Jump to content

Förplagnadstips

EO4

Recommended Posts

På www.militara-overskottslagret.se kan man köpa försvarets frystorkade för 25 kr per portion, vilket är ett bra pris per kalori jämfört med civila alternativ...

att tillägga, även om det inte är så viktigt.

Företaget heter nu mera mil-con

alltså www.mil-con.se

men jag tror nog att det funkar med modell gammal adress också.

Sen försvarets frystorkade...

Tycker det ser ut som Blå Bands jag :D

fast å andra sidan har ju försvaret köpt mat av blå band så då kan man ju säga att det är försvarets.

Tillägg

Är det ngn som vet när guldburkarna slutas tillverkas?

eller har dom redan algt av med det?

fast å andra sidan lär det ju finnas en hel del burkar ute i våra lager :)

Jo, guldburkarna är allt lite bättre än frysmaten.

Vet inte om det är allmänt känt, men frysmaten har en tendens att sätta fart på magen. Men å andra sidan kanske jag alltid kokar den för kort tid :D

Fråga

hur många olika rätter finns det på guldburkar?

rissotto, dödmansfinger, pytt i panna, präriegryta...

nån som vet fler?

tycker att det borde finnas...

Vi använder det "nya" frystorkade. Vakuum-förpackad så det inte ska låta när man har dom i packningen :D

Goda som fan är dom! Kyckling med Curry, Lapskojs, Sejgryta med Röme.

Kokar upp vatten å häller direkt i påsen. Och har man termos behöver man bara koka upp vatten en gång. Sen till nästa måltid är det bara å ta fram termosen, och VIPS! har man ätit klart på 5minuter :D

Det bästa är att man inte ens behöver diska, Bara slicka av skeden när man ätit klart :D

Bamse

hiih, sorry. Skyller på att jag är ungdom och därför inte träffar på så mycket olika grejer.

Ravioli får vi också, fast då från överskottsbolaget :)

Doyle: är det REAL/Drytechs käk ni använder? Låter bra att försvaret äntligen har börjat använda modern skaffning.

Det tidigare "blå band"-frystorkade är inte speciellt gott och krångligt att laga till, men för 25 kr per portion är det klart användbart för civilt bruk. En portion REAL eller Wildlife kostar 60-80 kr, en portion civilt Blå Band (som smakar betydligt sämre än kungens) kostar 40-50 kr. Är man som jag ute 20-40 dagar per år så blir det en del pengar.

Angående guldburk-frystorkat "debatten"; VA-käkets förmildrande omständighet är vikten. Man släpar inte gärna omkring på 5-10 guldburkar i Berghausen ovanpå 45 kg packning... Tycker iofs att mycket av guldburken smakar apa. Men de är bra att lägga på motorblocken i Stridsbåten :)

Guest clox

Försvarets chokladkakor, som normalt ingår i en j-stat är ju så gryyymt goda. Nästan så man köper en låda. Nån som vet vad företaget heter som gör dem? Jag har för mig de heter Nordchoklad eller något i den stilen.

De gamla små chokladkakorna är goda. Nordchoklad/Candelia tillverkade.

De nyare stora, gjorda av Panda Oy ab är inte repeterar INTE speciellt goda enligt min mening.

Definitiv kvalitetsskillnad.

Så jag försökte alltid få tag på Nordchoklad/Candelia själv.

Men smaken är som baken som sagt. :)

Angående frystorkat fick jag nog av Blå Band H-Et efter två veckors tillagande av denna i fält, varje måltid på enmanskök.

Höll på att bli tokig.

Speciellt Höns i ris med banan ska till varje pris undvikas. :D

-97 fick jag närmare hundra portioner av "Blå Band". Jag har ätit dem sedan under tiden fram till nu. Inspirerad av tråden gick jag ut och startade upp Novat och tillagade en påse. Smaken var det inget fel på men jag tror inte att näringsvärdet är på topp. Jag köper nya "Blå band påsar för ca 30kr. Jag skulle därför inte köpa den gamla typen med separat sås påse för 25kr.

Vi får ut Marabou choklad till dygnspåsen *mums* :D

Fast inte en sån där stor kaka förstås, utan en liten "rad" Men ändå :P

Vadå, får ni ut mat varje dag?

Vi fick allt fixa all mat för en vecka (eller två). Man skickade två löpare med dragkärra till förrådet och där fick man plocka ihop maten tillsammans med gubben där. Det blir en del för en plut kan jag säga... Vi fick oftast guldburkar och andra konserver (hästkuk), bröd, frukt, chok.kakor, överlevnadskakor. Det hände att man fick en kartong tortelini (staving?) eller liknande. Den enda gången vi fick frys (+ g-burk) var under trippen till Skåne.

Privat kör jag nog helst frystorkat, men en och annan konserv köttsoppa slipper alltid med.

Doyle: Ok, lite annan teknik än hur vi gjorde. Något vi fick lära oss var att göra gröt av ö-kakor. Det blev ganska bra, men bäst blev det om man råkade få marmelad att ha som sylt.

-97 fick jag närmare hundra portioner av "Blå Band". Jag har ätit dem sedan under tiden fram till nu. Inspirerad av tråden gick jag ut och startade upp Novat och tillagade en påse. Smaken var det inget fel på men jag tror inte att näringsvärdet är på topp. Jag köper nya "Blå band påsar för ca 30kr. Jag skulle därför inte köpa den gamla typen med separat sås påse för 25kr.

Jag var 1998 i kontakt med Blå Band inför en större expedition med en beställningsförfrågan på frystorkat. De sa då att det militära 2-påsevarianten (finns även någon überrätt med 3-påsar!) har ett högre näringsinnehåll än den civila 1-påsevarianten och "mer välsmakande" (well... pest eller kolera) men med kortare hållbaret när konservburken var bruten. Anledningen att inte de militära rätterna fanns på den civila marknaden var att styckepriset skulle bli så högt (tror det var 70 kr per portion) att det inte bedömdes lönsamt.

Doyle: Ok, lite annan teknik än hur vi gjorde. Något vi fick lära oss var att göra gröt av ö-kakor. Det blev ganska bra, men bäst blev det om man råkade få marmelad att ha som sylt.

Gröt på Överlevnadskakorna? Låter intressant :P

Ett annat hett tips är att ta havregryn och koka gröt på det i saftsoppa. Så gött!!!

Frukosten varje morgon på  den civila fjällturen förra året :rolleyes:

Guest stor och tung

Hmm.. måste säga det att Wildlife påsarna å grymma ...klart å gott på 5 min...

sedan vill jag bara säga det att dygnsport som delas ut till strv och stridfordonskompanierna innehåller lite små gott nu förtiden....

innehåller bla.

2 st wildlife påsar

3 saftsoppa å frukosträtt

1 tuggumi

1 russin

1 marabou chokladkaka ( 200 g ) eller en påse gott å blandat eller bilar.

3 st sockerdryck ( typ pripps energi... kommer dock inte ihåg vad dom hetter... )

å en massa andra små saker som 6 st knäckemackor av olika smak. kaffepulver. te, socker, en nudelsoppa. våtservetter m.m m.m...

hmm .. när vi skulle hämta dygnportiner från en tolo tropp på ett försörjningskomp hade soldaterna tömt hälften av alla påsar med allt godis .. så när vi kom till tolotroppen på förskomp.. ( vi vart tolo troppen på trosskomp... skiljer lite mellan... vi hade grymt mycket utb å tankning under utb året. tankade en halv bat själva samt ett extra komp medan den andra tolotroppen på förskomp inte tankade 1/2  på 8 st drivmbilar med vad vi gjorde på 1 drivm lastbil.. skiljde lite i kompetens där efter utb året.. deras slutövn var inriktad på internationell tjänst med op m.m ( kass slutövning för övrigt) ).. fick de först en jävla utskällning av mig å sedan fick de hämta allt godis de hade på lastbilarna å lägga tillbaks i påsarna ... denna lilla incident gjorde att tolopluton inte blev året bästa plut tror jag å att de aldrig fick tanka å ladda nått.. utan det vart ju vi på trossen  som fick göra allt.. jaha ... då har ni hört lite av min livs berättellse men jag fick ju iaf med om vad som fanns i striportinerna iaf...

Gröt på Överlevnadskakorna? Låter intressant :P

Ja, vi fick ut sådana i massor (vilket var skönt vissa uppdrag när man inte hade tid att äta).

1. Lös upp kakan/kakorna i vatten och värm. Glöm inte att röra!

2. Salta lite (om du har tillgång) tills det smakar ok.

3. Ät ev. med ett litet paket marmelad.

Hmm.. måste säga det att Wildlife påsarna å grymma ...klart å gott på 5 min...

sedan vill jag bara säga det att dygnsport som delas ut till strv och stridfordonskompanierna innehåller lite små gott nu förtiden....

innehåller bla.

2 st wildlife påsar

3 saftsoppa å frukosträtt

1 tuggumi

1 russin

1 marabou chokladkaka ( 200 g ) eller en påse gott å blandat eller bilar.

3 st sockerdryck ( typ pripps energi... kommer dock inte ihåg vad dom hetter... )

å en massa andra små saker som 6 st knäckemackor av olika smak. kaffepulver. te, socker, en nudelsoppa. våtservetter m.m m.m...

hmm .. när vi skulle hämta dygnportiner från en tolo tropp på ett försörjningskomp hade soldaterna tömt hälften av alla påsar med allt godis .. så när vi kom till tolotroppen på förskomp.. ( vi vart tolo troppen på trosskomp... skiljer lite mellan... vi hade grymt mycket utb å tankning under utb året. tankade en halv bat själva samt ett extra komp medan den andra tolotroppen på förskomp inte tankade 1/2  på 8 st drivmbilar med vad vi gjorde på 1 drivm lastbil.. skiljde lite i kompetens där efter utb året.. deras slutövn var inriktad på internationell tjänst med op m.m ( kass slutövning för övrigt) ).. fick de först en jävla utskällning av mig å sedan fick de hämta allt godis de hade på lastbilarna å lägga tillbaks i påsarna ... denna lilla incident gjorde att tolopluton inte blev året bästa plut tror jag å att de aldrig fick tanka å ladda nått.. utan det vart ju vi på trossen  som fick göra allt.. jaha ... då har ni hört lite av min livs berättellse men jag fick ju iaf med om vad som fanns i striportinerna iaf...

Det förklarar varför pansar/mek är så korta i förhållande till sin vikt.

Svårt att bränna alla dom kalorierna med larvfötter.

Casca

Det förklarar varför pansar/mek är så korta i förhållande till sin vikt. Svårt att bränna alla dom kalorierna med larvfötter.

Låter precis så...snacka om lyxliv, men de är värda det.

Bara en allmän fråga, tycker ingen här att det vore bra med amerikanska MRE (Meal Ready to Eat) förpackningar för spaningstrupp och jägare?

Tar bara ett par sekunder att "laga till" och inget kök behövs.

Låter som en mycket god idé... Har du nån mer info hur det MRE funkar?

De värms på kemisk väg, ungefär som en sån där värmedyna man kan köpa på postorder.

Kollade runt lite dock och det verkar som om de nya supersnabba inte finns tillgängliga än annat än i laboratorium, bara de som tar 10 minuter att värma med vatten och en kemisk värmedyna.

De behövs inte värmas för att ätas dock, sommartid klarar man sig nog utan varm mat.

Men som sagt bara vatten och några värmedynor på patrullen, inget kök och ingen eld.

Dessutom håller de sig i 10 år.

Så här funkar uppvärmningen:

MRE Chemical Heater.

Chemical MRE heaters! These units will make your MRE's piping hot in a few minutes using only a little water! But note that MREs don't require cooking. We are making MRE heaters available as an easy way to have an occasional hot meal during a disaster, and could be used to heat your own food if packaged right. They work like this:

You place your MRE Entree (or anything else that is water tight and needs to be heated) in the bag, and pour water into the bag until the water reaches a mark on the bag.

Then hold the heater level so the chemicals soak up the water.

Prop the bag and MRE (or other items) up using a rock, and the heat is on!

After 10 minutes, the contents are piping hot!

Note: The makers of over 50 million MRE Heaters are also the makers of the Heater Meals we offer! They really work!

MRE heater dozen pack - Price: $9

Här står det om vilka sorter som finns:

http://www.fas.org/man/dod-101/sys/land/mre.htm