Guest Nils Holgersson Posted July 27, 2002 Report Share Posted July 27, 2002 I fredags på vapenvården fällde jag ner "slagpinnen" på ak5. sen ville jag fälla upp den lite fort för att lättare rensa i lådan och satte inte på gascylindern. när jag gjorde mantelrörelse smällde pistongen på gaskammaren. det såg roligt ut så jag gjorde det några gånger. När jag sedan ville sätta ihop vapnet efter vården fick jag inte på gascylindern och förstod inte varför sen förstod jag att den måste blivit lite deformerad. jag pressede som fan och bankade den i bordet sen bände jag gaskammaren mot bordet men det resulterade bara i att pistonghuvudet nästan fastnade i gaskammaren när den skulle in. då gav jag upp och gick upp till visitationen. kapten märkte inget men efteråt sa jag till att det inte gick att sätta på gascylindern. Nu ska vapnet till vapenteknikerna. Hoppas det går fort. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted July 27, 2002 Report Share Posted July 27, 2002 "Går det inte med våld, så går det med mer våld" ska bara nyttjas ibland, mannen. ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted July 27, 2002 Report Share Posted July 27, 2002 He he, jag trodde det handlade om gaskammarna i förintelselägren! Där ser man... =) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doyle Posted July 27, 2002 Report Share Posted July 27, 2002 Va fan! har du misshandlat din älskling! IG ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mojo Posted July 27, 2002 Report Share Posted July 27, 2002 passar du dig inte så får du kuta omkring med ett underbeslag medan lådan (och gaskammaren) byts ut. sådär ball. jag vet. för många spårljus i snabb följd under skarpskjutning gjorde inte pipan gott. ahem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Posted July 27, 2002 Report Share Posted July 27, 2002 jag lyckades med något annat, skulle trycka en papperstuss igenom gascylindern med hjälp av pistongen, den fastnade långt där inne! gick inte å slita ut med hjälp av en kamrat, tiden rann iväg och jag var tvungen att fråga löjtnanten om hjälp. verkade inte varit något ovanligt problem, vi tog ett spett och bankade på låsstycket tills pistongen behagade komma ut. men aldrig förr har insidan av en gascylinder blänkt så mycket! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dexter Posted July 27, 2002 Report Share Posted July 27, 2002 Hmm.. Allt snack om vapenvård gör att jag funderar att ta fram ak:n ur garderoben och putsa lite på den. Fast det kanske ger fel intryck att sitta halvdragen, halvnaken framför tv:n mitt i natten och göra vapenvård. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted July 27, 2002 Report Share Posted July 27, 2002 Holgersson för f-n! Du ska vårda ditt vapen ömt och kärleksfullt. AK5 = :inlove Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Johanson Posted July 27, 2002 Report Share Posted July 27, 2002 Hoppsan då, det värsta i vapenväg jag lyckades ha sönder var låssprinten till bakre vapenremsfästet. :P Plus ett snett magasin förstås. Törs man fråga vad kapten tyckte om detta? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Larsson Posted July 28, 2002 Report Share Posted July 28, 2002 Personligen så misshandlade jag aldrig mitt vapen på något sådant flagrant sätt. Jag har dock ett par sedelärande exempel att dela med mig. Försök ALDRIG dra tre läsklappar genom pipan på AK5:an. Det slutar med att man får lösa upp läsklapparna med syra. Använd måttligt med kraft när du laddar din AK5:a, annars kan manöverhandtaget gå av. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted July 28, 2002 Report Share Posted July 28, 2002 Under min GU så var vi i Örebro för att lära infanteristerna hur pansar ser ut. Vid ett moment skulle vi passera med våra vagnar under motorvägen. På våra pbv:er hade vi monterat Kulspruta 58 i övningsvapenhållare ovanpå akan. Det var väldigt trångt att komma igenom men plutonchefen kollade och sa kör. Det han inte såg var att under bron låg det en isklack vilket gjorde att vagnen reste sig när vi körde in och ksp:n slog i bron ovanför. Efter det kunde vi skjuta runt hörn med den bössan. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doyle Posted July 28, 2002 Report Share Posted July 28, 2002 Försök ALDRIG dra tre läsklappar genom pipan på AK5:an.Det slutar med att man får lösa upp läsklapparna med syra. Använd måttligt med kraft när du laddar din AK5:a, annars kan manöverhandtaget gå av. Haha! va fan? hur lyckas man "ladda sönder" manöverhandtaget?? Själv har jag lyckats dra tre linnelappar genom min ak5pipa :P Blev lite svettigt när det började gå VÄLDIGT segt, men jag slet som ett djur så det gick till slut ;) Liksom även fast befälen har sagt hur många man skall använda så måste man juh prova! (Nyfiken i en strut) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HvPrsk Posted July 28, 2002 Report Share Posted July 28, 2002 Försök ALDRIG dra tre läsklappar genom pipan på AK5:an.Det slutar med att man får lösa upp läsklapparna med syra. Visst går det med tre lappar. Kärvar det så får du t ai lite mer, går inte det så linda läsklinan ett varv runt kängan, ställ dig på den och dra i vapnet... Holgersson Ett vapen ska man vara rädd om, det är din livförsäkring, det ska brukas våld med, inte brukas våld emot... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted July 28, 2002 Report Share Posted July 28, 2002 Vad föredrar ni? Vapenfett eller Break Free (så heter det väl)? Jag försökte få ut en tub vapenfett på TSF men det finns tydligen inte på tub längre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKS GB Posted July 28, 2002 Report Share Posted July 28, 2002 Breakfree:n är bättre men vapenfettet har den "rätta" lukten, luktar vapen 101:an skulle visst vara canserframkallande, men vad är inte det idag? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Nils Holgersson Posted July 28, 2002 Report Share Posted July 28, 2002 Enligt nya reglementet iaf på I5 ska bara CLP och endast CLP användas. Man får absolut inte använda både vapenfett och CLP för det blir något frätande i kombination. Vapenfett 101 använder vi för att smörja in spadar, yxor, kaminer etc. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted July 28, 2002 Report Share Posted July 28, 2002 Larsson, Doyle o. HvPrsk Som sagt våld lönar sig, jag har också lyckats med tre lappar. En annan taktik till ett annat vapen var att vi brukade ta en FM-froté som läsklapp när vi gjorde rent GRG... Man brukade få vara två man som drog/skjöt läskstången igen röret och en som håll fast GRG´t i den där lådan (som jag glömt namnet på) på bordet. Attans så fint det blev The Swede En av våra signalister skulle få åka lite 302:a (dock inte i min)och råkade på något sätt stoppa ut sin AK5´a för långt och den tog ett träd när de åkte i full fart... Han kunde också skjuta runt små hörn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted July 28, 2002 Report Share Posted July 28, 2002 Det bästa sättet att förstöra en AK5 på stod nog en av skyttarna på min pluton BA01 för. Under slutövningen i Danmark så skulle vi vid ett tillfälle äta lunch. Killen ställer sin AK på vänster bakskärm och sätter sig för att äta. En halvtimme senare beordrar plutonchefen rast upphör, uppsittning. Alla gör uppsittning och vi åker iväg. 2 km senare kommer skytten på att hans AK står på bakskärmen. Halt, ut och kolla. Nä, ingen AK kvar. Tillbaka till fältet där vi åt lunch och mycket riktigt, där ligger hans AK på marken. Problemet var att stridsvagnskompaniet hade passerat en stund tidigare, rakt över hans AK. Vapenteknikern blev lite ledsen i ögat. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Larsson Posted July 28, 2002 Report Share Posted July 28, 2002 Vad gäller manöverhandtaget så gäller det bara att ta i och vara stark. Ang. läsklapparna så gick läsklinan av. Klantarslet ifråga gjorde f.ö. om samma misstag ytterligare en gång. Ang. vapen och vagnar så ska någon laddare på Leo ha lyckats placera sin AK väl nära kanon, vilket ska ha slutat med en S-formad AK. Ang. vapenfett, så använde jag det bara vid vapenvård. När vapnet användes så var det smörjolja som gällde. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeadHead Posted July 28, 2002 Report Share Posted July 28, 2002 Personligen så misshandlade jag aldrig mitt vapen på något sådant flagrant sätt.Jag har dock ett par sedelärande exempel att dela med mig. Försök ALDRIG dra tre läsklappar genom pipan på AK5:an. Det slutar med att man får lösa upp läsklapparna med syra. Använd måttligt med kraft när du laddar din AK5:a, annars kan manöverhandtaget gå av. Enligt SoldR Mtrl P får högst en halv lapp användas till 5,56 mm pipa och högst en till 7,62. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted July 28, 2002 Report Share Posted July 28, 2002 SoldR Mtrl Vapen/ Förebyggande underhåll sid. 30: Rengöringslapparna är tillverkade i flanell och finns i olika storlekar. En storlek av rengöringslappar är 55x35 mm, en annan, modell 92, har storleken 60x30 mm. Modell 92 är den rengöringslapp som skall användas i vapen med kaliber 5,56 mm. Exempel på sådanavapen är ak 5 och ksp 90. OBS! Till vapen i kaliber 5,56 mm fårendast rengöringslapp m/92 användas. Om felaktiga rengöringslappar används (för stora eller för många) kan dom fastna i pipan. För övriga vapen med grövre kaliber kan två eller fler rengöringslappar användas. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SG OLSSON Posted July 29, 2002 Report Share Posted July 29, 2002 Inte för många lappar i Ak5:an Då blir jag och de andra vapenteknikerna putta. storsten ak5 och tgb 40 = IG ak:n blir platt. Rekomenderas inte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted July 30, 2002 Report Share Posted July 30, 2002 om man har ak5 i "upphakat" läge och sedan öppnar den så flyger bakstycket (?) iväg samtidigt som en liten U-formad låsring lossnar, inte så jvla kul att leta upp en sådan pyttefjutt på ett grusfält... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted July 30, 2002 Report Share Posted July 30, 2002 mutley. Jag vet, två av mina soldater lyckades med det på skjutbanan innan semestern. :( The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted July 30, 2002 Report Share Posted July 30, 2002 Låsringen i andra änden av stången är också ganska fräck att tappa bort i fält... den är vekligen inte alls stor. Men ack så nödvändig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted July 30, 2002 Report Share Posted July 30, 2002 En kille på min fd pluton sprang runt innan visitation o letade efter sitt slutstycke. Efter en stund kom han på att han råkat slänga det i papperskorgen. gissa vad han kallades resten av utbildningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Hanfot Posted July 30, 2002 Report Share Posted July 30, 2002 Det var många härliga skratt det här. Idag fick jag en underbar fråga av en av de blivande mekanikerna. Fänrik. Finns det bajonetfäste på ksp 58? Jag svarade att det kan man montera på.... Du skall ju bli mekaniker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts