CfrHGB Posted December 18, 2004 Report Share Posted December 18, 2004 När jag satt och SMSade idag fick jag en tanke. Vid större kriser, till exempel 9/11 då 200 miljoner människor ringde till alla sina vänner för att höra om de var OK blev telefonnätet snabbt överlastat. Men skulle man inte lösa en stor del av problemet genom att SMSa "Hej XX, har du hört vad som hänt, mår alla bra?" istället för att ringa. Jag har inga siffror, men ett SMS fungerar väll ungefär som DART (inte för att jag använt en sådan, men liknelsen är väll inte helt dålig?), vilket betyder att istället för att blockera en hel linje i en kvart sänder man ett medelande bestående av ettor och nollor som varar i 2 sekunder. Då har man ökat kapaciteten på näten en hel del och kan undvika en hel del logistiska problem. Om jag har rätt för mig borde mobilnätet fungera minst lika länge som det fasta nätet, så det borde väll inte vara några problem. Den stora frågan är då om myndigheter direkt efter en stor olycka borde gå ut med rekomendationer att använda SMS istället för telefonsamtal för att kontakta släkt och vänner. Vad tycker ni? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lindeberg Posted December 18, 2004 Report Share Posted December 18, 2004 Jag tror att standardförfarandet när en drabbad person råkar ut för något, och ska meddela läget till anhöriga är 1: ringa med närmsta telefon. 2: Meddela på annat sätt, tex SMS. Tror inte myndigheter behöver informera folk om att de ska SMS:a istället för att ringa. Link to comment Share on other sites More sharing options...
CfrHGB Posted December 18, 2004 Author Report Share Posted December 18, 2004 Jag vill inte säga att jag är någon expert på ämnet, men tanken var väll att personen i fråga skulle hoppa över steg 1 och på så sätt hålla linjen fri för SOS samtal mm. God Jul /CfrHGB Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lindeberg Posted December 18, 2004 Report Share Posted December 18, 2004 Jo, förstår det, men jag tror inte personer hoppar över steg 1, oavsett om myndigheter säger att man ska göra det. Tanken är fin, men jag tror den är svår att realiseras. Nu är jag inte så insatt, men hindrades räddningstjänst/ambulans/polis av brist på samband 9/11? Link to comment Share on other sites More sharing options...
[Neo] Posted December 18, 2004 Report Share Posted December 18, 2004 Kan man SMSa till 112? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ignis nitidus Posted December 18, 2004 Report Share Posted December 18, 2004 Nu vet jag inte om 9/11 men vid strömavbrottet i NY (och andra ställen) så blev ju tydligen deras telefonnät överbelastat. Genom information om SMS så tror jag man skulle kunna få en del att använda den tekniken istället för att ringa, men som sagt jag tror de flesta skulle vilja ringa iaf och då blir väl nätet överbelastat... Det man möjligen skulle kunna göra om man tänker riktigt avancerat är väl att man bara skulle kunna ringa vissa samtal vid "krissituationer" ex. SOS, sjukhusen, osv. Men då snackar vi helt andra förutsättningar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lindeberg Posted December 18, 2004 Report Share Posted December 18, 2004 ,Dec 18 2004, 16:00 ] Kan man SMSa till 112? Förhoppningsvis inte. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nattsork Posted December 18, 2004 Report Share Posted December 18, 2004 ,Dec 18 2004, 16:00 ] Kan man SMSa till 112? Förhoppningsvis inte. inte ännu, men det är på gång. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lindeberg Posted December 18, 2004 Report Share Posted December 18, 2004 Om man som larmande vet vad för info SOS Alarm vill ha, så funkar det säkert bra. Vet inte riktigt när det skulle vara en fördel med SMS jämföer med att ringa. Oftast går det ju snabbare att framföra sitt budskap med rösten än att plottra med några småknappar på en telefon i ett stressigt läge. Detta var det närmaste jag hittade på SOSAlarm.se Texttelefonanvändare kan vid livshotande ärenden ringa nödnumret 112 för att nå sin närmaste SOS-central. Samtalet besvaras av en SOS-operatör som intervjuar den uppringande via texttelefon, så att rätt hjälpresurser kan larmas. Dock tror jag inte man med texttelefon menar SMS, snarare någon form av hjälpmedel för hörselskadade ;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ful Posted December 18, 2004 Report Share Posted December 18, 2004 Det skulle ju vara bra att kunna sms:a till sos om man har förlorat talförmågan (typ skada) eller om man har nått inbrott liknande så man inte vågar prata Link to comment Share on other sites More sharing options...
