Jump to content

Bra Knivplacering

Guest Lt. payne

Recommended Posts

Guest Lt. payne

Ett tips för att ha en kniv till hands är att sy in en knapp i byx vecket under dragkedjan vid vaden.

Där sitter din kniv både dolt och säkert.Jag använder en vanlig morakniv som är både lätt och praktisk.

Du kan ta den kniv du vill men tänk på att den inte blir för stor eller för tung.

Ett av de dummare sätten att bära kniv på stod en av mina granatkastarbeväringar för under GU. Han tejpade fast sin "rambokniv" på höger stridsbältesok i brösthöjd med eggen uppåt/inåt. När han sedan drog kniven med höger hand skar han sig själv i halsen. Inte så djupt som tur var, men tillräckligt för att gripas av panik.

Tilläggas bör kanske att soldaten i fråga var G-vpl och inte det listigaste lammet i vår herres hage.

Tag lärdom!

Apropå en dold placering av en kniv. Ett bra tips för att kunna ”gömma” ett eggat verktyg är att ta ett skalpellblad modell större/grövre. Tejpa det så att eggen är skyddad, fäst en sytrådsbit vid det och stoppa in det innanför namnbricksfästet och låt endast en liten bit av tråden sticks ut så att man kan få fatt i bladet och dra ut det.

Detta är ju knappast något man använder som vapen, men vem vet det kan komma stunder då något vasst att skära med är guld värt. Särskilt i en fångsituation…

Höger stridsbältesok. Dock inte upp och ner utan modell byggjobbaroverall för snabb åtkomst, (jag är vänsterhänt), som det arbetsredskap 10 kronorsmoran trots allt är, o svarttejpat skaft

O en Mora 2000 i byxbältet. Använde den senast igår för att göra upp eld, den håller än.