Jump to content

M 90 känga (sommar) = skit

Guest HF-HTR

Recommended Posts

M 90 sommar kängan måste vara bilig att köpa in eller så fick jag dåliga kängor hela min vpl .

Jag lyckades på någon vänster ha sönder 3 par kängaor genom att endast ha dom på fötterna (jag vårdade dom bra ).

medan mina civila kängor har jag har haft i 3 år visst har dom blivit slitna under sulan men inte en antydan till att spricka i sömmarna .

M 90 kängan måste vara väldigt kostnads effektiv om det lönar sig att byta ut dem hela tiden .

Hur tusan går du människa?!?!

Du kanske ska ta en större storlek om du spränger sönder sömmarna?  :)

Nä, jag misstänker att det är sulan som lossnat? Att sömmarna gått sönder har jag aldrig hört talas om, däremot att det börjat glipa lite mellan lädret och gummisulan.

Hmm, själv tycker jag att nya modellen är bättre.

Den är iaf mycket lättare att vårda. Mer glansig liksom :D

Fast jag har bara haft mina i 1.5 år så dom kanske börjar falla sönder snart ;)

Guest Skånsk_makaron

Kan inte mer än att hålla med, 90 kängan är skit. Försök att knalla omkring med 27 kilo utrustning i skogen, och inte vricka foten eller liknande. Tror i hela troppen jag ingick i hade vid något tillfälle antingen benhinneinflammation eller vrickad fot. Mjuk och slddrig är den, mina står å skäms i garderoben längst in. Används gör mina Meindl "lyxpuppor". Köp egna, skit i 90 kängan och du inte bara "fingår" i dessa...

Själv fick jag under 4 månader 2 benhinneinflammation (kasar omkring som en pigg 90 åring på regementet) och vrickade foten en gång, sedan plockade jag med mina egna hemmifrån.

Fråga din chef om du får använda egna, är mitt råd.

Tack för mig!

Nya modellen suger fetballe! Den som är gjord i Finland. Man ser skillnaden på hälstroppen som är av nylon på den nya och läder på gamla från Arbesko.

De sista som tillverkades i Sverige hade också denna nylonstropp. Idioti, får ju skavsår av den.

Annars funkar M90 kängorna bra, men skaftet kunde varit styvare. Suverän allroundkänga.

Är inte heller speciellt imponerad över hållbarheten i dyrare kängor, kompisen har avverkat ett antal dyra och välkända kängor. Under samma period användande jag samma ett par M90 sommarkängor.

Det heter nog faktiskt sockar, inte sockor men skit samma.

90-kängan är inte så klockren, mina har en tendens att spricka i lädret. Jo, jag smörjer dem och nej jag använder inte silikon-baserad quick-shine. Kan kanske bero på fotsvetten ?

Hur som haver, den gamla 59-skon var inte så j-a dålig ändå, förutom när det är stekhett ute.

• 2 weeks later...

NI gör mig ju osöker som fan :)  jeje

Jag ska nu inhandla ett par kängor o knata in till inryck, jag fick rådet till M90 kängor och det är det jag troligvis kommer satsa på, *alla får det vid inryck*.

Fast nu undrar jag lite hur pass köldtåliga de är, jag bor i Jönköping och kommer använda dem nu under vintern och sommarn och sedan under vpl. Kan jag använda dem under vintern nu eller kommer jag frysa fötterna av mig, kan krypa ner mot -25 här och jag kan inte sitta innne o missa träningen... allså klarar M90 sommar en vinter här tror ni ???

Jag ska nu inhandla ett par kängor o knata in till inryck, jag fick rådet till M90 kängor och det är det jag troligvis kommer satsa på, *alla får det vid inryck*.

Fast nu undrar jag lite hur pass köldtåliga de är, jag bor i Jönköping och kommer använda dem nu under vintern och sommarn och sedan under vpl. Kan jag använda dem under vintern nu eller kommer jag frysa fötterna av mig, kan krypa ner mot -25 här och jag kan inte sitta innne o missa träningen... allså klarar M90 sommar en vinter här tror ni ???

Som sagt så rekommenderar jag INTE det, marschkängan är inte värst köldtålig enligt min åsikt.

:)

Ska du inte stå posttjänst eller åka skidor utan bara träna så bör det ju inte vara några problem.

Se det tvärt om. Jag tror att du har det svårare att ha ett par vinterkängor på sommaren än ett par sommarkängor de få gånger Jönköping får -25.

Men men bäst är ju att ha båda :)

/målis

hmm ok, kommer fram till att det blir ett par m90 så får jag se till att röra på mig hela tiden :D

men då en annan fråga, jag bor som sagt i Jönköping. någon som vet ett ställa någorlunda nära där jag kan inhandla dessa ? jag vill kunna gå in i en affär för att prova och prata med kunngit folk, alltså inte internethandel...

Jävligt kallt på vintern då var träskor lyx .

Träskor ? TRÄSKOR?! min morfar hade varit j*vl*gt glad om han hade fått ha träskor på fötterna när det var -40 och rimsfrost i kallingarna vintern 1903! :D :P

Tänkte bara lite på hasse & tage..... kommer dock inte ihåg vad sketchen heter...

1903? tyvärr så hadd 1939 varit lika rätt, har haft en släkting som låg inne första kullen under WWII, Dom hadde knappt någon mat, felaktig utrustning och ammunition... Hadde Tysken kommit så hadde dom fåttt använda bössan som Påk...

Vafan tror du inte att träskorna skav speciellt då vi fick fläta egna strumpor av hö och gräs brrr.

Inga duchar fanns heller och på vintern var allt vatten fryst så vi fick tina upp koskit under armhålorna och använda det som parfym för att det inte skulle stinka så illa om oss.

Nylonöglan/flärpen är stelare än den tidigare i skinn, därför skaver den mot benet trots dubbla sockor.

Får du skavsår på vaden av den då?

Har jag aldrig varit med om.. sickna stabila vader du måste ha. :D

Kan övriga återgå till ämnet nu?

Jag försöker bara att återge en nyanserad bild av de stora förbättringarna som gjorts för den enskilde soldatens komfort inom försvaret .

Men mycket mer måste göras ,från träskor till m90 känga utvecklingen går framåt .

Vafan tror du inte att träskorna skav speciellt då vi fick fläta egna strumpor av hö och gräs brrr.

Inga duchar fanns heller och på vintern var allt vatten fryst så vi fick tina upp koskit under armhålorna och använda det som parfym för att det inte skulle stinka så illa om oss.

Det här var ngt av det roligaste det jag har läst här på forumet!

Tack för skrattet...det värmde här i tentatider :D

Ing: Inte jag heller tidigare. Jag brukar annars aldrig ha problem med nya kängor eller skor, men här blir det liksom en kant där öglan är fastsydd i kängan. Det är inte själva öglan utan där den är fastsydd som är problemet. 2 lager med nylonväv (som är värmd i ändarna för att inte fransa sig) och sedan fastsydd på lädret blir en ganska hård kant.

Skavsår på vaden är ju löjligt, jag vet,  men tyvärr sant.

Guest Lord Good

Jag tar rejält stora skor och lägger i en extra sula. Det ska vara av modell sportsula. Den kostar 40-50 kr. De flesta sportaffärer brukar bara ha betydligt dyrare sulor, från 200 kr och uppåt, men de är inte bättre än de billiga.

• 2 weeks later...

Min erfarenhet av 90-kängor (vintermodellen) är att vid ca. -25 fryser lädret och blir mycket hårt, svårt att inta knästående skjutställning då ;) Finns det någon annan som har upplevt det här eller hade jag bara konstiga kängor under GU?