BlackIce Posted December 18, 2004 Report Share Posted December 18, 2004 ,Dec 18 2004, 16:00 ] Kan man SMSa till 112? Förhoppningsvis inte. Hmm... Situation1: 3 inbrottstjuvar är inne i en lägenhet och lisa 14 år har gömt sig och vågar inte stå och förklara för SOS om läget pga upptäcktsrisken Situation2: Någon har just blivit misshandlad av sin sambo, som säger att "hör jag dig ringa polisen dödar jag dig" Då är det återigen inte läge att gorma i telefonen. Listan kan göras lång... Det du syftade på var kanske att en rädd och stressad männsika inte får med all info som larmcentralen vill/behöver ha. Men jag jag vill ändå påstå att jag tror att ett SMS-system skulle vara bra. Det här tog Leif GW Persson upp i efterlyst för ett tag sen.... (doh.. pucktvåa) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vikström Posted December 18, 2004 Report Share Posted December 18, 2004 Det skulle ju vara bra att kunna sms:a till sos om man har förlorat talförmågan (typ skada) eller om man har nått inbrott liknande så man inte vågar prata Problemet är att det förmodligen skulle okynnes sms:as en hel del, det rings nog mycket skitsamtal till 112 som det är. Vad gäller belastning av nätet med sms kontra talsamtal, så är talsamtalets bekymmer att det tar lång tid i anspråk. Sms däremot belastar servrarna i telesystemet på ett helt annat sätt. Och för att veta om någon mottagit ett sms måste man ha mottagnings bekräftelse påslaget, vilket nästan dubblar belastningen på nätet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Redin Posted December 18, 2004 Report Share Posted December 18, 2004 ,Dec 18 2004, 16:00 ] Kan man SMSa till 112? Förhoppningsvis inte. Elände, jag som hade hoppats att man tom skulle kunna skicka bilder. Det borde vara utmärkt praktiskt vid div brott. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lindeberg Posted December 18, 2004 Report Share Posted December 18, 2004 BlackIce förklarade fint hur jag tänkte först. edit: dessutom är jag lite smårädd att det går inflation i SMS:ande. Nu ska man SMS:a till vägverket, deklarationen, diverse tv-program, aftonbladets nyhettips och så vidare. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kanna Posted December 18, 2004 Report Share Posted December 18, 2004 Det omvända förfarandet används redan i vissa länder. Där kan myndigeheterna skicka ut SMS till alla som befinner sig i ett visst område om det t.ex. skulle inträffa en brand som utvecklar farliga gaser eller liknande. När lokaltåget Kustpilen som går mellen Karlskrona-Kristianstad-Malmö krockade med en lastbil på en järnvägsövergång här i Kristianstad i höstas skickade blodgivarcentralen ut SMS till alla sina blodgivare och bad dem komma och lämna blod. Att skicka SMS till 112 verkar vara en OK idé men hur pass kapabel är man egentligen att skriva ett SMS om man själv har varit med om en olycka eller har bevittnat en svår olycka och chockats? Jag tror det är lättare för SOS-alarms operatörer att få fram den information de behöver om de pratar med personen istället för att få ett SMS, de är ju trände till att klara av sådan situationer. Diskussioner har ju även förts att ge SOS-alarm tillgång till "cellinfo", den där funktionen som alla mobiltelefoner har men som ingen vet vad den är till för eftersom de svenska operatörerna inte använder den. Funktionen i sig talar om ungefär var en mobiltelefon befinner sig och funkar ypperligt har jag märkt när jag har varit i Danmark. För att SOS-alarm skulle kunna använda funktionen behövde de ett tillskott på 5 miljoner i kassan, något som regeringen nekade dem. Henrik-> <-Regeringen Cellinfo hade varit perfekt för att spåra försvunna personer t.ex. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lindeberg Posted December 18, 2004 Report Share Posted December 18, 2004 Det där med cellinfo har faktiskt en klockren praktisk funktion ;) Man kan ladda ner/köpa ett program till Symbian series 60-telefoner (exvis Nokia 6600), där man kan ställa in olika profiler/funktioner i olika cellområden. Mixtrade med den så att den skulle stänga av sig när jag kom till sjukhuset, sätta sig på ljudlös iskolan osv, men det fungerade inget vidare då cellområdena är ganska stora (telefonen stängde av sig så tidigt som ett par hundra meter innan ankomst till sjukhuset). För övrigt anser jag att samtliga svenska medborgare ska vara utrustade med ett väl inopererat "chip", som fyller diverse information (ID, sjukjournal), och ge möjligthet att GPS-spåra en försvunnen person. Också ypperligt för att ha koll på fångar på anstalter och när de tar semester osv. Inte så etiskt kanske i "storebror-ser-dig"-debatten, men hade det vara skötts snyggt tror jag det kunde vara väldigt användbart. edit: även en funktion som fungerar som mitt nuvarande bankkort skulle givetvis vara inbyggt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
larsev Posted December 19, 2004 Report Share Posted December 19, 2004 Om jag har rätt för mig borde mobilnätet fungera minst lika länge som det fasta nätet, så det borde väll inte vara några problem. Den stora frågan är då om myndigheter direkt efter en stor olycka borde gå ut med rekomendationer att använda SMS istället för telefonsamtal för att kontakta släkt och vänner. Vad tycker ni? Mobiltelefonnätet fungerar i pricnip lika bra som det fasta nätet om det nu inte är fråga om strömavbrott. I så fall är det tveksamt om mobiltelefonnätet fungerar överhuvudtaget då reservströmskapaciteten vid mobilbaserna rör sig om cirka 3 timmar. När det gäller att skicka SMS tycker jag detta är ett bättre sätt i de fall där telekapaciteten av någon orsak är begränsad. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vildmannen Posted December 19, 2004 Report Share Posted December 19, 2004 Om jag minns rätt så kan man få sin nya Volvo utrustad med ett system som kontaktar SOS automatiskt i händelse av olycka. Om det är SMS-baserat vet jag dock inte Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vikström Posted December 19, 2004 Report Share Posted December 19, 2004 Om jag minns rätt så kan man få sin nya Volvo utrustad med ett system som kontaktar SOS automatiskt i händelse av olycka. Om det är SMS-baserat vet jag dock inte Japp, det kan du. Även BMW, Audi, Mercedes, mfl, mfl erbjuder sådana lösningar, dock är det rätt värdelöst eftersom att dom svenska larmcentralerna inte regelmässigt har utrustning för att ta emot dessa "samtal", och i dom fall GPS kordinater skickas med larmet så har långt ifrån alla brandkårer tillgång till gps. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pappsen Posted December 19, 2004 Report Share Posted December 19, 2004 Har ni tänkt på/upptäckt att ibland kan sms försvinna ut i cyberrymden och anlända 3-4 dagar senare? Detta händer (tror jag) när man lämnar landet/täckningsområdet... det verkar som om man måste sända ett sms eller ringa ett samtal för att sätta igång/fä systemet att hitta telefonen. Kanska inge bra vid nödläge att inte veyta om sms kommer fram... Link to comment Share on other sites More sharing options...
larsev Posted December 19, 2004 Report Share Posted December 19, 2004 Om jag minns rätt så kan man få sin nya Volvo utrustad med ett system som kontaktar SOS automatiskt i händelse av olycka. Om det är SMS-baserat vet jag dock inte Japp, det kan du. Även BMW, Audi, Mercedes, mfl, mfl erbjuder sådana lösningar, dock är det rätt värdelöst eftersom att dom svenska larmcentralerna inte regelmässigt har utrustning för att ta emot dessa "samtal", och i dom fall GPS kordinater skickas med larmet så har långt ifrån alla brandkårer tillgång till gps. Räddningstjänsten kanske inte har GPS i sina bilar men LAC ( SOS Alarm ) har definfintivt kartor i sina datorsystem så att de kan dirigera bilarna dit olyckan har hänt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kanna Posted December 19, 2004 Report Share Posted December 19, 2004 Har ni tänkt på/upptäckt att ibland kan sms försvinna ut i cyberrymden och anlända 3-4 dagar senare? Detta händer (tror jag) när man lämnar landet/täckningsområdet... det verkar