Hammurabi Posted December 17, 2004 Report Share Posted December 17, 2004 Denna tråd kanske passar bättre under SOLDINT, vad vet jag. Någon som såg UR programmet om konflikten i Kosovo igår kväll? Var intressant att se vad som hände i övriga delar i Kosovo under den 17 mars och inte bara i Pristina med omnejd. Också kul att höra lokalbefolkning ge sin långt ifrån objektiva syn på konflikten. Känns lite otacksamt när bönderna talade om att KFOR inte uträttat nåt i Kosovo. Anledningen till att de lever stavas: KFOR. "Vi räddade vår by själva" Hm... Var ju själv inte på plats i just den delen av kosovo då men jag har väldigt svårt att tro mig att de stod för försvaret av sin by själva, utan KFORS hjälp. Link to comment Share on other sites More sharing options...
[MPJ]Sgt.Ratchak Posted December 17, 2004 Report Share Posted December 17, 2004 Hade oroligheterna inte slutat hade MP02 blivit ditskickade, HQ hade relativt långtgående plander på att förstärka i Kosovo. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Born Posted December 17, 2004 Report Share Posted December 17, 2004 Pinsamt att sverige skickade förstärkningar (oss) ett par veckor senare. Var ett antal beredskapsförband som bara stampade i startfållorna här hemma... Men svensk politik vad gäller folket i US är ju inte vad den borde vara uppenbarligen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blackadder Posted December 17, 2004 Report Share Posted December 17, 2004 Pinsamt att sverige skickade förstärkningar (oss) ett par veckor senare. Var ett antal beredskapsförband som bara stampade i startfållorna här hemma... Men svensk politik vad gäller folket i US är ju inte vad den borde vara uppenbarligen. en intressant jämförelse kan ju vara på hur fort dom andra länderna förstärkte sina styrkor i Kosovo, lagom till att den svenska förstärkningen kom ner så drogs andra ur, ganska så symptomatisk... ta dom förband ur beredskapsenheter som har sänts ut (jag tillhörde en själv på BA01, vi massor av fler exempel så är Sverige OROLIGT långsamma, ofta hade det fungerat lika bra att ny rekrytera förbandet och sparat in på beredskapsersättningarna... Styrkorna i Kosovo var inte redo på att detta skulle hända, S2 orienterade att läget förväntades vara lugnt dom närmaste 24h på morgonbriefingen ;) sedan small det. Svenskarna gjorde ett bra jobb efter den initiala chocken och många andra nationer med, en del kritik har riktats för att inte ROE utnyttjades till fullo och att i delar så var soldater mer fair än firm men efter fem års lugn.. vem kan bli förvånad att det tar tid att "tagga-upp" och samma fenomen visade sig hos många andra nationers soldater. Jag förstår till fullo kritiken som Serberna lämnade även om den var milt sagt onyanserad... Frågan är bara hur KFOR ska kunna hantera situationen om det händer igen, dom blir ju inte fler ? Slutligen, ska KFOR ens vara kvar i landet eller ska vi dra ur omvärldens soldater och låta Kosovo genomgå en blodig pånyttfödelse som etniskt rent land? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Born Posted December 17, 2004 Report Share Posted December 17, 2004 En stor miss av S2 kan man tycka, ett sånt upplopp kommer inte (Borde inte komma) som en total överaskning. Sen om det var dålig info från högre ort eller allmänt kass underrättelsearbete är jag inte man nog att svara på. Vet inte vad det fanns för RFIer ute på kompanierna innan. Kan hålla med om att det kan vara svårt att tagga upp efter några saft och bullemånader, men det borde ligga i varje soldats och varje chefs bakhuvud att något kan hända hela tiden. Och om inget händer så är det ju bara bra, men man kan inte ha inställningen att "det här blir ännu en lugn dag" i längden. Om det var lugnt innan 17/3 fanns det antagligen gott om tid att ha upprätthållande övningar och tilläggsutbildning så att man höll soldatkunskaperna på topp. Tycker klivet som KFOR har tagit nu och blivit mer en Taskforce är ett steg i rätt riktning, det är dags att folket lär sig att det inte alltid kommer stå sldater i gathörnen. Däremot skall det för ett tag framöver finnas välutbildad och kompetent personal (i bakgrunden) som mycket snabbt kan hoppa in om dylika (17/3) händelser skulle uppstå igen. Att ett beslut om förstärkning ska behöva ta 2 veckor är under all kritik och ett hån mot alla som gör utlandstjänst. När beslutet väl var taget så gick det ju undan iallafall. Bra jobbat av personalen på bla LG och övriga logistiska enheter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haegg Posted December 17, 2004 Report Share Posted December 17, 2004 Jag har två synpunkter på programmet om Kosovo. För det första gjorde de svenska soldaterna som deltog ett svagt intryck. Man kan undra vad dessa personer hade väntat sig när de åkte ned. Naiviteten lyste så klar att flera kompisar utan militär koppling idag har frågat mig hur , eller om, man förbereder soldater innan de skickas på utlandstjänst. Den andra synpunkten är att det är synd att inte den organiserade brottslighetens roll i konflikten belystes. Det är svårt att ge en hyfsat rättvisade bild av det som hände och händer i Kosovo utan att komma in på det området. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Holmis Posted December 19, 2004 Report Share Posted December 19, 2004 Vilken kanal visades denna film på? Vad heter den? Det skulle vara otroligt intressant att se den. Massmedia vinklar ju alltid åt ett eller annat håll så dessa synpunkter som Haegg beskriver anser jag att man ska ta med en nypa salt. Ingen eld utan rök, men man ska vara kritisk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
blofeld Posted December 19, 2004 Report Share Posted December 19, 2004 Jag har två synpunkter på programmet om Kosovo. För det första gjorde de svenska soldaterna som deltog ett svagt intryck. Man kan undra vad dessa personer hade väntat sig när de åkte ned. Naiviteten lyste så klar att flera kompisar utan militär koppling idag har frågat mig hur , eller om, man förbereder soldater innan de skickas på utlandstjänst. Bruden var ju förjävulen militärtolk och ingen pansarskyttesoldat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karin Posted December 19, 2004 Report Share Posted December 19, 2004 Vilken kanal visades denna film på? Vad heter den? Det skulle vara otroligt intressant att se den. Massmedia vinklar ju alltid åt ett eller annat håll så dessa synpunkter som Haegg beskriver anser jag att man ska ta med en nypa salt. Ingen eld utan rök, men man ska vara kritisk. UR visas ofta på svt, i detta fallet svt1. Reprisen var dagen efter i svt2. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Foxtrotcharliegrg Posted December 19, 2004 Report Share Posted December 19, 2004 Search and thou shall find... Programmet i fråga: UR: Ramp - Om Historia 2 (Striden om Kosovo) Mvh, Foxtrotcharliegrg Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maverick Posted December 19, 2004 Report Share Posted December 19, 2004 En stor miss av S2 kan man tycka, ett sånt upplopp kommer inte (Borde inte komma) som en total överaskning. Sen om det var dålig info från högre ort eller allmänt kass underrättelsearbete är jag inte man nog att svara på. Vet inte vad det fanns för RFIer ute på kompanierna innan. *PEKAR PÅ MIN AVARTER* Skämt och sido... Kan inte uttala ig om det specifika ärendet så jag är tyst Link to comment Share on other sites More sharing options...
Born Posted December 20, 2004 Report Share Posted December 20, 2004 Maverick. Haha, men du vet väl att det ALLTID är S2s fel när lokalbefolkningen inte gör som dom borde? Inte lätt att låta bli att klaga på dom då, har blivit svårare i den branschen sen Saida gick bort. ;) Dock tycker jag fortfarande att NÅGON borde ha anat att något var på G. Uppenbarligen är det ju på UND sidan som det fallerat, sen om det var UNDinhämtningen som var dålig eller analysen av UNDinhämtningen låter jag fortfarande vara osagt. Ingen som vet på en höft vad huvuddelen av RFIerna var innan 17/3? Måste ju ha varit något annat än att ta reda på vilken glasskiosk i Pristina som hade bäst (läs ätbar) glass. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maverick Posted December 20, 2004 Report Share Posted December 20, 2004 Maverick. Haha, men du vet väl att det ALLTID är S2s fel när lokalbefolkningen inte gör som dom borde? Inte lätt att låta bli att klaga på dom då, har blivit svårare i den branschen sen Saida gick bort. ;) Dock tycker jag fortfarande att NÅGON borde ha anat att något var på G. Uppenbarligen är det ju på UND sidan som det fallerat, sen om det var UNDinhämtningen som var dålig eller analysen av UNDinhämtningen låter jag fortfarande vara osagt. Jag kan hålla med dig Uatn atta gå in på detaljer så är det egentligen fan så mycket svårare att bedriva den typen av verk i ett NATO/FN uppdrag jämfört med ex "vanligt" krig.... Sedan..... Ärligt talat.... Ibland hanterar inte folk på balkan vissa saker rationellt... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haegg Posted December 22, 2004 Report Share Posted December 22, 2004 Jag har två synpunkter på programmet om Kosovo. För det första gjorde de svenska soldaterna som deltog ett svagt intryck. Man kan undra vad dessa personer hade väntat sig när de åkte ned. Naiviteten lyste så klar att flera kompisar utan militär koppling idag har frågat mig hur , eller om, man förbereder soldater innan de skickas på utlandstjänst. Bruden var ju förjävulen militärtolk och ingen pansarskyttesoldat. ...och med det vill du säga? Att enbart skyttesluskar ska vara förberedda för att det kan gå hett till eller? Det är knappast så att man ska lägga mindre tid på mentala förberedelser för att det kan bli hårigt bara för missionen eller tjänsten är lugn. Ju lugnare utgångläge desto svårare att hantera krisen om man inte är förberedd. En ytterligare dimension är ju hur man förbereder personer i US för deltagande i media. Här har FM en del att lära från andra aktörer. Faktum kvarstår att FM:s proffsighet ifrågasattes av en rad personer jag träffat pga av inslaget. Dessa personer representerar den växande gruppen i Sverige vars bild av FM nästan helt formas av media. Jag påstår inte att det som framkom i programmet är ett stort problem men ska vi glida undan med att säga att de i inslaget inte var skyttesluskar så det räknas inte eller ska vi konstatera att vi kan göra bättre? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karin Posted December 22, 2004 Report Share Posted December 22, 2004 @Haegg Jag måste erkänna att jag inte var speciellt koncentrerad när jag tittade på programmet så jag har svårt att förstå vissa av dina synpunkter. På vilket sätt gjorde de svenska soldaterna ett svagt intryck? Varför framstod de som naiva? Link to comment Share on other sites More sharing options...
blofeld Posted December 22, 2004 Report Share Posted December 22, 2004 Faktum kvarstår att FM:s proffsighet ifrågasattes av en rad personer jag träffat pga av inslaget. Dessa personer representerar den växande gruppen i Sverige vars bild av FM nästan helt formas av media. Under oroligheterna i mars 2004 var det en brigad som fick betyget godkänt av COMKFOR, övriga brigader blev underkända. Här kommer en ledande fråga, var det den amerikanska, tyska, franska eller svenska brigaden som blev godkänd? KS09 hade många fel och brister, ibland kunde man bli totalt jävla vansinnig på all idioti. Men bataljonen gjorde sitt jobb den 17:e mars och försvarade triaden och Gracanica. Det är tråkigt att dina kompisar inte är nöjda med våra insatser den dagen, men det får vara en liten tröst att COMKFOR är det. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Holmlund K4 97/98 Posted December 22, 2004 Report Share Posted December 22, 2004 Under oroligheterna i mars 2004 var det en brigad som fick betyget godkänt av COMKFOR, övriga brigader blev underkända. Här kommer en ledande fråga, var det den amerikanska, tyska, franska eller svenska brigaden som blev godkänd? . Källa? Link to comment Share on other sites More sharing options...
