Jump to content

Ak 5/CGA5 med varianter


Guest Noupe

Recommended Posts

NDR:

 

JA, jag vet det. :/ och ja jag vet också att Ak5 ska moddas och förbättras dräav AK5 c/f... :angry:

 

Jag vet också att dessa vapen tidigare fanns på LG och K3 där användes de inte i Simlas-projektet. Frågan är alltså om något förband har använt dessa vapen tidigare och isåfall i vilken form? Finns det fler moddade Ak5 med picany skena ,som tro det eller ej faktiskt benäms Ak5 C av Fmlog, på något förband?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • Replies 88
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 3 months later...

Sen fattar jag inte att pansar fick försöksverksamheten på dom prylarna när vi här uppe på K4 fortfarande har våta drömmar rörande ett kortare vapen som inte slår sönder knäna på oss då vi skidar :unsure:

Men ni har väl ändå behov av att kunna skjuta ihjäl fienden på längre avstånd än 100 meter?

 

Kortar man pipan på 5.56mm vapen blir resultatet därefter... -> Ammo oracle - om korta pipors dåliga prestanda

 

Kort sammanfattning - pipor under 16" är klart obra om man vill ha (ordentlig) skada i målet på avstånd över 100 meter.

Link to comment
Share on other sites

@BertilXerxes

You've got PM.

 

Jag tror jag nämnt det i flera trådar här inne: Jägeriet jobbar antingen med spaning eller långräckviddiga vapensystem. Följaktligen så står automatkarbinen bara för "läktarvåldet". Den är för självskydd och skydd av vapensystemet (AG, PSG, PVRB, indirekt eld eller GRG)...

Link to comment
Share on other sites

Börjar man lusläsa AmmoOracle så visar det sig att i stort sett allt under 16" i piplängd ger skadeverkan på mellan 15(!) - 50 meter...inte mer...

 

Våra vapen (AK 5) skall enligt samma källa endast ha verkan på upp till 150 meter. Kan vara bra att i alla fall ha läst den diskussionen som vapenallmänbildning.

Link to comment
Share on other sites

Följaktligen så står automatkarbinen bara för "läktarvåldet".

Varsågod, Johan, varsågod! :baskerHV:

Tackar. Det där var ju ett så förbannat glockrent uttryck juh!

 

@Bertil Xerxes

Det som står i din länk är ungefär den uppfattning jag hade om 5.56 och om piplängder sedan en hel del debaterande i kasunen (minns nå'n min tråd: 5.56x45mm, salongsgevär eller höghastighetsvapen?). Dock måste man komma ihåg att även en liten punktering är en punktering, och även om fighten inte tar slut på en gång och Fi flyger tre meter bakåt av träffen så har man förhoppningsvis åstadkommit verkan i målet. Om sen fi är hög som eiffeltornet på nå'n drog eller adrenalin så har man bekymmer med allt under 84mm's kaliber...

Edited by Sg Toll
Link to comment
Share on other sites

Jodå!

 

Jag minns din tråd! Mycket bra tråd dessutom...innehållsrik och pedagogisk! :/

 

Vad jag egentligen vill ha sagt är att även om 5.56-vapen med korta pipor ser sexiga ut, och säkert är mysiga att bära på, så har dom prestanda som i bästa fall motsvarar en Kpist med standardammunition (inte M/39B - någonting svagare)... Även om dom säkert är mysiga att bära på så ser jag ändå inte fördelen i att byta ut min standard 5:a mot en kortad sådan.

 

Utan att på rak arm veta piplängden på de korta modellerna så har jag mycket svårt att motivera den drastiskt försämrade verkan på avstånd över 50-100 meter mot en eller två decimeter kortare pipa.

 

AK5 standard är inga problem att kånka på - när det skall promeneras längre sträcka eller åkas fordon så fäller man kolven - vips är vapnet 75 cm långt (kort :/ ).

 

Visst är en punktering alltid en punktering - och jag tvivlar inte heller på att stridsvärdet/stridsviljan nedgår ganska drastiskt efter en träff av i stort sett vad fan som helst. Frågan är dock om du får träff öht med kort pipa på avstånd över 100 m? 5.56 är en instabil sak som vid fel räffelstrigning eller för kort pipa har en tendens att böja tumla efter ett antal meter. Den mindre utgångshastigheten innebär dessutom att penetrationen nedgår ganska drastiskt. Om fi har splitterskydd (väst) och hjälm på sig - vilket han troligtvis har om han har chans till det - vad gör det för verkan när du försöker nita honom på 150 meter?

 

Korta pipor är bra - för SIB. Men jag vill nog påstå att det kan ifrågasättas om dom ens duger som självförsvar i skogen...tyvärr. Vill man ha kortare vapen så får man nog tänka sig att byta kaliber. Tyvärr.

 

Inte för att regna på någons parad eller starta flamewar - det är dock en diskussion som är viktig och intressant. Kanske är det dock dags att föra över den till din gamla tråd? Blågul må vara domare över den frågan.

Link to comment
Share on other sites

Kortpipiga 5.56-or är utmärkta - om man använder rätt ammunition i dem. Tyvärr är ptr 5b stkprj inte alls rätt ammunition. Det en kortpipig 5.56:a behöver för rimlig verkan i mjuka mål är en längre och tyngre kula som välter tidigt och helst fragmenterar (men det kanske man bör tala tyst om så någon miljö/vänsterpartist inte hör). Något över 75 grains, kanske till och med upp emot 100 grains borde ge betydligt bättre prestanda.

Link to comment
Share on other sites

Varför jag tjatar om piplängden (och inte gillar korta pipor) är framförallt för att jag tycker att standard AK5 är flexibel nog som det är.

 

Vill man modda den på något vis så tycker jag att en ställbar kolv (som fortfarande går att vika), ett vettigt RPS och sista skottspärr är det som behövs. Och det finns tydligen någon modell som har just dom modifikationerna, men fråga mig inte om modellbeteckning :P

 

Ta inte bort hälften av den lilla "punch" som finns i 5.56mm ammon!

 

Edit - mina åsikter KAN ha att göra med att jag nu springer runt med AK4B i skogen...efter ett gäng omgrupperingar med den i handen verkar alla försök att göra 5:an lättare och kortare bara löjligt! :ph34r::D

Link to comment
Share on other sites

Sannolikt blir det 14" pipa på AK5C, flamdämparen kommer att börja där handskyddet slutar!

 

Källa Per Arvidsson

Om det är sant borde det väll ha gjorts test med ett sådant vapen eller ska det göras?

Ett antal av testvapnen är modifierade på det viset!

Link to comment
Share on other sites

1: Att Ak 5D finns är ju vida känt, dock så är det ingen 14" pipa på den inte.

 

2: Insats & Försvar tar upp Ak 5CF, men nämner ingenting om försök med kortad pipa (Ak 5D är ju helt nyproducerade vapen!)

 

3: Hoppas innerligt att dom tänkt till när det gäller att ta bort gasreglaget på Ak 5. Rykten om att CF får eldavbrott förekom på K4 och ja, det kanske är p.g.a. något annat (magasiet eller ändringarna de gör i lådan) men läge två är ju det som gäller när det är kallt och sist jag kollade så är det rätt så kallt rätt så länge på vissa håll i det här landet.

 

Mina 3 fisar i rymden....

Link to comment
Share on other sites

@Jöjje: Har du testat vapnet ifråga(14 tummaren)? Vet du mer om övriga modifieringar på gassystem och funktionen på vapnet?

Allmänt sett brukar inte gasomladdade vapen där man kapar pipan precis framför gasblocket bara någon större hit, exempel på detta är t ex lokalt modifierade m16 i Israel.

Ska man nu överhuvudtaget ska kapa pipan måste man se till att antingen

1) anpassa gassystemet

2) anpassa amunitionen

eftersom 2) aldrig kommer hända återstår endast 1).

Våga vägra korta pipor! Långa pipor är funktionella och snygga!

Edited by Inf
Link to comment
Share on other sites

Våga vägra korta pipor! Långa pipor är funktionella och snygga!

YES!

 

Sedan är det naturligtvis så att det finns användingsområden för korta pipor. Men med tanke på att man inte sparar mer än några centimeter pipa (och förlorar för mycket eldkraft) är det i de allra flesta fall inte värt nackdelarna att byta bort "långpipan".

 

Har man ammo till en automatkarbin skall den skjutas i en automatkarbin - inte i en hottat kpist!

 

/BX aka långpipeprosten ;)

Link to comment
Share on other sites

3: Hoppas innerligt att dom tänkt till när det gäller att ta bort gasreglaget på Ak 5. Rykten om att CF får eldavbrott förekom på K4 och ja, det kanske är p.g.a. något annat (magasiet eller ändringarna de gör i lådan) men läge två är ju det som gäller när det är kallt och sist jag kollade så är det rätt så kallt rätt så länge på vissa håll i det här landet.

Som jag förstått saken så blir det läge 2 permanent.

Link to comment
Share on other sites

3: Hoppas innerligt att dom tänkt till när det gäller att ta bort gasreglaget på Ak 5. Rykten om att CF får eldavbrott förekom på K4 och ja, det kanske är p.g.a. något annat (magasiet eller ändringarna de gör i lådan) men läge två är ju det som gäller när det är kallt och sist jag kollade så är det rätt så kallt rätt så länge på vissa håll i det här landet.

Som jag förstått saken så blir det läge 2 permanent.

@BJE

Det är uppfattat och det väcker ju hopp om livet. Då är frågan vad som orsakat de beryktade eldavbrotten (jag vet, rykten är dåliga och dåliga rykten är inte bra!).

Link to comment
Share on other sites

Käre Sg Släkting ;)

 

Rykten är - som du själv tillstår - av ondo.

 

Under drygt nio månader med nämnda vapensystem (ak5cf - full piplängd) drabbades jag endast av eldavbrott direkt efter att ha fått ut vapnet (efter renovering). Efter att ha "skjutit in", skitat ner och slitit pyttelite (10-20 magasin) gick det som en klocka. Med de 20-tal vapen vi förfogade över var det endast ett litet fåtal som började krångla i övrigt, och det först efter flera månaders uppehåll i vården, om inte mitt minne sviker mig. Håll till godo - fram för CF :blink::lol:

Link to comment
Share on other sites

Finns det några bilder på versionen med kort pipa?

 

FFVAK5D-folded.jpg

Ak 5D utan riktmedel

 

FFVAK5D-extended.jpg

Ak 5D med Aimpoint Comp-M

 

ak5.jpeg-thumb_140_105.jpg

(Klickbar bild, inscannad från värnpliktsnytt)

 

s_ak5d.jpg

(Från http://www.SoldF.com/ak5.html)

 

FFVAK5DP.jpg

(CG5P, skillnaden består i att CGA5P (P som i Polis) har öppna riktmedel)

 

s_ak5_polis.jpg

(CGA5P, http://www.SoldF.com/ak5.html)

 

s_ak5_polis2.jpg

(CG5P, http://www.SoldF.com/ak5.html)

Edited by Sg Toll
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
När börjar AK5C att levereras från modifieringen?

Den stora serien alltså.

Vilka förband kommer att tilldelas AK5C i första hand? :baskerPa:

Dom börjar levereras så fort de första är klara. De första är klara när man börjat REMO'n, och den påbörjas först när man fått ordern ifrån FMV.

 

Mao än så länge händer inte ett skit.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...