Jump to content

Astma tendens + FJS?

Recommended Posts

Kan jag bli fallskärmsjägare även fast jag är allergisk mot katt och jag har tendens att när jag gäspar under idrott i kyla få det lite svårt med gäspningen som om att den liksom inte kommer ut riktigt?

motivera gärna. Jag vill verkligen veta. :-(

• Replies 99
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Jag är ganska övertygad om att dom inte beställer några journaler på dig om du inte berättar något om kattallergin. Låt bli att berätta om det, eftersom det påverkar inte dig direkt...

Däremot svårigheterna med inandningarna blir väldigt svåra att bortse ifrån. Du kan inte låta bli att berätta det och när du väl berättar tror jag att dom avråder dig från att söka till Fallskärmsjägare.

Det finns ALLTID minst en anledning till att man ställer krav på psykisk och fysisk hälsa till vissa befattningar! Jag tror knappast den enskilde individen har kompetens att bedöma om hans fysiska/psykiska status är godtagbar och möter ställda krav, så därför finns det något som kallas för Mönstring. Vid denna mönstring så bedöms man psykiskt och fysiskt och man tilldelas en befattning utifrån det. Självklart går det till viss del att fuska vid denna mönstring, men gör man sig själv och sina kamrater en tjänst då?!

Svaret är ju ett glasklart NEJ!

Det kan uppstå tillfällen långt ut i ödemarken då man hamnar i situationer som man inte "trodde" kunde hända. Hypotetiskt, vad händer t ex om man under en övning mitt ute i ingenstans utsätts för katthår och får en oväntat kraftig allergisk reaktion?

Kontentan är : Ljug och fuska inte, var ärlig mot dig själv och dina kamrater! Antingen uppfyller man uniformen för en viss befattning eller så gör man det inte. Men då finns det kanske någon annan befattning som man är lämpad för. Utsätt inte dina kamrater för risken att något otrevligt händer bara för att du fuskar/ljuger dig till en viss befattning.

Du har inte astma. Jag har haft astma sen jag var 10 månader men nu är den borta med vinden. Men tro mej. Du har inte astma, iaf ingen vanlig astma.. Kanske nån tropisk astmasjukdom eller nåt =).. Prata med en doktor för säkerhets skull. Å jag tror inte det gör något om du gäspar 2-3 ggr under en språngmarsch med FJS.

@BJK

Hur kan DU veta detta????

Om du inte såg det så pratade jag om kattallergin. Jag kanske missat nånting vad gäller fallskärmsjägarnas utbildning, men tror inte att det ingår en 2 veckors "klappa katten lisa"-utbildning där?

Så vad kan det möjligtvis spela för roll om han är allergisk mot katter eller inte?

@BJK
Hur kan DU veta detta????

Om du inte såg det så pratade jag om kattallergin. Jag kanske missat nånting vad gäller fallskärmsjägarnas utbildning, men tror inte att det ingår en 2 veckors "klappa katten lisa"-utbildning där?

Så vad kan det möjligtvis spela för roll om han är allergisk mot katter eller inte?

Nä det gör ju ingenting, och fisk kan man oxå vara allergisk mot, inga problem. Jag bara låter bli att äta när det serveras fisk så är saken biff........

Och närsynt tycker JAG är helt ok, för vad sjutton, det avgör väl jag vad som är bäst och funkar för den här tjänsten. Epilepsi har jag bara haft ett anfall nu på 2 år så risken är väl minimal att jag åker dit under lumpens ynka 10 månader..... Och eftersom jag har diabetes så är det lugnt att åka med US till Kosovo, för tar insulinet slut så är det bara att ta Sprintern in till Pristina och shoppa nytt......

Och som signmek så märker säkert ingen att jag är lite dålig på att se skillnad mellan olika röda och bruna färger på kablarna......

JAG tycker det är löjligt med alla krav någon stolle satt på dom olika befattningarna!!!

Men det är egentligen inte huvudpunkten, utan huvudpunkten är att är att alla inte är lämpade för vissa saker, så är det bara. Och är man inte lämpad så ska man inte försöka dölja/fuska sig in, för då är man mer än olämplig på alla sätt och vis.

Kan man inte acceptera detta så är det något som är än mer fel längst upp i kroppen......

Skulle någon frivilligt sätta sig i t ex ett flygplan där vederbörande pilot fuskat sig förbi ett eller flera krav, fysiska eller psykiska?! Jag skulle i alla fall inte göra det!

Tufft liv, javisst !

Men det bästa personen ifråga kan göra är att ta kontakt med ett mönstringskontor och ställa dessa frågor och funderingar till läkaren, då får han/hon klart på en gång om det överhuvudtaget är lönt att söka det man önskar.

Edited by BJK

Guest Lt. Payne

"Vid vilka åkommor används Hibernal?

Hibernal har flera egenskaper och kan därför användas vid ett flertal olika sjukdomar.

Psykoser, paranoida tillstånd (förföljelseidéer, sjuklig misstänksamhet). Hibernal används också för att förstärka effekten av smärtstillande medel."

Tror inte det är denna medicin du tar för din astma.

Skojade lite med dig bara. :)