skinner Posted December 20, 2004 Report Share Posted December 20, 2004 Vad kostade JAS att utväckla? Hur många mer plan måste vi sälja innan Sverige känar på JAS projektet? Samt att kommer Sverige att ha råd att utväckla ersättaren till JAS eller kommer vi att köpa in något flygplan från utlandet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted December 20, 2004 Report Share Posted December 20, 2004 Den nuvarande kostnaden för JAS-projektet är 100 miljarder. Då ingår 204 flygplan. Sverige kommer aldrig att "tjäna" på projektet, däremot kommer SAAB/BAe att dra in pengar om de får sälja nya flygplan. Något mer "helsvenskt" flygplan kommer det inte att bli, däremot är det kanske inte helt otänkbart att SAAB är med och utvecklar ett framtida europeiskt stridsflygplan. Om det nu blir något sådant, vill säga. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nestor Posted December 20, 2004 Report Share Posted December 20, 2004 Och då undrar man ju hurdant ett EU-stridsplan kan bli. Med tanke på det samlade kunnandet hos te.x SAAB, Dassult, BEa etc. Kan tänka mig att det kan bli en riktigt elak maskin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danne Posted December 20, 2004 Report Share Posted December 20, 2004 (edited) Och då undrar man ju hurdant ett EU-stridsplan kan bli.Med tanke på det samlade kunnandet hos te.x SAAB, Dassult, BEa etc. Kan tänka mig att det kan bli en riktigt elak maskin Som BJE antydde så får vi se om detta kan realiseras. Bae har antytt att någon ny Eurofighter blir det banne mig inte. Det är mycket mycket förklarligt. Vi har alla sett hur Svenska regeringen har velat omkring med Gripen-projektet och då skall man ändå ha i åtanke att vi prtar 80-tal här, med stora försvaranslag och den stora farliga röda monstret morrade utanför dörren. Nu har vi en sidelinead hobbyverksamhet i grönt som styrs av en budget satt av den nu kammade och friserade men lika illröda pudeln, som inte behövde invadera landet för att få sin vilja igenom. Jag skulle inte ta med Sverige i ett projekt som spänner över 10-15 år. Vi vet ju inte ens vilka truppslag som finns kvar vid nästa försvarsbeslut, eller hur? Se på Hägglunds SEP, som enligt den kille på Bae jag snackade med i helgen sa "Det mest komiskt absurda idioti jag hört på länge. Den maskinen har en grundpotential på 2000 maskiner och en topp potential på mer än det dubbla. Vi skulle utan problem kunna kränga ett kilo sådana till British Army tex. Nu får vi se om den överlever svensk socialkommunism" Edited December 20, 2004 by Danne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts