Jump to content

Gore-tex

jöjje

Recommended Posts

Är det någon som erfarit några nackdelar med gore tex? Jag har hört att membranet blir "tätt" och inte andas i kyla (-10 c och neråt)?

De enda egna dåliga erfarenheterna jag har av gtx är att man kan känna sig blöt i kraftigt regnväder då yttertyget blivit blött och tungt!

MVH Jörgen

Vad som händer i kyla är att man flyttar in vattenångans (aka svetten) kondensationspunkt innanför membranet, vilket medför att vattnet stannar på insidan - komihåg att produkten fungerar genom att ett membranet har porer stora nog att släppa ut vattenånga men små nog att inte släppa igenom vatten i vätskefas.

Om man har ett plagg som har kass impregnering så medför detta också att funktionen på membranet upphör genom att vattnet helt enkelt täpper till porerna och vattenångan kondenserar på insidan.

Alltså är det en "villfarelse" att goretexplagg inte behöver åter-/impregneras.

@ martinator

Jag har inte i någon situation hittills upplevt funktionen hos Goretex som otillräcklig - i alla fall inte hos något plagg/någon produkt som kan benämnas som kvalitativ.

Precisera gärna vad du menar med "inte mer än måttligt vattentätt" och i vilken situation, gärna också märke/modell på det som inte fungerat.

Eftersom PTFE uppträder olefint/hydrofobt i sig självt så är det väl inte kappilärkrafter som skapar en genomtängning utan i stället en ren vattenpelare...

Att plagget innehåller goretex betyder inte att det är ett bra plagg, övriga mtrl och konstruktionen spelar minst lika stor roll.

Om tex skaltyget/mtrl binder mycket vätska, klart obra.

Har både haft bra och mindre bra gortexplagg, men även de mindre bra har varit tillräckligt vattentäta.

Okej, jag har en uppsjö kläder med goretex. Jag vet inte vad du räknar som märken av hög kavlité men nedan är specat vilka jag äger. Sitt t.ex. på huk ett par timmer i ösregn och dina goretexbyxor kommer att börja ta in vatten över låren och knäna (när gör man detta tänker ni, jo prova att cykla så får ni se). Axlarna är även det ställen som efter 5-6 timmars konstant ösregnande tar in vatten. Det finns en anledning till att de gamla hederliga oljeställen fortfarande tillverkas och säljs. de är, utöver torrdräkt det enda som håller tätt i längden.

Byxor : fjällrävens

Jackor: Chevalier , ANKY, GalvinGreen, Ivanhoe. Taiga, Mover.

/martinator

Okej, jag har en uppsjö kläder med goretex. Jag vet inte vad du räknar som märken av hög kavlité men nedan är specat vilka jag äger. Sitt t.ex. på huk ett par timmer i ösregn och dina goretexbyxor kommer att börja ta in vatten över låren och knäna (när gör man detta tänker ni, jo prova att cykla så får ni se). Axlarna är även det ställen som efter 5-6 timmars konstant ösregnande tar in vatten. Det finns en anledning till att de gamla hederliga oljeställen fortfarande tillverkas och säljs. de är, utöver torrdräkt det enda som håller tätt i längden.

Byxor : fjällrävens

Jackor: Chevalier , ANKY, GalvinGreen, Ivanhoe. Taiga, Mover.

/martinator

Kommer inte ihåg om det är på detta forum jag tidigare nämnt att det finns flera olika nivåer av goretexlicenser ett företag kan erhålla för att få märka sina kläder med "Gore-Tex" och givtvis, som det mesta här i världen, så kostar en licens olika mycket pengar.

Lägsta nivån är golf, sedan sport, friluftsliv och i "toppen" expedition. Utöver det så finns licens för arbetskläder. Nivåerna innebär att det ställs krav på tillverkaren i fråga om utformning, varumärke (dvs Gores olika) och kvalitetskontroll.

