsel. Som ungdomsledare att bli anklagad för att bedriva verksamhet om barnsoldater är en mardröm.Att vi skulle låta kriminella eller "värstingar" vara med i verksamhet där man skjuter vapen och bär uniform skulle vara förödande. Va har ingen rätt att göra koll på ungdomarna.Vi kan däremot se till att det inte händer med den utrustningen dom har fått av oss. Edited December 22, 2004 by Flo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BlackIce Posted December 22, 2004 Report Share Posted December 22, 2004 lite ot men ändå Såg att en filur i "isabells bröllop" som var med och raggade, eller vad dom nu gjorde, hade på sig m/87an. Tyckte det såg riktigt korkat ut... FÅR man använda den vid såna tillfällen, nån UniR FM-fetischst? Vid bröllop och begravningar är en sak, men en tillgjord dejt i tv... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts