Jump to content

Multitool

Guest lifhusar

Recommended Posts

Guest lifhusar

Funderar på att köpa ett så kallat multitool. Har aldrig kännt att jag behöver ett (klarar mig bra med en enkel kniv) men å andra sidan inser jag också deras förträflighet. Vet dock inte vilket och vilken storlek som är lämplig varför jag behöver lite hjälp och tips. Mitt användningsområde är friluftsliv samt militär verksamhet.

För det första finns det åtminstone tre märke att välja mellan; Leatherman, Gerber och SOG. Synpunkter på dessa tre?

För det andra finns det en mängd olika storlekar och varianter av multitools. Vissa har en massa olika funktioner medan andra är mer avskalade. Vilka funktioner anser ni vara onödiga och vilka tycker ni är bra? Själv lutar jag åt en lite mindre och avskalad variant men alla tips och synpunkter är välkommna!

Tack på förhand!

• Replies 87
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag har två, en leatherman wave och en gerber (vettefan vad modellen heter, den är svart och rätt simpel. Platt tång (bluntnose)).

Waven's kvalitétskänsla är överlägsen gerbern. Den glappar inte och känns helt enkelt mer gedigen. Gerbern är lite fladdrig

Min leatherman har ett diamantbryne som är strålande att slipa sin kniv på. Detta saknar Gerbern som dessutom inte heller har någon sax vilket jag stör mig på. Stort minus.

Däremot så gillar jag utfällningsvarianten (kasta ut tången) vilket är rätt slick :)

På Waven kan man fälla ut kniv och såg och lite annat utan att behöva öppna själva tången vilket är smidigt. Summa summarum, min leatherman slår min gerber men var också dyrare (men om sanningen skall fram har jag fått båda två). Skall du ha en stor och rejäl tång kan Leatherman supertool vara ett alternativ istället för wave som är lite mindre. En mindre avskalad variant som du nämnde skulle jag nog rekommendera Gerber, som dessutom är förhållandevis billig.

Innan du köper, kolla regementsshoppar! Köpte en supertool till min pappa på F7 en 400 kr billigare än ute i civila butiker.

Har även tittat på en SOGtång. Den var rätt rejäl men hade inte samma kvalitétskänsla som Leatherman.

Gerbers toppmodell är riktigt lyxig. Den har bland annat utbytbara avbitarblad i tången vilket är en riktigt nice detalj. Men den är somsagt rätt dyr också.

Det finns vissa tänger som har medföljande verktyg (hylssatser m.m.). Det kan vara rätt praktiskt att ha ibland.

Under min värnplikt använde jag en multitång av det exklusiva märket Tools, inköpt på Järnia för 98 kr. Fick stor nytta av tången/avbitaren och skruvmejsel/stjärnskruvmejsel. Fick "lagom" nytta av koserv/kapsylöppnare samt kniv (hade separat). Fick minimal nytta av syl samt såg.

Efter lumpen drabbades jag av prylfixering och trodde jag hade nytta av en bättre multitång. Köpte Gerbers "lilla", 400-serien tror jag. Överlag bättre kvalitet men har mycket lättare att bli skitig (= jobbig att fälla ut m.m). Dessutom fungerar den bara som svetselektrod EN gång. :)

Dessutom har jag en ologisk motvilja mot Leatherman. Tycker dock SOG och BearJaws är mycket bra. Men nästa gång det är dags att byta tror jag det blir en Gerber 600.

Jag började min multitångsbana med en Gerber.

Den modellen finns kanske inte kvar längre och det är väl lika bra.

Den var teleskopisk dvs. man sköt fram tångens käftar ur handtaget.

Problemet med den var att handtagen gick alldeles för tätt ihop vilket gjorde att man lätt kunde klämma handen om man behövde ta i med tången.

Efter den hade jag en SOG Paratool.

Den var bra till en början men blev snabbt sladdrig.

Nu kör jag med en Leatherman Supertool som jag är mycket nöjd med.

Den är iofs ganska stor men det innebär att man kan få bättre kraft i tången.

Den har bra verktyg och två bra knivblad, det ena är vågformat och MYCKET vasst.

Den har även ett mycket bra sågblad.

En ytterligare fördel är att verktygen spärras i utfällt läge vilket hindrar att t.ex. skruvmejslar viker sig när man tar i.

Det var ett problem jag märkte med främst min SOG.

Finns det då inga nackdelar?

Jodå, en nackdel som jag ser det är att när man fällt ut tången så ligger verktygen utåt vilket innebär att det känns obekvämt när man måste ta i ordentligt med tången.

Där har Leatherman Wave en fördel.

En annan tång som jag tycker verkar bra är Viktorinox.

Den har jag bara sett flyktigt men inte använt men som jag kommer ihåg verkar den vara genomtänkt, tyvärr rejält dyr.

The Swede

Jag har använt SOG paratool mindre bra .

Leatherman super tool men den snodde tullen i Kroatien (Split)

Nu mera använder jag en Viktorinox å den e jag mkt nöjd med pga att man slipper att fälla upp den för att komma åt kniv öppnare mm. Kort sagt snäppet bättre än konkurenterna tycker jag .

Här är en bild på Victorinox "Swiss tool"

swisstool.jpg

1102:- Svenska pengar på http://www.vajda.se/victorinox/index.htm

Mer info finns på tillverkarens hemsida

http://www.victorinox.ch/newsite/en/produkte/index.htm

Hittade denna roliga sökfunktion på Leathermans hemsida: http://www.leatherman.com/products/tool-finder/default.asp

The Swede

Köpte en Leatherman Wave för en tid sedan. Bra grej att ha med sig. Det jag gillar mest är den stora och användbara tången och att de stora bladen har låsfunktion, dock så är den lite för stor och tung för att alltid ha i fickan så jag ska nog köpa en mindre.

Till wave:n köpte jag en pock-its bälteshållare för multitången, en maglite, en penna och lite annat smått. Smidigt! ... http://www.niteize.com/pockits.html

/Aron

Enda problemet med de väletablerade märkena såsom SOG, Gerber och Leatherman är att de är bra och därmed dyra. Det gör ont när man tappar bort den, för det gör man förr eller senare.

Tänk efter vad du skall ha den till och om du inte skall desarmera atombomber aller planerar att låta dina barnbarn ärva den så fundera även på en billigare variant. Biltema har en hyfsad modell för 69.95:-... Om den går sönder innan du hinner tappa bort den så är det bara att handla en ny.

Den har nämnts förut, men Leather man super tool är rackarns funkis. Som Swede säger så är inte handgreppet det bekvämaste, men har man inte kontoristhänder så funkar det fint. Och nog är det kraft i avbitaren, ni som använt tält20.. torkställnignen där hänger uppe i kedjor. Dem knep av ett par gånger, p.g.a. en lätt modifikation.

Det enda man skulle kunna sakna är väl en sax och en pincett..

Kom hem efter att ha använt lädergubben i 9 månader och hittade en gammal tång från Clas Ohlsson i en låda. Sicket skräp! Man blir bortskämd när man använt riktiga prylar. :)

Sedan tror jag att det är mycket en smaksak vilket märke man väljer. Så länge det är ett "märkes"verktyg så.. Även om de billiga duger.. ett tag, till lätt jobb.

Biltema har en hyfsad modell för 69.95:-... Om den går sönder innan du hinner tappa bort den så är det bara att handla en ny.

Sant. Om man tänkt tappa bort den är det en dålig investering. :)

Fast man klipper inte kedja med en för 69.95, och stålet i övrigt (knivar, mejslar...) har jag funnit riktigt kass. Det är helt enkelt en tång man köper. Då kan man lika gärna köpa en tång som normalt ligger i verktygslådan, en sån där med både plattång och avbitarfunktion. och göra sig ett fodral till den. Den håller!

Har en leatherman supertool. Helt klart ett bra köp. Men som sagt kvalitet kostar. Är man orolig att tappa tången finns det en liten ögla som man kan sätta i ett tunt snöre för att säkra tången vid uniform eller bälte. Köpte leathermans corduraficka på intersport. den fickan är så trång att det skall mycket till för att tappa tången. :)

Har nu en Leatherman Wave men har tidigare haft en Supertool. Bytte mycket på grund av jag ville ha en sax på min samt gillade att man kunde fälla upp knivbladen utan att öppna den. Wave har ett vågtandat blad som är mycket bra till mycket.

Skillnaden mellan Supertoolen och Wave är tycker jag att Supertool känns stabilare, lite rejäl! Waven kan ibland kännas lite "ostabil". Dock inte haft några problem med detta!

Underbart att Wave har avrundade kanter när man använder tången (för oss med kontoristhänder ;) )

Spontant skulle jag vilja säga att tror man att man kommer att "slita" mycket på kniven, hårt arbete. Dra mycket bult o dyl så ska man köpa Supertoolen som känns stabilare. Ska man främst ha den för lite småplock så är Wave bättre.

Angående konkurrenterna till Leatherman så har jag dålig koll men det lilla jag har sett så verkar det som den enda som för mig duger är Victorinox.

För övrigt kan jag rekommendera Recons Combifodral, jag har dock det gamla, inte sett det nya.

http://www.recon.se/Recon/combifodral.htm

Enda problemet med de väletablerade märkena såsom SOG, Gerber och Leatherman är att de är bra och därmed dyra. Det gör ont när man tappar bort den, för det gör man förr eller senare.

Tänk efter vad du skall ha den till och om du inte skall desarmera atombomber aller planerar att låta dina barnbarn ärva den så fundera även på en billigare variant. Biltema har en hyfsad modell för 69.95:-... Om den går sönder innan du hinner tappa bort den så är det bara att handla en ny.

Gillar argumentet.....

Tänk om FMV skulle resonera på samma sätt med vapeninköpen........

"Nä, vi köper inte in AK5C, tänk när soldaterna tappar bort sina vapen eller på annat sätt förstör dem så är det ju så dyrt att köpa nya. Vi tar tillbaka gamla Gevär 96 istället för det blir billigt att byta ut dem."

Som Swede säger så är inte handgreppet det bekvämaste, men har man inte kontoristhänder så funkar det fint.

Hmff, vad tusan menar du med det då? :)

The Swede

*Förolämpad* :sneaky2

:P

Menade givetvis inte dig, det har ju blivit man t.o.m. av dig nu!! ;)

Men för alla dem som anser sig HA kontoristhänder så kanske.. En wave?

Uppgiften styr materielvalet. Behöver man ett bra verkyg så skaffar man ett sådant. Skall man dock bara ha det under GU eller att fixa enstaka saker med kan nog den billiga vara ett alternativ. Visst är de av dålig kvalitet, men de duger till mycket. Själv har jag en Gerber Multitool, men på vanliga övningar får den billiga duga.

Guest lifhusar

Många bra åsikter och synpunkter! Man tackar! Lutar åt en Leatherman men de är väl lite dyrare än en Gerber? Är denna prisskillnad motiverad vad gäller t.ex. kvalitet, funktioner med mera? Synpunkter?

Jag skulle nog inte vara beredd att punga ut dryga 1400 för en leatherman wave (jag fick ju min, skall ju inte klaga hehe). Den lite större supertool kostar drygt 1100 i civila butiker. Gerbers medelmodeller ligger väl på en 800 tror jag.

Det höga priset kan givetvis vara motiverat, det handlar ju om att prioritera. Bra verktyg är ju bara kul att arbeta med. En kass skruvmejsel som böjer bladet när man skruvar svär man bara åt och skiter fullständigt i att den var hälften så dyr som den fina mejseln när det väl händer.

Hittar du däremot som jag en leatherman i en regementshop för 650 skall du inte vänta med att slå till.

(övriga grejer som jag såg var bland annat A1:a med svart blad och plastslida för 900kr! synd att man redan hade kniv, det hade varit en fin k-kförlängare hähä).

Finns säkert motsvarande utbud på flera ställen här i landet,

just denna affär låg på F7 (Botique Såtenäs :D ).

lifhusar.

Ett alternativ är om du ber någon som ska till (eller är i) Kosovo köpa en tång åt dig.

Det brukar vara lite billigare där nere än hemma i Svedala.

Det kräver dock att man känner någon som är i (ska till) Kosovo. :D

The Swede

Guest Dedicated

Varandes hel-ylle kontorist har jag en Leatherman Wave i bältet, alltid! Dels som självförsvar mot alla ryska chaufförer som springer här och dräller, dels så är det förvånansvärt hur mycket man kan tvingas fixa på ett kontor med kniv, skruvmejslar, filar och dyl! Naturligtvis följer den även med ut i fält....jag har dock lyckats sabba en av skruvmejslarna och inte tagit mig i kragen och använt garantin som medföljer.....efter dagligt bruk i ca. 3 år börjar den bli lite sladdrig, faktiskt.

Skall man in inom signaltrupper eller motsv. (stab,ledning, Radiolänk osv) är nästan ett multitool  ett måste... Hadde inget dom första månaderna, men kännde mig tvungen att inskaffa ett... Eftersom jag är snål in till märgen köpte jag ett för 200:- i en vildmarksaffär... Funkade utmärkt... Kunnde skala kabel på löpande band :D ej heller öppna kopplingsplintar var längre något problem... :)

En sak att tänka på om man är snål och köper ett för 69,90:- på Hobbex så köp 2. om den första pjar så står du inte  där som ett fån...

Ja, om du har råd så köp ett.

Du kommer att ha mer nytta av din multitång än du tror.

Jag använder min Leatherman dagligen i mitt jobb på Ing2.

Visst, jag klarade av min värnplikt utan multiverktyg men visst gick man och sneglade på löjtisens Leatherman och undrade vad det var.

The Swede

Hittar du däremot som jag en leatherman i en regementshop för 650 skall du inte vänta med att slå till.

(övriga grejer som jag såg var bland annat A1:a med svart blad och plastslida för 900kr! synd att man redan hade kniv, det hade varit en fin k-kförlängare hähä).

Finns säkert motsvarande utbud på flera ställen här i landet,

just denna affär låg på F7 (Botique Såtenäs :) ).

Vart ligger shopen ?

var ju där i somras, på F7 alltså...synd att man inte visste var butiken låg :( (Eller måste man var anställd/lumpenfolk ??)

Kanske kan vänta till bror börjar jobba där...

Då kan man ju nästan använda postorder ! :)

The Swede.

Ska själv ner till Kosovo på 07:an. Borde kanske vänta och köpa tills jag kommer ner. Brukar det skilja mycket i pris?

Precis som Fu Frippe sa så brukar det skilja rejält på priserna.

En kompis köpte min supertool i Bosnien åt mig för 350:-

Nu vet jag inte hur priserna ligger i Kosovo men jag gissar att dom är en bra bit lägre än i Sverige så om du ändå ska ner så tycker jag att du ska vänta.

The Swede

300 spänn?? Stana vad "kurig" jag blir.

jag har precis fått en svag känsla av att jag inte alls kommer komma hem rikare än vad jag är nu när jag åker ner till 07:an. Som jag har sagt tidigare...

gillar inte låga priser, man blir ju tvungen att köpa grejer bara för att det är så billigt! :)

Vart ligger shopen ?

vid serviceförrådet, ovanpå om man skall vara exakt. Och mig veterligen kan vem som helst köpa där, gäller bara att "komma in". :)