blofeld Posted December 22, 2004 Report Share Posted December 22, 2004 Under oroligheterna i mars 2004 var det en brigad som fick betyget godkänt av COMKFOR, övriga brigader blev underkända. Här kommer en ledande fråga, var det den amerikanska, tyska, franska eller svenska brigaden som blev godkänd? . Källa? CO KS09 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Born Posted December 22, 2004 Report Share Posted December 22, 2004 Den svenska battaljonen ingår ju i MNBC, så det var inte bara de svenska soldaterna som blev godkända, bara en liten rättelse. Jag måste säga att jag och flera av oss som kom ner som förstärkningar från IA blev förvånade över att det redan 2 veckor efter bråken blivit saft och bulle igen. Eller, igen kan jag inte säga då jag inte vet hur det såg ut innan, men det var inte så uppsnäppt som vi hade trott. Efter de "små" kravallerna under KS02 tog det ett bra tag innan nertaggandet. Om jag inte minns helt fel så ställdes inte ens leaveresorna in efter 17/3. Nu innan jag får hela KS09 hoppandes på mig så säger jag bara att det är min (och ett antal plutonskamrater) personliga bedömning utifrån det jag såg när vi kom ner. Huruvida det stämmer eller inte ligger nog i betraktarens ögon. Är fortfarande förvånad över att något så stort kunde komma som en blixt från klar himel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
blofeld Posted December 22, 2004 Report Share Posted December 22, 2004 Den svenska battaljonen ingår ju i MNBC, så det var inte bara de svenska soldaterna som blev godkända No shit. Det kanske var ett förtydligande du var ute efter. Det är lite skillnad mellan KS02 och KS09. På KS02 var det serberna som ville veva och under KS09 var det albanerna. Genom fältarbetena var bataljonen förberedd på nya kravaller och genom linje 1 skulle bataljonen vinna den tid som behövdes för att kunna möta ett nytt angrepp från Pristina. Vad jag kommer ihåg var det lugnt i både gracanica och triaden fram tills VCP 1 & 3 bröts och serben blev mördad. Om jag kommer ihåg rätt så ansåg CO att det var viktigare att bevara bataljonens stridsvärde än att ha alla soldater på plats. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Team Member Posted December 22, 2004 Report Share Posted December 22, 2004 Inte så konstigt om det verkade vara saft och bulle efter två veckor med tanke på att bara några dagar efter oroligheterna verkade det på dom flesta locals som om inget hade hänt. Kan ju bara säga att morgonen efter vid ca 0530 så var det kusligt lugnt i omgivningen när jag och några kamrater dundrade iväg med en GW för att understödja och hämta hem delar ur gruppen som hade blivit strandsatta i Balaban. När vi sedan for igenom Gracanica och Ajvalia på hemvägen så var det som vilken dag annars, förutom den höga militära närvaron. "Läget lugnt men spänt under ytan" känner några säkert igen från morgonbriefen.. samt att jag personligen hade det lite svårt att hålla mig taggad efter två veckors slit, totalt 26 dygn utan återhämtning(försöker på inget sätt att skryta). Men det positiva var att gruppen blev grymt sammansvetsade och jag har fått några nya kamrater som jag tveklöst litar på i vått och tortt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Born Posted December 22, 2004 Report Share Posted December 22, 2004 Ja, det var ett förtydligande, inget annat. Det var ingen kritik mot soldaterna jag framförde. Mer kritik mot hela KFOR i det läget som uppenbarligen hade missat mummlet under ytan. Med lite bättre underrättelser hade KFOR möjligtvis haft ett bättre utgångsläge och kunnat förhindra att det urartade. Hur det såg ut med den svenska beredskapen och vem som gjorde vad eller var först på plats är jag osäker på då jag hört olika "fakta" om allt, helt beroende på vem man frågar. Men jag har förstått att MNBC gjorde ett bra jobb iallafall. Och norskarna och tjeckerna var snabbt på plats för att understödja (återigen andrahandsfakta). Team member. Ja, det är svårt att hålla taggen uppe när allt lägger sig lika fort som det börjar. Samma sak att ställa om sig från lugnt till körigt, men jag ser det som en battaljonsuppgift att se till att soldaterna håller taggen uppe under hela missionen genom övning och breddutbildning såfort det finns en möjlighet. Men återigen vet jag inte om det skett eller inte innan 17e, det enda jag vet är hur det såg ut efter den 8/4 till hemrotation. Att allt blir lugnt och ingen låtsas som om någonting hänt bara timmar efter ett bråk är inget nytt i området, och det kan vara minst lika kusligt som när väl skitfläkten är igång. Minns själv en man som kom och ville ha eskort till Pristina bara 2 timmar efter han stått och kastat sten mot oss. Borde ingå i utbildningen att alla inte är så rationella när det gäller vissa saker. Jag frågar mig en liten sak. Varför i helvete drog man inte in Leaveresorna efter kravallerna?? Om vi nu ska snacka om högt stridsvärde så är det väl bättre att ha så mycket folk kvar som möjligt i området, så inte de som är kvar jobbar skiten ur sig. Speciellt om man inte vant sig vid att slita 24/7. Många frågor och egna tankar, och jag är nyfiken på vad som egentligen pågick ett par steg upp i beslutstrappan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Team Member Posted December 22, 2004 Report Share Posted December 22, 2004 @Born Jag tycker att du har rätt när du skriver att det"ligger i betraktarens ögon", för hur svårt var det inte att försöka beskriva för en av killarna som hade varit hemma på leave under oroligheterna vad som hade hänt och varför vi skulle envisas med att sitta ute på Ettan och ha beredskap dygn efter dygn? Å bara ett litet påpekande, man kan aldrig vänja sig vid att jobba 24/7... samt att det var jäkligt skönt när förstärkningen kom ner, även om det var några dagar sent. ;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Born Posted December 22, 2004 Report Share Posted December 22, 2004 Att vi kom ner 2 veckor för sent håller jag med om. Det får du skylla på Herr Göran, vi stod och stampade i startgroparna ända sedan serben sköts i Caglavica ;) Nja, det går faktiskt att vänja sig vid att slita hund. Men det är inte nyttigt i längden 18 dagar fält 2 dagar campQRF vänjer man sig vid efter några rundor. Tyckte det var ett väldigt lugnt schema när vi kom ner, och kanske var det det som gjorde mig förvånad. Måste säga att det kändes skönt att vi blev välkomnade, vi befarade att det skulle bli mer "dom och vi", men jag tyckte det funkade bra. Iallafall på soldatnivå, högre upp var det lite si och så, med olika sätt att se på uppgifternas lösanden. Ni som var där, vad inriktade sig RFIerna på dagarna/veckorna innan bråket? I huvudsak. Link to comment Share on other sites More sharing options...
blofeld Posted December 22, 2004 Report Share Posted December 22, 2004 RFI, nja du vet S2 hade lite svårt att få tummen ur. Vet inte riktigt vad de sysslade med under missionen, de hade väll amatuernight motsv. Britterna hade lite mer struktur på deras underrättelseinhämtning, kan bero på att deras underrättelseofficer hade tjänstgjort på nordirland, afghanistan och irak som just underrättelseofficer. Det räcker nog inte med att gå en 2 veckor lång kurs för att bli fullfjädrad underrättelseofficer i den armén. Men det är klart, vi hade väll nått jävla skolprojekt eller dylikt. Jag har som tur är lyckats förtänga den tiden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SFC Posted December 23, 2004 Report Share Posted December 23, 2004 Vänta lite här nu, du menar inte på fullaste allvar att ni INTE hade någon RFI eller vidarebefodrade någon INT uppåt mot S2??? Eller missförstod jag kapitalt så här framåt nattkröken? Link to comment Share on other sites More sharing options...
blofeld Posted December 23, 2004 Report Share Posted December 23, 2004 Vänta lite här nu, du menar inte på fullaste allvar att ni INTE hade någon RFI eller vidarebefodrade någon INT uppåt mot S2??? Eller missförstod jag kapitalt så här framåt nattkröken? Har ärligt talat ingen lust att mer detaljerat diskutera bataljonens underrättelsearbete i ett offentligt forum. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Born Posted December 23, 2004 Report Share Posted December 23, 2004 Försöker bara få en klarhet i hur det kunde ha spårat ur. Men jag förstår att det inte är ett lämpligt forum för den sortens information. Vet inte om jag skrivit det förut, men jag ger än en gång beröm till de individuella soldaterna som jobbade hårt. samtidigt som jag fortfarande ställer mig frågande till om det kunde ha förebyggts på ett bättre sätt uppifrån. Vet själv hur det är att vara längst ner i näringskedjan utan att få gehör på sina idéer och förslag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hammurabi Posted December 23, 2004 Author Report Share Posted December 23, 2004 Ni som var där, vad inriktade sig RFIerna på dagarna/veckorna innan bråket? I huvudsak. Som sagt, kanske inte så bra att ta upp RFIer mm här. Men veckorna innan hade det vart rätt fullt upp med handgranatskastningar, upprepade bombhot, bombdåd och åtskilliga timmar cordon mm. Det var en hel del arbete att uträtta faktiskt. Den 15 mars skedde det en liten incident också som kan varit delvis bidragande men den uppmärksammades aldrig eftersom bara en grupp bevittnade/deltog vid det tillfället. Jag tyckte själv att nån slags uppladdning höll på att ske, men som sagt allt verkade så förbannat lugnt, och sen vände det på en minut. Mycket märkligt, men kravallerna var synnerligen organiserade. Som ett exempel stängde alla affärer i Pristina en timme innan det tog sin början. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Born Posted December 23, 2004 Report Share Posted December 23, 2004 Och hur reagerade Swebat och MNBC när de märkte att alla affärer stängde? Hur var beredskapen på Campen? Satt folk på fasta OPn vid Hawk? Hur stpr närvaro (på en höft) av KFOR-personal fanns det inne i Pristina och i synnerhet vid YU-project? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.