Jump to content

Trasig gaskammare


Guest Nils Holgersson

Recommended Posts

Guest Nils Holgersson

I fredags på vapenvården fällde jag ner "slagpinnen" på ak5. sen ville jag fälla upp den lite fort för att lättare rensa i lådan och satte inte på gascylindern. när jag gjorde mantelrörelse smällde pistongen på gaskammaren. det såg roligt ut så jag gjorde det några gånger. När jag sedan ville sätta ihop vapnet efter vården fick jag inte på gascylindern och förstod inte varför sen förstod jag att den måste blivit lite deformerad. jag pressede som fan och bankade den i bordet sen bände jag gaskammaren mot bordet men det resulterade bara i att pistonghuvudet nästan fastnade i gaskammaren när den skulle in. då gav jag upp och gick upp till visitationen. kapten märkte inget men efteråt sa jag till att det inte gick att sätta på gascylindern. Nu ska vapnet till vapenteknikerna. Hoppas det går fort.

Link to comment
Share on other sites

passar du dig inte så får du kuta omkring med ett underbeslag medan lådan (och gaskammaren) byts ut.

 

sådär ball. jag vet. för många spårljus i snabb följd under skarpskjutning gjorde inte pipan gott. ahem.

Link to comment
Share on other sites

jag lyckades med något annat, skulle trycka en papperstuss igenom gascylindern med hjälp av pistongen, den fastnade långt där inne!

 

gick inte å slita ut med hjälp av en kamrat, tiden rann iväg och jag var tvungen att fråga löjtnanten om hjälp.

 

verkade inte varit något ovanligt problem, vi tog ett spett och bankade på låsstycket tills pistongen behagade komma ut.

 

men aldrig förr har insidan av en gascylinder blänkt så mycket!

Link to comment
Share on other sites

Hmm.. Allt snack om vapenvård gör att jag funderar att ta fram ak:n ur garderoben och putsa lite på den. Fast det kanske ger fel intryck att sitta halvdragen, halvnaken framför tv:n mitt i natten och göra vapenvård. :)

Link to comment
Share on other sites

Personligen så misshandlade jag aldrig mitt vapen på något sådant flagrant sätt.

Jag har dock ett par sedelärande exempel att dela med mig.

 

Försök ALDRIG dra tre läsklappar genom pipan på AK5:an.

Det slutar med att man får lösa upp läsklapparna med syra.

 

Använd måttligt med kraft när du laddar din AK5:a, annars kan manöverhandtaget gå av.

Link to comment
Share on other sites

Under min GU så var vi i Örebro för att lära infanteristerna hur pansar ser ut.

Vid ett moment skulle vi passera med våra vagnar under motorvägen.

På våra pbv:er hade vi monterat Kulspruta 58 i övningsvapenhållare ovanpå akan.

Det var väldigt trångt att komma igenom men plutonchefen kollade och sa kör.

Det han inte såg var att under bron låg det en isklack vilket gjorde att vagnen reste sig när vi körde in och ksp:n slog i bron ovanför.

Efter det kunde vi skjuta runt hörn med den bössan. :)

 

The Swede

Link to comment
Share on other sites

Försök ALDRIG dra tre läsklappar genom pipan på AK5:an.

Det slutar med att man får lösa upp läsklapparna med syra.

 

Använd måttligt med kraft när du laddar din AK5:a, annars kan manöverhandtaget gå av.

Haha! va fan? hur lyckas man "ladda sönder" manöverhandtaget??

 

Själv har jag lyckats dra tre linnelappar genom min ak5pipa :P

 

Blev lite svettigt när det började gå VÄLDIGT segt, men jag slet som ett djur så det gick till slut ;)

 

Liksom även fast befälen har sagt hur många man skall använda så måste man juh prova! (Nyfiken i en strut) :)

Link to comment
Share on other sites

Försök ALDRIG dra tre läsklappar genom pipan på AK5:an.

Det slutar med att man får lösa upp läsklapparna med syra.

Visst går det med tre lappar. Kärvar det så får du t ai lite mer, går inte det så linda läsklinan ett varv runt kängan, ställ dig på den och dra i vapnet...

 

Holgersson

Ett vapen ska man vara rädd om, det är din livförsäkring, det ska brukas våld med, inte brukas våld emot...

Link to comment
Share on other sites

Guest Nils Holgersson

Enligt nya reglementet iaf på I5 ska bara CLP och endast CLP användas. Man får absolut inte använda både vapenfett och CLP för det blir något frätande i kombination. Vapenfett 101 använder vi för att smörja in spadar, yxor, kaminer etc.

Link to comment
Share on other sites

Larsson, Doyle o. HvPrsk

 

Som sagt våld lönar sig, jag har också lyckats med tre lappar. En annan taktik till ett annat vapen var att vi brukade ta en FM-froté som läsklapp när vi gjorde rent GRG... Man brukade få vara två man som drog/skjöt läskstången igen röret och en som håll fast GRG´t i den där lådan (som jag glömt namnet på) på bordet. Attans så fint det blev :D

 

 

The Swede

 

En av våra signalister skulle få åka lite 302:a (dock inte i min)och råkade på något sätt stoppa ut sin AK5´a för långt och den tog ett träd när de åkte i full fart... Han kunde också skjuta runt små hörn :)

Link to comment
Share on other sites

Det bästa sättet att förstöra en AK5 på stod nog en av skyttarna på min pluton BA01 för.

Under slutövningen i Danmark så skulle vi vid ett tillfälle äta lunch.

Killen ställer sin AK på vänster bakskärm och sätter sig för att äta.

En halvtimme senare beordrar plutonchefen rast upphör, uppsittning.

Alla gör uppsittning och vi åker iväg.

2 km senare kommer skytten på att hans AK står på bakskärmen.

Halt, ut och kolla. Nä, ingen AK kvar.

Tillbaka till fältet där vi åt lunch och mycket riktigt, där ligger hans AK på marken.

Problemet var att stridsvagnskompaniet hade passerat en stund tidigare, rakt över hans AK.

Vapenteknikern blev lite ledsen i ögat. :D

 

The Swede

Link to comment
Share on other sites

Vad gäller manöverhandtaget så gäller det bara att ta i och vara stark.

 

Ang. läsklapparna så gick läsklinan av.

Klantarslet ifråga gjorde f.ö. om samma misstag ytterligare en gång.

 

Ang. vapen och vagnar så ska någon laddare på Leo ha lyckats placera sin AK väl nära kanon, vilket ska ha slutat med en S-formad AK.

 

Ang. vapenfett, så använde jag det bara vid vapenvård.

När vapnet användes så var det smörjolja som gällde.

Link to comment
Share on other sites

Personligen så misshandlade jag aldrig mitt vapen på något sådant flagrant sätt.

Jag har dock ett par sedelärande exempel att dela med mig.

 

Försök ALDRIG dra tre läsklappar genom pipan på AK5:an.

Det slutar med att man får lösa upp läsklapparna med syra.

 

Använd måttligt med kraft när du laddar din AK5:a, annars kan manöverhandtaget gå av.

Enligt SoldR Mtrl P får högst en halv lapp användas till 5,56 mm pipa och högst en till 7,62.

Link to comment
Share on other sites

SoldR Mtrl Vapen/ Förebyggande underhåll sid. 30:

 

Rengöringslapparna är tillverkade i flanell och finns i olika storlekar. En storlek av rengöringslappar är 55x35 mm, en annan, modell 92, har storleken 60x30 mm.

Modell 92 är den rengöringslapp som skall användas i vapen med kaliber 5,56 mm. Exempel på sådanavapen är ak 5 och ksp 90.

 

OBS!

Till vapen i kaliber 5,56 mm fårendast rengöringslapp m/92 användas. Om felaktiga rengöringslappar används (för stora eller för många) kan dom fastna i pipan.

 

För övriga vapen med grövre kaliber kan två eller fler rengöringslappar användas.

 

The Swede

Link to comment
Share on other sites

om man har ak5 i "upphakat" läge och sedan öppnar den så flyger bakstycket (?) iväg samtidigt som en liten U-formad låsring lossnar, inte så jvla kul att leta upp en sådan pyttefjutt på ett grusfält...

Link to comment
Share on other sites

En kille på min fd pluton sprang runt innan visitation o letade efter sitt slutstycke. Efter en stund kom han på att han råkat slänga det i papperskorgen. gissa vad han kallades resten av utbildningen.

Link to comment
Share on other sites

Guest Hanfot

Det var många härliga skratt det här.

 

Idag fick jag en underbar fråga av en av de blivande mekanikerna.

 

Fänrik. Finns det bajonetfäste på ksp 58?

 

Jag svarade att det kan man montera på....

Du skall ju bli mekaniker.

:baskerPa:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...