Ize-Q Posted December 18, 2004 Report Share Posted December 18, 2004 tänkte bara kolla om det är några som ska in som någon eldledningsbefattning för artilleriet i boden. ska själv in som eldledningssignalist i juni och det vore intressant att komma i kontakt med folk som ska in på samma ställe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forsse Posted December 19, 2004 Report Share Posted December 19, 2004 Jag rycker in på artbat som eldledningsbefäl i juni 2005...vet inte rikrigt vad det innebär men men...hoppas det blir "trevligt" //Forsse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ize-Q Posted December 19, 2004 Author Report Share Posted December 19, 2004 det låter ju trevligt, vad har det för befattnignskod? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forsse Posted December 19, 2004 Report Share Posted December 19, 2004 Tror det va GD806...typ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ize-Q Posted December 19, 2004 Author Report Share Posted December 19, 2004 okej... min egna KO912, verkar dock som det finns två varianter av min tjänst en STABstjänst och en köttartjänst, får hoppas på att man inte blir STAB... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lillas Posted December 21, 2004 Report Share Posted December 21, 2004 Kanonkul med eldlidning!! Själv var jag Eldledningsgruppchef på tridsvagnskompaniet på P4. Muckade 2003. Riktigt kul kommer ni nog att ha!! Hör av er om ni har frågor om tjänsten... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ize-Q Posted December 21, 2004 Author Report Share Posted December 21, 2004 gick din befattning ut på att peka ut mål, korrigera eld, eller var det en Stabstjänst du hade? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forsse Posted January 13, 2005 Report Share Posted January 13, 2005 jag orkar inte starta ngn ny tråd om detta så jag testar och fråga här...Finns det ngn som kan berätta lite om livet som eldledare i boden?(behöver juh nödvändigt vis inte vara boden utan var hälst det passar att beskriva från) om det e fysiskt krävande, psykiskt krävande, mycke fält å så. tacksam för svar // Forsse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Foxtrot Lima Posted January 14, 2005 Report Share Posted January 14, 2005 Ska du in som eldledare på artbat kommer du få det ganska kärvt. Jag känner ingen personligen som låg inne på eldledning, men det hände att man snackade med någon art-KB på tåget och tydligen är det ganska mycket fältliv. Om jag inte är helt ute och cyklar liknar tjänsten den som bedrivs vid jägarnas bekämpningsgrupper (t ex leda indirekt eld). Man åker skidor och uppträder på "jägarvis", lär sig bygga OP och kan ibland genomföra enklare eldöverfall. Det finns även särskild utrustning för avståndsmätning etc på plutonen. Med reservation för vacklande minne har jag för mig att det är så vi fick tjänsten presenterat för oss på KB-samövningen 03. @ Ize-q KO (i befattningskoden) låter som en stabsbefattning... Hälsningar, Foxtrot Lima Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forsse Posted January 17, 2005 Report Share Posted January 17, 2005 (edited) Tackar Foxtrot, låter juh skojj...även fast man inte skulle sagt nej till att sitta i en varm och skön stab, har hört att det lätt blir kallty i boden...men vafan...kul kul // Forsse edit:glömde en mening Edited January 17, 2005 by Forsse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ize-Q Posted January 18, 2005 Author Report Share Posted January 18, 2005 @ Ize-q KO (i befattningskoden) låter som en stabsbefattning... Hälsningar, Foxtrot Lima låter ju inte allt för hoppfullt dock är det ju som så att man vet ju inte vad man blev förän man muckar den bild jag har av eldledning är också är åt det hårda hållet, förutsatt att man inte hamnar på batteriplatsen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