som om man måste sända ett sms eller ringa ett samtal för att sätta igång/fä systemet att hitta telefonen. Kanska inge bra vid nödläge att inte veyta om sms kommer fram... <OT>Operatörerna brukar rekommendera mobilanvändare att stänga av och sätta igång mobiltelefonen om man passerar gränsen mellan två länder, t.ex åker från ett skandinaviskt land tillbaka till Sverige. Detta för att man ska vara helt säker på att få rätt operatör igen. Jag vet dock att ett flertal personer i Helsingborg har fått räkningar med utlandssamtal på då deras mobiltelefoner har tagit sig in på det danska mobilnätet utan deras vetskap och de sedan har blivit uppringda och då fått betala samtalskostnaden utanför Sverige. Tydligen är sändarstyrkan kraftigare i Danmark starkare än den i Helsingborg. Jag drabbades själv av någo liknande när jag befann mig i norra Grekland en sommar, mobilen hittade inget grekiskt nät utan jag fick in ett nät från FYROM.</OT> Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted December 19, 2004 Report Share Posted December 19, 2004 Operatörerna brukar rekommendera mobilanvändare att stänga av och sätta igång mobiltelefonen om man passerar gränsen mellan två länder, t.ex åker från ett skandinaviskt land tillbaka till Sverige. Detta för att man ska vara helt säker på att få rätt operatör igen. På de telefoner jag har haft (Ericsson) behöver du inte ens starta om den utan kan manuellt välja vilket nät som skall användas, dvs även om jag står exempelvis i Helsingör kan jag välja Telia så länge jag har kontakt med en svensk basstation. Jag antar att det fungerar på samma sätt på övriga tillverkares telefoner. Link to comment Share on other sites More sharing options...
A2Keltainen Posted December 19, 2004 Report Share Posted December 19, 2004 För övrigt anser jag att samtliga svenska medborgare ska vara utrustade med ett väl inopererat "chip", som fyller diverse information (ID, sjukjournal), och ge möjligthet att GPS-spåra en försvunnen person. Också ypperligt för att ha koll på fångar på anstalter och när de tar semester osv. Inte så etiskt kanske i "storebror-ser-dig"-debatten, men hade det vara skötts snyggt tror jag det kunde vara väldigt användbart. Den dagen någon försöker tvinga mig eller andra här i landet att skaffa ett sådant chip mot vår vilja, är även den dagen jag börjar omsätta vissa kunskaper jag har i praktiken, trots att jag då klart bryter mot lagen, för då har vi tagit ett alldeles för stort steg mot Orwells 1984 och Hitlers Tyskland. Jag tycker att införandet av ett sådant chip är en betydligt värre sak än att exempelvis ha alla lägenheter i landet kameraövervakade för att "motverka brottslighet" och "kunna larma om någon medborgare skadar sig i sin lägenhet". Jag kan garantera att jag skulle göra allt jag kan för att de politiker som drev igenom ett dylikt beslut skulle få ångra det bittert, även om det så kostade mig själv mitt liv eller min frihet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maverick Posted December 19, 2004 Report Share Posted December 19, 2004 Jag har inga siffror, men ett SMS fungerar väll ungefär som DART (inte för att jag använt en sådan, men liknelsen är väll inte helt dålig?), vilket betyder att istället för att blockera en hel linje i en kvart sänder man ett medelande bestående av ettor och nollor som varar i 2 sekunder. Då har man ökat kapaciteten på näten en hel del och kan undvika en hel del logistiska problem. Om jag har rätt för mig borde mobilnätet fungera minst lika länge som det fasta nätet, så det borde väll inte vara några problem. Dety är faktiskt till och med bättre än så... Det är om jag inte missminner mig så att GSM har vad som kallas tidsluckor. Det innebär att även under samtal på "en kanal" så finns det ledig kapacitet på kanalen. Detta lediga utrymmet används för SMS. DEt innebär att vi betalar dyrt för kapacitet som man inte kan använda för vanliga samtal elelr datatrafik. Vem sa att Ericsson inte var smarta .... Link to comment Share on other sites More sharing options...
CfrHGB Posted December 28, 2004 Author Report Share Posted December 28, 2004 Med anledning av katastrofen i Asien har ju ett liknane cenario som det vi spånade på faktiskt inträffat. Kan man då lära något av denna mycket tragiska händelse? Jag har inte hunnit läsa in mig på vad som hänt helt (varit borta ett par dar). Men jag har förstått att vissa av forumets medlämmar har/ har haft anhöriga där som de försökt ta kontakt med. Har dessa och kanske även andra personer erfarenhet av vilket "system" som fungerade bäst? Jag har förstått att vanliga telefonsystemet brakade ihop ganska snabbt, och jag har för mig att regeringen vid en presskonferans föreslog att man skulle använda mail (och andra komunikationsmedel som jag inte kommer ihåg just nu, det var det här med korttidsminnet igen :P ) . Vad vet ni om detta? Tragiskt att detta ska hända, men naturen har sin gång och det gäller att göra det bästa av situatonen /CfrHGB Link to comment Share on other sites More sharing options...
1228 Posted December 28, 2004 Report Share Posted December 28, 2004 Mer om SMS "UD skickar sms till alla drabbade" http://www.aftonbladet.se/vss/telegram/0,1...1_852__,00.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted December 28, 2004 Report Share Posted December 28, 2004 När jag satt och SMSade idag fick jag en tanke. Vid större kriser, till exempel 9/11 då 200 miljoner människor ringde till alla sina vänner för att höra om de var OK blev telefonnätet snabbt överlastat. Men skulle man inte lösa en stor del av problemet genom att SMSa "Hej XX, har du hört vad som hänt, mår alla bra?" istället för att ringa. Jag har inga siffror, men ett SMS fungerar väll ungefär som DART (inte för att jag använt en sådan, men liknelsen är väll inte helt dålig?), vilket betyder att istället för att blockera en hel linje i en kvart sänder man ett medelande bestående av ettor och nollor som varar i 2 sekunder. Då har man ökat kapaciteten på näten en hel del och kan undvika en hel del logistiska problem. Om jag har rätt för mig borde mobilnätet fungera minst lika länge som det fasta nätet, så det borde väll inte vara några problem. Den stora frågan är då om myndigheter direkt efter en stor olycka borde gå ut med rekomendationer att använda SMS istället för telefonsamtal för att kontakta släkt och vänner. Vad tycker ni? Satt och tänkte på exakt samma sak. Man vet ju hur det blir på nyårsafton när alla ska ringa och säga gott nytt år, inte lätt att komma fram då, så man kan ju tänka sig hur det skulle bli vid en större katastrof i Sverige. Kanske skulle finnas en funktion så att enbart samtal till 112 och andra nödvändiga nummer kan ringas vid katastrof all övrig kommunikation får ske via sms eller motsvarande bandbreddsnåla kommunikationsmedel. På så sätt ökar man chanserna att viktiga samtal kommer fram istället för att linjerna blockeras av alla som ska berätta att de är OK, berätta för polarna vad som just har hänt osv. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kanna Posted December 28, 2004 Report Share Posted December 28, 2004 Kanske skulle finnas en funktion så att enbart samtal till 112 och andra nödvändiga nummer kan ringas vid katastrof all övrig kommunikation får ske via sms eller motsvarande bandbreddsnåla kommunikationsmedel. På så sätt ökar man chanserna att viktiga samtal kommer fram istället för att linjerna blockeras av alla som ska berätta att de är OK, berätta för polarna vad som just har hänt osv. Kom ihåg vad som stod på sidan "Om kriget kommer" som fanns i telefonkatalogen förr i tiden. "Undvik att använda telefonen den närmaste timmarna efter ett angrepp, myndigheterna behöver telefonlinjerna". Citatet var kanske inte exakt men det stod något i den stilen. Detsamma bör gälla mobiltelefonnätet i dagens läge. Vill även minnas att boende i närheten av kärnkraftverk har en mottagare hemma som tar emot larm via FM-nätets RDS-funktion i händelse av olycka vid kärnkraftverket, denna funktion testas samma dag som signalen för "Viktigt meddelande" och "Faran över". Dessutom tilldelas boende i närheten av kärnkraftverk jodtabletter som de har hemma om något skulle hända. Edit: Nu blev jag tydligen furir. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SG OLSSON Posted December 28, 2004 Report Share Posted December 28, 2004 De flesta av telias större mobilbaser har idag både batterier och reservgeneratorer för att klara sig utan elnät. Detta fick man som krav inför 2000. i varje fall enligt en bekant på ericsson som åkte runt och skruvade reservkraft för glatta livet. Teoretiskt går det att styra vilka simkort som släpps in i nätet. Detta kan användas för att garantera kapacitet för de som verkligen behöver den. Tex myndigheter Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.