T ex finns en tillverkare som inte enligt licens får använda varumärket "Packlite" men inget hindrar dem från att syplagg i detta och kan iom detta hålla ett lägre pris, vilket är helt ok.

Vad som däremot är trist är när en tillverkare har en lägre nivå av licens och marknadsför sina produkter i ett högre segment, t ex "golfkvalitet" som avsedda för friluftsliv. Motsvarande gäller för butiker som saknar know-how och inte har en susning om att det skiljer på olika typer av plagg annat än möjligen till utseendet.

Lite äldre produkter från t ex Haglöfs, Berghaus och Fjällräven har ett tämligen tvivelaktigt rykte - de två första pga bristande tillverkningskontroll och FR pga implementeringsmetod där man ville behålla ursprunglig utformning på plaggen och bara tillföra en vattenbarriär.

För att förtydliga, så avser Gore inte att en tvålagers "normaljacka" skall klara 5 timmar + i hällande regn, utan förbehåller expeditionsplagg för den typen av belastning.

Som sagt, tråden handlade om nackdelar. Hävdar fortfarande att GoreTex inte är helt tätt.

/martinator

edit: Taigan och ANKY jackorna är 3-lags goretex (och nya). Mer än så blir det väl inte, eller? vad är det sen som skapar vattenbarriären?

Edited by martinator

Är det inte en nackdel att inte en strv 122:a klarar en 120 pilproj i tornkransen, bara för att den kanske klarar det i fronten? Eller man väljer att aldrig kriga så situationen uppkommer?

En nackdel är en nackdel även om man inte alltid själv hamnar i den situationen att den uppkommer, andra gör det kanske.

/martinator

Är det inte en nackdel att inte en strv 122:a klarar en 120 pilproj i tornkransen, bara för att den kanske klarar det i fronten? Eller man väljer att aldrig kriga så situationen uppkommer?

En nackdel är en nackdel även om man inte alltid själv hamnar i den situationen att den uppkommer, andra gör det kanske.

/martinator

Det låter mer som att du jämför med att "Fordonet är ju bepansrat, varför höll det då inte för pilprojektilen" när du sitter i en SISU.

Sir Vival har förklarat hur det fungerar med olika klasser.. det verkar som om du vägrar lyssna på honom.

Allting är kompomisser på ett eller annat sätt, pris/prestanda, vikt/prestanda etc.

Jag tycker du ska slå in dig i packplast i fortsättningen.

DET är jävlarimig vattentätt. Och billigt!

Är det någon som erfarit några nackdelar med gore tex? Jag har hört att membranet blir "tätt" och inte andas i kyla (-10 c och neråt)?

De enda egna dåliga erfarenheterna jag har av gtx är att man kan känna sig blöt i kraftigt regnväder då yttertyget blivit blött och tungt!

MVH Jörgen

Tjenis!

Jag har använt GORE-TEX i -17-18 ner i franska alperna med mycket gott resultat med det är mina erfarenheter av det.

Svettas man, som jag, som en gris så klarar det inte av att ventilera ut all fukt.

Dock har jag aldrig använt ett bättre plagg, för mig är det helt ok att vara pissblöt bara jag inte blir kall, min erfarenhet av goretex är att det funkar så för mig.

Det jag har använt mest är jänkarnas ECWCS ställ.

Så länge man är i rörelse så håller jag mig varm, rast/paus så antingen byte till torrt underställ alt. på med förstärkningsplagg.

Att tänka på är att man skall klä sig rätt hela vägen, t-shirt i bomull och en goretexjacka på detta upplever jag som mindre bra...

Bomull är helt kasst för krävande kroppsaktivitet.... dock gutt när man dricker öl i soffan.. ;)

Som sagt, tråden handlade om nackdelar. Hävdar fortfarande att GoreTex inte är helt tätt.

/martinator

edit: Taigan och ANKY jackorna är 3-lags goretex (och nya). Mer än så blir det väl inte, eller? vad är det sen som skapar vattenbarriären?

Då skulle jag reklamera dem!

17/10, 10 timmar i konstant hällregn med FJS02 utan läckage, men det är å andra sidan Z-liner i den.

Motsvarande har dock upplevts med Norrøna Trollveggen och Recon som är 3-lagers...

Nåväl nog om det.

Edit: Det är möjligen inte så att det är kondens som du upplever som läckage?

Instämmer även i det som 2Sharp skriver ang svettning och vill man ha ökad komfort/andningsförmåga så får man tvärr göra avkall på täthet, dvs 2- resp 3-lagers osv, samt att det krävs diciplin i reglerandet av klädsel.

Edited by Sir Vival

Den enda nackdelen som jag har upplevt är ljudet. Jag hatar när kläderna prasslar. :huh:

Dock är det något jag får leva med då jag tycker att 3-lagers Gore-tex fungerar riktigt bra. Mina användningsområden är 4-säsongers uteliv med stundtals hög belastning och mina Tierra-kläder har aldrig svikit mig.

/Krook

En försäljare hävdade, då jag anmärkte att min goretex jacka tycktes läcka efter en tids användning, att då man svettas avlagras salt i membranet. Detta salt transporterar in fukten till kroppen.

För att plagget sku fungera ok skulle man se till att det sköljdes efter att man svettats i det.

Men efter nogrann avsyning upptäckte jag att membranet släppt vid ett par axelsömmar, kanske pga tryck o skav från ryggsäcken.

Har tejpat och upplever inget märkvrdigt läckage...än.

Kanske en kombination av båda, vet ej.

Vad som händer i kyla är att man flyttar in vattenångans (aka svetten) kondensationspunkt innanför membranet, vilket medför att vattnet stannar på insidan - komihåg att produkten fungerar genom att ett membranet har porer stora nog att släppa ut vattenånga men små nog att inte släppa igenom vatten i vätskefas.

Detta är, som jag fattat det, fördelen med en Z-liner (ett löst hängande membran). Genom att membranet inte är laminerat mot yttertyget så får man en isolerande luftspalt mellan dessa två. Detta gör i sin tur att man flyttar kondensationspunkten utanför membranet.

Det kan ju inte vara en slump att Svenska Polarinstitutet (återigen, heter de så?) har valt ett Taigaställ med Z-liner (Forest) för deras polarepeditioner. Hade Gore-Tex varit helt kasst i kyla så hade de nog skippat detta helt.

Gore-tex funkar bäst i kyla. Men eftersom man lika väl kan ha en hederlig bomulls anorak fattar jag inte vaför man skall ha gore-tex.

Iden med Gore-tex är ju att den skall vara regntät men ändå släppa ut kondens.

Är ute i skogen mycket i samband med mitt yrke och har provat Gore-tex.

Inhandlade ett stycke svindyr jacka som enligt all expertis skulle vara sååååå bra.

Hadde innad detta varit ägare till en Berghaus Gore-tex som jag var klart missnöjd med. Säger bara: Jag var en IDIOT.

Har nu fattat att gore-tex har man bara på stan, när man klättrar i berg och gillar prestige kläder eller skall till jordens extrem punkter och har feta reklamavtal.

I skogen hör det knappt hemma om man inte ser det som ett engångsplagg..

Barr o kvistar förstör membranen med tiden och om du avviker från stigen är livs längden kort. Om man är ute mycket (inte bara semester och lite övning då och då) så är fortfarande ett hederligt oljeställ överlägset.

Visst finns det andra bra regnstället men de har inte oljeställets hållbarhet.

Gore-tex funkar bäst i kyla. Men eftersom man lika väl kan ha en hederlig bomulls anorak fattar jag inte vaför man skall ha gore-tex.

Alla erfarenheter är ju olika, dock tycker jag det är intressant att dina skiljer sig så otroligt markant från de flesta andra...

Att jämföra en gore-tex jacka av god kvalité med en bomullsanorak är ju i min mening direkt skrattretande.

Visa mig en bomullsanorak som håller mig varm, ventilerad, vindskyddad och skyddad från regn vid fysisk aktivitet lika bra som min ECWCS gore-tex jacka så köper jag en ögonaböj, tveklöst.

Vad har du haft för kläder under dina gore-tex plagg?

Jag har använt min jacka under ytterst krävande ativiteter under militära former och den har inte på något sätt gått sönder eller förstörts, fungerar fortfarande ypperligt.

Vad var det för tillverkare på din svindyra jacka som gjorde dig så besviken??

Gore-tex är absolut inte "be all, end all" när det gäller kläder kläder för natur, men jag har inte hittat något bättre med fler goda egenskaper.

Nej, jag har heller inte sökt med ljus och lykta, jag sysslar mest med knivar.. :)

Min jämförelse Gore-tex - Bomull gällde minus grader. De gamla vindtygen av bomull släpper ut kondens och funkar enligt mitt tycke minst lika bra när det är kallt.

Som regn plagg tycker jag att de rent ut sagt är undermåliga. Visst är det problem med ventilationen på oljeställ men till slut vinner de min röst.

Ok Gore-tex kan funka bra som en utflykts jacka om det nu skulle bli en regnskur och man inte vill ta med ett regnställ.

Vad jag har under?

Fler skikt. Genomsläppligt underställ, ylle eller Ylle/bomull. Ylle är bäst.

(Ang Anoraker, utrustning och kläder för Arktiskt bruk kan jag djupt rekomendera att man läser: Fram öfer polar hafet, av Nansen

Han beskriver där väl sina material tester och hur han övat.

Och sällan har väl en utrustning fått utstå en sådan prövning.

Glöm dagens äventyrare som blir hämtade med Hkp för att GPSen pajat. De här grabbana gjorde det på riktigt)

(Ang Anoraker, utrustning och kläder för Arktiskt bruk kan jag djupt rekomendera att man läser: Fram öfer polar hafet, av Nansen

Han beskriver där väl sina material tester och hur han övat.

Och sällan har väl en utrustning fått utstå en sådan prövning.

Glöm dagens äventyrare som blir hämtade med Hkp för att GPSen pajat. De här grabbana gjorde det på riktigt)

Men Nansen hade väl inte PTFE-membran kläder då?

Annars så brukar äventyrare som är på polerna bryta pga av skador (köld mest), maten och/eller bränslet tar slut.

Jag tror att vi med tiden kommer att få allt bättre konstmaterial och konstruktioner.

Membran tygerna kommer med all säkerhet att bli bättre.

Som kuriosa kan jag nämna att jag hadde en proffessor, som är överlevnads tokig, han hadde exprimenterat med en jacka/regn ställ som var uppbyggd av stora fjäll som låg utanpå varandra. Fick därför en otrolig ventilation men den var inte riktigt vatten tät. Speciellt inte om man låg ner. Dock hadde han använt väldigt få fjäll.

Hittade Kronans kamoflage tyg som jag köpte och sydde en anorak av. Impregnerade den även. Funkade ok.

(även jag har gjort en del knivar, kul :)

Nansen och hans kompis hadde slut på mat och bränsle men de hadde bra kläder och beslöt att övervintra på Svalbard med dessa förutsättningar :) r

Tror knappast att han skulle bytt ut sin anorak till något annat efter detta B)

Har gjort rep i ÖN vintertid utan att någon gång tagit på Vind rocken. Snöblus och flerskikt räckte väl (men så hadde vi oxå som enda kompani i sverige riktiga islandströjor. visste du att en riktig islandströja är regntät ett par timmar?)

Fridtjof Nansen. Norsk polar farare. Tuffast av de tuffa (glöm kropp å de andra)

Försökte skida till nordpolen på 1800 talet. Visste inte att isen drev med strömmarna. Märkte att ibland när de flyttat sig ett par mil på en dag , deras position låg en mil bakåt.

Beslöt därför att ta sig till svalbard för att över vintra där. Skidade och paddlade dit. Byggde ett skydd av sten, hadde ihjäl några valrossar o isbjörnar. Tillverkade tranlampor och väntade ut vintern. Ett engelskt räddnings fartyg hittade dem till våren ett halvår senare. Kolla in bilderna på dem hur de såg ut :)

Ok, jag var osäker på om det verkligen var den snubben... *suck*

Som tidigare noterat, han hade knappast tillgång till dagens plagg. Personligen tycker jag att du tar ner diskussionen på en mycket märklig nivå med att jämföra med att stackars Nansen minsann var nöjd med sina kläder under 1900 talets mitt.

Jag kan absolut inte se vart han har i den här diskussionen att göra?

Vad gör du när din islandströja efter 4 timmar är dyngsur och väger dubbelt så mycket då?

Finns det då inte en fördel i att ha ett plagg som inte tar åt sig vatten på samma sätt och som är lättare att torka?

Visst är ylle funkis, håller värme bra vare sig det är torrt eller blött, men återigen, får jag välja tar jag absolut ett modernare plagg, kanske en kombination av ylle/bomull eller annat, just får att öka komforten och kanske ett enklare sätt att vårda plagget.

Jag har också övat i stark kyla utan gore-tex, samt med gore-tex... hade jag vetat vad jag vet i dag ang. gore-tex jämfört med jacka 90 och snöblus hade jag gråtit blod.

Jag är fortfarande nyfiken på vem som hade tillverkat din så dyra jacka som var så dåligt, jag vill ju inte riskera att köpa en likadan.

Jag tror att vi med tiden kommer att få allt bättre konstmaterial och konstruktioner.

Jag får uppfattningen att med den inställningen du har gällande detta så kommer det att ta i runda slängar runt 1000 år eftersom vi tydligen inte gjort några vidare framsteg på de senaste 100 åren.

Dags att återgå till k-pistens magasinsväska, den är ju av ypperlig kvalité, dessutom tillverkad i läder som de gamla grekerna använde, jag tror väl absolut inte att de ville byta bort sina gamla fina lädersaker...

[ironi]Mera vadmal och ylle...[/ironi]

(jag tillverkar inga knivar)

Edited by 2Sharp

Det värmer mitt hjärta att du gillar vadmal. De gamla 58 byxorna är fortfarande med i super ligan för vinterkläder. (Jackan hopplöst tillskuren) Men så e de ju naturmaterial ;)

Låt oss säga så har. Människan har under minst 30,000 år utvecklat natur materialen enligt trial and error metoden. Under 75 år har vi utvecklat konstmaterialen till stor del enligt reklam och sälj metoden.

I dagsläget väger en eskimås tradiotinella dräkt mindre än vad ett modert arktiskt klädes system gör. En eskimå kan sova utomhus i sin dräkt vilket man knappast kan göra med en modert system alltså än leder eskimåerna än med sina fågel skjortor mm. Även om de inte kan åka till rymden

Moderna material är ofta mer komfortabla men vid längre tid och svårare omständigheter tar jag ylletröjan. Visst kliar det i början men det försvinner med tiden.

Vad för jacka? Tja det börjar på K och slutar på lättermusen :)

Låt oss säga så har. Människan har under minst 30,000 år utvecklat natur materialen enligt trial and error metoden. Under 75 år har vi utvecklat konstmaterialen till stor del enligt reklam och sälj metoden.

Min kommentar ang. vadmal var en "smula" ironisk :)

Jag tycker att kontentan enligt dig blir att all ev. utveckling har uppenbarligen bara varit negativ och styrd av ekonomiska intressen.

Jag tror inte att vi kommer någonvart med en fortsatt diskussion, det blir bara tjatigt. Så jag bryter här, no hard feelings.

Stöter jag på någon i terränglådan i isbjörnsbyxor, bomullsparkas och tjärade trälagg så kommer jag fram och hälsar ;)

Tack för infon om jackan :)