losec Posted January 18, 2005 Report Share Posted January 18, 2005 (edited) Eldledarnas tjänst skiljer sig mkt från olika förband. Ta t ex ett mek-förband, där åker de om kring i sin modifierade CV90, gämnfört med jägarna som åker skidor/skoter. Killarna på A8 hade en ganska tung tjänst. Liknade till ganska stor del våran tjänst i jägeriet. Dock så använder de bandvagn, vi skoter, samt att de hade större grupper. Då är det eldledare vi talar om. Annars kan det bli så att du hamnar på B-plats. B-platsen är oftast ansluten till pjäsernas grupperingsplats, men det kan variera. På en B-plats räknas projektilbanerna för graneterna ut. Dvs eldledarens ord omvandlas till pjäsernas riktningar. Det mesta på platsen är datoriserat och personalen där brukar kunna koma en hel del under tjänsten. EDIT: E-ledarna på A8 kommer ofta att få ligga nergrävda i nåt OP. Edited January 18, 2005 by losec Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ize-Q Posted January 21, 2005 Author Report Share Posted January 21, 2005 EDIT: E-ledarna på A8 kommer ofta att få ligga nergrävda i nåt OP. smakar mint :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
danno Posted January 22, 2005 Report Share Posted January 22, 2005 Jag slänger in en uppmaning om några äldre trådar där jag svarat på frågor om eldledartjänsten. http://forum.SoldF.com/index.php?showtopic=5381 http://forum.SoldF.com/index.php?showtopic=11500 http://forum.SoldF.com/index.php?showtopic=9686 (läs det om eldledare och bortse från det om artj) Och om det ändå finns frågor så är det bara att säga till. Jag har utbildat två omgångar e-pluton på A8 och I19/Artbat (ja, en på varje då alltså) så jag har viss koll på området... B) Några gossar och en tös jag har utbildat: http://www.i19.mil.se/index.php?lang=sve&c=news&id=19374 Blir kanske lite cirkellänkat i de olika trådarna men ni får massor av info! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ize-Q Posted January 22, 2005 Author Report Share Posted January 22, 2005 fråga: vilken typ av ryggsäck användas av E- när dom inästlar inför OP, får dom nöja sig med stridssäcken eller får dom ut Ryggsäck2000 hur länge ligger deras snittOP på och hur avancerade byggen är det fråga om(typ OPT eller är det någon stockhistoria som ska "tåla pansaröverrullning") hur mycket skidande blir det kontra BV? hur går uttagning till, till hur man man hamnar i Batteriplatsen kontra sitta på OP, är det förutbestämt innan inryck eller är det i samråde med befälen och vilka som har tillräckligt bra fysik? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karin Posted January 22, 2005 Report Share Posted January 22, 2005 @Ize-Q "Stridssäck", "Ryggsäck2000". Vad menar du? Stridssäck 2000? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ize-Q Posted January 22, 2005 Author Report Share Posted January 22, 2005 (edited) stridssäck2000: http://www.SoldF.com/ss2000.html används av lasseiledet för kalsongttransport ryggsäck2000 http://www.recon.se/product_info.php?cPath=26&products_id=86 används av jäg bla. för tung kalsongtransport. det jag vill veta är om vi får ut ryggsäck2000. känns om det kan behövas om det är långa OPtjänster... Edited January 22, 2005 by Ize-Q Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Larsleo Posted January 22, 2005 Report Share Posted January 22, 2005 hmm i år använder E-plut iaf LK70..vet inte hur det blir nästa år dom enda på i19 som har 100 litern är Pbats spanplut Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ize-Q Posted January 22, 2005 Author Report Share Posted January 22, 2005 (edited) hmm i år använder E-plut iaf LK70..vet inte hur det blir nästa år dom enda på i19 som har 100 litern är Pbats spanplut svinigt! fast LK70 är nästan köttigare... hur ser det ut på enmanstälts fronten, är det några som brukar dom på E-ledning? [edit/] är Pbat/span, mekaniserade/motoriserade, eller hur går dom tillväga för innästling, är det vita blixten och pannben som gäller eller? vad är det som skiljer Pbats krav på ryggsäck, från E-ledarna? Edited January 22, 2005 by Ize-Q Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bubben Posted January 22, 2005 Report Share Posted January 22, 2005 Ize-Q.... LK70 köttigare varför? för att man kan packa 30liter mindre?? =P Vi på Span har enmanstält/puppa, vad jag vet har inte E-ledning dom. i år är det "jägarstuk" på spaningspluton, alltså vita blixten och pannben som du uttryckte dig, nästa år blir det dock makaniserat med Strf. 9040b. Det är absolut inte Bataljonernas krav på utrustning som gör att vi har LK100 å inte E. så här ligger det till, Kvinnan (tappat namnet) som har hand om inköp av utrusting på I19 har ringt runt i hela landet och försökt få fram utrustning som alla jägare får, dvs. Jägarunderställ, tjockare värmtröja, LK100 mm. dock har hon inte lyckats få ut tillräckligt, utan det skulle bara räcka till "en pluton", så hon bestämde sig för att Spaning skulle få den utrustningen, eftersom vi har den mest påfrästande tjänsten på I19. Over and Out Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ize-Q Posted January 22, 2005 Author Report Share Posted January 22, 2005 har erfarenhet av LK70:ian och kan tänka mig att Ryggsäck 2000 är "något" skönare, att använda plus att man får med sig mer skräp i säcken... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SFC Posted January 23, 2005 Report Share Posted January 23, 2005 ... så här ligger det till, Kvinnan (tappat namnet) som har hand om inköp av utrusting på I19 har ringt runt i hela landet och försökt få fram utrustning som alla jägare får, dvs. Jägarunderställ, tjockare värmtröja, LK100 mm.dock har hon inte lyckats få ut tillräckligt, utan det skulle bara räcka till "en pluton", så hon bestämde sig för att Spaning skulle få den utrustningen, eftersom vi har den mest påfrästande tjänsten på I19. ... Den historien har vi ju aaaaaaaldrig hört förrut... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bubben Posted January 23, 2005 Report Share Posted January 23, 2005 @SFC ...och med det menar du? tas den ofta upp lr? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
danno Posted January 23, 2005 Report Share Posted January 23, 2005 Då tar jag och svara på några frågor då. Jag hade kanske tänkt mig mer frågor om själva tjänsten och vad den innebär och inte hur tuff man är och hur långt man bär men jag ska ge er lite slack där ändå. Ang ryggsäck: Troligen handlar det om 70LK och inte 2k men ny materiel tillförs hela tiden. Jag har aldrig stött på en värnpliktig på e-pluton som tyckt att han har burit för lite så jag är ganska övertygad om att du kommer få bära alldeles tillräckligt oavsett säck. För längre OP-tjänst (som du uttrycker det) får man med sig alldeles tillräckligt med prylar speciellt på vintern då det är enkelt att fylla ett par pulkor och dra med sig. Ang bv/skidor: Målsättningen är att åka med bandvagnen så långt som möjligt. Det sparar på personalen och medger att man får med sig mer utrustning. Terrängen och det taktiska läget avgör också. Ibland kan du komma nästan hela vägen in på grupperingen med vagnen och ibland får du skida lite längre. På chefsgruppen brukar det även förekomma någon eller några skotrar. Ang tält: Ja, du kommer att sova i tält, för det mesta... De tält jag vet förekommer och har förekommit på e-plut är sjvtält, tält 22, tält 20, tält 12, patrulltält, Hilleberg Keron och enmanstält (modell puppa). De vanligaste ute på e-grp är patrulltält, Keron och puppan. Ang uttagning mellan e-plut och stab: Dina resultat på mönstringen spelar roll där men även slumpen och dina önskemål. Det är väldigt svårt att sia om var du hamnar. E-signalister används på flera ställen i organisationen. Ang OP: Ett OP kan vara ytterst tillfälligt (under en gran typ) eller mer fast grupperat och ombonat. Länken till artikeln ovan visar lite bilder från ett OP. OPn byggs med fördel på ställen som ligger i skog och högt upp, bla för att minska risken för upptäckt men även för att inte fi fordon ska kunna åka dit. Du kommer inte bygga OPn som håller för att köra på och även om du gjorde det så skulle gruppen lägga benen på ryggen om det visar sig att någon kom lite nära. En e-grp har utöver AK5orna ingen vidare beväpning och kommer i alla lägen att dra sig ur snarare än att inleda en konfrontation. Att ange en snitttid för hur länge man ligger på samma plats är omöjligt, läget avgör. Dock kommer du av ekonomiska skäl (kortare övningar i det dåliga ekonomiska läget) sällan ligga på samma plats mer än några dagar. Exakt hur ni kommer göra detta utbildningsår samt vara utrustade är alltid lite oklart då det konstant pågår olika metodförsök. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ize-Q Posted January 25, 2005 Author Report Share Posted January 25, 2005 börjar få en rätt bra bild av utbildningen nu, tack för alla svar. ni som är berörda och ska in på en liknande tjänst får gärna PM:a mig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts